۲۱۶۶۰۶
۱ نظر
۵۰۱۷
۱ نظر
۵۰۱۷
پ

اشتباهات رایج دکوراسیونی (۱)

گاهی طراحي چيدمان خانه مي‌شود كلاف سردرگم. انگار كه نمي‌شود هيچ‌وقت سر نخ را پيدا كرد و تا انتها رفت. يك وقت‌هايي كه البته كم هم نيستند دست به هر كاري مي‌زنيم تا سر و شكل خانه رنگ‌ورويي پيدا كند اما آب از آب تكان نمي‌خورد.

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)
مجله منزل - ليدا هادي: گاهی طراحي چيدمان خانه مي‌شود كلاف سردرگم. انگار كه نمي‌شود هيچ‌وقت سر نخ را پيدا كرد و تا انتها رفت. يك وقت‌هايي كه البته كم هم نيستند دست به هر كاري مي‌زنيم تا سر و شكل خانه رنگ‌ورويي پيدا كند اما آب از آب تكان نمي‌خورد. مبلمان‌ عوض مي‌شود، پرده‌ها هم، كوسن‌ها رنگ به رنگ‌تر و فرش‌ها به روزتر و زيباتر اما خانه هنوز در خيال ما «يك جوري» است.

از آن «يك جوري» هايي كه انگار فقط بايد دست به دامان يك خبره اين كار شد تا بيايد و دستي به سر و گوش آن بكشد. مي‌دانيد اشكال كار كجاست؟ اينكه گاهي ما در چيدمان خانه هيچ وسيله‌‌ای كم نداريم. همه چيز خوب و عالي است. فقط ما در حلقه بسته باورهاي غلط دكور چيدن گير كرده‌ايم. آدميزاد است ديگر. در باورهايش گير مي‌كند. اينكه از قديم گفته‌اند فرش‌ها نبايد زير تيزي پايه مبل‌ها بروند و تابلوها زياد پايين نباشند؛ اينها همان باورهايي است كه ما گرفتارشان هستيم و تا تغييرشان ندهيم خانه‌مان همان‌طور «يك جوري» باقي مي‌ماند. پس اگر مي‌خواهيد خانه با يك ترفند ساده تغيير كند دست به كار شناختن باورهاي غلط و تغيير آنها شوید. الان وقت تغيير «يك جوري بودن» است!

تنوع

این درست كه تنوع مساله مهمي در دكوراسيون منزل است. اصلا خودمان گفتيم ديگر زمان ست كردن رنگ‌ها به سر آمده و بايد كمي هم براي رنگ دادن به سر و شكل خانه جسارت به خرج داد اما مساله اين است كه استفاده زياد از رنگ‌ها يا به كار بردن نقش‌هاي مختلف در بافت‌ها و منسوجات خانه آن‌قدرها هم جالب نيست؛ اول اينكه احساس به هم ريختگي به ساکنان و مهمانان مي‌دهد و دوم اینکه چشم را بعد از مدتي خسته از تماشاي اطراف مي‌كند.

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

راه‌حل

تعادل داشته باشيد. لازم نيست براي تنوع بخشيدن به اجزاي خانه همه وسايل را يك دفعه تغيير دهيد. به عنوان مثال مي‌توانيد براي تنوع يك ديوار را با کاشی های رنگی بپوشانيد و بعد دو، سه شيء ساده در كنارش قرار دهيد و بقيه هم همرنگ باشند و هماهنگ. به اين ترتيب ديگر نه چشم‌ها از ديدن رنگ‌ها خسته مي‌شوند و نه ديدن يك رنگ جامد حس و حال‌شان را مي‌گيرد.

پادری

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

پادري‌ توالت فرنگي اين روزها يكي از نشانه‌هاي خانه‌هاي مجلل شده است. حتي آنهايي كه از توالت فرنگي خانه استفاده نمي‌كنند اين پادري‌هاي زيبا را در فضاي سرويس‌هاي بهداشتي به هواي زيبا شدن فضا به کار می‌برند. اما داستان اين است كه اين روزها استفاده از اين پادري‌ها قديمي شده است. امروز ديگر نه استفاده از اين پادري‌ها و ست همراه آنها مد است و نه چسباندن‌شان به پايه اصلي سينك توالت!

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

استفاده از يك پادري چهارگوش مستطيلي در ابعاد كوچك البته در فاصله‌ای دورتر از پايه دستشويي. رنگ و طرح آن هم لازم نيست با ديگر لوازم فضاي سرويس بهداشتي‌تان هماهنگ باشد. فقط كافي است به رنگ سراميك‌ها و سنگ‌ها توجه كنيد.

عکس

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

فرقي ندارد عاشق عكاسي باشيد يا نه. فرقي هم ندارد كه چقدر خانواده‌تان را دوست داشته باشيد. در هر حال چيدن عكس‌هاي يادگاري روي ميزهاي كناري سالن در طراحي دكوراسيون خانه كار اشتباهي است. درواقع ديگر كسي از اين روش براي به نمايش گذاشتن عكس‌هاي يادگاري خانواده استفاده نمي‌كند؛ روشي كه سال‌ها پيش باب بود و اين روزها فقط در خانه‌هاي مادربزرگ‌ها نمونه‌اش را می‌شود پيدا كرد.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

قرار نيست به خاطر چيدمان منزل‌تان به سبك، امروزي از علاقه‌تان بگذريد. اگر واقعا عاشق عكس‌هاي يادگاري هستيد و معتاد به ديدن هر روز آنها، بهتر است عكس‌هايي كه دوست داريد را در قاب‌هاي يك شكل و يك دست قرار دهيد و با هارموني خاصي روي يكي از ديوارهاي خانه‌تان نصب كنيد و باقي عكس‌ها را به آلبوم‌ها بفرستيد.

ورودی

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

راهروهاي ورودي خانه يكي از مهم‌ترين اجزاي ساختمان هستند كه دقيقا در همان لحظه اول ورود به آپارتمان از حال و هواي صاحبخانه خبر مي‌دهند. اين وسط خيلي‌ها يادشان مي‌رود كه اصلا راهرويي هم در كار است يا اصلا راهروي ورودي خانه را جزء بنا حساب نمي‌كنند. در نهايت در این فضا گلداني مي‌گذارند و فرش كناره‌‌ای مي‌اندازند. خيلي‌ها هم سعي مي‌كنند با يك تابلوي بزرگ فضاي خالي راهرو را سر و شكلي دهند. اشتباه همين‌جاست. راهرو را بايد جدي گرفت!

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

يكي از ديوارهاي راهروي ورودي را رنگ خاصي بزنيد يا از كاغذديواري منحصر به فردي استفاده كنيد. يك آينه و كنسول ساده مي‌تواند فضاي راهرو را زيبا و خاص خودتان كند. آينه هم فضاي خانه را بزرگ‌تر نشان مي‌دهد و هم با تابش نور فضاي تاريك راهرو را روشن مي‌كند. گاهي طاقچه‌هاي تزئيني براي وصل كردن كليدها هم مي‌تواند موثر باشد.

سیم ها

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

درست است كه معماري‌ امروزي خانه‌ها طوري شده كه پريزهاي برق كمتر در هر گوشه‌ای از اتاق پيدا مي‌شوند. درست است كه اين روزها تعداد وسايل الكترونيكي خانه‌ها در مقايسه با گذشته بيشتر شده و بالطبع حجم سيم‌ها و دوشاخه‌ها هم بيشتر، اما اينها دليل نمي‌شود كه سه‌راهي‌هاي بلند و كوتاه در هر گوشه‌ای پيدا باشند و سيم‌هاي پرپيچ و تاب وسايل الكترونيكي هم بي‌هدف آويزان در زمين و هوا. يك خانه مجلل بايد كمترين حجم سيم‌هاي آويزان را داشته باشد.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

براي پنهان كردن سيم‌هاي خانه راه زياد است؛ اول اينكه مي‌شود كاورهاي مخصوص سيم يا داكت همرنگ با ديوارهاي خانه پيدا كرد. اگر وسايل خانه زياد نو نيستند مي‌شود با سوراخ‌هاي ريز درون آنها سيم‌ها را از ميان‌شان رد كرد و راه آخر اینكه سيم‌هاي اضافه پشت دستگاه‌هاي الكترونيكي را مي‌شود جدا و در مواقع لزوم استفاده كرد.

موقعیت

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

خانه بايد هويت داشته باشد؛ درست مانند آدم‌ها كه هر كدام‌شان هويت و اصالت خاص خودشان را دارند. خانه بايد در يك نگاه نشان دهد در چه منطقه‌ای واقع شده است؛ درست مانند آدم‌ها كه از روي چهره يا لهجه‌شان مي‌شود به اصليت آنها پي برد. خانه‌هايي كه در طراحي دكوراسيون‌شان از اجزاي مشابه با هم بدون داشتن هيچ ارتباط و اصالت خاصی استفاده شده فقط فضايي خسته‌كننده و نفس‌گير دارند.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

از نشانه‌هاي خاصي براي اصالت بخشيدن به خانه استفاده كنيد بدون اينكه در استفاده از آنها اغراق به خرج دهید؛ مثلا اگر خانه‌تان كنار درياست يا اگر خودتان اهل شهرهاي ساحلي هستيد مي‌توانيد روي طاقچه‌هاي خانه يا روي ميزهاي تزئيني از مرجان‌هاي سنگي استفاده كنيد. اين‌طوري خانه اصالت پيدا مي‌كند. فقط يادتان باشد كل دريا و سنگ‌هايش را به خانه نياوريد.

هماهنگی

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

بگذاريد راحت سر اصل مطلب برويم. چيدن وسايل با زاويه‌هاي متفاوت در اتاق نشيمن يك اشتباه بزرگ در دكوراسيون است. زاويه دادن به وسايل چوبي بزرگ فقط فضاي خانه را تنگ و گرفته مي‌كند و بزرگي وسايل را بيشتر به رخ مي‌كشد. اين وسط مساله ديگري هم در ميان است؛ اينكه هيچ وقت دو وسيله چوبي بزرگ را در كنار هم قرار ندهيد؛ مثلا اگر كاناپه‌ای با كفه نشيمن بزرگ داريد ديگر نبايد يك ميز عسلي بزرگ در كنارش بگذاريد.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

هميشه سعي كنيد از لوازم خانه هماهنگ با هم استفاده كنيد. اگر يك آباژور پايه بلند در خانه دارید بايد حتما در يكي از عناصر چيدمان خانه هم از وسيله‌ای با شكل و شمايل آن استفاده کنید. شايد در اين مواقع يك گلدان ساده شيشه‌ای كشيده بتواند ديناميك لازم را به فضاي خانه بدهد.

فضا ی داخلی

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

خيلي‌ها ترجيح مي‌دهند بنا به روحيه خاص‌شان يا حتي اعتبار و پايگاه اجتماعي خاصي كه دارند فضاي خانه‌شان را بسازند؛ فضايي رسمي پر از لوازمي كه نشاني از راحتي در آنها نيست. ممكن است گاهي حتي انبوه بودن وسايل خانه و چيدمان آنها احساس رسمي بودن به خانه بدهد؛ يعني لوازم خانه خودشان راحت باشند اما نوع چيدن آنها به مهمان‌ها فضايي خشك و رسمي را القا كند. همیشه بايد يادمان باشد رسمي بودن با راحت بودن منافاتي ندارد و مي‌شود رسمي بود اما راحت هم بود. گاهي هم خانه رسمي نيست اما هيچ نشاني از راحتي ندارد!

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

فرقي ندارد كه خانه‌تان را با لوازم رسمي يا كمي راحت‌تر طراحي مي‌كنيد؛ مهم اين است كه وسايل طوري در كنار هم قرار بگيرند كه هر كسي وارد مي‌شود در نگاه اول با خانه و لوازم آن احساس راحتي داشته باشد حتي اگر روي يك مبل استيل پايه بلند لوكس نشسته باشد. كار سختي نيست فقط كافي است خودتان در خانه احساس راحتي كنيد.

وسایل اضافی

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

مي‌دانيد چرا بعضي اوقات هر كاري مي‌كنيد باز هم چيدمان فضاي خانه آن‌طور كه بايد نيست؟ داستان اين است كه ما گاهي اوقات از كنار گذاشتن چيزهايي كه دوست نداريم واهمه داريم. گاهي مي‌دانيم كه وسيله‌ای اصلا مناسب ما نيست و به درد چيدمان انتخابي ما نمي‌خورد اما از ترس اينكه دور انداختن آن لطمه مالي همراه داشته باشد همچنان نگهش مي‌داريم. گاهي هم وسيله‌ای در خانه يك هديه است كه دل كندن از آن با وجود بي‌علاقگي سخت مي‌شود.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

از امروز تمرين كنيد به‌راحتي از وسايلي كه دوست نداريد دل بكنيد. از همين امروز تلاش كنيد وقتي از چيزي خوش‌تان نمي‌آيد به اجبار آن را در فضاي خانه تحمل نكنيد. در نهايت اگر خيلي دل‌تان براي از دست دادن آن مي‌سوزد مي‌توانيد با شماره ۱۳۷ تماس بگيريد و از آنها كمك بخواهيد. ماموران شهرداري وسايل كهنه شما را بدون هزينه از خانه‌تان مي‌برند و به دست نيازمندها مي‌رسانند. براي جلوگيري از جمع شدن دوباره وسايل به درد نخور بهترين كار اين است كه درباره علاقه‌تان رك و راست با دوستان‌تان حرف بزنيد تا چيزي كه دلخواه‌تان نيست را براي‌تان هديه نياورند.

کابینت

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

هر قدر هم آدم تميز و وسواسي باشيد و هر قدر هم به سر و وضع خانه‌تان توجه کنید تا وقتي وسايل چوبي و باقي سخت‌افزارهاي خانه قديمي و كهنه باشند باز هم نمي‌شود به داشتن خانه ای مدرن اميدوار بود. كابينت‌هاي چوبي يا فلزي قديمي نمايي كهنه به تمام خانه مي‌دهند. لوازم سخت‌افزاري خانه مهم‌ترين قسمتي است كه بايد حواس‌تان به آنها باشد. كابينت‌ها، كمدها، درها و. . . حواس‌تان به همه‌شان باشد.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

لازم نيست براي كنار گذاشتن قديمي‌هاي خانه كل ساختمان را به هم بريزيد و خرج زيادي روي دست صاحبخانه بگذاريد. كافي است فقط حواس‌تان به جزئيات باشد. دستگيره‌هاي در و كابينت از آن دسته مواردي است كه عوض كردن‌شان در زمان‌هاي مناسب مي‌تواند فضاي خانه را زمين تا آسمان تغيير دهد.

ناهارخوری

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

اگر دوست داريد هر تكه خانه را به شكلي كاملا رسمي و دور از فضای فانتزي درست كنيد حق داريد. اصلا حق شماست از هر وسیله‌ای که دوست دارید براي خانه‌تان استفاده ‌كنيد اما اين نكته را فراموش نكنيد كه در خانه‌هاي مدرن امروزي ديگر حتي آدم‌هاي خيلي اتوكشيده و رسمي هم ميز ناهارخوري و صندلي‌هاي آن را از چوب‌هاي سفت، سخت و آنتيك انتخاب نمي‌كنند.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

محض رضاي مهمان‌ها هم که شده بي‌خيال صندلي‌هاي ناهارخوري شويد. اصلا هر وقت خواستيد صندلي ناهارخوري بخريد اول يك‌بار خودتان روي آن بنشينيد، اگر خودتان دوست داشتيد مدت زيادي را روي آنها بگذرانید پس گزينه درست را انتخاب كرده‌ايد. نكته ديگر اينكه ميزهاي رسمي ناهارخوري معمولا قد و اندازه‌ای بزرگ‌تر از معمول دارند. موقع خريد حواس‌تان به اندازه آپارتمان نقلي‌تان هم باشد!

نشیمن

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

معمولا فضاهاي نمايشگاهي را طوري طراحي مي‌كنند كه هر خريداري با وارد شدن به آنجا ياد خانه خودش بيفتد و توي ذهنش هر كدام از ست‌هاي مبلمان را در خانه‌اش يك‌بار مرور كند. واقعيت اين است كه فضاهاي نمايشگاه‌ها بسيار گسترده‌تر و وسيع‌تر از خانه‌ها هستند و حتي اگر هم نباشند صاحبان‌شان با آينه‌كاري و. . . فضاي خاصي براي جلوه دادن به محصولات‌شان درست مي‌كنند. اينكه فكر كنيد مبلمان بزرگي كه در نمايشگاه مي‌درخشد در خانه شما هم همان‌قدر درخشش دارد از بيخ و بن اشتباه است چون فضاي نمايشگاهي با فضاي خانه اصلا قابل مقايسه نيست.

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

اندازه بگيريد. هميشه اندازه و ابعاد اتاق نشيمن، خواب و حتي آشپزخانه‌تان را در ذهن داشته باشید. شعارتان هم براي خريد اين باشد: «كمتر بهتر است!» اگر اين دو راه ساده را هميشه در ذهن داشته باشيد ديگر هيچ‌وقت در خريد مبلمان اشتباه نمي‌كنيد. يادتان باشد اينكه مبلي را به خاطر اندازه بزرگش پس بفرستيد خيلي بهتر است تا اينكه آن را براي يك عمر تحمل كنيد!

لوازم خرده ریز

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

بيشتر ما نمي‌توانيم در برابر ديدن لوازمي با طراحي‌هاي خاص مقاومت كنيم و حتي توانايي مقابله با ميل به خريد آنها را هم نداريم. مي‌دانيد چرا؟ براي اينكه فكر مي‌كنيم با خريد آن لوازم متفاوت مي‌توانيم ظاهري خاص به خانه‌مان بدهيم در صورتي كه اشتباه بزرگ همين‌جاست. خانه‌ها با داشتن يك چراغ عجيب يا صندلي‌هايي با رويه‌هایی از كتان‌هاي ريش‌ريش خاص نمي‌شوند. موقع خريد ياد ميل تمام‌شدني خودتان و آمدن روزي كه جنس‌تان توي ذوق بزند، باشيد!

راه‌حل

اشتباهات رایج دکوراسیونی (1)

سعي كنيد در طراحي دكوراسيون خانه ايده و روش خاص خودتان را داشته باشيد. يك طراح خوب کسی است كه فضاي خانه را طوري بچيند كه با ساده‌ترين وسايل زيباترين فضاها را درست كند. هميشه يادتان باشد خريد وسايل خاص براي طراحي دكوراسيون خانه كارتان را سخت مي‌كند چون هر کسی از خاص‌ها ديرتر دل مي‌كند، حالا بماند كه خاص‌ها هميشه بيشتر توي ذوق مي‌زنند. پس برای اینکه تا ابد گرفتار وسيله‌ای خاص نباشيد ساده‌ترين‌ها را انتخاب كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      مرسی.
      سادگی هماهنگی شیکی ==> زیبایی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج