جاباما
۲۲۱۸۴۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

رونمایی ایران از رقیب جدید کرسنت

یک مقام مسئول در شرکت نفت، دو سناریوی انتقال گازهای میدان سلمان به داخل کشور را تشریح کرد تا با اجرای این پروژه‌ها، گازهای ترش این میدان مشترک با بازار امارات بیش از گذشته فاصله بگیرند.

خبرگزاری مهر: یک مقام مسئول در شرکت نفت، دو سناریوی انتقال گازهای میدان سلمان به داخل کشور را تشریح کرد تا با اجرای این پروژه‌ها، گازهای ترش این میدان مشترک با بازار امارات بیش از گذشته فاصله بگیرند.

با گذشت بیش از یک دهه از آغاز طرح توسعه میدان سلمان، تکمیل مراحل توسعه این میدان مشترک نفت و گاز با امارات متحده عربی در خلیج فارس با اما و اگرهای متعددی روبرو است.

بر این اساس در حالی به نظر می رسد عملیات بخش ساخت، نصب و راه اندازی سکوها و چاه‌های دریایی به پایان رسیده و افزایش تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعبی گاز از این میدان مشترک امکان پذیر بوده اما عدم بهره‌برداری از خطوط لوله زیر دریایی برای انتقال گازهای ترش سلمان به جزیره سیری مشکلاتی را برای افزایش تولید به وجود آورده است.

از سوی دیگر در حالی طرح افزایش تولید گاز طبیعی ایران از سلمان هنوز به طور کامل عملیاتی نشده که این میدان مشترک مهمترین کاندیدای صادرات گاز طبیعی به کشور امارات متحده عربی و حتی تامین گاز قرارداد جنجالی کرسنت به شمار می رود.

با این وجود، هم اکنون دو سناریوی مختلف به منظور انتقال گازهای ترش سلمان به جزیره سیری تعریف شده است که پیش بینی می شود با اجرای این دو پروژه فنی و عملیاتی، گازهای این میدان مشترک بیش از گذشته با بازار امارات متحده عربی فاصله بگیرند.

عباس رجب خانی در تشریح آخرین وضعیت انتقال گازهای ترش میدان سلمان به داخل کشور، گفت: هم اکنون مراحل آماده سازی سکو به منظور انتقال گازهای میدان سلمان به جزیره سیری و تاسیسات گازی این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول در شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه سال گذشته ارسال آزمایشی گاز به جزیره سیری انجام شد، تصریح کرد: در نهایت مشکلاتی در مسیر خطوط لوله انتقال گاز شناسایی شد که برنامه تعمیراتی آن آغاز شده است.

رئیس منطقه عملیاتی لاوان در شرکت نفت فلات قاره با اشاره به برنامه انتقال گاز میدان سلمان به جزیره سیری اظهار داشت: شرکت نفت فلات قاره دو سناریو برای این منظور در نظر دارد که بر پایه یکی از آنها مقرر شده تا یک ماه آینده اولین ترین گاز به جزیره سیری انتقال داده شود.

وی با بیان اینکه دومین سناریوی انتقال گاز میدان سلمان پس از برطرف شدن اشکالات خطوط لوله، در قالب ترین دوم به تاسیسات جزیره سیری انتقال می یابد، تاکید کرد: قطعا اجرای سناریوی دوم نسبت به سناریوی اول از نظر فنی و عملیاتی زمان بر خواهد بود.

به گزارش مهر، طرح توسعه میدان سلمان با هدف افزایش تولید روزانه نفت از این میدان به ۵۰ هزار بشکه و تولید گاز به ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز یکی از پروژه های اولویت دار نفتی ایران در خلیج فارس به شمار می رود.

برای توسعه بخش نفتی این میدان مشترک حفاری ۲۳ حلقه چاه تزریق آب و نفت، ساخت و نصب سکوی انتقال گاز، سکوی تولید، بازسازی، تعمیر تأسیسات در سطح الارضی و تعمیرات سکوهای سه پایه سرچاهی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است.

در بخش گازی این پروژه برای تولید روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۶ هزار بشکه مایعات گازی از مخزن گازی دالان حفر ۹ حلقه چاه تولیدی، ساخت لوله های انتقال گاز سرچاهی، ۲ سکوی سرچاهی گازی، یک سکوی زیستی، یک سکوی دریایی فرآورش گاز و ۲۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز به سیری و سکوی مبارک در دستور کار قرار گرفته است.

در حال حاضر پیشرفت ساخت خط لوله ۳۲ اینچی به طول تقریبی ۲۲۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین خط لوله انتقال گاز خلیج فارس مراحل پایانی (نزدیک به ۱۰۰ درصد) ساخت را پشت سر می گذارد و بر اساس برنامه زمان بندی باید بهره برداری از این پروژه به زودی آغاز شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج