جاباما
۲۲۱۱۹۱
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

متروپلیس های جهان

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

خارج از دنیای مدرن و صنعتی غرب، شهرهای دیگری نیز در جهان هستند که روز به روز براهمیت وجودی آنها افزوده می شود.

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب





هفته نامه همشهری جوان - علیرضا شاه محمدی: خارج از دنیای مدرن و صنعتی غرب، شهرهای دیگری نیز در جهان هستند که روز به روز براهمیت وجودی آنها افزوده می شود. این انگاره که تنها کشورهای اروپایی می توانند و باید مدرن، اقتصادی و صنعتی باشند، کم کم در حال رنگ باختن است. طی سال های اخیر، اقتصادهای بزرگی در شرق آسیا و آمریکای جنوبی سر برآورده اند که نمی توان آنها را نادیده گرفت. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به لطف منابع نفتی توانسته اند شهرهای لوکس و پرتجملی بسازند. در این مطلب به 10 شهر مهم دنیا خارج از دنیای غرب نگاه خواهیم کرد.

بمبئی (مومبای)

جمعیت: 12 میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

بمبئی در سال ۱۹۹۶ به مومبای تغییر نام پیدا کرد. مومبای نام یکی از الهه بانوهای هندو است. با این همه هنوز نام بمبئی در خارج از هند برای این شهر استفاده می شود. بمبئی پایتخت اقتصادی هند است و توسعه شهری آن نشان از آینده ای درخشان برای هند دارد.

سائوپائولو

جمعیت: ۵.۳ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

سائوپائولو قلب مالی برزیل و پرجمعیت ترین شهر این کشور است. شرکت های بین المللی جدید آمریکای لاتین در این شهر شعبه دارند. روابط تجاری سائوپائولو با ایالات متحده بسیار نزدیک است.

شانگهای

جمعیت: ۱۴.۵ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

شانگهای را می توان ظرف آزمایشگاهی چین در حوزه سرمایه داری دانست. مقامات چینی معمولا طرح های آزمایشی خود نظیر مناطق آزاد تجاری و بازارهای سهام بین المللی را در آغاز در این شهر امتحان می کنند. شانگهای به لحاظ قدرت اقتصادی یک توکیوی جدید به حساب می آید.

هنگ کنگ

۷.۲ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

هنگ کنگ منطقه ای خودمختار از چین است که البته واحد پولی مخصوص به خود را دارد و خوب می داند چگونه با سرمایه داری کنار بیاید. بیشتر بانک های سرمایه گذاری مهم جهان در هنگ کنگ مستقر هستند و به نوعی می توان هنگ کنگ را لندن آسیا نامید. معاملات تجاری بزرگ در چین به طور عمده توسط کارگزارانی انجام می شود که در هنگ کنگ مستقر هستند.

سنگاپور

جمعیت: ۵.۳ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

سنگاپور قطب معاملات تجاری آسیاست. اگرچه بندرهای جنوبی چین به زودی جای سنگاپور را در دنیای تجارت خواهند گرفت، اما این دولت شهر تا سال ها برای نسل های بعدی ساکنان آن یک مرکز تجاری منطقه ای خواند ماند. در دنیای تجارت این یک قانون شناخته شده است که هر کس در آسیا تجارت می کند، به سنگاپور رفت و آمد دارد.

پکن

جمعیت: ۱۱.۹ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

پکن پایتخت و مرکز سیاسی چین به حساب می آید و آن طور که مسوولان بلندپایه چینی تصمیم گرفته اند، قرار است نقشی اساسی در هدایت سیاست های توسعه طلبانه در آسیای مرکزی و جنوب شرقی داشته باشد. با تاسیس بانک آسیایی سرمایه گذاری در زیرساخت و پیشنهاد چین درخصوص راه اندازی جاده ابریشم، پکن در مرکز اتفاقات مهم آسیا و جهان قرار گرفته است.

کوالالامپور

جمعیت: ۱.۶ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

برج های دوقلوی شرکت نفت مالزیایی پتروناس، حتی از برج های چهار ببر آسیایی نیز بلندتر هستند. چهار ببر آسیا عبارتی بود که در دوره ای به هنگ کنگ، کره جنوبی، سنگاپور و تایوان اطلاق می شد، این چهار کشور توانسته بودند به توسعه گسترده ای در حوزه های اقتصادی دست پیدا کنند. رشد اقتصادی چین و البته نه آمریکا، کماکان می تواند کوالالامپور را در گردونه بازارهای اقتصادی حفظ کند.

دوحه

جمعیت: ۷۹۶ هزار

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

دوحه، پایتخت قطر به هیچ روی نمی خواهد از رقبای خود در امارات عقب بماند. قطر ایرلاین یکی از بهترین ایرلاین های موجود در جهان است. اقتصاد متنوع و گسترده قطر، دوحه را به شهری تماشایی و دیدنی بدل کرده است.

مکزیکوسیتی

جمعیت: ۸.۸ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

مکزیکوسیتی به لطف توافقنامه قدیمی تجارت آزاد با آمریکای شمالی رابطه بسیار نزدیکی با ایالات متحده آمریکا دارد. اگرچه برخی شرکت های تولیدی آمریکایی، کارخانه های خود را به دلایل مختلف به چین مستقل کرده اند، اما در این میان هستند شرکت هایی که به جای چین، مکزیکو سیتی را انتخاب کرده اند تا لازم نباشد هزینه های سنگین رفت و آمد زندگی در چین را متحمل شوند.

ریودوژانیرو

جمعیت: ۶.۳ میلیون

مهم ترین شهرهای جهان، خارج از دنیای غرب

در دنیای تجاری، ریو به دو چیز شناخته می شود: نفت و گردشگری. پتروبراس، شرکت نفت و گاز چند ملیتی و بزرگ ترین تولید کننده و توزیع کننده فراورده های نفتی در آمریکای لاتین در ریو مستقر است. پتروبراس با تکنولوژی هایی که در دست دارد، می تواند در اکتشافات نفتی نقش بسیار مهمی ایفا کند. ریو اگرچه یک شهر پرخشونت و بی قانون است، اما به حرکت خود ادامه داده است و به نظر به یکی از مهم ترین شهرها در قاره آمریکا بدل خواهدشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سئول توش نبود؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه میشه مگه داریییییییییم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • محمد

      کوالالامپور واقعا شهر زیباییه، پیشنهاد می کنم فرصت را برای دیدن این شهر از دست ندید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج