۲۱۸۲۳۳
۷ نظر
۵۰۳۸
۷ نظر
۵۰۳۸
پ

تأملی بر فحش‌های رکیک به ۱۱۸

مدیرکل خدمات مخابراتی استان تهران شرکت مخابرات اخیراً اعلام کرده است که این سامانه ۱۱۸ تهران، روزانه به حدود ۴۰۰ هزار مشترک پاسخ می‌دهد و از این تعداد،۹ هزار نفر با فحش‌های رکیک، مزاحمت ایجاد می‌کنند.

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118
برترین ها - علی محمد آقازمانی: اخیراً در خبرها آمده بود که مدیرکل خدمات مخابراتی شرکت مخابرات تهران، از ثبت روزانه، ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تماس توسط مشترکان تهرانی با مرکز پاسخ گویی راهنمای تلفنی ۱۱۸ گرفته می‌شود که از این تعداد، قریب به ۹ هزار تماس مزاحم تلفنی هستند که با فحش‌های رکیک، اپراتورهای این مرکز را آزار می‌دهند. اگر چه شرکت مخابرات ایران در سال ۹۴ اعلام کرد که تماس با مرکز پاسخ گویی تلفنی ۱۱۸، از این پس رایگان نخواهد بود و دقیقه ای ۵ تومان برای تماس گیرنده هزینه در بر خواهد داشت، اما خبر غیر رایگان بودن ۱۱۸، نه تنها به طور قابل ملاحظه ای از شمار مخاطبان روزانه این مرکز کم نکرد، بلکه بر شمار فحاشان و مزاحمان تلفنی نیز تأثیری نداشت.

۱۱۸ امروزه، مرکز راهنمای تلفنی گسترده ای است که به درصد قابل توجهی از هم‌وطنان تهرانی، در زمینه‌های خود، مشاوره و اطلاع رسانی انجام می‌دهد و برخی از مشترکان، روزانه بیش از ۲۰ بار برای دریافت اطلاعات مختلف، با این سامانه تماس می‌گیرند. اما همچنان عین دهه شصت، مزاحمان تلفنی، که روزگاری، امان را از تلفن‌های ثابت عموم مردم گرفته بودند و با آمدن نمایش گرهای شماره تلفن، این معضل تا حد بسیار زیادی محو شد، اکنون نیز شاهد تکرار پدیده زشت و بی فرهنگ مزاحمت تلفنی هستیم.

دایره فعالیت مزاحمان تلفنی در برخی موارد از چنان حاشیه امنی برخوردار است که حتی وزیر ارتباطات هم سال پیش گفت که از این مشکل در امان نمانده و می‌گوید: خود من نیز شماره‌ای را از ۲۰ سال پیش تاکنون دارم اما با این وجود گاهی مزاحمت‌هایی دارم؛ به عبارت دیگر مزاحمت‌های تلفنی برای من هم وجود دارد اما با این حال آنچه ثبت می‌شود رقم بالایی نیست هرچند که در کل میزان مزاحمت‌ها زیاد است.
محمود واعظی در عین حال با تاکید بر بالا بودن آمار مزاحمت‌های تلفنی یادآور می‌شود: با وجود بالا بودن آمار مزاحمت‌ها با توجه به اینکه در بسیاری از موارد پیگیری آن‌ها درخواست نشده و موضوع به ما منعکس نمی‌شود نمی‌توان آمار دقیقی در این خصوص منتشر کرد..

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118

مزاحمان تلفنی، در همه کشورها و همه اعصار وجود خواهند داشت، اما نکته مهم که باید مورد اهمیت قرار بگیرد این است که چرا در یک جامعه، آن هم پایتخت یک کشور، باید لشکری از افراد بیکار باشد که مروج ناهنجاری و ابتذال از طریق سامانه‌های مخابراتی، آن هم به طور مکرر و روزانه باشند و کنترل و محدودیت و برخوردی قانونی با آن‌ها برای جلوگیری از تکرار کار زشت انها، مشاهده نشود. چرا واقعاً هزاران نفر در روز، وقت و عمر خود را صرف فحاشی به اپراتورهای زحمتکش یک سامانه پرمخاطب و مهمی مانند ۱۱۸ می‌کنند که نیاز گوی اطلاعاتی میلیون‌ها نفر در روز است.

چرا نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور، قاطعانه این مروجان بی فرهنگی و زشتی در جامعه را، شناسایی، دستگیر و مورد مجازات قضایی و قانونی قرار نمی‌دهند تا شاهد تکرار مجدد این بی فرهنگی در پایتخت کشور نباشیم؟ پلیس سایبر ایران (فتا)، همان طور که در اخبار گزارش هفتگی TCI برترین‌ها نیز بعضاً منعکس می‌شود، به طور هفتگی، ده‌ها کلاهبردار و سارق و شیاد اینترنتی را که در شهرهای مختلف کشور، از مردم اخاذی می‌کنند یا زمینه آسیب‌های فرهنگی، فکری، مالی و ناموسی را برای کاربران جامعه اطلاعاتی ایران در فضای مجازی فراهم می‌کنند، دستگیر و به مقامات قضایی ارجاع می‌دهد.

اکنون با گسترش شبکه‌های اجتماعی و تعاملات مجازی مردم با هم، روند فعالیت‌های پلیس سایبر کشور نیز به شدت افزایش یافته است و ده‌ها هزار پرونده در این مرکز فعال، پیگیری و در دستور کار قرار گرفته است. به نظر می‌رسد، فحاشان به ۱۱۸ نیز، باید مورد رصد دقیق پلیس سایبر و حتی مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور باشند تا بر اساس سلسله مراتب مصوب این مراکز و قوانین مربوطه، تذکر و هشدار در مرحله اول دریافت کنند و در صورت تکرار، با مجازات سخت تری مواجه شوند.

قضیه مزاحمت‌ها و فحاشی‌های تلفنی، فقط به مرکز ۱۱۸ خلاصه نمی‌شود. اورژانس و آتش نشانی، سال‌هاست که با پدیده شوم مزاحمت‌های تلفنی دست و پنجه نرم می‌کنند و ناگفته پیداست که مرجعی مشخص، مانند پلیس سایبر در فضای مجازی، برای شناسایی و پیگرد و دستگیری این خاطیان و متجاوزان به فضای جامعه اطلاعاتی کشور، هنوز وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنیم که همواره تماس گیرندگان با ۱۱۸ و اورژانس و آتش نشانی، در تهران و شهرستان‌ها، توسط سامانه یا تدابیر اطلاعاتی و امنیتی و امثالهم، مورد شناسایی قرار گرفته و عوامل مزاحم، توسط روش‌هایی، شناسایی و مورد برخورد قرار بگیرند.

قطعاً سالانه صدها میلیون‌ها تومان، بخاطر مزاحمت‌های تلفنی، بر گردن اورژانس و آتش نشانی به عنوان نهادهای عمومی خدماتی کشور، قرار می‌گیرد که این هزینه‌ها، باید از جیب بیت المال پوشش داده شود. تکرار روند مزاحمت‌های تلفنی برای این دو مرکز فوق‌العاده حساس کشور، به هیچ عنوان به صلاح نبوده و زیبنده کشور هم نیست. چرا که هر مأموریتی که بر اساس مزاحمت تلفنی و درخواست غیر واقع صورت می‌گیرد، فرصت را برای یک درخواست کننده واقعی که تحت خطر آتش یا مریضی هست، می‌گیرد و این به جان مردم و اموال آن‌ها مربوط می‌شود که نظارت و تدبیر بهتر دولت مردان محترم را نیازمند است.

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118

(خبر تابناک به نقل از ایرنا درباره مزاحمت‌های تلفنی آتش نشانی- سال 1393)

این که ۹۵ درصد تماس‌ها با مرکز مهمی مانند آتش نشانی کشور، مزاحمت تلفنی هست، واقعاً جای تأمل دارد.

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118

(خبرگزاری ایرنا و تماس‌های مزاحم آتش نشانی یاسوج)

قضیه فقط مربوط به تهران نیست و در شهرستان‌ها نیز این پدیده زشت و بی فرهنگی نیز مشاهده می‌شود که تأسف آور است. در کرج هم گزارش شده است که ۹۵ درصد تماس با آتش نشانی این شهر، مزاحم تلفنی است.

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118

(صدا و سیما و خبر مزاحمت‌های تلفنی درکرج)

وضعیت مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس کشور که با جان مردم سر و کار دارد، مانند ۱۱۸ و آتش نشانی هست. اورژانس، برای دهه‌هاست که از مزاحمت‌های تلفنی رنج می‌برد.

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118

رییس مرکز اورژانس کشور، سال گذشته اعلام کرد که رقم مزاحمت‌های تلفنی اورژانس بسیار بالاست و این برای سلامت جامعه یک هشدار است.

مزاحمت‌های تلفنی، از زمان استقرار سامانه خدمات پلیسی ۱۱۰ نیز به وجود آمد و این سامانه اطلاع رسانی پلیسی نیز، با وجود آنکه خود یک نهاد امنیتی و نظامی است، همچنان در تیر رس مزاحمت‌های تلفنی قرار دارد. تنها در سال ۱۳۸۹، ۶۰۰ هزار تماس تلفنی مزاحم با ۱۱۰ فارس ثبت شد!

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118

(عصر ایران به نقل از فارس درباره مزاحمت‌های 110 در استان فارس)

در سال ۹۱، هزاران تماس غیر واقعی و مزاحم توسط مشترکان تهرانی با ۱۱۰ تهران گرفته شده است.

تأملی بر فحش‌های رکیک به 118

(خبر مشرق نیوز درباره تماس تلفنی مزاحم با پلیس 110 در سال 91)

مثال‌هایی جالب!

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران، سال گذشته اعلام کرد، از آنجایی که اپراتورهای مرکز فوریت‌های پزشکی تهران را زنان تشکیل می‌دهند، عمده مزاحمان تلفنی مردان هستند.

وی افزود: چندی پیش نیز با بررسی سوابق، مشخص شد که فردی در طول یک سال هفت هزار مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارائه گزارش‌های کذب، قصد ایجاد مزاحمت برای مرکز فوریت‌های پزشکی را داشت که با شکایت اورژانس تهران این مساله رفع شد.

عباسی در ادامه به تماس‌های مکرر جوانی بی‌خانمان اشاره کرد و گفت: این فرد که بیش از ۸ سال است با تماس‌های مکرر خود به اورژانس باعث مزاحمت می‌شد، هر بار در یکی از نقاط شهر به خصوص در محلات شمالی تهران، به گونه‌ای وانمود می‌کند که دچار تشنج شده و از مردم طلب کمک می‌کند و تکنیسین‌های اورژانس نیز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه می‌شوند که این بیمار فردی نیست جز جوان بی‌خانمانی که مدتی است این روند را در پیش گرفته است.

وی در تشریح خاص‌ترین مزاحمان تلفنی مرکز ۱۱۵ به تماس مکرر پیرزنی ۸۰ ساله اشاره کرد و گفت: این پیرزن در هر تماس عنوان می‌کرد که دچار افت فشار خون و دیگر مشکلات کهنسالی شده است اما هنگامی که تکنیسین‌های اورژانس برای بررسی وضعیت جسمانی او به منزلش مراجعه می‌کردند، این پیرزن به دلیل کمبود محبت، با تکنیسین‌های اورژانس صحبت می‌کرد تا از تنهایی دربیاید.

اوضاع تأسف آور است! انتظار داریم مسئولان امر، اهتمام کنند تا بستر برای رفتارهای ناهنجار در فضای مجازی و حتی مخابراتی کشور، به حداقل ممکن کاهش یابد و در این وسط، کار فرهنگ سازی رسانه گروهی در برنامه‌های پر مخاطب را نباید فراموش کرد. اگر شهرداری تهران برای انتقال مفاهیم شهروند خوب در برنامه خندوانه کمک می‌کند، بد نیست وزارت ارتباطات و بهداشت و ناجا نیز در بخش معاونت‌های فرهنگی خود، به فرهنگ سازی و بیان مساله برای مردم بپردازند تا رفتار مزاحمت‌های تلفنی در کشور، به ارقام ۷۵ درصد و ۹۰ درصد و ۹۵ درصد نرسد!!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      فقط بايداظهار تاسف كرد.شايدمزاحمت تلفني باعث ازدست رفتن جان كسي بشه!خداوندبه همشون عقل عنايت بكنه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و خدا به مسئولین یه اراده ای بده که کمک کنن مشکلات حل شه!!!!

    • سمیرا حقی

      اوه مای گاد !!!
      چه خبره واقعا تو این مملکت؟
      چه جالب نوشتید. هم با حال بود هم تاسف آور.
      خدا به خیر بگردونه این مملکت رو

    • ایرانی

      همه اینها نتیجه بی فرهنگی بیشعوری و تربیت غلط خوانوادگیه

    • رویا ی جواد

      ایرونی جماعت و مزاحمت!!!!!!؟؟؟؟ مگه داریم؟؟؟؟؟؟ مگه میشه!!!!!!!!!!!!

    • hamed

      خوب اگه طرف کاری داشته باشه زنگ نمیزنه مزاحم تلفنی

    • نورا

      مزاحما خیلی بدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج