۲۱۹۳۳۵
۵۱۲۵
۵۱۲۵
پ

«سنگ سیاه»، محله‌ای قدیمی در شیراز

"سنگ سیاه" یکی از محله‌های قدیمی شیراز است. آثار و اماکن تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارد. رامین رحمانی‌نژاد در گشت و گذاری در این محله قدیمی عکس‌هایی با دوربین خود ثبت کرده است که در این مجموعه می‌بینید.

«سنگ سیاه»، محله‌ای قدیمی در شیراز
برترین ها: "سنگ سیاه" یکی از محله‌های قدیمی شیراز است. آثار و اماکن تاریخی بسیاری در این منطقه وجود دارد. رامین رحمانی‌نژاد در گشت و گذاری در این محله قدیمی عکس‌هایی با دوربین خود ثبت کرده است که در این مجموعه می‌بینید.

محله سنگ سیاه یکی از محله‌های منطقه هشت شهر شیراز است. این محله در جنوب غربی بافت تاریخی شهر قرار گرفته و حدود ۸۰ هکتار مساحت دارد.

شيراز در گذشته به یازده محله مسکونی تقسیم می‌شد كه در حصاری با هشت دروازه قرار داشت. همه از اين هشت دروازه به اين شهر تردد می‌كردند. محلات شیراز قدیم به دو دسته بزرگ "حیدری" و "نعمتی" تقسیم شده بودند.

حیدری به محلاتی گفته می شد که افراد آن محلات، خود را پیرو "سلطان حیدر" می‌دانستند. ساکنان محلات نعمتی نیز پیرو "شاه نعمت الله" بودند.

در این محله آرامگاه "عمروبن عثمان" معروف به "سیبویه" قرار دارد. عمرو بن عثمان معروف به سیبویه شیرازی از دانشمندان ایرانی صرف و نحو زبان عربی است. سیبویه هنگامی که عزم سفر به خراسان کرده بود، در راه بیمار شد و در سن ۴۰ سالگی در شهر شیراز دار فانی را وداع گفت. به علت قرار داشتن سنگی سیاه بر روی قبر سیبویه، این محله به سنگ سیاه معروف شده است.

از بناهای تاریخی این محله می توان به "امامزاده بی‌بی دختران"، "مسجد مشیرالملک"، "کلیسای ارامنه"، "خانه فروغ‌الملک"، "خانه سعادت"، "خانه ضیائیان" و "بقعه سید تاج‌الدین غریب" اشاره کرد.

طرح مرمت و احیای محله سنگ سیاه از سال ۱۳۷۹ آغاز شده اما تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج