۲۲۲۰۹۸
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

کدام خودروسازان با ایرانی ها مذاکره کردند؟

خبرهای پشت پرده از مذاکره کرایسلر و جنرال موتورز با برخی خودروسازان ایرانی حکایت دارد.

خبرآنلاین: خبرهای پشت پرده از مذاکره کرایسلر و جنرال موتورز با برخی خودروسازان ایرانی حکایت دارد.

روایت است که می گویند یکی از بازارهایی که با برداشته شدن تحریم ها شاهد تحولات بزرگ خواهد بود، بازار خودرو است. این روایت مسئولان نیست؛ خودروسازان هم آن را تایید نمی کنند، هرچند تلویحا از مطرح شدن این بحث استقبال می کنند. این روایت افکار عمومی است، چون هنوز منتظرند کیفیت تولیدات داخلی بهبود یابد، امکان انتخاب بین نمونه های مشابه خارجی با محصولات داخلی فراهم شود و از همه مهمتر خدمات پس از فروش که بدیهی ترین حقوق مشتریان خودروست، فراهم شود.

طبیعی است که بین افکار عمومی از خواسته تا تایید و عمل مسوولان فاصله بسیار است. اما اگر برآیند عمومی تقاضای مردم را ملاک تصمیم مسئولان قرار دهیم، حالا همه منتظرند که ببینند در میان حجم عظیمی از اخباری که از تقاضای سرمایه گذاری در حوزه خودروسازی منتشر می شود، کدام یک به واقعیت نزدیک تر است و کدام شرکت ها برای مذاکره به جاده مخصوص می روند.

خبرهای قطعی از تقاضای ثبت شده خودروسازان کره جنوبی و ژاپن برای ورود به بازار ایران حکایت دارد. سوزوکی و نیسان در راس آنها قرار گرفته اند؛ ضمن آنکه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اخیرا بر افزایش همکاری با خودروسازان ژاپنی تاکید کرده و به خودروسازان ایرانی گفته است که بروند و با طراحی های جدید خودروسازان ژاپنی آشنا شوند و با بهره گیری از تجربیات آنان، زمینه پیشرفت و نفوذ مشترک در بازارهای خارجی را فراهم کنند.

به جز سواری های ژاپنی که منتظر ورود به بازار ایران هستند، کامیون و خودروهای نیمه سنگین هم متقاضای ورود به بازار ایران چه به صورت همکاری در قالب جوینت ونچر و چه واردات به صورت فول CKD است. شرکت ایسوزو همکاری اش را با گروه بهمن عمق بخشیده و تصمیم دارد دست به سرمایه گذاری مشترک بزند؛ اگرچه این خودروساز، اکنون تولید دو میلیون دستگاه سوزوکی در هند در قالب سرمایه گذاری مشترک با شرکت ماروتی در برنامه دارد، اما برای سوزوکی - ماروتی همکاری با خودروسازان ایرانی نیز جذاب است.

علاوه بر کره جنوبی و ژاپن، دو کشور مالزی و چین هم به دنبال سرمایه گذاری مشترک در ایران هستند.

اروپا در رقابت با چشم بادومی ها

در اروپا نیز متقاضی ها منتظر تصمیم های رسمی هتل کوبورگ هستند. خبرگزاری رویترز اخیرا از شرکتهای خودروساز فولکس واگن و دایملر به عنوان شرکت هایی نام برده که منتظر ورود به ایران هستند. در حالی که فولکس واگن اعلام کرده است هیچ گونه فعالیت تجاری در ایران را آغاز نکرده و دایملر اعلام کرده به دقت وضعیت را پیگیری می‌کند و هر گونه معامله این شرکت یا ورود آن به ایران به نتایج مذاکرات بستگی خواهد داشت اما یک منبع آگاه اظهار کرد که فولکس واگن که بزرگترین خودروساز اروپاست، مذاکراتی داشته با این همه این مذاکرات پشت پرده انجام گرفته است.

گفته می شود فولکس واگن مذاکراتی را با کرمان خودرو برای انتقال خط تولید یک محصول جدید و تولید یک خودرو به صورت فول CKD آغاز کرده و منتظر نتیجه مذاکرات است.

دیگر کشور اروپایی که مترصد ورود به بازار ایران است، فیات ایتالیاست. در نخستین سال تحریم ها صادرات ایتالیا به ایران ۱۹ درصد کاهش پیدا کرد و سپس به ۲۵ درصد رسید. تحریم ها از سال ۲۰۰۶ میلادی ۱۵ میلیارد یورو زیان به اقتصاد ایتالیا زد که ۶۰ درصد این میزان تنها در سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بوده است. ایتالیا که درگیر بدهی های عمومی، رکود و بحران اقتصادی است، بی صبرانه در انتظار نهایی شدن توافق هسته ای و لغو تحریم ها برای ورود به بازار پرسود ایران و رسیدن به فرصت های جدید اقتصادی برای شرکت هایی است که ادامه حیات آنان درگرو صادرات است.

پژو فرانسه شریک قدیمی خودروسازان ایرانی هم از این رقابت جا نمانده، حتی گفته می شود مذاکره پژو با ایران خودرو برای تولید دو محصول جدید نهایی شده است. دولت فرانسه از شرکت هایش خواسته است خود را آماده بازگشت به ایران کنند. رنو - نیسان دیگر خودروساز فرانسوی هم که در سال های اخیر درگیر بحران مالی بوده، از این مذاکرات جا نمانده است، اما درباره جزییات این مذاکره خبری در دست نیست.

وقتی آمریکایی ها هم متقاضی اند

طرف اصلی مذاکره کننده در پرونده هسته ای ایران، آمریکاست. این کشور هم انگیزه های بسیاری برای ورود به بازار ایران دارد و می خواهد از این رقابت به اصطلاح جا نماند. چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه خودروسازان آمریکایی‌ از طریق برخی واسطه‌ها به خودروسازان ایرانی پیام داده‌ و خواستار سرمایه‌گذاری در صنعت خودروی ایران شده‌اند.

خبرهای پشت پرده از مذاکره کرایسلر و جنرال موتورز با برخی خودروسازان ایرانی حکایت دارد.

اگرچه مسئولان ایرانی تاکید دارند که اگر این اتفاق بیفند نکاتی در مورد عقد قرارداد با خودروسازان آمریکایی حتما منافع ملی در این قراردادها لحاظ خواهد شد و صنعت داخلی باید در یک قرارداد جوینت ونچر «برد- برد»، تولید مشترک با خودروساز آمریکایی داشته باشد.

محمد نجفی منش یک عضو انجمن خودروسازان در این رابطه گفته است آمریکایی‌ها برای حضور و سرمایه‌گذاری در بازار ایران ابراز علاقه کرده‌اند و منتظرند تا بیانیه لوزان به یک توافق‌نامه تبدیل شوند و به بازار ایران ورود کنند، اما هم‌اکنون رایزنی‌هایی صورت گرفته که باید اجازه داد ریزه‌کاری‌های آن، در یک زمان مناسب‌تر اطلاع‌رسانی شود.

اسداله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم گفته است که خودروسازان آمریکایی برای شراکت با ایرانی‌ها قرار است راه جاده مخصوص را در پیش گیرند،هرچند او گفته که نباید از دیدن غربی‌ها و آمریکایی برای حضور در بازار پرمنفعت ایران، ذوق‌زده شد بلکه باید حواس‌مان باشد که منافع ملی را زیر پا نگذاریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدا بخواهد از دست ماشین چینی های بی کیفیت و فوق العاده مضر برای محیت زیست راحت میشیم

    • محمد حسین

      آقا خسته شدیم از ماشینهای بی کیفیت چینی ایرانی کره ای واروپائی ماشین فقط آمریکائی

    • میلاد

      نباید با فرانسوی ها و خودروسازاشون همکاری کنند. فرانسه خیلی سنگ انداخت جلو راه مذاکرات.

    • بدون نام

      واقعا بیهودست ... فکر کردین الان که پارس خودرو داره ال نود رو میده 47 تومن اون موقع شورلت رو میده 50 میلیون؟ یا کرمان موتور که داره جک آشغالی رو به قیمت 50-60 تومن میکنه تو پاچمون فولکس رو میده 50 تومن؟
      ورود خط تولید این برندها به ایران چیزی جز سوزوندن دل مردم توسط اقشار مرفه با سوار شدن یه مدل به روز شورلت و فولکس و ... نیست. مگر اینکه هر شرکت کلا با یه قرارداد چندین سال تحویل فقط یه برند بشه ... مثلا ایرانخودرو فقط بشه مال پژو ... نه اینکه هم پژو بزنه، هم رنو، هم سوزوکی و هم آشغالای خودشو تولید کنه!
      مشخصه که میاد آشغالای خودشو با یه قیمت خیلی پایین تر از اون خارجیا میده دست مردم ... مردمم مجبوری باید سمند و دنا بخرن و دستشون بازم به سوزوکی و رنوهای مدل روز نمیرسه ...
      فایده ورود این برندا فقط وقتیه که خود اون کشورا بگن شما فقط تولید کنید، ما برای شما میفروشیم و فروشش به شما ربطی نداره ...
      الان سراتو رو کیا داده به سایپا ... چیزی فروش نداره ... در حقیقت سایپا داره خاله بازی میکنه ... سراتو رو میده 90 تومن اونوقت تیبا رو میده 24 تومن! اونوقت من با یه مبلغ معمولی کدومو مجبورم بخرم ...

      به نظر من که ورود خودروسازان خارجی به ایران هیچ چیزی جز ویراژ ماشینای چند صد میلیونی توسط ثروتمندان و حسرت افراد متوسطی مثل ماست ... همین ... فقط شاید تنها خاصیتش اوت شدن آشغالای چینیه که اونم بعید به نظر میاد که چین کوتاه بیاد چون قیمت ماشینای چینی بی اندازه کمتر از قیمتای تو ایرانه و هر چقدرم که چین ارزون بده به مردم بازم ضرر نکرده!
      اگه مثلا فولکس هاچ بک رو میومدن با قیمت 25-26 تومن میدان به مردم اونوقت ورود این شرکتا ارزش داشت نه قیمتای نجومی ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج