جاباما
۲۱۶۲۵۹
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

کارآفرینی دیجیتالی

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

پرتال اینترنتی دانل دیل یا به نوعی: معامله انجام یافته، از موفق‌ترین و مطرح‌ترین سایت های کسب و کار در کشور ایرلند است که سال گذشته بیش از ۴.۵ میلیارد یورو، تراکنش مالی را در خود به ثبت رساند.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند




برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد در مجموعه گفتارهای " کار آفرینی دیجیتالی "، هر هفته و در روزهای فرد، موضوعات مرتبط با فضای مجازی و جامعه اطلاعاتی را در زمینه های مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده و خوانندگان محترم این پرتال را با موضوعات و مطالب جالب و خواندنی درباره دنیای دیجیتال، کسب و کار اینترنتی و ایده های موفق در این حوزه آشنا کند. هم چنین در بخش " کار آفرینی دیجیتالی "، آخرین تحولات دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران در قالب گزارش جامعی در ۵ شنبه هر هفته تحت عنوان "گزارش هفتگی از وضعیت ICT ایران" مورد بررسی و اشاره قرار می گیرد. پس هر هفته با ما همراه باشید با مطالب خواندنی درباره تحولات ICT در ایران و سایر نقاط جهان.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

پرتال اینترنتی دانل دیل یا به نوعی: معامله انجام یافته، از موفق‌ترین و مطرح‌ترین سایت های کسب و کار در کشور ایرلند است که سال گذشته بیش از 4.5 میلیارد یورو، تراکنش مالی را در خود به ثبت رساند.

برترین ها: همان طور که تا کنون در باشگاه کارآفرینی دیجیتالی پرتال برترین ها شاهد بودید، معرفی کسب و کارهای برتر دنیای دیجیتال، یکی از برنامه های مورد نظر در این بخش می‌باشد که می‌کوشد تا کارآفرینان جوان ایرانی را با مدل های مختلف و متنوع کسب و کار در فضای دیجیتال آشنا کند. در این سلسله مطالب قصد داریم، چگونگی انجام فعالیت های کسب و کار وب مدار را که توسط موفق‌ترین پرتال های اینترنتی صورت می‌گیرد، با زبان ساده و به طور اجمالی، در اختیار مخاطبان عزیز قرار دهیم. ظرف چند ماه اخیر، کسب و کار های مطرح دنیا و مدل های تجاری مربوط به آنان بررسی شد که کسب و کارهایی چون ساند کلاد، اکسپدیا، آمازون، ایر بی ان بی، علی بابا از آن جمله است. در گفتار امروز، به معرفی موفق‌ترین کسب و کار اینترنتی در کشور ایرلند می‌پردازیم. پرتال دان دیل، در واقع یک سایت تبلیغاتی فروش کالاهای دسته بندی شده به صورت نو و دست دوم است. این سایت، با بیش از نیم میلیون مخاطب روزانه و گردش مالی سالانه میلیاردی خود، توانسته است گوی سبقت را از رقبای خود گرفته و موفق‌ترین کارآفرینی دیجیتالی ایرلند شود.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

داستان DoneDeal.ie

پرتال اینترنتی کسب و کار دیجیتالی دان دیل، رتبه نخست را در بین سایت های ایرلندی در این کشور به خود اختصاص داده است. میزان گستردگی خدماتی که در این سایت ارائه شده است و حجم بالای مخاطبان روزانه سایت به اندازه ای است که الکسا، این پرتال را به عنوان پر بیننده‌ترین سایت تمام ایرلندی این کشور معرفی می‌کند. سایت تبلیغات دسته بندی شده دان دیل، در سال ۲۰۰۴ میلادی راه اندازی شد که یک زن و شوهر به نام های فرد و جرالدین کارلسون، مؤسسان به شمار می‌آیند. همانند پرتال آمازون، که جف بزوس، آن را با همکاری همسرش در اواخر قرن بیستم میلادی راه اندازی کرد و تبدیل به یک کسب و کار ۱۰۰ میلیارد دلاری در قرن بیست و یکم شد. موسسان دان دیل، به راه اندازی استارت آپ خلاقانه ای در حوزه خرید و فروش علاقمند نشان دادند به گونه ای که آن ها پس از بازگشت از سوئد، به فکر راه اندازی کارآفرینی دیجیتالی برای فروش کالاهای متنوع در کشور اروپایی ایرلند شدند. در ابتدا، عین سایت آمازون، آن ها به فروش کالاهایی که خود علاقمند به عرضه بودند، اقدام کردند. تا اواخر ۲۰۰۸ میلادی، شمار مخاطبان سایت دان دیل به شدت افزایش پیدا کرد به گونه ای که شمار بیننده های این پرتال ایرلندی از ۱۷۵ هزار مخاطب در نوامبر ۲۰۰۷ به ۵۶۱ ها مخاطب ماهانه در سال ۲۰۰۸ ارتقا یافت. در سال ۲۰۱۱ بر اساس آمارهای منتشر شده، این پرتال بیش از ۱ میلیارد یورو کالا را در زمینه های مختلف به فروش رساند که نسبت به سال قبلش، ۳۰۰ میلیون یورو افزایش را نشان می‌دهد. DoneDeal، هم اکنون از پر بیننده‌ترین سایت ها در ایرلند است به گونه ای گوگل در سال ۲۰۱۱، بیش‌ترین موضوع جست وجو در ایرلند را مرتبط با سایت دان دیل می‌داند. در سال ۲۰۱۱، تقریباً ۸۵ هزار آگهی به طور ماهانه در این سایت ثبت می‌شده است که پرتال، توانایی ثبت روزانه ۱۶۰ هزار آگهی را نیز دارا می‌باشد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، گردش مالی سایت دان دیل به ۸ میلیارد یورو رسید و شمار آگهی های فعال سایت، به ۲۳۰ هزار مورد بالغ شد. بر اساس آمارهای گوگل ترند، دان دیل رتبه اول را در خرید و فروش کالا در ایرلند به خود اختصاص داده است. این سایت، بارها توسط مؤسسات ایرلندی و بین المللی، مورد استقبال و تقدیر قرار گرفته است.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

مدل کسب و کار DoneDeal

سایت در ابتدای راه اندازی، به صورت رایگان به ارائه خدمات می‌پرداخت، اما پس از آن، کاربران استفاده کننده از خدمات سایت می‌بایست به طور سالانه ۳ یورو پرداخت کنند. مدل فروش در این سایت به این گونه هست که کاربرانم بتوانند به صورت آنلاین، به ارائه تبلیغات در دسته های مختلف اقدام کرده و در هنگام خرید و پرداخت هزینه مربوطه، با تماس گرفتن شماره تلفن خاص، صورتحساب را به صورت تلفنی دریافت و آن را پرداخت کنند. برای افرادی که از این سیستم خلاقانه رضایت ندارند، پرداخت به کارت های اعتباری و پل پال نیز فراهم شده است. شرکت الکتریک مدیا، کار مدیریت تبلیغات الکترونیکی سایت را بر عهده دارد و یک پنجم درامد این سایت، از طریق آگهی ها کسب می‌شود. در ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، تبلیغات در سایت دان دیل، در پرتال تبلیغاتی معروف اریکوم دات نت نیز به نمایش درامد. در پایان سال ۲۰۱۱، درامد سایت به بیش از ۳ میلیون یورو رسید.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

گروه رسانه ای Schibsted، نیمی از سهام شرکت را خریداری کرد. در سال ۲۰۱۲، جان واربورتون، به عنوان مدیرعامل جدید شرکت معرفی شد. دان دیل، بخشی از موفقیت های خود را مدیون اپلیکیشن های خود است که بر روی گوشی های هوشمند به ویژه آیفون اپل نصب می‌شود. تبلیغات تلویزیونی دان دیل در سال ۲۰۱۲ آغاز شد. دان دیل، یک تبلیغ جالبی را در تلویزیون ارائه کرد و دران، خانمی نشان داده شد که به صورت خنده داری، در حال فروش همسرش در سایت دان دیل می‌باشد! اگر چه این تبلیغ خنده دار، واقعاً به تبلیغ فروش همسر در سایت اشاره نمی‌کرد، اما باعث شد که بیش از ۴۵ هزار نفر به مخاطبان سایت افزوده شود.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند
(تصویری از آگهی تلویزیونی دان دیل مبنی بر فروش همسر در این سایت!)

دان دیل امروزه، صدها هزار یورو به مؤسسات خیریه کمک می‌کند و عضو سازمان تبلیغات تعاملی ایرلند نیز محسوب می‌شود. یکی از مدل های تجاری موفق دان دیل را باید در معرفی و فروش کالاهای دست دوم در این کشو ردان است که به رغم مدیران این کسب و کار الکترونیکی، فروش بالا و سودآوری بیش تری به نسبت کالاهای نو به همراه دارد. دان دیل، 5 استراتژی را در توسعه کسب و کار دنبال می‌کند که عبارت‌اند از:

1- توجه ویژه به طراحی تعاملی و آسان و ساده سایت

2- توجه به نیازهای مشتری و شنیدن صدای مشتری

3- بهینه سازی پرتال در موتورهای جست و جو برای دریافت مخاطب بیش تر

4- دریافت کمک های تجاری از مؤسسات فعال در ایرلند

5- شاد بودن!

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

به دلیل اینکه آقا و خانم پرالدین، هر دو مهندس کامپیوتر بودند، راه اندازی و مدیریت یک سایت برای آن ها، خیلی سخت نبود. مرکز سرمایه گذاری های ایرلند County Enterprise Board کمک زیادی برای توسعه فعالیت های این پرتال ارائه کرده است. چالش‌هایی که این سایت در ابتدا با آن ها رو به رو بود را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

۱- ایجاد ترافیک برای سایت

یک مغازه، همانطور که بدون مشتری نمی‌تواند به بقای خود ادامه دهد، یک کسب و کار آی تی محور نیز چنین خصوصیتی را نیاز دارد. مدیران سایت از سامانه های سئو مختلفی برای افزایش مخاطب پرتال استفاده کردند که گوگل اد وردز و تبلیغات دهان به دهان، یا WoM) از آن جمله بود.

۲- نگهداشتن مشتری

یک کسب و کار موفق در دنیای آنلاین، باید بتواند مشتریان خود را حفظ کند. حفظ مشتری بسیار اهمیت دارد. هر اندازه کاربران، به سایت مراجعه کنند و با پرتال در تعامل باشند و سایت را به عنوان یک مرکز خدماتی خود به حساب آوردند، مراجعه کننده به سایت، احساس خوبی می‌کند و مرتب به سایت مراجعه می‌کنند. این قضیه، افزایش مخاطبان را در پی خواهد داشت. یکی از رفتارهای تعاملی سازنده و ارزنده سایت در ارتباط با مشتریان این هست که دان دیل، هر ماهه، پست الکترونیک با کلاس و مؤدبانه ای را به مخاطبان خود که مدتی از سایت استفاده نکردند، ارسال می‌کند تا آن ها را به استفاده از خدمات سایت ترغیب و مشتاق کند.

۳- فقدان مهارت های تجاری

یکی از عوامل موفقیت کارآفرینی دیجیتالی دان دیل را که برخی از کسب و کارها به آن توجه شایانی ندارند، در موضوع استفاده از مهارت های تجاری افراد موفق در عرصه های مربوط به کسب و کار باید دانست. مدیران دان دیل، از زمان شروع کار، از مشاوران بازاریابی، منابع انسانی و تبلیغاتی استفاده زیادی کرده‌اند و هم اکنون نیز، چنین مشاوران و مدیران ماهری را در اختیار دارند. مؤسس دان دیل، عنوان زیبایی برای استفاده از مشاوران دارند:

Mentoring was vital to put us on the right track,"

۴- محدودیت های زمانی

یکی از مواردی که در موفقیت کسب و کار نقش دارد، توجه به فاکتور زمان است. نگاه مدیریت پروژه ای مدیران دان دیل به این کسب و کار موفق، سبب شد تا ان ها بتوانند کارها را به طور اثربخش و سر وقت انجام دهند و نیروی انسانی ماهری که به استخدام در آوردند، در این مسیر به آن ها کمک می‌کند.

۵- تبلیغات کلمه ای

یکی از موفقیت های دان دیل به تبلیغات کلمه ای مرتبط است. اشتباهی که شاید خیلی از کسب و کار ها دچارش شوند ان است که ان ها به تبلیغات بنری اعتقاد دارند درحالی که نیمی از مراجعات به سایت های وب برای نخستین بار، از طریق جست‌وجوی کلمات کلیدی در موتورهای جست وجو و ورود به سایت از این طریق می‌باشد. خرج ماهانه ۶۰۰ یورو در تبلیغات کلمه ای گوگل، سبب شد تا این سایت شاهد کسب ۸ هزار مخاطب ماهانه به سایت شود که رقم جالب توجهی می‌باشد.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

یکی از موفقیت های سایت را باید در تعامل خوب با مشتریان دانست به گونه ای که هر تقاضا از سوی مخاطبان، ظرف ۲۴ ساعت پاسخ داده می‌شود و از طریق ای میلی که حاوی تشکر و پیام های مربوطه به درخواست مشتریان هست، با وی ارتباط برقرار می‌شود. دان دیل، در زیر هر پست الکترونیک ارسالی، به جایان که نام مدیر"تیم خدمات مشتری" را ذکر کند، نام و مشخصات فرد مسئولی که با موضوع درخواست شده مشتری در ارتباط می‌باشد، ذکر می‌کند و این باعث می‌شود تا مخاطبان بتوانند به راحتی با مسئول مربوطه در تعامل باشند. همه این رفتار سازمانی دیجیتالی توسط دان دیل سبب می‌شود تا مشتری در فضای دوستانه، پاسخگو و تعاملی با سایت در ارتباط باشد و متوجه شود که با افراد واقعی در تعامل است نه نرم افزارهای اینترنتی! حضور دان دیل در شبکه های اجتماعی هم جدی می‌باشد که نمونه‌هایی از آن در فیسبوک و توییتر به شرح زیر است:

http://blog.donedeal.ie

www.facebook.com/DoneDealIreland

http://twitter.com/DonnaAtDoneDeal

http://twitter.com/FredAtDoneDeal

رشد سایت دان دیل در فروش، به طور قابل ملاحظه ای بسیار است به گونه ای که از ۱۰ هزار آگهی ماهانه، به ۱۵۰ هزار آگهی ماهانه از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴ رسیده است.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند
(نمودار رشد قابل ملاحظه شمار آگهی های عرضه شده در سایت از جون ۲۰۰۸ تا ژانویه ۲۰۱۴)

خلاقیت دیجیتالی، رمز موفقیت دان دیل است. دان دیل در سیستم های فروش، بازاریابی و تبلیغات خود، همواره مدل های نوآوری دیجیتالی را در کسب و کارش رعایت می‌کند. 53 درصد مشتریان این سایت، از طریق پرداخت تلفنی صورتحساب، نسبت به خرید و فروش اجناس خود اقدام می‌کنند و بقیه از طریق سیستم های معمول در دیگر سایت ها می‌باشد. اپلیکیشن های خلاقانه دان دیل، سبب شده است تا 40 درصد مشتریان، از طریق این ابزار ها به سایت مراجعه کنند.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

دان دیل، هم اکنون متقاضیان شغل بین المللی دارد که علاقمندند در این کارآفرینی دیجیتالی موفق فعالیت کنند.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

کمک های چند صد هزار یورویی دان دیل به مؤسسات خیریه، در تغییر وجهه این کس بو کار در ایرلند تأثیر گذار بوده است که عاملی برای تقویت مسئولیت اجتماعی کارآفرینی دیجیتالی آقای جرالدین محسوب می‌شود.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

دفترمرکزی این شرکت را در عکس زیر مشاهده می‌کنید که همه چیز بر اساس راحتی، سادگی طراحی شده است.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

فرهنگ شرکت، نقش مهمی در کسب و کار دارد که ارزش‌های مورد احترام دان دیل، نقش زیادی در موفقیت های ان داشته است که در زیر، به رفتار سازمانی و ارزش آفرینی این کسب و کار اشاره شده است.

DoneDeal، موفق‌ترین کارآفرین دیجیتالی ایرلند

دان دیل، آینده فعالیت خود را در فروش کالاهای دست دوم می‌داند. موردی که در خبرها آمده بود که در سال ۲۰۱۴ میلادی، بیش از ۴ میلیارد یورو گردش مالی خود را مدیون فروش کالاهای دست دوم دانسته است. دان دیل را باید در نهایت، تلفیقی از مدل های کسب و کار خلاقانه و موفق در دنیای دیجیتالی دانست که می‌تواند مدل خوبی برای علاقمندان به کارآفرینی دیجیتالی در ایران باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرداد

      بسیار عالی مجله جان........

    • دکتر فرزاد قربانی

      با سلام و احترام
      مطالب درج شده در سایت شما فوق العاده مفید و به روز می باشد بطوریکه حتی محققین نیز از کار و زندگی می افتند (مزاح بود )فوق العاد عالی است خدا حفظ کند شمایی رو که برای ارتقا علمی و فرهنگی هم میهنان زحمت می کشید و هیچگونه انتظاری ندارید برخلاف بقیه سایتهای پولکی که برای کوچکترین اطلاعات پول تقاضا می کنند .ارادتمند شما قربانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج