۲۲۳۱۲۸
۶ نظر
۵۰۱۵
۶ نظر
۵۰۱۵
پ

سطحی نویسی در قلم بزرگان شعر «سپید»

امروزه ساده نویسی در قلم اغلبِ بزرگان شعر سپید، جای خود را به سطحی نویسی داده است و از آنجا که ساده نویسی، هنر بزرگی است و هر کسی از عهده ی آن بر نمی آید.

سطحی نویسی در قلم بزرگان شعر «سپید»
برترین ها - دکتر مینا آقازاده (شاعر و پژوهشگر): امروزه ساده نویسی در قلم اغلبِ بزرگان شعر سپید، جای خود را به سطحی نویسی داده است و از آنجا که ساده نویسی، هنر بزرگی است و هر کسی از عهده ی آن بر نمی آید، این جایگزینی خطای جبران ناپذیری است که می تواند لطمه های زیادی بر پیکره ی این قالب وارد کند. خطایی که مخاطب را نسبت به شعر سپید ، بی اعتماد می کند .

تنها با نوشتنِ عمودی واژه ها و به کاربردن کلمه هایی که فقط ظاهر شاعرانه دارند ،اتفاقِ شعر نخواهد افتاد . متأسفانه این بزرگان ، زیر پرچم شهرت ، هر گفتگوی عادیِ روزانه و هر مطلب پیش پا افتاده ای را با نام شعر منتشر می کنند بدون آن که مسئولیتی در قبال شهرتشان داشته باشند. شهرتی که شاید سال ها پیش در سایه ی سرایش شعری زیبا به دست آورده اند و یا دکلمه ی فرد معروفی اشعارشان را برجسته تر کرده است.

سطحی نویسی در قلم بزرگان شعر «سپید»

واضح است که داشتن شرایط تبلیغاتی مناسب مثل حضور در یک انتشاراتیِ مطرح ، بودن در خانواده ای شاعر و معروف و ...در زود و زیاد دیده شدن یک شاعر می تواند موثر باشد اما در نهایت، خوب می دانیم اگر قلم شاعر حرفی برای گفتن نداشته باشد از دیده ها و دفترها کنار خواهد رفت .

پس خوب است جوهره ی قلم این عزیزان تقویت شود و با اکتفا به آنچه که در گذشته خلق کرده اند حنجره ی قلمشان را مسیر عبور هر شعر نا پخته و نا خوشایندی نکنند . مخاطب با توجه به پیشینه ای که دارند، به آنها اعتماد دارد و هر چرا که به عنوان شعر، منتشر می کنند صفحه به صفحه و گروه به گروه در فضاهای مجازی پخش می کنند .

گاه شعری بی دلیل زیباست و اگر چندین منتقد مطرح هم با استدلال آن را رد کنند باز هم به مذاق خواننده خوش خواهد آمد و بر عکس گاهی شاعری تمام مؤلفه های یک شعر را رعایت کرده اما منجر به احساس زیبایی و لذت در مخاطب نشده است .پس بحث روی اشعار زیبا نیست بحث بر سر اشعاری است که علی رغم نداشتن ویژگی های ابتدایی یک شعر و عنصر زیبایی از صدقه سری اسم شاعر صفحه به صفحه می چرخند .

سطحی نویسی در قلم بزرگان شعر «سپید»

مشکلی که فراتر از مشکل سطحی نویسی وجود دارد این است که به خاطر روابط بین شعرا و نان قرض دادن های شاعرانه و نیاز شاعران به یکدیگر برای مهر تأیید و تحسین ،کسی نمی تواند اشعار این بزرگان را نقد کند .نقدی نه از روی حبّ و بغض، بلکه نقدی که نظری به مؤلف ندارد و منصفانه و صادقانه شعر را به چالش می کشد و جالب است همین شاعرانی که به هر دلیل امروز بر پیشانی شعر و ادب کشور می درخشند، با غروری کاذب بسیاری از نوشته هایی را که به مراتب از قلم آنها قویتر است ،شعر نمی دانند و به باد انتقاد می گیرند، شاعرش را با واژه هایی سنگین و سخیف ملامت می کنند که این نوشته هنوز تا شعر شدن بسیار فاصله دارد و ...

بی شک شعرها از صافی ِ زمان عبور خواهد کرد و هیچ نوشته ای از تیغِ تاریخِ ادبی کشورمان در امان نخواهد بود .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمدخوشنویس

      خانم دکتردرودبرشما،لب مطلب راخلاصه بیان فرمودید.

    • ساناز مرادی

      مصداق بارز سطحی نویسی شعر صفحه ی 45 از کتاب پذیرفتن نوشته ی گروس عبدالملکیان که واقعا فاجعه ست

    • بهنام فرخی

      با سلام خدمت سرکارخانم آقازاده محترم. کاش منتقدین حرفه ای و باسواد اجازه داشتند تا با روشهای علم ادبیاتی مجموعه شعرهای شاعران مطرح شده در سطح جامعه را حلاجی کنند و به مخاطب در امر تشخیص شعر سره از ناسره کمک کنند. در صورت تمایل آدرس پستی ارسال فرمایید تا آخرین مجموعه شعرم را به رسم هدیه و در صورت امکان جهت نقد خدمتتان ارسال کنم. باتشکر بهنام فرخی

    • مجید نوری

      سلام عرز ادب پیوند جملاتی که شما در سطحی نویسی با احساستون دارید بسیار عالی است ولی انگار خاتره هاتونو برای ما نوشتید مخاطبتون هستیم مرسی خدا نگه دار

    • hosseinyousefirazin

      با سلام و عرض ادبی وافر.باید متذکر شد که شعر نو نیز برای خود جایگاه خاصی دارد واینگونه نیست که چند کلمه را کنار هم بچینی ونام شعر نو برایش بگذاری بعداز دوران مشروطه وپس از زمانی که نیما انقلابی در شعر بوجود اورد با سرودن افسانه در جامعه گرایش زیادی به شعر نو پدید امدوعده ای از شعرا وقلم بدستان معاصر به سرودن شعر نو پرداختنداما با کمی دقت به وضوح میتوان مشاهده نمود که به جز شاعران صاحب سبک و نامی مثل اخوان وشاملو وسهراب سپری وقیصر امین پور پیشرفت چشم گیری محسوس نیست.

      پاسخ ها

      • بهنام فرخی

        با سلام و عرض ارادت من هم با نظر شما موافقم و در کتاب آقای دکتر سید مهدی زرقانی به صراحت به همین مهم پرداخته شده است. اسم کتاب چشم انداز شعر معاصر ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج