۲۱۴۲۸۰
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

محمد بحراني: كارهايم در «خندوانه» بداهه است

هرچند كه جناب‌خان به تازگي به جمع خندوانه‌‌ای‌ها پيوسته اما آن‌قدر شخصيتش به اصطلاح گرفته كه به‌سرعت به جزئي جدايي‌ناپذير از اين مجموعه تبديل شده. همين موفقيت جديد موضوع گفت‌وگوي فارس با «محمد بحراني» است

خبرگزاری فارس: صداي «محمد بحراني» را بيشتر مخاطبان با شخصيت عروسكي «ببعي» در مجموعه كلاه‌قرمزي مي‌شناسند؛ گوسفند به‌روزي كه انگليسي صحبت مي‌كند و گاهي آوازخواندن‌هايش موجب حيرت مخاطب مي‌شود. اين صداپيشه كه البته خاطرات جالب و جذاب آقوي هم‌ساده را هم روايت مي‌كند، اين شب‌ها به جمع «خندوانه‌اي‌ها» پيوسته و صداپيشگي عروسك بنفشي به نام «جناب خان» را برعهده دارد. هرچند كه جناب‌خان به تازگي به جمع خندوانه‌‌ای‌ها پيوسته اما آن‌قدر شخصيتش به اصطلاح گرفته كه به‌سرعت به جزئي جدايي‌ناپذير از اين مجموعه تبديل شده و مخاطبان بسياري به خاطر او اين برنامه را مي‌‌بينند. همين موفقيت جديد موضوع گفت‌وگوي فارس با «محمد بحراني» است:

محمد بحراني: كارهايم در «خندوانه» بداهه است
شخصيت «جناب خان» چطور شكل گرفت؟

جناب خان يكي از عروسك‌هاي سريال زنده عروسكي «كوچه مرواريد» بود كه يكسال و نيم پيش كليد خورد و تا الان هم در شبكه نمايش خانگي توزيع مي‌شود. آنجا قبل از اينكه جلوي دوربين برويم، ابتدا اتاق فكري را طراحي كرديم كه در آن افرادي چون: امير سلطان احمدي، محمد نادري، سعيد سالارزهي، نيوشا صدر و من و عده‌اي ديگر حضور داشتيم. همانجا درباره اينكه هر عروسكي چه ويژگي داشته باشد صحبت كرده و به يكسري خصوصيت درباره هر عروسكي رسيديم.

جنوبي بودن كاراكتر جناب خان همان‌جا طراحي شد؟

بله. همان زمان من به‌عنوان يكي از اعضاي اتاق فكر سريال «كوچه مرواريد» به گروه پيشنهادهايي درباره جناب خان دادم كه يكي از آنها جنوبي‌بودن اين عروسك بود. از قبل‌ مي‌دانستم كه افراد جنوبي آدم‌هاي باصفايي هستند و همه كارهايشان با ريتم است و به همين خاطر دوست داشتم تا اين كاراكتر را به آن خطه ببرم.

اسمش چطور انتخاب شد؟

فكر مي‌كنم نام جناب خان را محمد نادري براي اين عروسك گذاشت.

خودتان هم جنوبي هستيد؟

خير. شايد بهتر باشد بگويم از كودكي حتي پدر و مادرم به من مي‌گفتند كه انگار تو جنوبي هستي در حالي كه تا به حال هيچ‌وقت مدت زيادي در جنوب نبودم. اين موضوع برمي‌گردد به كودكي و همبازي‌ها و هم محلي‌هايمان در شيراز. من اصالتا شيرازي هستم و يادم است از كودكي به اين خاطر كه اغلب افرادي كه در محلمان زندگي مي‌كردند خوزستاني و بوشهري بودند، بالطبع من هم با فرهنگ آنها بزرگ شدم. دوست دارم همين جا از دوستان دوران کودکی‌ام بهنام ارشدي‌نژاد و پويان محمودي ياد كنم كه جنوبي بودند.

شعر و ريتم‌ها هم به واسطه همين علاقه شما به جنوب خوب از كار درآمد؟

يادم هست در همان دوران كه چهار سالم بود با بهنام روي قابلمه و دبه و...‌ساز مي‌زديم و مي‌خوانديم و جالب‌تر برايم اين بود كه همه آنها را روي كاست‌هايي كه هنوز هم آنها را دارم، ضبط مي‌كرديم. من نوازنده نيستم، اما گه‌گاهي براي دل خودم ‌ساز كوبه‌اي مي‌نوازم.

در خندوانه هم نوازندگي مي‌كنيد؟

در خندوانه هم در برخي موارد كه در خلال آواز خواندن جناب خان نياز به ‌ساز هست، نوازندگي را خودم به عهده دارم و همان سازهاي جنوبي ضرب و تمپو را مي‌نوازم. تعداد زيادي از موسيقي‌هايي كه در خندوانه اجرا مي‌كنم از همان دوران كودكيم وام گرفته و بخشي از آنها هم برمي‌گردد به سرچ‌كردن‌هاي خودم در اينترنت و همنشيني و همصحبتي با دوستانم در دانشگاه و خوابگاه و آشنا شدن با موسيقي‌هاي محلي جديد.

اما چيزي كه مخاطب از جناب خان در خندوانه مي‌بيند بسيار پخته‌تر و گيراتر از نقش اين عروسك در كوچه مرواريد است.

حضور شخصيت جناب خان در آن سريال با حضورش در برنامه خندوانه كاملا متفاوت است، آن‌هم از نظر رده سني بين مخاطبان خندوانه و كوچه مرواريد. معتقدم آنجا جنسي از طنز جواب مي‌داد و اينجا جنس ديگري از طنز جواب مي‌دهد و قطعا جناب خان نمي‌توانست در هر دوي اين آثار شبيه به هم ظاهر شود. دامنه استفاده از شوخي‌ها در خندوانه گسترده‌تر است.

پيش‌تر گفته‌ايد كه تمام آنچه در خندوانه روي مي‌دهد، بداهه است، چطور اين اتفاق با حضور تماشاچي‌ها روي مي‌دهد؟

بله. كاملا درست است. براي حضور مقابل دوربين خندوانه متني در دست نداريم و اغلب اوقات همه‌چيز به صورت بداهه پيش مي‌رود. اين موضوع از همان ابتدا در برنامه لحاظ شد چراكه قرار بود جناب خان به عنوان استندآپ كمدين در اين برنامه باشد و از آنجايي كه در خندوانه استندآپ كمدين‌ها خودشان سوژه را با خود مي‌آورند، خان هم از اين قاعده مستثني نبود. هيچ متني براي جناب خان در خندوانه نداريم و اتفاقات با بداهه صورت مي‌گيرد.

محمد بحراني: كارهايم در «خندوانه» بداهه است

تكیه‌كلام‌هاي جناب خان هم از پيش طراحي شده بود يا آنها هم بداهه هستند؟

همه اين تكیه‌كلام‌ها در بداهه‌هايمان شكل گرفته و هيچ چيز از پيش ‌تعيين‌شده‌اي نداشتيم كه بعدها به تكیه‌كلام بدل شود. برخي الفاظ را خيلي بداهه گفتم كه جواب خوبي را از سمت مخاطبان دريافت كرديم و در ادامه هم آنها را در جاي مناسب به كار برديم.

يعني هيچكدام از شوخي‌ها قبل از برنامه با آقاي جوان هماهنگ نمي‌شود؟

بیشتر مواقع او را در جريان قرار مي‌دهيم و برخي اوقات هم نه. گاهي اوقات كه مي‌خواهيم رامبد نسبت به موضوعي عكس‌العمل فوری و لحظه‌اي داشته باشد او را در جريان آن موضوع خاص قرار نمي‌دهيم.

روزي كه جناب خان به خندوانه آمد، پيش‌بيني اين موفقيت را براي اين عروسك داشتيد؟

طبيعتا عروسك‌گردان و صداپيشه زماني كه به چارچوب يك عروسك مسلط مي‌شوند، بداهه‌گويي هم به زنده بودن عروسك و آنچه مخاطب مي‌بيند كمك دوچنداني مي‌كند. درباره خودم نمي‌گويم، اما در كل كسي كه اين كار را انجام مي‌دهد بايد اندازه‌هاي طنز را به خوبي بشناسد و بداهه را آنقدر طول ندهد كه طنزش خراب شود و من خيلي از اين قواعد را مديون تمرين‌هاي كلاه قرمزي و ايرج طهماسب هستم.

به نظر مي‌رسد شخصیت جناب خان تاحدي موفق عمل كرده كه سازندگان از ترس كمرنگ شدن آقاي جوان، حضور جناب خان را محدود كرده‌اند.

اصلا چنين منظوري در ميان نبوده است و از همان ابتدا هم قرار بر اين بود تا جناب خان دو يا سه روز در هفته در خندوانه حضور داشته باشد. بخش ديگري از اين مساله به اين برمي‌گردد كه من غير از خندوانه مشغول كارهاي ديگري چون بازيگري هستم و بايد براي حضورم در خندوانه برنامه‌ريزي داشته باشم كه به ساير كارهايم لطمه نخورد. بايد بگويم خندوانه از جمله برنامه‌هايي است كه پشت صحنه بسيار سالمي دارد و رامبد جوان هم با اينكه هم در جلوي دوربين و هم در پشت صحنه فعاليت دارد، اما از هيچكدام از آنها به خاطر ديگري نمي‌زند و با اخلاق خوبي كه دارد همه آنها را مديريت مي‌كند.

محمد بحراني: كارهايم در «خندوانه» بداهه است

چرا حضور اين عروسك در برنامه هرشبي نمي‌شود؟

ما در اتاق فكري كه داريم، اصلا دوست نداريم كه جناب خان به صورت هر شبي در برنامه باشد و معتقديم هفته‌اي دو يا نهايتا سه شب براي حضور اين شخصيت در خندوانه كافي است.

بازتاب‌ها درباره عروسك جناب‌خان چطور بوده است؟

تا الان استقبال مردمي از شخصيت جناب خان خيلي خوب بوده است و شايد رامبد جوان هم مثل من حتي توقع اينهمه ري‌اكشن مثبت را از جانب مردم نداشت. قطعا اگر موفقيتي در اين‌باره داشتم، مديون لطف خداوند هستم. در ادامه جادوي موسيقي جنوب و حال و هواي مردم آن خطه از كشورم نيز تاثير بسزايي داشتند و از همين جا مي‌خواهم از اين عزيزان تشكر كنم. در اين مدت بسياري از مردم را ديدم كه از موسيقي جنوبي خوششان آمده است.

كدام يك از عروسك‌هايي كه صداپيشگي آنها را برعهده داشته‌ايد، بيشتر دوست داريد؟

هر كدام از عروسك‌هايي كه به جاي آنها صحبت كردم، برايم ارزشمند بوده‌اند و همه‌شان را بسيار دوست داشتم. از ببعي گرفته تا آقوي هم‌ساده و جناب خان و استاد همه چي دون و... شايد هم اين موضوع به اين خاطر باشد كه زماني كه سر كاري حاضر مي‌شوم تمام توانم را براي آن كار مي‌گذارم چراكه نتيجه كار برايم بسيار مهم است و واقعا كم نمي‌گذارم.

عروسك جناب خان تا چه زمان در برنامه خندوانه حضور خواهد داشت؟

نمي‌دانم، اما دوست دارم تا زماني كه در اين برنامه هست، خوب باشد و اگر قرار است به تكرار بيفتد بطور قطع نبودنش بهتر از بودنش خواهد بود. اگر جناب خان لحظاتي در خنداندن مخاطب موفق بوده بخش زيادي از آن به زحمات عروسك‌گردان‌ها، آقايان مهدي برقعي و حامد ذبيحي برمی‌گردد كه حسابي از آنها تشكر مي‌كنم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آقای بحرانی یه نابغه است ماشاالله
      خدا حفظت کنه هنرمند

    • مصطفی

      سیـــاهه نارگیـــله...جنــــاب خـــان نارگیـــله

    • مصطفی

      سیـــاهه نارگیـــله...جنــــاب خـــان نارگیـــله

    • بدون نام

      وای که چقدر دلم براشون تنگ شده...یاد سه شنبه شب های آرامش رادیو هفت بخیر....چه شب های خوبی بود...ولی چقدر زود تموم شد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج