۲۲۰۷۴۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

توسعه سامانه‌ لیزری، در دستور کار فیس بوک

دنیای استفاده از پهبادها و سامانه‌های ارتباطی لیزری، به غول شبکه‌های اجتماعی اینترنت، فیس بوک نیز رسید. فیس بوک اخیراً اعلام کرد که با استفاده از توانمندی‌های پهباد جدید خود، تلاش می کند تا اینترنت را به نقاط مختلف جهان برساند.

توسعه سامانه‌ لیزری، در دستور کار فیس بوک



برترین ها: غول شبکه‌های اجتماعی اینترنت، فیس بوک در کنفرانس خود که چند روز پیش در آمریکا برگزار شد، از رونمایی سامانه ارتباطی لیزری برای توسعه دسترسی به اینترنت پر سرعت در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه جهان در آینده نزدیک خبر داد، اما از ارائه جزییات بیش تری از نحوه کار این سامانه جدید خودداری کرد.

توسعه سامانه‌ لیزری، در دستور کار فیس بوک

به گزارش برترین ها؛ مارک زوکربرگ، مؤسس و مدیرعامل فیس بوک، روز ۴ شنبه در کنفرانس خبری اعلام کرد که کارمندان فیس بوک در حال فعالیت بر روی پروژه ای جدید هستند که با استفاده از سامانه‌های ارتباطی لیزری (laser communications system)، پرتوهای داده، از آسمان به زمین منتقل می‌شوند.

زوکربرگ در پستی در صفحه شخصی پر مخاطبش در فیس بوک نوشت که این پرتوهای داده، سرعت انتقال اطلاعات را در مسیرهای طولانی تسریع می‌دهند. استفاده از پرتوهای داده لیزری، برای انتقال سریع اطلاعات، روشی بود که ائتلاف موسوم به Internet.org برای ارائه خدمات اینترنت رایگان در فقیرترین کشورهای جهان، در دستور کار خود قرار داده است. البته این سرویس با انتقادهایی رو به رو شد چرا که ارائه برخی از خدمات رایگان خود درباره پرتال‌هایی چون ویکی پدیا را محدود کرده است.

توسعه سامانه‌ لیزری، در دستور کار فیس بوک

(گزارش مدیرعامل فیس بوک درباره رونمایی از سامانه پرتوهای لیزری این شرکت)

زوکربرگ در پست فیس بوک خود نوشت که این شرکت در راستای فعالیت‌های خود موسوم به سازمان اینترنت، به دنبال راهکارهایی هست تا از پهبادها و ماهواره‌ها، برای توسعه اینترنت در مناطق مختلف جهان استفاده کند. لابراتوارهای ارتباطی این شرکت موسوم به Connectivity Lab فرصتی است تا این پروژه‌ها به مرز تحقیق و سپس معرفی به عموم قرار بگیرند.

وی، همچنین به مدت یک ساعت به سؤالات کاربران پاسخ داد. پروژه استفاده از لیزر برای برقراری هرچه بیشتر دسترسی مردم در سراسر نقاط زمین به اینترنت نیز یکی از موارد مورد بحث بود. اخیراً نیز تصاویری از آزمایشگاه Connectivity Lab فیس‌بوک منتشر شده است که مهر تأییدی بر این خبر است. وی در خصوص این طرح عنوان کرد که کاربران به هیچ عنوان قادر به مشاهده نور لیزر نخواهند بود و در تصویر زیر این نور تنها به منظور تصویرسازی بهتر قابل رویت است. استفاده از لیزر موجب افزایش چشمگیر سرعت تبادل اطلاعات برای مسافت‌های طولانی خواهد شد.

در این ویدئو، درباره نحوه کار سامانه جدید پرتوهای لیزری فیس بوک برای انتقال اطلاعات، مواردی ارائه شده است



این میلیاردر جوان، همچنین از فناوری ارتباط افکار با یکدیگر (Telepathy)، توانایی انسان‌ها برای صحبت با یکدیگر با ذهن خودشان. پرتوهای لیزر مورد استفاده برای انتقال داده‌ها از آسمان به زمین، رشد هوش مصنوعی و واقعیت مجازی خبر داده است که به نظر می‌رسد، قصد دارد تا قدرت خود را به فرا تر از مرزهای شبکه‌های اجتماعی برساند.

تبلیغات ویدئویی، موردی بود که در کنار فیس بوک موزیکال، جدیدترین اقدامات این شبکه در عرصه کسب و کار دیجیتالی عنوان شده است.

علاوه بر این سیستم پرتوهای داده ای لیزری، فیس بوک در ماه مارچ سال جاری میلادی، از پهباد خود به نام Aquila که بخشی از پروژه ائتلاف Internet.org می‌باشد، رونمایی کرد. این پهباد، از انرژی خورشید به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند. این پرنده بدون سرنشین، طول بالش هم اندازه با بوئینگ ۷۶۷ بوده و به دلیل استفاده از موادِ سبک وزن از یک ماشین نیز سبک تر می‌باشد.

آکیلا باید به طور خارق العاده ای سبک باشد زیرا قرار است که در هر بار تنها با کمک انرژی خورشیدی، ۳ ماه در هوا به پرواز درآید. فقط باقی ماندنش در هوا برای این مدت زمان یک چالش به حساب می‌آید، اما علاوه بر آن فیس بوک بنا دارد که توسط لیزر به مردمی که ۶۰ تا ۹۰ هزار فوت (هر فوت حدوداً ۳۰ سانتی متر است) پایین تر از آن روی زمین قرار دارند، اینترنت برساند، همچنین با برقراری ارتباط بین این پرنده‌ها می‌تواند که مناطقِ بیشتری را تحت پوشش قرار دهد.

توسعه سامانه‌ لیزری، در دستور کار فیس بوک

(تصویری ازآکیلا، پهباد خورشیدی فیس بوک)

آکیلا، اولین مفهومِ کامل شده از جانبِ شرکتِ انگلیسیِ Ascenta که acqui-hire فیس بوک بوده و سال پیش در چنین موقعی از آن رونمایی شد، دیده شده است. فیس بوک اعلام کرد که آکیلا پرواز آزمایشی‌اش را این تابستان و با یک اجرای گسترده تر در چند سال آینده، شروع خواهد کرد.

فیس بوک تنها به دنبال پهباد و پرتوهای لیزری برای توسعه خدمات اینترنت و سرویس‌های خود به سراسر جهان نیست. این شرکت اخیراً از علاقمندی خود به سرمایه گذاری بر روی پرتاب ماهواره خبر داده است. برخی‌ها، میزان سرمایه گذاری آینده فیس بوک در این عرصه را قریب به ۱ میلیارد دلار می‌دانند. این خبر، روز گذشته توسط پرتال اینفورمیشن دات کام، منتشر شد.

سال ۲۰۱۳، شرکت فیس بوک ائتلاف Internet.org را معرفی کرد. در این ائتلاف، شرکت‌های فن آوری بزرگ جهان با هم کار می‌کنند تا موانع دسترسی به اینترنت را با استفاده از روش‌های متداول بیشتر مانند ارزان تر کردن دسترسی به اینترنت از طریق موبایل‌ها، کاهش دهند.

شرکت‌هایی چون: سامسونگ، اریکسون، نوکیا، MediaTek, Opera Software, Qualcomm در این کنسرسیوم از سال ۲۰۱۳ میلادی، همکاری دارند. این کنسرسیوم به دلیلان چه نقض حقوق بی طرفی در نت گفته شده بود، با انتقاد رو به رو شده است. چرا ه فقط سرویس‌های خاصی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و این، قدرت رقابت رقبای فیس بوک را کاهش می‌دهد.

براساس گفته‌های زوکربرگ همین تلاش‌ها باعث شده است که سه میلیون افراد بیشتری به اینترنت دسترسی پیدا کنند. این ابتکار جدید بر روی آزمایش کردن با تکنولوژی‌های جدید تمرکز کرده است.

این گروه در حال کار کردن بر روی هواپیماهای بدون خلبانی هستند که بتواند چندین ماه در آسمان بمانند و برای ساکنین حومهٔ شهر، دسترسی به اینترنت را فراهم کند. در اکثر نقاط روستایی ماهواره‌ها به عنوان روشی برای فراهم کردن اینترنت برای افراد ساکن در این مناطق آزمایش خواهند شد. این گروه تلاش خواهند کرد تا با استفاده از پرتوهای لیزر اینفرارد نامرئی، ارتباطات راه دور سریع تری را ایجاد کنند.

توسعه سامانه‌ لیزری، در دستور کار فیس بوک

(پروژه ائتلاف internet.org که توسط فیس بوک برای توسعه اینترنت در دنیا راه اندازی شده است)

درباره این ائتلاف ویدئو زیر را مشاهده کنید



رویکرد فیس بوک به تلفیق پهبادها با ماهواره‌ها و پرتوهای لیزری جهت ارائه خدمات اینترنت در نقاط مختلف جهان، نوعی رقابت با شرکت گوگل است که ماه گذشته میلادی، از بالون های اینترنتی خود بر فراز نقاط مختلف زمین رونمایی کرد.


توسعه سامانه‌ لیزری، در دستور کار فیس بوک

(پروژه گوگل در زمینه بالوهای اینترنتی سردخانه ای)

هدف اصلی گوگل برای بالن‌های هوشمند، شامل انتقال اینترنت به مناطق دورافتاده و توسعه نیافته ای همچون آفریقاست که تنها ۱۰ درصد مردم در آن به اینترنت دسترسی دارند و برزیل که در آن بچه‌ها اغلب برای دریافت سیگنال بهتر در گوشی‌های موبایل خود از درختان بالا می‌روند. در کل چهار میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی ندارند و بیشتر آن‌ها حتی امکان دسترسی به آن را ندارند زیرا هیچ گونه پوشش شبکه اینترنت در مناطق آن‌ها وجود ندارد.

به نظر می‌رسد، رفتار سازمانی فیس بوک در ایجاد ائتلافی بین المللی از شرکت‌های بزرگ برای انتقال اینترنت پر سرعت به کشورهای کم تر توسعه یافته دنیا، فرصت‌های طلایی در اختیار آینده کسب و کار دیجیتالی این شرکت‌ها در بازارهای بکر آسیا و افریقا دراختیار غول‌های سیلیکون ولی قرار خواهد داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج