۲۱۴۷۷۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

نه فکر نکنید محمود گبرلو از «هفت» خداحافظی کرده. او فعلا روی صندلی برنامه است و به همان سیاق به اجرای خود ادامه می دهد. انتقادها از شیوه اجرا تا جایی پیش رفت که چندی پیش غلامرضا میرحسینی، مدیر شبکه سه از احتمال جا به جایی مجری برنامه «هفت» خبر داد.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟





روزنامه هفت صبح: نه فکر نکنید محمود گبرلو از «هفت» خداحافظی کرده. او فعلا روی صندلی برنامه است و به همان سیاق به اجرای خود ادامه می دهد. انتقادها از شیوه اجرا تا جایی پیش رفت که چندی پیش غلامرضا میرحسینی، مدیر شبکه سه از احتمال جا به جایی مجری برنامه «هفت» خبر داد.

این خبر البته چندان عجیب نبود؛ چرا که همزمان با جدایی فریدون جیرانی و آمدن محمود گبرلو، علی اصغر پورمحمدی (مدیر سابق شبکه سه) بنای مخالفت گذاشت اما علی دارابی (معاون سابق سیما) شخصا حکم حضور گبرلو در «هفت» را امضا کرد. حالا پورمحمدی جای دارابی است و اختیارش گسترده تر شده. از آن سو «هفت» گبرلو جای دفاعی باقی نگذاشته تا مدیران دسته جمعی به فکر تغییر مجری باشند.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

نخستین سوال این است که چه کسی سکان «هفت» را از گبرلو می گیرد؟ ایا مدیران جدید هم به سیاق قبل خود، دایره انتخاب را گسترده تر می بینند و سراغ چهره های غیرتلویزیونی می روند؟ تجربه شکست خورده انتخاب گبرلو هشداری است تا این راه دوباره طی نشود، آن ها سکان برنامه را به یک فرد ناآشنا به اصول اجرا و همچنین حوزه سینما نسپارند. از میان پتانسیل موجود در تلویزیون کارنامه شش مجری که می توانند مناسب «هفت» باشند را آنالیز کرده. قرعه به نام کی می افتد؟

فریدون جیرانی

سابقه برنامه سینمایی: نام فریدون جیران پیش انبوه مخاطبان تلویزیون با برنامه سینمایی «هفت» گره خورده. او سابق بر این سال ها در نشریات سینمایی قلم زده و خودش سردبیر هم بوده. سراغ فیلمسازی هم که رفت خاستگاه اصلی اش را فراموش نکرده و مدام بین کارگردانی و روزنامه نگاری در حرکت بود. ایده «هفت» سال ها با جیرانی بود تا این که سال ۸۹ آن را روی آنتن برد و نسخه ای تازه از برنامه های سینمایی پیش روی مخاطبان تلویزیون نهاد. آخرین حضور جیرانی در تلویزیون سال پیش و با «خیابان ایران» رقم خورد که به عنوان مجری بخش سینمایی در آن شرکت کرده بود. دیگر برنامه شاخص جیرانی «دو قدم مانده به صبح» است که گفت و گوهای سینمایی را اجرا می کرد. مجله تصویری سی و پنج تلاش دیگری بود که بعد از انتشار یک نسخه در شبکه خانگی محاق رفت.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

ویژگی اجرا: فریدون جیرانی اطلاعات زیادی درباره سینمای ایران دارد. همین باعث می شود در گفت و گو با عوامل مختلف کم نیاورد. از آن طرف چون کارگردان و سناریست است به خوبی با زیر و بم پشت دوربین آشنا است و از نظر فنی هم شکست نمی خورد. او آداب گفت و گو را بلد است و می داند با هرکس چطور گفت و گو کند که هم برای مخاطب عادی جذاب باشد و هم بیننده سخت گیر. نقطه ضعف این مجری بیان و صدای اوست.

میزان احتمال: گفته می شود «هفت» فریدون جیرانی مورد توجه علی اصغر پورمحمدی (مدیر سابق شبکه سه و معاون کنونی سیما) است. درعین حال به شدت مخالف جایگزینی محمود گبرلو بوده. با پتانسیل جیرانی و علاقه آقای مدیر، شانس اول را می توان برای او قائل بود.

اکبر نبوی

سابقه برنامه سینمایی: خاستگاه اکبر نبوی روزنامه ها و مجلات سینمایی است. او در ادامه چند برنامه تلویزیونی مثل سی نما در سینما، نوعی نگاه ۱ و ۲، ققنوس و برداشت دو (گفت و گو با حاتمی کیا، مرحوم ملاقلی پور، کمال تبریزی، پرویز پرستویی، اکبر عبدی، عزیزالله حمیدنژاد، رسول صدر عاملی)، سایه روشن و... را اجرا کرد. او چند سال پیش سلسله گفت و گوهایی با حاتمی کیا درباره تک تک فیلم هایش انجام داد که بعد از قرار گرفتن در ضمیمه دی وی دی فیلم های این کارگردان، با نام «پلاک» در شبکه خانگی عرضه شد. عمده شهرت نبوی به سری گفت و گوی او در برنامه «ققنوس» و «برداشت دو» شکل گرفت و نامش سر زبان ها افتاد. اکبر نبوی علاوه بر این مسئولیت اجرایی در سینما هم داشته است و «غریبه» محسوب نمی شود.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

ویژگی اجرا: اکبر نبوی مجری ششدانگ نیست و وجهه منتقدبودن بر اجرایش می چربد. برگ برنده او اطلاعات و اشراف سینمایی است و گرنه در قیاس با مجریان دیگر قافیه را می بازد. با این حال به خاطر اطلاعاتش خوب می تواند سوژه را بپروراند و گفت و گویی جذاب انجام دهد. او هم از جمله کسانی است که پشت دوربین ایستاده و چندین مستند ساخته. همین باعث می شود از نظر فنی هم کم نیاورد و به وقتش از آن استفاده کند.

میزان احتمال: اکبر نبوی در قیاس با گزینه های موجود چهارمین شانس را دارد و این میزان کمی نیست. با این حال نبوی برای اجرای برنامه شلوغ و پربحثی مثل «هفت» نیاز به تمرین دارد!

محمد حمیدی مقدم

سابقه برنامه سینمایی: محمدرضا حمیدی مقدم نه تنها تجربه اجرای برنامه های مختلف سینمایی را دارد که تهیه کننده و کارگردان هم هست. نه فقط در تلویزیون بلکه کارگردانی افتتاحیه و اختتامیه بسیاری از جشنواره های سینمایی بر عهده او بوده است. پس کاملا سینمای ایران را می شناسد و با زیر و بمش آشنا است. به واسطه مسئولیتش در تلویزیون، مدام در جشنواره های خارجی هم حضور داشته تا فیلم مناسب برای پخش از تلویزیون بخرد. همین باعث شده بر جشنواره و سینمای دیگر کشورها هم مسلط باشد. او در تلویزیون مجری و تهیه کننده برنامه هایی مثل «سینما یک»، «سینما دو»، «سینما چهار»، «مستند ۴» و «آن سو» بوده. در همه آن ها هم موفق ظاهر شده.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

ویژگی اجرا: ویژگی ظاهری اجرای محمد حمیدی مقدم، بیان شیوا و شسته رفته او است. کلمات را بدون لکنت بیان می کند و جملاتش ساده است؛ آن هم در شرایطی که برنامه های تخصصی اش می طلبد اصطلاحات خاص سینمایی به کار ببرد. صدای گرمی دارد و همین مزیت دیگر او به حساب می آید. حمیدی مقدم به خاطر تحصیلاتش اشراف کامل بر حوزه کارگردانی دارد که در اجرا به کمکش می آید. نکته بارز اما اطلاعات سینمایی او است که به واسطه سال ها فعالیت به دست آورده.

میزان احتمال: حمیدی مقدم هم جزو مجریانی است که قابلیت انتخاب به عنوان مجری و تهیه کننده هفت را دارد. خوب گفت و گو می کند و با برنامه های تخصصی (و در راس آن سینما چهار) نشان داده بلد است همراه با میهمانش یک خط سیر مشخص برای موضوع انتخاب کند و آن را به بار بنشاند.

منصور ضابطیان

سابقه برنامه سینمایی: منصور ضابطیان فارغ التحصیل رشته سینماست و در میان اهالی سینما هم چهره شناخه شده ای است. به عنوان ژورنالیست در زمینه های مختلفی فعالیت کرده و بارها و بارها گفت و گوهای مختلف اش با ستاره های سینما در مجلات مختلف به چاپ رسیده. او در برنامه «مردم ایران سلام» به عنوان مجری کارشناس بخش سینما حضور داشت و پای بسیاری از ستاره ها را به تلویزیون باز کرد. مثلا فریبرز عرب نیا برای اولین بار با برنامه او به تلویزیون آمد.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

ویژگی اجرا: اجرای «مردم ایران سلام» در آن دوره خیلی به چشم آمد و در برنامه «رادیو هفت» هم نشان داد که می تواند گفت و گوهای خوبی با اهالی سینما داشته باشد. درست است که شاید چندان در جریان مسائل مرتبط به بطن سینما نباشد و در زمینه مسائل تخصصی سینما نتواند مسلط وارد شود اما جنس گفت و گوهای اینچنینی را خیلی خوب می شناسد. می داند چگونه با احترام و زبانی نرم، طرف مقابل را مجبور به پاسخگویی کند. از طرف دیگر بیان خوبی برای اجرا دارد و سعی می کند با اطلاعاتی فراتر از آنچه قرار است درباره اش حرف بزند به میدان بیاید. ضمن اینکه مخاطبان هم با اجرای او آشنایی دارند و طبیعتا میزان مخاطبان برنامه هم افزایش پیدا می کند.

میزان احتمال: از آنجایی که فعلا خبری از «رادیو هفت» نیست و ادامه پخش این برنامه همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد این امکان وجود دارد که احتمالا ضابطیان در آینده وقت بیشتری برای چنین فعالیت هایی داشته باشد.

محمدرضا شهیدی فر

سابقه سینمایی: محمدرضا شهیدی فر به طور تخصصی اجرای برنامه سینمایی را برعهده نداشته اما علاقه ای خاص به این حوزه دارد و در برنامه هایی که برای تلویزیون تهیه و اجرا کرده به بخش سینما توجه ویژه نشان می دهد. پیرو همین علاقه است که رابطه ای حسنه با سینماگران و مدیران سینمایی دارد و همیشه جزو اولویت های اجرای جشنواره های مختلف محسوب می شود. تازه ترین تجربه او اجرای برنامه اختتامیه جشنواره فجر است. سال پیش هم به عنوان مجری در نشست های نقد و بررسی فیلم ها حاضر شد و جدی ترین تجربه اجرای سینمایی را پشت سر گذاشت.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

ویژگی اجرا: بارزترین ویژگی محمدرضا شهیدی فر اجرای راحت و بیان سلیس و شیوا است. سعی نمی کند از کلمات پیچیده استفاده کند و همین راحتی باعث می شود بیننده راحت او را بپذیرد. همین ویژگی (در کنار خصوصیات دیگر) باعث شده بود «مردم ایران سلام» و «پارک ملت» به سرعت پربیننده شوند. معروف ترین گفت و گوی سینمایی شهیدی فرد در «پارک ملت» با ابراهیم حاتمی کیا رقم خورد. او نشان داد می تواند گفت و گوهایی از جنس «حاشیه» بگیرد و حرف های داغ از زبان مصاحبه شونده بیرون بکشد. بااین حال سنگ محک برای شهیدی فر اجرای نشست های فیلم های جشنواره فجر است که شهیدی فر نشان داد به خوبی از پس این کار بر می آید.

میزان احتمال: محمدرضا شهیدی فر مجری باسابقه و آزمون پس داده ای است که مدیران جدید تلویزیون می توانند از پتانسل او بیشتر استفاده کنند. با توجه به توان و متانت اجرا و نیز آشنایی با حوزه سینما شانس دوم بعد از جیرانی متعلق به اوست.

فرزاد حسنی

سابقه برنامه سینمایی: فرزاد حسنی در تلویزیون برنامه تخصصی سینمایی نداشته اما با چهره های مختلفی به فراخور گفت و گو کرده است. تجربه او در این زمینه به رادوی بر می گردد. حسنی چند سالی است مجری ثابت رادیو ایراندر پوشش جشنواره فیلم فجر است. هرشب با فیلمسازان گفت و گو می کند و برنامه اختتامیه را پوشش می دهد. با این حال مهم ترین برنامه او «رادیو صدا» است که در زمان پخش موجی عجیب ایجاد کرده بود. ویژگی ممتاز برنامه جسارت مجری در گفت و گو و نقدهای بی پرده اش بود. برنامه بعد از مدتی از آنتن بازماند.

جایگزین گبرلو در «هفت» چه کسی است؟

ویژگی اجرا: فرزاد حسنی همچنان از مجریان تراز اول تلویزیون است. دایره واژگان بالایی دارد، به موقع از آن ها استفاده می کند، هول نمی شود و خوب بلد است طرف مقابل را به چالش بکشد. مواجهه مخاطبان در برابر او صفر و صدی است. یک عده او را دوست ندارند و عده ای شیفته اجرایش هستند. فرزاد حسنی چند سالی است تجربه بازیگری را به کارنامه اش اضافه کرده و همین باعث می شود به شکل تخصصی با سینما آشنا باشد. کافی است تحلیل های این مجری را در برنامه های اختتامیه جشنواره فجر بشنوید که گاهی برنامه رادیویی اش جذاب تر از کیفیت کار مجری اختتامیه می شود.

میزان احتمال: خیلی کم! حاشیه های ازدواج او با آزاده نامداری باعث شده این دو مجری وضعیت لغزانی در تلویزیون داشته باشند و از پتانسیل شان استفاده نشود. اگر جز این بود و می شد راهی برای حل آن پیدا کرد، فرزاد حسنی بهترین گزینه برای هفت به حساب می آمد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج