۲۱۵۴۶
۱۴ نظر
۵۰۴۰
۱۴ نظر
۵۰۴۰
پ

بررسی خودروی هیوندای آوانته

از داستان تراژیک حضور آوانته در ایران که بگذریم این خودرو را هرچند نمی توانیم زیبا بنامیم اما باید آن را خودروی خاص بازار ۳۰ میلیون تومانی کشور دانست.

بررسی خودروی هیوندای آوانته

هفت صبح: شاید باورکردنش اندکی دشوار باشد اما واقعیت این است که در شرایطی که می توانستیم نسل پنجم و مدل 2012 هیوندای «آوانته» را با آن طراحی چشم نواز و خیره کننده اش و با قیمت پایه 15 هزار دلاری مورد بررسی قرار دهیم، ناچاریم نسل سوم این خودرو را آن هم با قیمت تامل برانیگز 30 میلیون تومانی مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم. نسل اول این خودرو که در برخی از بازارهای اروپایی و آمریکای شمالی با نام «الانترا» شناخته می شود در اکتبر سال 1990 و با مدل 1991 معرفی و به بازار عرضه شد.

پس از ورشکستگی کمپانی دوو موتورز کره جنوبی و واگذاری آن به شرکت جنرال موتور آمریکا، شرکت کرمان خودرو که در دهه 70 شمسی نمایندگی «دوو موتورز» را در ایران برعهده داشت، بعد از بیدارشدن از خواب زمستانی چندساله و پشت سر گذاشتن شوک ناشی از رفیق نیمه راه شدن شریک خارجی اش به سراغ دیگر کمپانی کره ای رفته و باتوجه به سابقه بسیار خوب این شرکت در داخل کشور توانست با شرکت هیوندای به توافق رسیده و دو مدل از مدل های نسبتا به روز و ارزان قیمت هیوندای را در د اخل ایران به مرحله مونتاژ و فروش برساند.

بررسی خودروی هیوندای آوانته

هرچند انتخاب هیوندای آوانته و هیوندای ورنا برای مونتاژ در کشور را باید از معدود انتخاب های مناسب مدیران ارشد خودروسازی کشور دانست اما بازهم سازنده وطنی با انتخاب قیمت غیررقابتی و اتخاذ سیاست های غلط در عرضه این خودرو نشان داد گویا قرار نیست در صنعت خودروسازی ایران کاری تمام و کمال و عاری از اشتباهات انجام شود!


آوانته وارد می شود

خودرو انتخابی مدیران کرمان خودرو که نسخه فیس لیفت شده نسل سوم آوانته محسوب می شد متعلق به سال 2003 بوده که می توان گفت برخلاف دیگر خودروهای مونتاژشده در کشور که اصولا وقتی تاریخ انتقا تولید و فروش شان در بازارهای جهانی تمام می شود در ایران تولید می شوند، آوانته در سال 1384 که به مرحله مونتاژ رسید خودرو نسبتا به روزی محسوب می شد اما با این حال چرا آوانته نتوانست در بازار ایران به موفقیت دست یابد؟

شاید برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا بایستی تعریف واژه «موفقیت» را از نگاه مدیران داخلی و سپس از نگاه مصرف کننده بازار خودرو پرسید. اصولا در کشورمان که خودروسازان بزرگ و بنامش که سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند برای به کرسی نشاندن اهداف پشت پرده خود، اقدام به مونتاژ صوری یک خودرو متعلق به دو دهه پیش را کرده و پس از فروش چند صد دستگاهی از این خودرو و در حالی که از این اتفاق کاملا راضی به نظر می رسند بدون درنظر گرفتن منافع مشتری و نباز بازار به طور ناگهانی تولید آن را قطع می کند، پس می توان در کتاب فرهنگ لغات صنعت خودروسازی ایران به دنبال معانی دیگری برای «موفقیت» بود.

بررسی خودروی هیوندای آوانته

بر ما پوشیده است که آیا مدیران کرمان خودرو نیز از فروش محدود هیوندای آوانته در بازار راضی بوده و هستند یا خیر اما اگر به دنبال بررسی علل ناکامی آوانته در بازار باشیم بدون شک باید به سیاست های فروش آوانته و عدم همخوانی طراحی ظاهری و داخلی آوانته با یک خودرو ۳۰ میلیون تومانی اشاره کنیم البته در کنار این دلایل ورود گسترده خودروهای خارجی به کشور از میانه دهه ۸۰ شمسی و سپس افت قیمت این خودروها در مدل های کارکرده شان به راحتی توانستند مشتری ایرانی را به سمت خود کشیده و با برچسب های قیمتی متعادل و معقول رده بالاتری از تجهیزات و پرستیژ را نسبت به خودرویی چون آوانته در اختیار مصرف کننده قرار دهند.


هیوندای آوانته؛ ساده اما خاص

بررسی خودروی هیوندای آوانته

از داستان تراژیک حضور آوانته در ایران که بگذریم این خودرو را هرچند نمی توانیم زیبا بنامیم اما باید آن را خودروی خاص بازار ۳۰ میلیون تومانی کشور دانست. عرضه محدودتر نسبت به رقبا و کیفیت ساخت قابل قبول آن در مقیاس یک خودرو مونتاژ داخل از آوانته خودرویی خاص و مطلوب برای کسانی که به این زودی ها اهل عوض کردن خودروشان نیستند، ساخته است. استفاده از زبان طراحی «سادگی در عین زیبایی» در این خوردو نیز مزید بر علت است که کمتر کسی چهره ظاهری آوانته را دلنشین و دوست داشتنی نداند البته همانطور که احتمالا تاکنون تجربه کرده اید عرضه کمی یک محصول با بازار دست دوم آن نیز ارتباط مستقیمی دارد، به همین دلیل شاید نباید از آوانته انتظار داشت که به محض ورود به نمایشگاه اتومبیل به فروش برسد.

این خودرو در نمونه های دست دومش حالا حالاها در نمایشگاه های اتومبیل خاک خواهد خورد اما فراموش نکنید که در کشور عزیزمان، عرضه کمی یک محصول، با کیفیت ساخت آن محصول نیز در ارتباط است اما این بار از نوع رابطه عکس! به طوری که برخلاف دیگر خودروهای مونتاژی که در کشور در سال های ابتدایی مونتاژ از کیفیت مثال زدنی برخوردار بودند و سپس رفته رفته با مهندسی توانمندان داخلی فاصله های چند سانتی متری بر روی بدنه و شاسی قابل مشاهده بود، آوانته همچنان از کیفیت بسیار مطلوب ساخت و مونتاژ برخوردار است که می توان این اتفاق را تنها نکته مثبت عرضه محدود آوانته دانست. اما آوانته در مقوله فنی و حرکتی نیز کاملا برتر از رقبای داخلی اش می باشد. شتاب اولیه قابل قبول و جعبه دنده کارآمد آن به خصوص در نمونه های جعبه دنده دستی این خودرو را در مقابل دیگر رقبای بازار ۳۰ میلیون تومانی کشور در جایگاه بالاتری قرار می دهد.

پایداری خوب این خودرو در جاده و پیشرانه سرحال ۱۴۰ اسب بخاری آوانته که هر اسب بخار قدرت را به رقم قابل توجه هر ۹/۱۴ کیلوگرم از وزن اختصاص می دهد و با شتاب صفر تا صد ۹ ثانیه ای (در نمونه های جعبه دنده دستی) می تواند راننده جوان آوانته را تا حدودی ارضا کند. البته به شرطی راننده جوان آوانته هنگام رانندگی هیچ نگاهی به طراحی ناامیدکننده کنسول و دکوراتیو داخلی این خودرو نیندازند. اگرچه در مورد طراحی خارجی آوانته نظرهای متفاوتی وجود دارد و کسانی هستند به شکل و شمایل آوانته نمره قبولی کامل می دهند اما طراحی داخلی آوانته جایی است که حتی اگر از طرفداران پر و پا قرص آوانته باشید بی درنگ نمره مردودی را برای این قسمت صادر خواهید کرد. هیوندای آوانته که علاوه بر سایت کرمان خودرو ایران در سایت های تولیدی هیوندای در اولسان کره جنوبی، پکن چین، کاراکاس ونزوئلا و «تاگانروگ» روسیه به تولید می رسید هم اکنون در داخل کشور در دو گونه دنده دستی با جعبه دنده پنج سرعته و دنده اتوماتیک با جعبه دنده چهارسرعته و با یک نوع پیشرانه و برخورداری از تجهیزات استانداردی همچون کیسه هوای راننده و سرنشین و تنظیم برقی شیشه ها و آینه های جانبی و چراغ های مه شکن عرضه می گردد.

بررسی خودروی هیوندای آوانته


موقعیت در بازار داخلی

هیوندای آوانته که در بدو ورود به بازار ایران با قیمت 22 الی 25 میلیون تومانی عرضه می شد هم اکنون با افزایش قیمت 10 میلیون تومانی به بازار عرضه می شود. هرچند که امکانات رفاهی و ایمنی و آوانته در مقیاس یک خودرو 30 الی 40 میلیون تومانی کافی به نظر نمی رسد اما باید توجه داشت در بازاری که یک سدان کوچک چینی با قیمت حیرت انگیز، بیش از 20 میلیون تومانی به فروش می رسد (و البته خوب هم به فروش می رود!) قیمت آوانته با صرف نظر از برخی کاستی های تجهیزات ایمنی و رفاهی آن، با توانایی های این خودرو کاملا همخوانی دارد. از مهم ترین رقبای آوانته در ایران می توان به کیا سراتو 1/6 لیتری، رنو مگان 1/6 لیتری (از حیث قیمتی) و نسخه دولیتری مگان (به لحاظ توانایی های حرکتی) اشاره نمود.

در این میان تکلیف سراتو تا حدودی مشخص است. چهره اغواگر و جذاب تر سراتو در کنار برچسب قیمت گران تر این خودرو سبب شده تا سراتو به جای رقابت با آوانته در فکر رقابت با محصولاتی چون ام جی 6، تویوتا کرولا و مزدا 3 باشد. مگان نیز در بازار ملتهب امروز چندان وضعیت مناسبی نداشته و هر روز با تغییرات آسانسوری قیمت مواجه است که همین امر دلیلی شده تا مشتریان این بخش از بازار با تردید بسیار به سمت این خودرو بروند. سخن پایانی اینکه همانگونه که در ابتدای نوشتار گفته شد اگر از آن دسته افرادی نیستید که زود زود سراغ نمایشگاه های شهر را می گیرند، انتخاب هیوندای آوانته چه در نمونه های صفر که به صورت محدود یافت می شود و چه در نمونه های صفر که به صورت محدود یافت می شود و چه در نمونه های کارکرده می توان انتخاب عاقلانه ای به نظر برسد. انتخابی که نه تنها هنگام خرید بلکه هنگام استفاده از خدمات پس از فروش مناسب این خودرو نیز به خوبی نشان خواهد داد که انتخاب شما، انتخاب مطلوبی بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      آیا خودرو ی هیوندا آوانته همچنان تولید میشود؟
      برای ثبت نام یا خرید چگونه میشود اقدام کرد؟
      با تشکر

    • محمد

      آیا امکان پایین آمدن قیمت آوانته ممکن است؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه جون بنز کوچولو است

    • محمد رضا

      واقعا ميگم ماشينه محشريه حرف نداره...شتاب و كم اصطحلاك بودن و كم مصرف بودنش و نرمي فوق العاده ماشين و دقيقا برعكس حرف نويسنده بسيار هم زيباست...خييلي خاصه...با تشكر.البته در حال حاضر قيمتي بيشتر از مگان دارد.

    • ناجح رابحی

      باسلام.
      من به تازگی خودرو آونته خریدم ، مدلش 88 شمسی ، واقعا محشره ، خیلی ماشین خوش رکابیه ، کم مصرف ، پر شتاب ، پر قدرت ، کاشکی دوباره تولید بشه

    • امین

      سلام دوستان ببخشید با 50 تومن اونته خوبه؟؟

    • مهدی

      با سلام لطفأ آوانته سوارها نظر بدند گیربکس دنده ای سواریش بهتره یا اتوماتشو آیا تیپ ترونیک هست؟ مخلص همه آوانته دوستان

    • محمد

      سلام از این ماشین بهتر تا 100ملیون نداریم مخصوصا اتوماتش بینظیره

    • حامد

      با سلام من چهار سال اين ماشينو دارم تو اين چهار سال هر روز ازش بيشتر از ديروز خوشم ميومد اما از اون موقع كه كرمان خودرو ديگه خدمات نميده يه ذره كار برام مشكل شده دو هفته پيش سرويس رفتم تميرگاه هاى بيرون هزينه بيشتر از هميشه شد و موقع تهيه قطعه مجبور به رفتن بازار و گشتن براى تهيه قطعه شدم كه تو يك مورد وقت زيادى گذاشتم كه اين منو يه ذره نگران كرده ولى اين مدل ماشين ها ديگه كارشونو كردن اگه زياد از ماشين نميخواى كار بكشيد ماشين خوبيه

    • مهدی

      سلام
      دوستان قصد خرید آوانته دستی دارم و معمولا ماشینی رو که میخرم دو سه سالی نگه میدارم
      تنها نگرانیم از بابت تهیه لوازم یدکی هستش از دوستان خواهش میکنم راهنمایی کنند که با مشکلی واسه تهیه لوازم یدکی مواجه نشدن؟
      واینکه بازارخرید و. فروش این ماشین خوبه یا اینکه واسه فروشش به مشکل میخورم
      تشکر

    • حسین

      با سلام مشتری اولی و آخریش خودتونید . حالا میگی نه بخر تا بفهمی .!!!!

    • محمدنصری

      باسلام خدمت دوستان من تا حالا چهار باراونته خریدم همه مدلاش عالیه واقعاهم خوش رکابه وهم خوش فروش طالب زیاد داره فقط کافیه یه مقدار از ماشین بفهمی

    • محسن

      خیلی عالیییییییییه

    • علی

      من نداشتم ولی دلیل عقل میگه ماشین خارجی ارابه جنگی نیست کاش کسانی که دنبال ماشینن واسه فروش که ضررنکنن به عبارتی میگن بعدا فروشش مشگله از وجود گوهرهایی که دوجودشان هس اطلاع داشتن واز قیمت خودشونم اگاه بودن پس،الکی دنبال ارابه های جنگی نباشید که بعدا تا عمر دارید پشیمون بشید،وپشیمونی سودی،نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج