۲۱۹۲۸۸
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

آمارها نشان می‌دهد

افزایش میزان خشم در کشور

خشم حالتی روانی با چهره درهم کشیده، رفتاری عاطفی است که در مراحلی بسیار خطرناک می‌شود و فرد به محض عصبانیت و بروز خشونت براحتی قابل کنترل نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان: خشم حالتی روانی با چهره درهم کشیده، رفتاری عاطفی است که در مراحلی بسیار خطرناک می‌شود و فرد به محض عصبانیت و بروز خشونت براحتی قابل کنترل نیست.

مشغله کاری شاید یکی از دلایل مهم کاهش سطح تحمل مردم شهرهای بزرگ باشد که نهایتا منجر به خشم و خشونت می‌شود اگر نگاهی به ندامتگاه‌ها بیاندازیم با افراد پشیمانی مواجه می‌شویم که عصبانیت خود را به نوعی تخلیه انرژی منفی می‌دانند که فقط در لحظه آن‌ها را آرام می‌کند، بدون آن که به عواقب این کار فکر کنند با نگاهی به آمارهای منتشر شده از پزشکی قانونی مشخص است که تعداد دعواهای خیابانی رو به افزایش است چنانچه در ده ماهه نخست سال گذشته نزدیک به ۵۱۱ هزار نفر به دلیل جراحت در نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این یعنی روزانه بیش از ۱۶۷۰ فقره نزاع منجر به جراحت در کشور رخ می‌دهد که به نوعی زنگ خطر برای جامعه محسوب می‌شود از بین این ۵۱۱ هزار نفر مجروحان در اثر درگیری، ۱۵۷ هزار نفر از مجروحان زن و ۳۵۳ هزار نفر دیگر مرد بوده‌اند در این بین استان تهران در نزاع و درگیری رکوردار کشور شده است همچنین ۹۱ هزار و ۲۸۸ مجروح به علت آسیب دیدگی بر اثر نزاع و درگیری در سال ۹۳ به پزشکی قانونی تهران مراجعه کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۲ تعداد مراجعان ۹.۱ درصد افزایش داشته است ناگفته نماند که طبق آمارهای پزشکی قانونی فحاشی عامل ۲۴درصد نزاع‌ها است.

وضعیتی روانی که منجر به خشونت می‌شود

محمد باقر صابری زفرقندی، روانپزشک و عضو هیات علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در خصوص خشم می‌گوید: خشم یک وضعیت روانی است که می‌تواند منجر به خشونت شود خشونت به معنی آسیب جسمی و یا روانی به فرد دیگری است خشونت‌ها تظاهر عینی و بیرونی خشم هستند.

انواع خشونت با اثر تخریبی بالای جامعه

وی گفت: یک فرد خشمگین می‌تواند با آموختن برخی مهارت‌ها بر خشم خود غلبه کند کنترل خشم از تاکیدات و توصیه‌های آموزه‌های دینی و فرهنگی ما نیز هست بروز خشم ریشه در بسیاری از ناملایمات فردی، اجتماعی،‌فرهنگی و اقتصادی دارد عدم مهارت در کنترل خشم موجب بروز خشونت می‌شود خشونت را مردم به ضرب و جرح و درگیری فیزیکی می‌شناسند در حالیکه خشونت انواع دیگری نیز دارد خشونت کلامی و عاطفی از جمله انواع شایع با اثر تخریبی بالایی در جوامع و از جمله جامعه ما رواج دارد از آنجایی که قربانیان خشونت‌های عاطفی و کلامی افراد آسیب پذیری مثل زنان و کودکان هستند بنابراین انتظار می‌رود که آسیب‌های جدی تری را نیز بر کلیت سلامت جامعه وارد نماید.

خط قرمزی برای شروع دوباره

وضعیتی روانی که یک لحظه مسیر زندگیت را تغییر می‌دهد مسیری که بی‌شک انتهایش خط قرمزی است برای شروعی دوباره چرا که دیگر حتی به بودن و ماندن خود در جهان تردید داری از یک ناراحتی گذرا گرفته تا یک عصبانیت تمام عیار که به خشم خطرناک منجر می‌شود حالتی روانی که در تعریف، یکی از عواطف معمولی است واغلب سالم است اما وقتی چهره مخرب به خود می‌گیرد که از کنترل خارج می‌شود و این جا است که مشکلاتی را در محیط کار، روابط خصوصی به وجود می‌آورد.

موازی کاری دلیل عدم نتایج مطلوب برای پیشگیری از خشونت

صابری زفرقندی با بیان اینکه در ایران برنامه‌های متعددی در پیشگیری از برخی خشونت‌ها تدوین و اجرا شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه‌های متعددی در بحث پیشگیری تدوین و اجرا شده است اما پراکندگی و موازی کاری هم به فراوانی دیده می‌شود به همین دلیل نتایج مطلوب و مورد نظر دست اندرکاران حاصل نشده است در صورتیکه بتوانیم در قالب کمیته کشوری پیشگیری از خشونت ذیل یکی از قوای سه گانه هم دست اندرکاران و دستگاه‌های مسئول را منسجم نماییم انتظار می‌رود که اقدامات زیاد ولی پراکنده در کشور هدفمندتر و همسوتر و با اثر هم افزایی بیشتری به پیش برود واقعا جای یک کمیته ملی علمی و اجرایی که سیاست گذاری، نظارت و ارزشیابی اقدامات کشور در حوزه خشونت را مدیریت نماید و دستگاه‌های مسئول کشوری امیدوار به حمایت از خرد جمعی نخبگان و دست اندرکاران نظام و در عین حال پاسخگو در برابر اقدامات خود به آن جمع باشند در کشور ما خالی است. پیشنهاد می‌شود تا تدوین کنندگان برنامه ششم این کمیته را به رسمیت شناخته و جایگاه قانونی آن مستحکم نمایند.

چهار عامل افزایش تاب آوری

وی تصریح کرد: ایجاد خشم، کنترل خشم و افزایش تاب آوری در برابر عواملی که ایجاد خشم می‌کنند به نوع تربیت کودکان نیز ارتباط دارد الگوپذیری از والدین، اولیای مدرسه، وضعیت جامعه و خصوصا از رسانه‌های جمعی و سریال‌ها و فیلم‌ها نقش بسیار تعیین کننده در خشونت جامعه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      وجودمشكلات اقتصادي،رانت خواري گروهي خاص،وجودتبعيض،عدم اطمينان به اينده، نبود شادي وهيجان،تعاريف مختلف ازيك قانون يكسان و....
      خدابه دادنسل اينده برسه!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج