جاباما
۲۱۴۳۳
۸ نظر
۵۰۳۴
۸ نظر
۵۰۳۴
پ

تهمينه ميلاني: چندین بار تهدید به مرگ شدم

در طول سال گذشته فرد يا افرادي با موبايل مرا به دليل فعاليت هاي سينمايي ام چندین بار تهديد به مرگ كرده و حتي به همسرم به دليل تهيه اين فيلم ها توهين مي كردند.

شرق: سينماي ايران در طول چند سال گذشته با فراز و نشيب هايي روبه رو شده است.

استقبال از فيلم هاي ايراني كمتر شده است. اتفاقي كه با گرفتن اسكار شايد اندكي جبران شود. با تهمينه ميلاني كه تجربه حضور و داوري در چندين جشنواره خارجي را دارد، گفت وگو كرديم. البته او اين روزها براي مسايلي غير ازسينما نيز دچار مشكل است.

تهمينه ميلاني: چندین بار تهدید به مرگ شدم

به نظر مي رسد استقبال از سينماي ايراني كاهش يافته است، به عنوان سينماگري كه حضورهاي جهاني داشته ايد، آيا استقبال از فيلم هايي نظير «جدايي نادر از سيمين» اتفاقي است؟

متاسفانه بايد بگويم اين امر اتفاقي است. هرچند پيشينه قدرتمند سينماي ايران و حضور چشمگير آن در جشنواره هاي بين المللي در رشد كارگرداناني چون اصغر فرهادي اثر گذار بوده، اما بايد بپذيريم كه سينماي ايران در چند سال اخير حضور فعال و قابل توجهي در عرصه بين المللي نداشته است.

در جشنواره هاي متعددي كه در چند سال اخير به عنوان داور حضور داشتم، دريافتم فيلم هايي كه به هر دليل به اين فستيوال ها از ايران فرستاده شده بودند، كيفيت لازم و موضوع جذاب براي احراز جايزه نداشتند و گاه در برخي از اين جشنواره ها حتي فيلمي از ايران حضور نداشت. به استثناي آقاي فرهادي كه با فيلم هاي «درباره الي» و «جدايي نادر از سيمين» همچنان اميدوارم مي كرد.

چرا اين اتفاق افتاده است؟

به دلايلي كه بر همگان آشكار است در چند سال اخير، بيش از هر چيز تنگ نظري ها سبب اين اتفاق شده است. برخي از فيلمسازان ناموفق سه دهه قبل سكان فيلمسازي و توليد را در دست گرفته و با ترفندهاي مختلف راه فيلمسازان توانا و مستقل را سد مي كنند.

به نظر من، حتما بايد كميته اي براي جلوگيري از تخريب فرهنگي و مقابله با اتهام هاي غيراخلاقي تشكيل شود تا افرادي كه به هر عنواني قصد تخريب سينماي مستقل را دارند مهار شوند.

در مرحله بعد اعمال سليقه و كنترل بيش از حد مسوولان نمايش است. به نظر مي آيد اغلب مسوولان هنري، به ويژه سينما را وسيله اي براي تبليغ سياست هاي مطلوب خود مي دانند و طبعا نمي توان از چنين سينمايي توقع داشت كه بين المللي هم باشد.

اما از طرف ديگر كشور اسراييل حضور بيشتري در جشنواره ها دارد.

بله، ممكن است مسوولان فرهنگي اسراييل در جهت شكست سينماي جهاني ايران دست به لابي هاي پشت پرده بزنند. اما در كنار آن با تقويت تكنولوژي و حمايت مالي از فيلم هاي مستقل و پشتيباني رواني از فيلمسازان خود، درصدد ارتقاي سطح فيلم هاي خود در حد بين المللي هستند.

تهمينه ميلاني: چندین بار تهدید به مرگ شدم

يعني با برنامه ريزي طولاني مدت به اين شيوه رسيده اند؟

بله، اين كار را از سال ها پيش آغاز كرده اند. به ياد دارم در پانلي كه در فستيوال مونتريال كانادا در سال ۲۰۰۲ بر پا بود، يك خانم فيلمساز مستندساز اسراييلي عنوان كرد كه سياستگذاران فرهنگي اسراييل، تصميمات مهمي درباره حمايت از سينماي كشورشان گرفته اند و به زودي شاهد جايگزيني فيلم هاي اسراييلي به جاي فيلم هاي ايراني خواهيد بود. يادآوري مي كنم در آن سال «رنگ خدا»ي مجيد مجيدي بهترين فيلم جشنواره شد و فيلم «دو زن» منتخب منتقدان مونتريال و تورنتو شده بود. در واقع، سينماي اسراييل از سينماي ايران، بسيار عقب است و مي كوشد اين عقب ماندگي را جبران كند.

خود شما طي اين سال ها اين فيلم ها را ديده ايد؟

بله، به ويژه وقتي داور يك جشنواره هستم، بايد همه فيلم هاي مسابقه را ببينم. امسال هم در جشنواره فيلم گوا در كشور هند فيلم خوش ساخت با موضوع انتقادي و اجتماعي حضور داشت كه خوشبختانه داوران راي به «جدايي نادر از سيمين» دادند.

گويا يكي از داوران همين جشنواره هم اسراييلي بود و شما به همين دليل استعفا داديد؟

بله، دن اولمن كارگردان ۷۵ ساله اي بود زاده اسراييل. زماني كه از من خواستند به دليل روابط سياسي كه بين ايران و اسراييل وجود دارد، از داوري استعفا بدهم، داوري تمام شده و آقاي فرهادي به عنوان بهترين كارگردان برگزيده شده بود و عملااستعفاي من تاثيري در نتيجه داوري نداشت ولي با اين حال استعفا دادم. البته بايد تدبيري براي موارد مشابه آتي انديشيد.

تهمينه ميلاني: چندین بار تهدید به مرگ شدم

اما غير از اين جوايز اكنون سينماي ايران داراي اسكار است، آيا گرفتن اسكار مي تواند بر توليدات سينماي ايران تاثير بگذارد؟

«اسكار» جايزه بزرگي است و تماشاگران مراسم جشنواره اي «اسكار» ميليون ها انسان، از سراسر جهان است؛ موقعيتي كه فستيوال هاي معتبر ديگر با تمام ارزش شان از آن بي بهره اند. بنابراين دريافت جايزه از اين جشنواره، اميد فيلمسازان را براي دريافت جوايز در همه زمينه هاي سينمايي افزايش مي دهد. به ويژه كه فيلم آقاي فرهادي در رشته هاي فيلم ما كه هم كانديدا بود و اگر حمل بر خودبيني نشود معتقدم فيلمنامه آقاي فرهادي بسيار بهتر از فيلمنامه آقاي وودي آلن بود كه جايزه را دريافت كرد.

از دريافت جايزه مهم تر، اتفاقي بود كه در ايران افتاد؛ چيزي كه اين روزها كم شاهد آن هستيد؛ يك شادي و همدلي عمومي. هيجاني كه نتيجه اميدبخش آن شامل اكثريت مردم، گروه هاي اجتماعي، سني، طبقاتي، قومي و فرهنگي شد و برخلاف تبليغات منفي كه ايرانيان را جنگ طلب و مدام در حال كشيدن نقشه هاي تروريستي نشان مي دهد، آنها را مشابه ساير انسان هاي كشورهاي متمدن به نمايش گذارد، با احساسات انساني.

آيا باعث استقبال از سينماي ايران مي شود و بازارهاي جهاني را به روي صنعت سينماي ايران مي گشايد؟

از آنجا كه فرهنگ و هنر هر جامعه ما متولي دارد، مسووليت ايشان بيشتر مي شود. هوشياري مسوولان نمايشي و البته فيلمسازان مستقل و متعهد، در بهره گيري از موفقيت فيلم «جدايي نادر از سيمين»، مي تواند درهاي بازار جهاني را ساده تر به روي ما بگشايد چراكه مطمئنا از اين پس با شدت بيشتري جامعه هنري جهان به سينماي ايران جلب خواهد شد و روند رشد و توجه بازارهاي جهاني به صورت تصاعدي خواهد بود.

گرچه در چند سال اخير هم شاهد توجه بيشتر كشورهايي همانند جمهوري آذربايجان، ارمنستان، تركيه و... به سينماگران ايراني و فيلم هايشان هستيم و حتي پيشنهاد ساخت فيلم در اين كشورها و همچنين ساخت فيلم هاي مشاركتي.

تهمينه ميلاني: چندین بار تهدید به مرگ شدم

خود شما پيشنهادي از اين كشورها داشته ايد؟

بله، چند سال قبل قرار بود يك فيلم سينمايي در مورد بيماري «ايدز» براي شركت «نماد فيلم» در «بمبئي» بسازم كه متاسفانه آب و هواي آنجا به من نساخت و مجبور به بازگشت شدم. اخيرا هم پيشنهادي براي ساخت يك فيلم مشترك با تركيه و ساخت يكي از افسانه هاي آذري جمهوري آذربايجان به ما شده است كه با همسرم در حال بررسي و در پروسه گفت وگو هستيم. هرچند اعتقاد راسخ دارم كه هنرمند با ريشه هايش زنده است و شخصا ترجيح مي دهم شرايط به گونه اي تغيير يابد كه مجبور به ساخت فيلم در كشور ديگر نشوم. من عاشق ايران و مردمش هستم.

به نظرتان سينماگران با چه مسايلي روبه رو هستند؟

همان طور كه عرض كردم رفتار تنگ نظرانه برخي از همكاران و بعضي سياست هاي نادرست فرهنگي باعث شده كه عرصه هنر به فضاي سياسي تبديل شود و در اين ميان برخي ماهيگيران زبردستي كه توان هنري اندكي دارند، از آب گل آلود ماهي هاي درشت در جهت منافع فردي خودشان شكار مي كنند، البته بي توجه به عواقب كارشان براي جامعه.

به نظر مي رسد ساخت فيلم در ايران كار آساني باشد، نمونه اين، حضور تعداد زيادي از كارگردان فيلم اولي امسال در جشنواره و كارگرداناني كه اصلادر سينما شناخته شده نيستند، است.

من فيلم هاي جشنواره را نديدم، اما جسته گريخته شنيده ام برخي از فيلم هايي كه كارگردان هاي فيلم اول آن را ساخته اند، فيلم هاي قابل قبول و خوش ساختي بوده اند؛ كارگردانان جواني كه سال ها دستياري كرده و ساخت چند فيلم كوتاه در كارنامه خود داشته اند.

البته تعدادي هم گويا بدون تجربه كافي و با استفاده از سياست هاي جديد فرهنگي فيلم ساخته اند كه فيلم هاي قابل قبولي نبوده اند، بايد ديد و بعد قضاوت كرد.

تهمينه ميلاني: چندین بار تهدید به مرگ شدم

اما شايع شده كه سازمان سينمايي به نوعي قرار است تمام مجوزها را لغو و از ابتدا صادر كند؟

ظاهرا اين اتفاق براي فيلمنامه «فري كثيف» كه قرار بود من كارگرداني كنم، افتاده است يعني پروانه ساخت آن لغو شده و به همسرم مهندس نيك بين اطلاع داده اند كه براي صدور پروانه جديد به سازمان سينمايي برود.

اوايل سال گذشته فيلمنامه «فري كثيف» را كه بعدها با مخالفت شوراي پروانه ساخت به «شير يا خط» تغيير نام داد جهت دريافت پروانه ساخت به شورا ارايه كرديم. از آنجا كه چندين سال است به من ديگر اجازه ساخت فيلمي درباره مسايل زنان را نمي دهند، با توجه به داستان فيلمنامه جديدم كه قهرمان مرد داشت مطمئن بوديم كه پروانه ساخت آن به سرعت صادر خواهد شد، اما متاسفانه چنين نشد.

بعد از حرف و حديث هاي بسيار، آنقدر صدور پروانه ساخت را طول دادند كه ما عملافصل مناسب كار را از دست داديم و به اتفاق همسرم تصميم گرفتيم از عيد آن را بسازيم. اسفند ماه كه براي دريافت و تمديد پروانه اقدام كرديم، گفتند پروانه باطل شده و براي صدور مجدد آن به مسوولان سازمان سينمايي مراجعه كنيد.

اين نكته هايي كه درباره تهديدات شما مي گويند، درست است؟

بله، در طول سال گذشته فرد يا افرادي با موبايل مرا به دليل فعاليت هاي سينمايي ام چندین بار تهديد به مرگ كرده و حتي به همسرم به دليل تهيه اين فيلم ها توهين مي كردند. همان افراد يا اشخاص ديگري، اقدام به شكستن شيشه هاي اتومبيل من در هر كجا كه پارك مي شد، مي كردند و فضاي رواني نامطلوبي را براي من، همسرم، دخترم، خواهران و برادرانم و به ويژه پدر سالخورده ام به وجود مي آوردند.

خلاصه آنچنان عرصه بر ما تنگ شده كه به قوه قضاييه شكايت كرديم. بعد از چند ماه رفتن به دادگاه و دادسرا و... قاضي پرونده اول موفق به شناسايي فردي كه پيام ها را ارسال مي كرد، شد و حكم جلب، شلاق و زندان براي وي صادر كرد. هرچند بعد از گذشت چند ماه، اين فرد دستگير نشده است. پرونده دوم كه مربوط به شكستن شيشه هاي اتومبيل من بود فعلادر قوه قضاييه مسكوت مانده است.

تهمينه ميلاني: چندین بار تهدید به مرگ شدم

و حرف آخر...

خسته شدم از اين همه «حذف شدن»، مصاحبه كوتاه شما به من فرصت و اجازه آن را نمي دهد تا تمامي مسايل پيش آمده را توضيح بدهم. همين قدر بدانيد كه هركجا اسم من مي آيد، حذف مي شوم. سيما فيلم به طور ناگهاني قراردادش را با من به صورت يكطرفه فسخ مي كند.

حوزه هنري ساخت فيلمنامه «تنهايي هر هياهو» كه خودم آن را نوشته ام و تصويب شده، به حالت تعليق درمي آورد. جايزه اي كه قرار بود از طرف نظام مهندسي به عنوان هنرمند - آرشيتكت به من بدهند، يك شب قبل از مراسم، ناگهان لغو مي شود. فيلم «تسويه حساب» از فستيوال بغداد، يك شبه حذف شده و به جاي آن چند فيلم ديگر جايگزين مي شود.

سخنراني هايي كه قرار بوده در دانشگاه ها و محافل مختلف فرهنگي داشته باشم و پروانه ساخت فيلم جديدم لغو مي شود. تهديد به مرگ مي شوم. شيشه هاي ماشينم مرتب خرد مي شود. خلاصه گويي گروهي مي خواهند، با زبان بي زباني به من مي گويند كه من در سرزمين خودم جايي ندارم اما اينجا خانه من است. هرچند بسيار بسيار خسته شده ام.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سابرينا

      عجيبه
      دنيا با همه بزرگيش گاهي اوقات چقدر تنگ و تاريك ميشه ...
      متاسفام كه هنرمندي مثل شما نبايد امنيت خاط داشته باشه و ظاهرا اقدامات اساسي هم در موردتامين امنيت ايشون انجام نمي شه ...
      واقعا جاي تاسف داره

    • nafas

      asheghe khodesho filmasham.

    • حمید

      شما تو دل مردم جا داری و هیچکس نمیتونه جای شما رو بگیره

    • مهدی

      خانم میلانی یکی ازکارگردانهای خوب کشورمان است منتهی تنها ایراد ایشان مردستیزی او است باصطلاح فمنیست هستند.با تشکر و باعرض معذرت از محضر ایشان.

    • علیرضا از مشهد

      سلام خانم میلانی
      با اینکه طرز تفکرتان و فیلمهایتان را اصلا قبول ندارم اما اصلا به این امر هم راضی نیستم که با شخصیت شما اینچنین برخورد بشه.
      شاید کسایی که شما رو اذیت میکنن همون ایرانیانی باشند که شما در برنامه زنده تلوزیونی (7) مردم احمق خطابشون کردید.
      در نهایت شما رو به خدا میسپارم و عاقبت خوشی را برایتان آرزو میکنم.

    • النا

      خانم میلانی من عاشق شمام .خیلی دوستتان دارم.یکی از ما دو نفرتان خیلی به من کمک کرد .مرسی

    • hoda

      واسشون آرزوی سلامتی دارم.

    • مهراسا

      فقط دوست دارم بدونم خانم تهمینه میلانی رو چه حسابی گفته اند گلشیفته فراهانی دختر من است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج