۲۲۰۲۲۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان

شاید اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در فضای مجازی، به نوعی مرتکب جرائم مشهود و نامشهود می‌شوند، از این موضوع بی اطلاع یا حداقل کم اطلاع باشند که در صورت شکایت قربانی یا قربانیان فعالیت‌های مجرمانه آن‌ها، شناسایی، رصد، کشف و دستگیری آن‌ها کار دشواری نخواهد بود.

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان



برترین ها: شاید اکثریت قریب به اتفاق افرادی که در فضای مجازی، به نوعی مرتکب جرائم مشهود و نامشهود می‌شوند، از این موضوع بی اطلاع یا حداقل کم اطلاع باشند که در صورت شکایت قربانی یا قربانیان فعالیت‌های مجرمانه آن‌ها، شناسایی، رصد، کشف و دستگیری آن‌ها کار دشواری نخواهد بود.

ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار توانمندی های عملیاتی و منابع انسانی خلاق پلیس سایبر ایران، فرصتی را در اختیار نیروی انتظامی به عنوان ضابط قضایی قرار داده است تا بتواند در فضای جامعه اطلاعاتی کشور، به محض دریافت مأموریت‌های ابلاغی، بازدهی حداکثری را کسب کند.

به گزارش برترین ها: پلیس فتا که به دستور فرمانده کل ناجا در بهمن 1389 تأسیس و راه اندازی شد، تأمین امنیت فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور، صیانت از هویّت دینی، ملّی و ارزش‌های انسانی جامعه در فتا، حفظ حریم خصوصی و آزادی‌های مشروع، صیانت از منافع، اسرار و اقتدار ملّی در فضای تولید و تبادل اطّلاعات، حفظ زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات الکترونیک و اعتماد و آسودگی خاطر آحاد شهروندان جامعه برای انجام تمامی امور قانونی از جمله فعّالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به منظور صیانت از حاکمیت و اقتدار ملّی را دردستور کار سازمانی خود دارد.

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان
(ایندکس پرتال پلیس فتا ایران - تیر ماه ۹۴)

پلیس فتا در 5 سال گذشته، خدمات بسیاری را به جامعه اطلاعاتی ایران ارائه کرده است که بر شمردن حتی درصدی از این خدمات بی شائبه و ارزشمند در صیانت از حریم خصوصی کاربران، جلوگیری از هتک حرمت در فضای مجازی، کشف سرقت‌های اینترنتی، تنها بخشی از فهرست بلند بالای خدمات این نیروی مجازی امنیتی جوان کشور می‌باشد.

متأسفانه، نشریات و حتی رسانه‌های گروهی کشور، توجه بسیار اندکی به برنامه‌ها، خدمات و اقدامات این پلیس در فضای مجازی کشور دارند. ایران، هم اکنون با بیش از 20 میلیون کاربر اینترنت، بیش از 10 میلیون کاربر گوشی هوشمند و به همین تعداد، مخاطب و مشتری بانکداری و خدمات اینترنتی، از کشورهای پیش رو در عرصه فضای دیجیتال در خاورمیانه می‌باشد که نرخ رشد شتابانی را در عرصه‌های بالادستی و پایین دستی ارتباطی و آی تی، در حال تجربه کرده است. هر اندازه این فضا، از نظر کمی و کیفی گسترش پیدا می‌کند، میزان جرائم و کیفیت و سطح اعمال آن نیز، ارتقا می‌یابد.

اگر زمانی با یک تلفن ثابت، افرادی به مزاحمت برای دیگران می‌پرداختند، امروزه با اکانت های جعلی و هویت‌های غیر واقعی در شبکه‌های اجتماعی، صدها هزار نفر، می‌توانند مضحکه یک پسر بچه 18 ساله شده که خود را دختری در فلان استان کشور معرفی می‌کند و در این فضا، به دنبال قربانیان کم تجربه و نا آگاه هست.

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان
(خبر دستگیری کاربری با نام جعلی نازگل - تیر ۹۴)

اگر اخبار هفتگی گزارش آی تی برترین‌ها را که 5 شنبه‌های هر هفته منتشر می‌شود، دنبال کنید، با حجم قابل توجهی از اقدامات هفتگی پلیس سایبر تهران و مراکز استان‌ها مواجه می‌شوید که با سطوح مختلفی از جرام اینترتی در کشور، رو به رو هستند. دزدی عروس از مادر شوهر، سرقت از حسب مجازی پسر از پدر، شیادی آقا پسری به نام "نازگل"، اغفال دختران جوان به نام... در فلان شبکه اجتماعی و صدها نمونه مشابه در این امر، موضوعاتی را تشکیل می‌دهند که پلیس فتا در راستای مأموریت‌های محوله، با آن‌ها رو به رو شده و خوشبختانه به نتیجه مطلوب رسیده است.

به همان میزان که شمار کاربران جامعه اطلاعاتی کشور و سطح استفاده آن‌ها از خدمات وب ارتقا پیدا می‌کند، در هما سطح نیز شاهد وقوع جرائم اینترنتی مختلف و گسترده در کشور هستیم.

شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، نرم افزارهای تعاملی از یاهو مسنجر گرفته تا وایبر و تلگرام و لاین، همه و همه بستر ممتازی برای وقوع جرائم سایبری توسط شیادان و کلاهبردارن هستند. طیف میلیونی مخاطبان ایرانی چنین فضاهایی، بستر خوبی را برای هدف گیری شیادان اینترنتی، فراهم کرده است. صفحات غیر واقعی، اکانت های جعلی، عکس‌های غیر واقعی، همه و همه در ساخت هویت مجازی جعلی برای شیادان اینترنتی، در دسترس است. اما... .

با وجود همه این توضیحاتی که دادیم، یک بخش مهم مساله، برای اکثریت مخاطبان، چه شیادان محترم 1 و چه کاربران ایرانی فضای مجازی، شناخته شده و مشخص نیست. این بخش مهم، در واقع عدم آگاهی از توانمندی پنهان اهرمی فعال و توانمند، به نام پلیس سایبر ایران است.

کارهای اطلاعاتی و امنیتی این مجموعه در فضای سایبر، این امکان را فراهم کرده است تا کوچک‌ترین حرکت کاربران شیاد در این فضا، رصد، پیگیری و کشف گردد تا خاطیان، به مراجع قضایی سپرده شده و مورد محاکمه قرار بگیرند.

بسیاری فکر می‌کنند وقتی یک اکانت جعلی در یکی از شبکه‌های اجتماعی ایجاد کردند و از طریق انتشار عکس‌ها و اطلاعات غیر واقعی، به جذب کاربران به قصد انجام اعمال پلید خود اقدام می‌کنند، هیچ گاه رصد نمی‌شوند. در حالی که به نتیجه رسیدن ده‌ها هزار پرونده مربوط به جرائم سایبر توسط این پلیس جوان کشور در عرصه وب، نشان دهنده عزم جدی، توانمندی عملیاتی اثربخش و رصد دقیق و اشراف عملیاتی بر کلیه فرآیندهای مجازی در کشور است.

از هر رایانه، با هر شماره تلفن، با هر آی پی، با هر آی دی، با هر شبکه اجتماعی که شیادان اینترنتی برای ضربه زدن‌های مختلف به کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند، قابل رصد، شناسایی و کشف می‌باشد. کم تر چیزی، از رصد هوشمندانه پلیس سایبر پنهان می‌ماند و قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، در توسعه این ظرفیت‌ها به این نیز، کمک کرده است.

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان
(خبر وزیر کشور درباره کشف ۹۰ درصد جرایم سایبر در ایران - خرداد ۹۴)

بنابراین، ناگفته پیداست که شیادانی که توسط پلیس سایبر شکار می‌شوند، در واقع این بخش از سناریو را خوب نخوانده بودند که فعالیت مای مختلف آن‌ها در فضای مجازی، قابلیت رصد گسترده و هوشمندانه را دارد و امکان فعالیت میان‌مدت را از آن‌ها برای اجرای اعمال پلیدشان، سلب می‌کند.

درباره پلیس سایبر و فعالیت‌های ارزشمندش، کم می‌شنویم. از رسانه‌های گروهی و حتی پرتال‌های اطلاع رسانی دولتی و خصوصی مرتبط با مسائل اجتماعی و اخبار روزانه انتظار می‌رود تا برای تنویر افکار عمومی از خدمات پلیس سایبر ایران، هر از گاهی به انتشار این اخبار و مجموعه اقدامات و اعلام هشدارهای این نیرو به مردم، بپردازند.

همان‌طور که رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با مسئولان قوه قضاییه متذکر شدند، پیشگیری از وقوع جرم، یکی از مأموریت‌های اصلی دستگاه قضایی و به استنادان، رابطان قضایی می‌باشد. هشدارهای پلیس سایبر ظرف 5 سال اخیر، بسیار گسترده و مهم بوده است اما درصد کمی از کاربران اینترنت ایران، از این موارد آگاه شدند.

بهتر است پلیس سایبر برای نیل به اهداف پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی، نقش اطلاع رسانی خود را با ابعاد بزرگ تر و بیش تری همراه کند تا طیف بیش تری ازمردم، درجریان اقدامات بسیار مهم این نیروی در صیانت ازفضای مجازی کشور باشند.

اگر قصد انجام فعالیت تبهکارانه در فضای مجازی کشور به ذهن فردی خطور کرد، باید بداند که به محض دریافت نخستین شکایت مکتوب از فرد شیاد، رصدهای اطلاعاتی و ارتباطی آغاز و تا کشف مجرمان ادامه پیدا می‌کند. بسیاری از افرادی که به کلاهبرداری و شیادی از مردم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روی آورده بودند، کم تر به این موضوع فکر می‌کردند که به دام پلیس سایبر ایران گرفتار شوند.

همواره پرتال پلیس سایبر به نشانی cyberpolice.ir/بررسی کرده و از آخرین اخبار و اطلاعیه‌های آن درباره وقوع جرم در فضای جامعه اطلاعاتی کشور، اطلاع کسب کنید.

در صورتی که قربانی یک فعالیت تبهکارانه اینترنتی شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و از طریق کانال‌های معرفی شده در این پرتال، شکایت خود را به صورت مستند و مستدل ارائه کنید. توانمندی پنهان پلیس سایبر، همواره در کنار قربانیان و دشمن شماره یک تبهکاران در فضای مجازی می‌باشد.

پلیس فتا جهت تعامل بیشتر با کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی زیر، رسانه، صفحه و کانال رسمی دارد که آدرس آن‌ها به شرح زیر بوده و سایر آدرس‌ها جعلی و متعلق به این پلیس نمی‌باشد.

شبکه اجتماعی فیس‌نما: www.facenama.com/cyberpoliceir

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان

شبکه اجتماعی هم‌میهن: www.hammihan.com/cyberpolice.ir

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان

شبکه اشتراک ویدئو آپارات: www.aparat.com/cyberpolice.ir

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان

شبکه اجتماعی کلوب: www.cloob.com/cyberpolice.ir

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان

شبکه اجتماعی دل‌شکسته: www.delshekaste.com/cyberpolice.ir

شبکه اجتماعی نت ایران: www.netiran.net/cyberpolice.ir

پلیس سایبری ایران و توانمندی پنهان

ضمناً هیچ آی دی و هویت مجازی از طریق این پلیس به جز در 6 سامانه فوق الذکر، در هیچ شبکه اجتماعی خارجی فنرم افزارهای ارتباطی و تعاملی مرسوم، ثبت و تعریف نشده است و کاربران باید مراقب سودجویی افرادی که خود را پلیس سایبر معرفی می‌کنند، باشند.

موفقیت پلیس سایبر کشور دراجرای مأموریت‌های محوله را آرزو مندیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج