۲۱۵۸۵۸
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

روزه برای چه کسانی ضرر داره؟

از آنجا كه عدم مصرف مايعات طي روز مي‌تواند به غليظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض ديگر منجر شود به ويژه در صورتي كه معمولا قند خون شان بالا است، توصيه مي‌شود حتما قرص خود را به موقع مصرف كنند و اگر فراموش كردند آن روز را روزه نگيرند.

روزنامه آرمان: چهار ونيم تا پنج ميليون ديابتي در كشور بسر مي‌برند كه بيشتر اين بيماران تمايل دارند در ماه مبارك رمضان، روزه بگيرند اما روزه داري براي آنها شرايطي دارد كه رعايت آن ضرروي است. ديابتي‌ها بايد در صورت تصميم به روزه داري، قند خود را كنترل و آمادگي‌هاي لازم را كسب و از همه مهم‌تر با پزشك متخصص خود مشورت كنند.

كارشناسان مي‌گويند: اين بيماران حتما بايد برنامه غذايي خود در ماه رمضان را طبق توصيه پزشكان، تنظيم كنند زيرا توصيه‌هاي تغذيه‌اي كارشناسان تغذيه براي ماه مبارك رمضان فقط براي افراد سالم است و درباره ديابتي‌ها صدق نمي‌كند.

روزه برای چه کسانی ضرر داره؟

بهترين زمان براي آزمايش قند خون

هر بيمار ديابتي كه روزه مي‌گيرد بهتر است گلوكومتر در اختيار داشته باشد و قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و پيش از سحري، قند خون خود را اندازه‌گيري كند. در صورتي بيمار مبتلا به ديابت، گلوكومتر در دسترس ندارد، بهتر است آزمايش‌هاي خود را تحت نظارت پزشك و در زمان تعيين شده انجام دهد. بررسي قند خون ناشتا در ماه رمضان بايد قبل از افطار صورت گيرد كه اين امر بسيار كمك‌كننده است.

وعده‌هاي غذايي بيمار ديابتي

بهتر است مبتلايان به ديابت، افطاري خود را با يك غذاي ساده مشابه صبحانه آغاز كنند و شام را به فاصله يك تا دو ساعت بعد، صرف كنند. بيمار قبل از خوابيدن نيز مي‌تواند غذاي مختصري مانند عصرانه بخورد؛ سحري را هم حتما ميل كند.

چه زماني روزه نگيرند؟

از آنجا كه عدم مصرف مايعات طي روز مي‌تواند به غليظ شدن خون و بالاتر رفتن قند خون و عوارض ديگر منجر شود به ويژه در صورتي كه معمولا قند خون شان بالا است، توصيه مي‌شود حتما قرص خود را به موقع مصرف كنند و اگر فراموش كردند آن روز را روزه نگيرند. همچنين اگر مبتلايان ديابت براي خوردن سحري نتوانستند بيدار شوند، بهتر است از روزه گرفتن در آن روز منصرف شوند.

بالا رفتن قند خون بعد از افطار

اگر ميزان قند خون بيماران، پس از افطار بالاي ۲۵۰ بود، بايد شب، ۲۰ درصد غذاي مصرفي را كم كنند و تا زماني كه قند خون شان همچنان بالاست رژيم غذايي شان را كنترل كنند. اين بيماران مي‌توانند از مشاور تغذيه خود يا پزشكشان كمك بگيرند تا دچار مشكل نشوند. به هر حال متوجه باشند كه اگر قند خون شان هنگام شب بالا باشد، نتايج مثبت روزه داري عايد آنان نخواهد شد.

روزه برای چه کسانی ضرر داره؟

بالا رفتن قند خون بعد از سحري

اگر ميزان قند خون بيماران، بعد از سحري بالاي ۲۰۰ باشد، بايد از مواد غذايي سحري خود ۲۰درصد كم كنند؛ اما اگر قند خون شان بالاي ۳۵۰ بود، توصيه مي‌شود كه اصلا روزه نگيرند و حتما با پزشك خود مشورت كنند.

قرص‌هاي خود را چگونه مصرف كنند؟

بيماران ديابتي به طور كلي قرص‌هاي مصرفي صبح و ظهر را همزمان هنگام افطار و قرص شبانه را پيش از سحري مصرف كنند. البته اگر قند خون اين بيماران تحت كنترل باشد، ممكن است تحت نظارت پزشك بتوانند تعداد قرص‌هايشان را كاهش دهند.

ورزش ديابتي‌ها

فعاليت بدني مبتلايان ديابت بايد در حد معمول باشد و استراحت زياد به نفع آنها نيست. ضمن اينكه اين افراد، امور نيازمند به فعاليت جسمي شديد را بهتر است بعد از ظهرها انجام ندهند تا از افت شديد قند خون پيشگيري كنند. ورزش سبك ۱۰ تا ۱۵ دقيقه‌اي هنگام صبح احتمالا برايشان مناسب است اما ورزش هنگام بعد از ظهر و قبل از افطار مشكل‌سازخواهد شد؛ اين بيماران بايد در صورت امكان شب‌ها چند ساعت بعد از افطار زماني را به ورزش اختصاص دهند.

روزه برای چه کسانی ضرر داره؟

لزوم توجه كافي به نوشيدن مايعات

بهتر است كه مبتلايان ديابت، آب كافي بنوشند تا در طول روز دچار كمبود آب بدن نشوند. توصيه مي‌شود مبتلايان ديابت بعد از خوردن سحري و قبل از شروع روزه، حداقل يك تا دو ليوان آب بنوشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جواد

      خدایا صدهزار بار شکرت که تن سالم به ما دادی تا روزه بگیریم.
      اللهم اشف کل مریض

    • مهشید

      کاش در تیتر مطلب مینوشتید که برای بیماران دیابتی است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج