۲۱۴۷۷۹
۳ نظر
۵۰۴۶
۳ نظر
۵۰۴۶
پ

این هلندی های قدبلند خسیس!

بنابر اطلاعاتی که یکی از مقامات سفارت ایران در هلند در اختیار ما قرار داده، بیش از ۵۰ هزار ایرانی در هلند زندگی می کنند و هلند چهارمین مقصد مهاجران ایرانی در اروپا محسوب می شود.

این هلندی های قدبلند خسیس!



روزنامه هفت صبح - آرش پورابراهیمی: شاید روی نقشه تفکیک برخی کشورها مانند آلمان، هلند و بلژیک کار چندان ساده ای نباشد، حتی برای فردی سوار بر قطار یا اتومبیل هم تشخیص اینکه چه زمانی از مرز این کشورها عبور کرده به سختی امکانپذیر است، با این حال و به رغم تشابهات بسیار، این کشورها تفاوت های چشمگیری نیز با یکدیگر دارند. تفاوت هایی که می توان آن ها را در موارد گوناگونی از زمین فوتبال گرفته تا شرایط اقتصادی و اجتماعی مشاهده کرد. در این گزارش ویژگی های منحصر به فرد هلند و هلندی ها مورد توجه قرار گرفته است، کشوری مسطح در اروپای غربی که ارتفاع بیشتر مناطق آن از سطح دریا فراتر نمی رود. بنابر اطلاعاتی که یکی از مقامات سفارت ایران در هلند در اختیار ما قرار داده، بیش از 50 هزار ایرانی در هلند زندگی می کنند و هلند چهارمین مقصد مهاجران ایرانی در اروپا محسوب می شود.

این هلندی های قدبلند خسیس!

کشوری کوچک: نه تنها با تصوری که ایرانی ها از یک کشور در ذهن دارند، بلکه با هر استانداردی، هلند کشور کوچکی محسوب می شود تا جایی که در بسیاری از برنامه های هواشناسی در شبکه های جهانی نامی از هلند دیده نمی شود، اتفاقی که چندان خوشایند هلندی ها نیست. درواقع هلندی ها نسبت به مشخص شدن کشور آن ها در نقشه های مختلف بسیار حساس اند. مساحت هلند تقریبا معادل استان آذربایجان شرقی است، البته عملکرد اقتصادی، علمی و ورزشی این کشور نشان می دهد که اندازه یک کشور عاملی بازدارنده برای رشد محسوب نمی شود.

همه انگلیسی بلدند: هلندی ها به زبان هلندی صحبت می کنند که کمی به آلمانی شباهات دارند، با این حال برخلاف برخی از جوامع غیرانگلیسی زبان اروپا، تعصبی روی زبان خودشان ندارند و از شما هم انتظار ندارند که هلندی بلد باشید. بخش قابل توجهی از هلندی ها به زبان انگلیسی تسلط دارند به خصوص در شهرهای بزرگ مانند آمستردام و لاهه.

قد بلند: هلندی ها به بلندقدترین ملت جهان مشهورند. متوسط قد مردان در هلند ۱۸۵ سانتیمتر است. یعنی اگر آقایی با قد ۱۸۰ سانتیمتر به هلند بیاید نه تنها مردی بلندقد محسوب نمی شود بلکه از بسیاری از خانم ها نیز کوتاه تر است. باور رایج این است که مصرف بالای لبنیات باعث افزایش قد هلندی ها شده اما نتایج یک تحقیق به تازگی نشان داده که در طول تاریخ، هلندی های قدبلند تمایل بیشتر به بچه دارشدن نشان داده اند و در نتیجه به مرور نسل های بعد بلندتر شده اند.

این هلندی های قدبلند خسیس!

خرج کردن با حساب و کتاب: نه تنها دیگر جوامع اروپایی بلکه حتی خود هلندی ها هم از خودشان به عنوان ملتی خسیس یاد می کنند. به طور محترمانه می توان گفت که هلندی ها به شدت با حساب و کتاب خرج می کنند و البته تا آنجا که بشود اصلا خرج نمی کنند. در محیط های کاری می توان مهاجرانی را دید که از رستوران شرکت یا دانشگاه خرید می کنند و در عین حال هلندی های بسیاری را دید که غذای خودشان که اغلب نان و پنیر است را از خانه می آورند. البته قوت غالب در هلند سیب زمینی است.

مهربان و مودب: هلندی ها به شدت افراد مودبی هستند و بسیار بعید است که به یکدیگر پرخاش کنند. به طور مشابه نسبت به دیگر جوامع (مثلا آمریکایی ها) افرادی مهربان و خوش برخورد هم محسوب می شوند. اگر از آن ها آدرس بپرسید، در بسیاری از موارد حتی کمی راه خود را کج می کنند تا به شما در رسیدن به مقصد کمک کنند. در فروشگاه ها و ادارات نوبت را حتما مراعات می کنند. اما در مواردی مانند سوارشدن به قطار نشان می دهند که اگر مجبور به رعایت صف نباشند، در سبقت گرفتن از یکدیگر تبحر دارند.

نژادپرست؟: هلندی ها ادعا (و حتی افتخار) می کنند که ملتی آزاداندیش و بدون تعصب هستند. درنتیجه بسیار بعید است که فردی با نژاد یا مذهب متفاوت در این کشور با حملات نژادپرستانه مواجه شود با این حال شاید برخی از هلندی ها ته دلشان از حضور خارجی ها در این کشور خیلی راضی نباشند. به خصوص در مورد برخی از ملیت ها مانند افرادی که از ترکیه و مراکش به هلند مهاجرت کرده اند. این نارضایتی بیشتر است تا جایی که حتی جوک هایی نیز در مورد این افراد در هلند ساخته شده است.

آب و هوای غیرقابل پیش بینی: هوا در هلند متغیری است به شدت غیرقابل پیش بینی. ممکن است هوا آفتابی باشد و تنها چند دقیقه بعد بارانی سیل آسا از آسمان ببارد. خود هلندی ها معمولا همواره حداقل یک ژاکت به همراه دارند تا تغییرات ناگهانی هوا غافلگیرشان نکند.

این هلندی های قدبلند خسیس!

حمل و نقل عمومی: کیفیت حمل و نقل عمومی (چه برای سفرهای بین شهری و چه برای سفرهای داخل شهری) بسیار بالا است و به همین خاطر استفاده از آن تنها به اقشار کم درآمد محدود نمی شود. کوچک بودن شهرها و نزدیک بودن آن ها به یکدیگر باعث شده که برای بسیاری از افراد، شهر محل سکونت با شهر محل کار متفاوت باشد و در چنین شرایطی (به خصوص با درنظر گرفتن بهای بنزین) حمل و نقل عمومی نقش پررنگی در جابجایی روزانه نیروی کار ایفا می کند. وسایل نقلیه عمومی نیز نسبتا منظم هستند که همین مساله برنامه ریزی برای استفاده از آن ها را راحت تر می کند.

دانشگاه ها: آموزش عالی در هلند نسبتا کیفیت خوبی دارد. در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، ۴ دانشگاه هلندی به چشم می خورند که از این نظر تنها کشورهای آمریکا، انگلستان و سوییس وضعیت بهتری از هلند دارند. زبان آموزش نیز از مقطع کارشناسی ارشد به بالا معمولا انگلیسی است که همین ویژگی دانشگاه های هلند را به مقصدی جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

امنیت: در هر کشوری می توان نقاط و محله های ناامنی را یافت اما در مجموع هلند حتی در مقایسه با همسایگانش مانند بلژیک، کشور بسیار امنی محسوب می شود. به خصوص روستاها و شهرها کوچک هلند از این نظر وضعیت بسیار خوبی دارند.

این هلندی های قدبلند خسیس!

حریم خصوصی: هلندی ها به شدت به حریم خصوصی شما احترام می گذارند. شاید این ویژگی ابتدا جذاب به نظر برسد اما باعث می شود بسیاری از افراد که از دیگر فرهنگ ها می آیند احساس کنند که در هلند به آن ها بی محلی می شود، به خصوص که هلندی ها در مقایسه با مردم کشورهای جنوب اروپا مانند اسپانیا و ایتالیا به ندرت باب مکالمه را با شما باز می کنند. البته از شما هم انتظار می رود که حریم شخصی دیگران را رعایت کنید، برای مثال پرسش هایی مانند اینکه به چه کسی رای داده اید و چقدر درآمد دارید را بهتر است از هلندی ها نپرسید.

بی تعارف: هلندی ها اصلا اهل تعارف نیستند و تصوری هم از این عادت فرهنگی در ذهن ندارند. درنتیجه اگر به شما چایی تعارف کنند و شما در اولین واکنش بگویید «نه، بسیار ممنون»، هرگز دوباره به شما تعارف نمی کنند. در نتیجه در برخورد با هلندی ها نه تنها باید در مورد ردکردن پیشنهادات محتاط باشید (چرا که فرصت دوباره ای نمی یابید) بلکه در اینکه چه چیزی را به آن ها تعارف می کنید نیز باید مراقب باشید، چرا که اگر باب میلشان باشد حتما قبول می کنند آن هم بدون رودربایستی.

دوچرخه سواری: استفاده از دوچرخه برای هلندی ها عادتی فراتر از تفریح است. هلندی ها حتی اگر خودروی شخصی هم داشته باشند در بسیاری از موارد ترجیح می دهند که از دوچرخه استفاده کنند، به خصوص در شهرهای شلوغ که یافتن جای پارک مشکل است و یا برای مسیرهای نزدیک. تماشای مادری هلندی که دو فرزند خردسالش را روی دوچرخه قرار داده و رکاب می زند و یا افرادی سالخورده که به راحتی دوچرخه سواری می کنند تقریبا برای همه دیگر ملت های جهان جالب توجه و حتی شگفت آور است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امین

      ایولا دقیقاً برعکس ما ایرانی ها. اهل تعارف اونم در حد فوق بالا و حریم خصوصی هم تقریباً نمیدونیم چی هست.

    • بدون نام

      چه کشور خوبی... مخصوصا قد بلندشون

    • علی افشار

      یادتون نره گداترین مردم دنیا رو داره حتی شورت هاشون که کهنه میشه رو دور نمیندازن تو دست دوم فروشی میفروشن. بدبخت ما ایرانی ها که به هلند پناهنده شدیم . البته حالا که مهاجر زیاد شده هلندی ها هم مثل سگ به آدم میپرن. بخدا اگه برید آلمان یا فرانسه قشنگ معلومه که چقدر با هلندی ها فرق دارن. خسیس تر از هلندی ها توی دنیا نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج