جاباما
۲۲۰۳۲۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

جاسوسی فرانسه از ایران با «دینو»

جاسوس‌افزار فرانسوی دینو از دو سال گذشته مشغول جاسوسی از مراکز حساس ایران بوده است و انتشار خبر این بدافزار در این برهه از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ می‌تواند به‌منظور تأثیر بر روند مذاکرات باشد.

خبرگزاری تسنیم: دو روز گذشته (آخرین روز ژوئن) جاسوس‌افزاری با نام دینو و از مبدأ فرانسه معرفی شد که گویا مشغول جاسوسی از مراکز علمی و صنعتی کشورمان و مراکزی نظیر وزارت امور خارجه، دانشگاه علم و صنعت ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، دانشگاه امام حسین(ع) و دانشگاه مالک اشتر بوده است.

این جاسوس‌‌افزار نوعی درب پشتی است و بنا بر گزارش‌ها توسط گروه جاسوسی مزرعه حیوانات (Animal Farm espionage group) نوشته شده است؛ گروهی که پیش از این به‌واسطه بدافزارهای کسپر (Casper)، بانی (Bunny) و بیبر (Babar) معروف شده بود.

مزرعه حیوانات نام گروهی از مهاجمان است که در ابتدا توسط مؤسسه امنیت ارتباطات کانادا (CSE) معرفی شد؛ اولین بار نام این گروه مهاجم در اسناد ادوارد اسنودن در مارس ۲۰۱۴ یافت شد که در آن، مؤسسه امنیت ارتباطات کانادا احتمال فراوانی داده این گروه در حقیقت یک آژانس اطلاعاتی فرانسوی باشد.

عنوان "دینو" می‌تواند برگرفته از شخصیت حیوان خانگی در انیمیشن عصر حجر باشد که در گزارش اخیر کسپراسکای به‌عنوان یک پلت‌فرم کامل جاسوسی معرفی شده اما هنوز هیچ تحلیل فنی از آن ارائه نشده است.

شواهد نشان می‌دهد که سازندگان این جاسوس‌افزار که از سال ۲۰۱۳ مشغول جاسوسی در ایران بوده است، فرانسوی‌زبان هستند.

بین نوآوری‌های فنی این جاسوس‌افزار، فایل‌های سیستمی به چشم می‌خورد که دستورات را به‌صورت مخفیانه اجرا می‌کند.

افزون بر مطالب گفته شده، این بدافزار محتوی حجم بالایی از پیام‌های خطای طولانی است که به ما اجازه نمی‌دهد تا نحوه جمله‌بندی و ساختار برنامه‌نویسی دینو را مشاهده نماییم؛ در این میان، آثار و نشانه‌هایی به چشم می‌خورد که حضور فرانسوی‌ها در ساخت این بدافزار را پررنگ‌تر می‌کند.

کدهای باینری مورد استفاده در بدافزار دینو به‌نحوی طراحی شده است که به سازنده بدافزار اجازه می‌دهد تا بدافزار را متعلق به نقاط مختلف دنیا نشان دهد در صورتی که نویسنده بدافزار زبان بدافزار مورد نظر را به‌صورت دستی تغییر ندهد، کامپایلر به‌صورت خودکار کد استفاده ‌شده را تشخیص داده و زبان نویسنده را مشخص می‌کند.

در بدافزار کسپر که توسط این گروه نوشته شده است، نویسنده بدافزار به‌صورت خودکار زبان را به انگلیسی آمریکایی تغییر داده است اما در ساخت این بدافزار دچار یک اشتباه شده و در ابتدا زبان را تغییر نداده است. پس از مدتی متوجه اشتباه خود شده و نسبت به تغییر زبان بدافزار اقدام کرده است. همین موضوع سبب شده تا کارشناسان با اطمینان بیشتری نسبت به ساختن این بدافزار توسط گروه فرانسوی مزرعه حیوانات اظهار نظر کنند.

علاوه بر این موضوع، کارشناسان امنیتی صبح امروز اعلام کردند که این بدافزار در سوریه نیز مشاهده شده است؛ بدافزار کسپر در پاییز سال گذشته کشف شد و بنا به ادعای کارشناسان این بدافزار اهداف بسیاری را در سوریه مورد تهاجم قرار داده است.

به نظر می‌رسد هدف اصلی بدافزار یا در حقیقت جاسوس‌افزار دینو آن هم در بحبوحه مذاکرات سیاسی ایران با گروه ۱+۵، استخراج فایل بوده است.

انتشار خبر این بدافزار در این برهه از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵، می‌تواند به‌منظور تأثیر بر روند مذاکرات باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زورتوم ملبوقی

      حالاکه میونمون با فرنچ بهم خورده افشا میکننین!!!!!1 چرا قبلن فرنچ جون جونی بود حالا کخی شده بخاطر پسته ای دویست تومن بسته ای؟ !!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج