جاباما
۲۱۸۸۹۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

سه روز مهم پس از توافق ایران و ۱+۵

نحوه اجرایی شدن تعهدات ایران و ۱+۵ در صورت حصول توافق نهایی همواره از اصلی ترین مسائل اختلافی و مورد بحث طرفین بوده است.

خبرگزاری مهر: با توجه به نزدیک شدن پایان ضرب الاجل ۳۰ ژوئن در مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه ۱+۵ یکی از دغدغه های مهم طرفین، چیستی و چگونگی اتفاقات پس از اتمام مذاکرات است به گونه ای که هر یک از منظر خود سناریوهای محتمل را بر این اساس تحلیل می کنند.

در این باره؛ منابع خبری نزدیک به تیم های مذاکره کننده اتفاقات مهم پس از اتمام مذاکرات را در سه بازه تقسیم بندی می کنند:

روز اول که روز نهایی شدن توافق و پذیرش آن از سوی تمام طرف های مذاکرات است. در این روز آنچه نهایی می شود به عنوان سند سیاسی برنامه جامع اقدام مشترک مورد پذیرش قرار خواهد گرفت و طبق قرار، شورای امنیت بلافاصله با صدور قطعنامه ای لغو تحریم ها علیه کشورمان را اعلام خواهد کرد. این توافق البته از سوی آمریکاییها به کنگره خواهد رفت تا حداقل ظرف ۳۰ روز در مورد رد آن تصمیم گیری شود. در صورت رد توافقنامه از سوی کنگره، اوباما طبق قرار قبلی تصمیم کنگره را وتو خواهد کرد. این بازه زمانی نهایتا ۶۰ روز به طول خواهد انجامید.

روز دوم که پس از ۶۰ روز اول آغاز خواهد شد، روز عملیاتی کردن توافق است که طرفین اعلام خواهند کرد آمادگی عملیاتی کردن تعهداتشان را دارند. در این مقطع آمریکا و اروپا طبق قرار، تحریم ها را لغو خواهند کرد، البته این لغو تنها وجه اعلامی دارد و غربی ها اصرار دارند که وجه اعمالی آن به پس از انجام تعهدات ایران موکول شود، مسئله ای که همچنان مورد اختلاف است و طرفین روی پیشنهادها و راه حل های مختلف که عمدتا از سوی تیم ایرانی ارائه شده در حال مذاکره هستند. این بازه زمانی با توجه به طول مدت انجام تعهدات ایران، حدود سه ماه به طول خواهد انجامید.

روز سوم یا همان روز اجرایی شدن توافق پس از پایان این سه ماه آغاز خواهد شد و این همان روزی است که تمام موضوعات برنامه جامع اقدام مشترک از سوی طرفین به اجرا در خواهد آمد.
و بر این مبنا فاصله زمانی حصول توافق و اعلام سند سیاسی مورد پذیرش طرفین تا روز اجرایی شدن آن و لغو کلیه تحریم ها قریب ۵ ماه طول خواهد کشید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج