۲۲۱۴۰۲
۱ نظر
۵۳۸۱
۱ نظر
۵۳۸۱
پ

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

خيلي‌ وقت‌ ها چيدمان خانه تنها عنصر مهم طراحي نيست. رنگ‌ها هم نقش مهمی در این بازی دارند. يك استقبال گرم همان بدو ورود و پذيرايي خاص. دوستاني كه صميميت‌شان واقعي است و خانه‌اي كه از نظر دكوراسيون روز چيزي كم ندارد.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان
مجله منزل - لیلا حامدی: يك استقبال گرم همان بدو ورود و پذيرايي خاص. دوستاني كه صميميت‌شان واقعي است و خانه‌اي كه از نظر دكوراسيون روز چيزي كم ندارد. بساط پذیرایی فراهم است اما آن كسي كه بايد احساس راحتي كند آن‌قدرها هم راحت نيست. مهمان كمي سردرگم است. گاهي احساس خستگي مي‌كند و با خميازه‌اي آن را از تن بيرون مي‌فرستد و گاهي ميل به غذا را از دست مي‌دهد. خلاف اين موضوع هم خيلي اوقات پيش مي‌آيد. اينكه خانه ساده و كوچك است با محدودترين وسايلي كه مي‌شد در آن جا داد اما با اين حال به محض ورود به آن، همه احساس راحتي و صميميت دارند حتي بدون اينكه بدانند ميزبان كيست و حال و هوايش چيست.

اين وسط مقصر نه ميزبان است و نه مهمان بي‌خبر از همه‌جا. تقصيرها همه به گردن رنگ‌هاست؛ رنگ‌هايي كه روی در و ديوار و لوازم خانه جاخوش كرده‌اند و بي‌خبر از حواس ميزبان براي ديگران داستان را تعريف مي‌كنند؛ داستان و ماجراي شخصيت صاحبخانه و حال آن روزهايش را. پس مراقب رنگ‌هاي خانه‌تان هم باشيد. آنها با زبان بي‌زباني حرف مي‌زنند. مي‌خواهيد بدانيد رنگ‌ها چه مي‌گويند؟ صفحات بعد را دنبال كنيد.

نارنجي يعني اعتماد به نفس

رنگ توانايي، انرژي، گرما، آسايش و البته اعتماد به نفس. درست با خصوصیاتي شبيه رنگ قرمز با اين تفاوت كه احساس جواني مضاعف به بيننده منتقل مي‌كند. براي همين اين روزها در منزل افراد مسن و خانه‌هاي سالمندان بيشتر از اين رنگ براي در و ديوارها استفاده مي‌كنند. هر چند ممكن است خيلي از آنها از اين رنگ خوش‌شان نيايد براي اينكه طبق اصول روانشناسي واكنش آدم‌ها به رنگ نارنجي دو نوع است يا عاشق آن مي‌شوند يا سريع دل‌شان را مي‌زند كه البته با يك چيدمان خوب و حفظ توازن رنگ‌ها مي‌شود مشكل دوم را خيلي زود برطرف كرد.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

نارنجي يكي از معدود رنگ‌هايي است كه به بيننده قدرت بيان احساسات را مي‌دهد. نارنجي خاصيت ضدافسردگي هم دارد براي همين خيلي از طراحان از آن براي رنگ اتاق بچه‌ها استفاده مي‌كنند. رنگ نارنجي كج‌خلقي و زود‌رنجي را خيلي كم مي‌كند. معمولا اتاق نشيمن و هال را نارنجي‌رنگ مي‌كنند چراكه نارنجي رنگ ارتباط و صميميت است و مناسب براي جايي كه افراد خانواده هر شب دور هم جمع مي‌شوند. البته براي باقي قسمت‌هاي خانه هم مي‌توان رنگ نارنجي را به كار برد؛ آنجا هايي كه رنگ‌ها كسل‌كننده و يكدست هستند.

آن وقت نارنجي به عنوان يك تشديدكننده رنگ مي‌تواند كلي كارساز باشد. امتحانش ضرري ندارد. در خانه‌اي كه رنگ پرده و مبل‌ها همه يكسان است دو، سه تا كوسن نارنجي قرار دهید و آن‌وقت ببينيد كه چه انرژي عجيبي در محيط پراكنده مي‌شود. هر وقت حوصله‌تان از خانه سر رفت فقط كافي است يكي، دو شاخه گل نارنجي بخريد و روي ميز بگذاريد يا در محل كار يكي از زونكن‌ها يا حتي پد موس‌تان را نارنجي انتخاب كنيد. مي‌بينيد كه آن وقت چقدر حال‌تان عوض مي‌شود. نارنجي رنگ جواني است پس با نارنجي خودتان را جوان كنيد!

آبي تيره يعني تفكر

ماكس لوشر، روانشناس سوئيسي سال‌هاي زيادي را براي تحقيق در زمينه روانشناسي رنگ‌ها سپري كرد. لوشر آدم‌ها را در موقعيت‌هاي مختلف و در ارتباط با رنگ‌ها قرار مي‌داد و با استفاده از روش‌هاي خاص خودش احساسات آنها را محك مي‌زد. او در آزمايشگاه درباره رنگ آبي تيره يا سورمه‌اي به نتيجه عجيبي رسيده بود؛ اينكه بيشتر آدم‌ها تا در فضايي با در و ديوار آبي تيره قرار مي‌گيرند احساسات‌شان تعطيل مي‌شود و شروع به فكر كردن مي‌كنند.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

البته اين موضوع به احساس مشترك همه آنها در محيط آبي تيره ربط داشت؛ اينكه همه‌شان احساس آرامش خاصي در آن محيط داشتند كه مي‌توانستند بي‌هيچ دغدغه‌اي به تفكر رو بياورند. درواقع فكر كردن از تاثير آرامش‌بخش خوبي بود كه رنگ سورمه‌اي روي سيستم اعصاب مركزي مي‌گذاشت. مي‌گويند در اتاقي كه رنگ آبي تيره غالب است، اعضاي خانواده راحت‌تر احساسات و هيجانات خودشان را كنترل مي‌كنند.

مناسب‌ترين مكان براي رنگ سورمه‌اي هم يا اتاق مطالعه است يا نشيمن؛ البته به شرط اينكه اعضاي خانواده بخواهند ميزان تفكرشان بالا باشد وگرنه براي آدم‌هاي احساساتي رنگ آبي تيره كمي دلگيرکننده هم هست و زود حوصله‌شان را سر مي‌برد. اما از ما به شما نصيحت هر وقت خواستيد تصميم بزرگي بگيريد يك لباس سورمه‌اي بپوشيد!

بنفش يعني آرامش

رنگ باشكوهي كه تا امروز كمتر از آن در طراحي دكوراسيون داخلي استفاده مي‌شد. شايد كساني كه از بنفش در طراحي خانه فرار مي‌كردند، هنوز با خاصيت آرامش‌بخشي آن آشنا نشده بودند و نمي‌دانستند خانواده رنگ بنفش و ياسي چقدر مي‌تواند روي آرامش اعصاب اعضاي خانواده نقش داشته باشد. مي‌گويند بنفش ظرافت، روياي روزانه، معنويات و وقار را القا مي‌كند و براي ايجاد صلح و آرامش، برتري، ملايمت، احترام و حتي كاهش سر و صدا در خانه موثر است.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

قدرت آرامش‌بخشي بنفش در خانه آن‌قدر زياد است كه دانشمندان كلي تحقيق روي آن انجام داده‌اند و دست آخر به اين نتيجه رسيده‌اند كه بنفش هم فشار خون را پايين مي‌آورد و هم ترشح غدد بيش‌فعال را كم مي‌كند. براي همين بيشتر آدم‌هايي كه در خانه‌اي با چيدمان بنفش قرار مي‌گيرند كمتر دچار تنش‌هاي عصبي مي‌شوند. خانه‌ای با در و ديوار بنفش يعني محلی برای آرامش. مطمئن باشيد شرورترين افراد هم با ورود به خانه‌اي به‌رنگ بنفش دست از شرارت برمي‌دارند. پس اگر در گروه افرادي قرار داريد كه مشغله‌هاي زيادي در طول روز دارند، بهتر است دكوراسيون و رنگ‌بندي خانه‌تان را از طيف گسترده‌اي از رنگ‌هاي بنفش انتخاب كنيد.

به عقيده كارشناسان طراحي، بنفش نشان‌دهنده شجاعت، مديريت و قاطعيت ميزبان است و مي‌تواند مهرباني و صميميت او را به مهمان‌ها نشان دهد. اگر از رنگ بنفش براي ديوارها و پرده‌ها به‌ويژه در اتاق غذاخوري يا نشيمن استفاده مي‌كنيد، بهتر است مبل‌ها رنگ روشني داشته باشند يا اگر مبل‌ها را بنفش انتخاب كرده‌ايد حتما ديوارها را روشن كنيد. اين‌طوري بنفش شما قدرت بيشتري خواهد داشت ضمن اينكه مي‌توانيد از لوستری با حباب‌هاي بنفش يا از ظروفي كه در آنها از طيف‌هاي مختلف رنگ بنفش استفاده شده روي ميز، كتابخانه، قفسه و ويترين استفاده كنيد. در هر حال تا مي‌توانيد بنفش باشيد كه به آرامش دنيا مي‌رسيد.

سفيد يعني سادگي

معمولا نظر مردم به ديوارهايي به رنگ سفيد دو نوع است. از آنجايي كه سفيد با هر رنگي جور مي‌شود، براي خانه‌هايي كه در اختيار مستاجرها قرار مي‌گيرد يا براي فروش گذاشته می‌شود بهتر است. براي همين بيشتر صاحبخانه‌ها و افرادي كه در كار ساخت و ساز انبوه خانه هستند اولين رنگ انتخابي‌شان سفيد است. اما عده‌اي كه نگاهي غير از اين به خانه دارند سفيد را براي ديوارها اصلا نمي‌پسندند كه البته شايد حق هم داشته باشند.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

ديوارهاي يك‌دست سفيد خنثي و خسته‌كننده به نظر مي‌آيد و هيچ ايده خلاقانه‌اي ندارد بنابراين ما به شما يك طرح كاملا سفيد پيشنهاد نمي‌دهيم مگر اينكه نويسنده رمان‌هاي عاشقانه باشيد! سفيد به‌شدت احساسات را تحريك و حس نوستالژي و دلتنگي زيادي تلقين مي‌كند كه همين مانع تفکر مي‌شود. درواقع برخلاف رنگ سياه كه جاذب همه رنگ‌هاست، سفيد همه رنگ‌ها را پس مي‌زند پس بهترين استفاده از آن براي پس‌زمينه است؛ مثلا ديواري سفيد مناسب‌ترين جا براي‌ نشان دادن يك تابلوي هنري شاهكار است يا براي بيشتر جلوه دادن مبل‌هاي رنگي خانه بهتر است ديوارها سفيد باشد. اما استفاده از دكوراسيون سفيد با ديوارهايي استخواني يك اشتباه محض است.

مطمئن باشيد هر مهماني در اين خانه بعد از يكي، دو ساعت بار و بنديلش را جمع مي‌كند و مي‌رود چون حتي اگر سفيدي همه‌جا او را خسته نكرده باشد، بازتاب نوري كه وارد چشمش مي‌شود خیلی ناراحتش می‌کند. البته سفيدي ديوارها و وسايل خانه يك خوبي دارد؛ اينكه فضا را بازتر نشان مي‌دهد يا وقتي با رنگ‌هاي گرم تركيب شود، احساس خوبي به بيننده القا مي‌كند؛ حس سرخوشی و سرزندگي. پس اگر خيال استفاده از رنگ سفيد در خانه را داريد حداقل به فكر دو، سه وسیله دكوري رنگي يا كوسن‌هايی با رنگ گرم باشيد. سفيدي زيادي گاهي چشم‌ها را بدجوري مي‌زند!

قهوه‌اي يعني ثبات

تركيبي از قرمز و زرد با درصد زيادي سياه؛ در نتيجه به جديت سياه هست ولي كمي نرم‌تر و گرم‌تر. خوبي‌اش اين است كه خواص رواني قرمز و زرد را هم تا حدودي دارد. براي همين بين رنگ‌هايي كه براي دكوراسيون خانه انتخاب مي‌شوند، محبوب است و قابل اعتماد چراكه قهوه‌اي نشان‌دهنده حس قدرت و اطمينان‌پذيري است و وارد هر خانه‌اي هم كه شود همين حس را به اعضاي خانه مي‌بخشد. رنگ قهوه‌اي معمولا نشان‌دهنده طبيعي بودن، زميني بودن و متفاوت بودن است اما گاهي مي‌تواند نشانگر پيچيدگي هم باشد.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

خوبي قهو‌ه‌اي اين است كه هيچ‌وقت از مد نمي‌افتد هرچند كه زيبايي آن بستگي به هماهنگي‌اش با باقي وسايل خانه دارد؛ اينكه در كنار صورتي چرك قرار بگيرد يا زرد و سفيد ظاهر متفاوتي پيدا مي‌كند. افرادي كه به قهوه‌اي علاقه دارند، ثبات را ترجيح مي‌دهند براي همين به‌طور حتم در دكوراسيون خانه هم وقتي از قهوه‌اي استفاده مي‌كنند در آن اغراق خاصي دارند. پس اگر عاشق قهوه‌اي هستيد بهتر است اول لجبازي را كنار بگذاريد و كمي هم به دنبال رنگ‌هاي مكمل قهوه‌اي باشيد. البته قهوه‌اي طيف‌هاي بسيار زيادي دارد كه هركدام حالات و ويژگي‌هاي مخصوص خودشان را دارند. اما همه در يك حس مشترك هستند؛ حس تكامل.

از لحاظ علم انرژي‌درماني، قهوه‌اي سمبل رويش تكامل است و نشاني از انرژي و سرزندگي؛ درست مانند عنصر چوب. براي همين است كه اشياي چوبي و قهوه‌اي‌رنگ در طراحي داخلي نقش مكمل را دارند. قهوه‌اي را نبايد هيچ‌وقت به صورت يك‌دست در خانه به كار برد مگر اينكه در كنارش كلي از رنگ‌هاي خاص را داشت. هرقدر شما بيشتر قهوه‌اي باشيد، آدم جدي‌تر و سخت‌تري به نظر مي‌رسيد و خانه‌تان هم گرم است اما بدون هيجان!

آبي يعني سكون

آبي به‌طور واضح يك پيام دارد؛ اعتماد. اگر آبي رنگ مورد علاقه‌تان بوده است و در و ديوار خانه‌تان هم آبي‌رنگ است بايد خيال‌تان راحت باشد براي اينكه هر كسي كه پايش را به خانه شما مي‌گذارد اول از همه احساس آرامش مي‌كند و بعد اطمينان. اين وسط فقط يك مشكلي هست؛ اينكه ديگر نبايد از مهمان‌تان توقع خوردن غذاي زياد را داشته باشيد براي اينكه آبي به‌شدت اشتها را كور مي‌كند؛ آن‌قدر كه اين روزها در برنامه‌هاي كاهش وزن توصيه مي‌شود افراد با اضافه وزن بالا غذاي‌شان را در بشقاب‌هاي آبي‌رنگ بخورند.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

براي همين بهتر است حداقل در آشپزخانه يا سالن غذاخوري كمتر از رنگ آبي استفاده شود. اما آبي رنگ محبوب اتاق بچه‌هاست. اگر دقت كرده باشيد بيشتر كلاس‌هاي درس هم آبي هستند براي اينكه‌رنگ آبي به‌مرور زمان بهره‌وري، شعور و ميزان خلاقيت فكري را بالا مي‌برد. البته كاربرد آبي در خانه كمي متفاوت است. از آنجا كه رنگ آبي جلوي هر حركتي را مي‌گيرد و سطح هيجان را پايين مي‌آورد، بهتر است براي اتاق خواب و ديوار‌هاي حمام از اين رنگ استفاده شود.

اگر هم می‌خواهید رنگ آبي را برای نشيمن يا پذيرايي استفاده کنید بايد با بقيه رنگ‌ها تركيب شود. اين وسط چون آبي رنگ سردي است بهتر است براي از بين بردن سردي آن از يك رنگ گرم استفاده شود. تركيب آبي با قرمز يا زرد هيجان بيشتري به خانه مي‌دهد. روي هم رفته اگر در زندگي‌تان دنبال آرامش و آسودگي براي مقابله با آشفتگي‌ها و اضطراب‌ها هستيد يا دنبال بازكردن جريان ارتباط، گسترش زاويه ديد و صلح، از رنگ آبي استفاده كنيد.

سياه يعني جسارت

استفاده كم از مشكي در دكوراسيون نشانه قدرت است و آنهايي كه مشكي را مي‌پسندند، بر اين تاكيد مي‌كنند كه چيزهاي ناگفته زيادي دارند. رنگ مشكي نشانه قدرت، شأن و مقام، برجسته بودن و قاطعيت است. مشكي كردن قسمتی از خانه يعني اينكه شما بيش از اندازه جسارت داشته‌ايد. اين روزها طراحان داخلي از رنگ مشكي در خانه‌ها فقط به يك منظور استفاده مي‌كنند؛ داشتن يك خانه متفاوت به‌خصوص زماني كه از رنگ مشكي براي ديوارها استفاده شود. مشكي در طراحي خانه يعني رمز و راز؛ يعني اينكه صاحبخانه با ظرافت خاصي قصد پنهان كردن بعضي نقص‌ها و بزرگ جلوه دادن برخي از لوازم را داشته است.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

سياه مي‌تواند حالتي پيچيده و در عين حال باشكوه به طراحي داخلي بدهد. در كنار رنگ‌هاي روشن‌تر يا خنثي، هر چيزي كه به رنگ سياه باشد جلب ‌توجه مي‌كند. البته يادتان باشد سياه مي‌تواند به فضا حالت خفه‌كننده يا خيلي ساده هم بدهد. در حالي كه رنگ سياه اغلب براي نشان دادن قدرت و پرستيژ اجتماعي به كار مي‌رود، خيلي هم نمي‌شود روي لذتبخش بودن اين رنگ در طراحي داخلي حساب كرد. نكته اينجاست كه اگر در مقياس كم از رنگ سياه استفاده كنيد، روي پيچيدگي شيك خانه تاكيد كرده‌ايد.

براي رفع تيرگي سياهي خانه هم مي‌شود راهي به جز استفاده از سفيد و قرمز پيدا كرد؛ استفاده از رنگ‌هايي كه سنگيني خاص خودشان را دارند و در عين حال مي‌توانند فضاي خسته‌كننده يك‌دست سياه خانه را بگيرند مانند سورمه‌اي، بنفش تيره يا حتي زغالي و قهوه‌اي. اين تركيب رنگ‌ها كه به تازگي در توناليته مشكي قرار داده شده‌اند مناسب خانه‌هايي با متراژ بالا هستند. در خانه‌هاي كوچك استفاده از رنگ مشكي بايد محدود باشد؛ صرف رنگ قاب عكس‌ها يا ميزها.

قرمز يعني هيجان

رنگ قرمز گرم‌ترين رنگ‌هاست و به عنوان مادر رنگ‌ها شناخته مي‌شود؛ آن‌قدر كه در بعضي زبان‌ها كلمات قرمز و رنگي مترادف هم هستند و در بعضي‌ دیگر از زبان‌ها هم هر وقت بخواهند معناي زيبايي را منتقل كنند مي‌گويند قرمز. اولين پيغام قرمز برون‌گرايي است؛ يعني اگر تكه‌اي از دكور خانه‌تان قرمز باشد، سريع اين پيام را به بيرون فرستاده‌ايد كه شما آدم برونگرايي هستيد و عاشق رابطه و رفت و آمد. رنگ قرمز در خانه يعني عشق، انرژي، گرما، خوش‌بيني و هيجان.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

پس اگر دل‌تان يك اتاق گرم و نرم مي‌خواهد بايد ديوارها را قرمز كنيد. با اين كار محيط بسته‌تر و صميمي‌تر مي‌شود. البته قرمز رنگ مناسب اتاق خواب نيست براي اينكه قرمزي ديوار ميزان تنفس را زياد و خواب و آرامش را كم مي‌كند. قرمز در باور طراحان دكوراسيون داخلي به معناي استطاعت مالي است. آنها براي اينكه خانه‌ها را خاص و مجلل نشان دهند از المان‌هاي قرمزرنگ در چيدمان استفاده مي‌كنند؛ مثلا از قرمز در اطراف شومينه استفاده مي‌كنند یا در ورودي خانه را به رنگ قرمز درمي‌آورند. به‌طور كلي بيشتر اوقات افراد ثروتمند و كساني كه اهل ريسك كردن هستند اين رنگ را دوست دارند.

اين دسته عاشق هيجان و تجربه كردن هر چيز تازه‌اي هستند و خيلي زود از يكنواختي خسته مي‌شوند. اگر از اين رنگ خوش‌تان نمي‌آيد، شايد به اين دليل است كه هيجان و قدرت آن با روحيه‌تان سازگار نيست. پس اگر در زندگي هيجان مي‌خواهيد قرمز شويد وگرنه همان رنگ‌هاي سرد ساده براي‌تان مناسب‌تر است. يادتان باشد آشپزخانه قرمز يعني يك جاي خوب براي غذا. رنگ قرمز اشتها را دوبرابر مي‌كند پس قرمزي را به آشپزخانه‌تان بياوريد حتي اگر با نصب يك پرده راه‌راه قرمز باشد.

سبز يعني طراوت

سبز آرامش‌بخش‌ترين رنگ در بين رنگ‌هاست و نشانه‌ طبيعت. مي‌گويند رنگ سبز در نوشته‌هاي باستاني هم نشانه زندگي بوده است. اين رنگ در اساطير به معناي رشد، دوست داشتن، اميدواري، آرامش، خوشبختي و سلامتي بوده و سمبلي از صلح، دوستي و هماهنگ بودن. رنگ سبز نيروي شفابخشي بسيار زيادي دارد و به وسيله‌ آن مي‌توان ذهن و روح را آرام كرد. براي نگاه كردن به رنگ سبز، نيازي به تنظيم شبكيه‌ چشم نيست و اين رنگ بدون اينكه تجزيه و شكسته شود به‌راحتي ديده مي‌شود به همين دليل براي تقويت بينايي خيلي خوب است به‌خصوص وقتي كه در اتاق بچه‌ها استفاده شود.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

وقتي شما خانه‌تان را به رنگ سبز درمي‌آوريد درواقع به ديگران اين پيغام را مي‌دهيد كه دنبال آرامش و امنيت هستيد. فقط يادتان باشد اين وسط سبز روشن كه يكي از آرامش‌بخش‌ترين رنگ‌هاي دنياست تا حدي ممكن است باعث دودلي و كند شدن حركات شود پس در استفاده از آن محتاط باشيد يا حداقل در كنارش از رنگي ديگر استفاده كنيد. طراحان دكوراسيون داخلي معتقدند رنگ سبز زماني بهترين و بيشترين تاثير را دارد كه رنگ نارنجي را در كنار خودش داشته باشد. سبز در اين صورت رنگي فعال و پرشور و در عين حال لطيف مي‌شود پس اگر در و ديوار خانه را سبز كرده‌ايد، حتما مبل‌هاي نارنجي يا پرده‌هايي با اين رنگ را از ياد نبريد.

اگر زياد اهل رنگ سبز نيستيد باز هم پيشنهاد ما اين است كه حداقل رنگ در ورودي، يك صندلي راحتي يا ميز عسلي كوچك خانه را حتما سبز انتخاب كنيد. اين‌طوري حداقل گوشه‌اي از طراوت زندگي را به خانه آورده‌ايد. نكته مهم آخر اینکه دانشمندان به‌تازگي‌ فهميده‌اند كه رنگ سبز توانايي خواندن را بالا مي‌برد. گويا بعضي از دانش‌آموزان و دانشجويان با قرار دادن يك برگه‌ شفاف سبزرنگ روي صفحه كتاب، مي‌توانند مطالب را با سرعت بيشتري بخوانند و درك كنند پس بد نيست رنگ اتاق بچه‌مدرسه‌اي‌های خانه را حداقل سبز كنيد. شايد كمي هم درس خوان‌تر شدند!

خاكستري يعني به روز بودن

در روانشناسي رنگ‌ها خاكستري تعريف عجيبي دارد. براي اينكه خاكستري اصلا رنگ به حساب نمي‌آيد؛ نه تيره است و نه روشن، خاكستري كاملا آزاد از هر محرك يا گرايش رواني است. درواقع خاكستري خنثي است، نه اضطراب‌آفرين است و نه آرام‌بخش بنابراين هر كسي كه رنگ خاكستري را انتخاب كند، معنايش اين است كه مي‌خواهد دور هر چيزي ديوار بكشد و خود را غيرمتعهد و فاقد فعاليت بيروني نشان دهد. رنگ خاكستري بي‌تفاوتي، عدم مشاركت و همكاري، سستي و تنبلي را در فرد به وجود مي‌آورد.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

مي‌گويند استفاده از رنگ خاكستري به تنهايي باعث خستگي و نااميدي مي‌شود براي اينكه هيچ جذابيتي ندارد و خيلي رسمي و جدي است. البته خاكستري براي طراحان داخلي معنايي سواي تعريف روانشناس‌ها دارد. رنگ خاكستري در خانه يعني صلح و آرامش. رنگ خاكستري اين روزها طرفداران زيادي پيدا كرده براي اينكه يكي از نمادهاي خانه مدرن شده است. طراحان داخلي خاكستري را دوست دارند چون يك‌جورهايي بين سفيد و سياه بلاتكليف است و همين حد واسط دست آنها را براي هر تركيب رنگي باز گذاشته است.

پس اگر براي نقاشي ديوارهاي اتاق‌هاي‌تان به دنبال رنگ مناسبي مي‌گرديد، بد نيست سايه‌هاي مختلف رنگ خاكستري يا طوسي را هم بي‌خيال نشويد. هر چند كه خاكستري ممكن است گاهي شفافيت و درخشندگي باقي رنگ‌ها را بگيرد اما اگر درست تركيب شود، خانه‌اي آرام و ساكت مهیا مي‌كند. براي رفع خنثي بودنش هم راه زياد است؛ يك لحظه به تركيب خاكستري و بنفش يا خاكستري و فيروزه‌اي فكر كنيد؛ حال‌تان بهتر نشد؟

صورتي يعني خوش‌رويي

صورتي به عنوان يك رنگ شيرين، معصوم و رمانتيك شناخته شده است. این رنگ تندي و حرارت قرمز را ندارد اما از خانواده قرمز‌هاست. صورتي بسته به ميزان قرمز به كار رفته در آن مي‌تواند در رده رنگ‌هاي سنگين و موقر يا رنگ‌هاي احساسي و هيجاني قرار بگيرد. پس اول از همه بايد با خودتان كنار بياييد كه مي‌خواهيد جزو كدام دسته از آدم‌ها ديده شويد. يك آدم پراحساس هيجان‌زده رنگ صورتي‌اش پررنگ‌تر از بقيه است.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

رنگ صورتي يعني گرمي و خوش‌رويي ميزبان. صورتي يك رنگ معمول براي اتاق خواب‌ها و حمام است. صورتي پررنگ براي بيان شادي و انرژي در يك آشپزخانه يا نشيمن خانوادگي هم مناسب است. البته خيلي كم پيش مي‌آيد كه كسي به خودش جرات استفاده از اين رنگ را در نشيمن يا حتي آشپزخانه بدهد اما بايد در نظر داشت كه صورتي در كنار سفيد فضايي شيك و آرام درست مي‌كند. در واقع اگر مي‌خواهيد فضا كلاسيك‌تر به نظر برسد، اين تركيب را فراموش نكنيد. البته اگر صورتي را با قهوه‌اي به کار ببرید تركيب زيبايي ايجاد مي‌شود كه براي اتاق نشيمن گزينه مناسبي است.

صورتي در كنار سياه هم جلوه مدرن‌تري به اتاق مي‌بخشد و فضا را تا حدودي عاشقانه مي‌كند. صورتي و بادمجاني هم تركيب مدرن و زيبايي است كه از سليقه متفاوت شما حكايت مي‌كند و در آخر اینکه صورتي در كنار طوسي يا خاكستري، آرامش فضا را افزايش مي‌دهد. مي‌بينيد؛ صورتي يكي از معدود رنگ‌هایی است كه تركيبش با رنگ‌هاي ديگر معناي خاصي دارد. فقط مهم اين است كه از آن درست استفاده شود. در رابطه با آشپزخانه هم خيال‌تان راحت باشد. در خانه‌اي كه آشپزخانه‌اش صورتي است آدم‌ها هيچ‌وقت اضافه وزن نمي‌گيرند براي اينكه صورتي هم از آن رنگ‌هاي كوركننده اشتهاست. اين رنگ اشتهاي شما را براي مصرف مواد غذايي چرب و پركالري كاهش مي‌دهد و شما را نسبت به مصرف غذاهاي كم‌حجم و سالم ترغيب مي‌كند. درواقع صورتي با آرامش محض حتي شكم را هم به آرامش دعوت مي‌كند!

زرد يعني توجه

زرد و طلايي مفهومي از عشق آسماني در فرهنگ‌هاي قديمي داشت تا جايي كه عروس‌هاي يونان و روم لباس زرد مي‌پوشيدند. اين رنگ سمبل سخاوت، نجابت و دانايي و همچنین رنگي شاد و دوستانه است. زرد كم‌رنگ كودكانه، زرد پررنگ مهربان و گرم و زرد خالص بيان‌كننده هيجان، فعاليت و قدرت است. اما مهم‌ترين خاصيت رنگ زرد در خانه جلب‌ توجه و تمركز است. اين رنگ توانايي ذهني شما را افزايش مي‌دهد و ذهن‌تان را شفاف مي‌كند تا بهتر بتوانيد در گفت‌وگوها موثر باشيد. به‌طور معمول آنهايي كه در خانه‌هايي با دكوراسيون زرد سر مي‌كنند، نسبت به آدم‌هاي ديگر هم بيشتر حرف مي‌زنند و هم بيشتر توجه مي‌كنند.

رنگ‌ ها هم دل دارند و هم زبان

طول موج زرد نسبتا طولاني است و رنگي تحريك‌كننده به حساب مي‌آيد. البته تحريك كننده حواس عاطفي ولي با اين حال در استفاده از آن بايد كمي تامل كرد و با دقت بيشتري دست به كار شد براي اينكه رنگ زرد از نظر رواني دو كاركرد مختلف دارد يا باعث خوش‌بيني و اعتماد به نفس مي‌شود يا اضطراب و تشويش. اينها تماما بستگي به این دارد كه شما چقدر در استفاده از رنگ زرد اغراق كرده باشيد يا چطور آن را با باقي رنگ‌ها تركيب کرده و توناليته را رعايت كنيد. پس با اين حساب اگر زياد در كار طراحي داخلي حرفه‌اي نيستيد، بهتر است رنگ زرد را كمتر و سطحي به كار ببريد.

در نهايت فقط براي رويه كوسن‌ها يا رنگ قاب عكس‌ها از آن بهره ببرید. بهترين استفاده از رنگ زرد براي مناطقي است كه اغلب شاهد ابر و بارندگي هستند يا اتاق‌هايی در خانه كه آفتاب‌گير نيستند. اين‌جور مواقع زرد فضا را روشن‌تر و بازتر نشان مي‌دهد. براي ورودي خانه هم زرد بهترين رنگ‌هاست چراكه همان اول كار حس دوستي به مهمان مي‌دهد و او را براي ورود به خانه مشتاق مي‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ساینا

      از سایت خوبتون ممنونم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج