۲۲۳۱۲۸
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
۹۰۴۰ 
امروزه ساده نویسی در قلم اغلبِ بزرگان شعر سپید، جای خود را به سطحی نویسی داده است و از آنجا که ساده نویسی، هنر بزرگی است و هر کسی از عهده ی آن بر نمی آید.
 
 
 
 
برترین ها - دکتر مینا آقازاده (شاعر و پژوهشگر): امروزه ساده نویسی در قلم اغلبِ بزرگان شعر سپید، جای خود را به سطحی نویسی داده است و از آنجا که ساده نویسی، هنر بزرگی است و هر کسی از عهده ی آن بر نمی آید، این جایگزینی خطای جبران ناپذیری است که می تواند لطمه های زیادی بر پیکره ی این قالب وارد کند. خطایی که مخاطب را نسبت به شعر سپید ، بی اعتماد می کند .

تنها با نوشتنِ عمودی واژه ها و به کاربردن کلمه هایی که فقط ظاهر شاعرانه دارند ،اتفاقِ شعر نخواهد افتاد . متأسفانه این بزرگان ، زیر پرچم شهرت ، هر گفتگوی عادیِ روزانه و هر مطلب پیش پا افتاده ای را با نام شعر منتشر می کنند بدون آن که مسئولیتی در قبال شهرتشان داشته باشند. شهرتی که شاید سال ها پیش در سایه ی سرایش شعری زیبا به دست آورده اند و یا دکلمه ی فرد معروفی اشعارشان را برجسته تر کرده است.

سطحی نویسی در قلم بزرگان شعر« سپید »

واضح است که داشتن شرایط تبلیغاتی مناسب مثل حضور در یک انتشاراتیِ مطرح ، بودن در خانواده ای شاعر و معروف و ...در زود و زیاد دیده شدن یک شاعر می تواند موثر باشد اما در نهایت، خوب می دانیم اگر قلم شاعر حرفی برای گفتن نداشته باشد از دیده ها و دفترها کنار خواهد رفت .

پس خوب است جوهره ی قلم این عزیزان تقویت شود و با اکتفا به آنچه که در گذشته خلق کرده اند حنجره ی قلمشان را مسیر عبور هر شعر نا پخته و نا خوشایندی نکنند . مخاطب با توجه به پیشینه ای که دارند، به آنها اعتماد دارد و هر چرا که به عنوان شعر، منتشر می کنند صفحه به صفحه و گروه به گروه در فضاهای مجازی پخش می کنند .

گاه شعری بی دلیل زیباست و اگر چندین منتقد مطرح هم با استدلال آن را رد کنند باز هم به مذاق خواننده خوش خواهد آمد و بر عکس گاهی شاعری تمام مؤلفه های یک شعر را رعایت کرده اما منجر به احساس زیبایی و لذت در مخاطب نشده است .پس بحث روی اشعار زیبا نیست بحث بر سر اشعاری است که علی رغم نداشتن ویژگی های ابتدایی یک شعر و عنصر زیبایی از صدقه سری اسم شاعر صفحه به صفحه می چرخند .

سطحی نویسی در قلم بزرگان شعر« سپید »

مشکلی که فراتر از مشکل سطحی نویسی وجود دارد این است که به خاطر روابط بین شعرا و نان قرض دادن های شاعرانه و نیاز شاعران به یکدیگر برای مهر تأیید و تحسین ،کسی نمی تواند اشعار این بزرگان را نقد کند .نقدی نه از روی حبّ و بغض، بلکه نقدی که نظری به مؤلف ندارد و منصفانه و صادقانه شعر را به چالش می کشد و جالب است همین شاعرانی که به هر دلیل امروز بر پیشانی شعر و ادب کشور می درخشند، با غروری کاذب بسیاری از نوشته هایی را که به مراتب از قلم آنها قویتر است ،شعر نمی دانند و به باد انتقاد می گیرند، شاعرش را با واژه هایی سنگین و سخیف ملامت می کنند که این نوشته هنوز تا شعر شدن بسیار فاصله دارد و ...

بی شک شعرها از صافی ِ زمان عبور خواهد کرد و هیچ نوشته ای از تیغِ تاریخِ ادبی کشورمان در امان نخواهد بود .
برچسب ها:
انتشار یافته: 5
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
17:44 - 1394/04/21
خانم دکتردرودبرشما،لب مطلب راخلاصه بیان فرمودید.
Iran, Islamic Republic of
17:41 - 1394/05/07
مصداق بارز سطحی نویسی شعر صفحه ی 45 از کتاب پذیرفتن نوشته ی گروس عبدالملکیان که واقعا فاجعه ست
Iran, Islamic Republic of
23:09 - 1394/08/03
با سلام خدمت سرکارخانم آقازاده محترم. کاش منتقدین حرفه ای و باسواد اجازه داشتند تا با روشهای علم ادبیاتی مجموعه شعرهای شاعران مطرح شده در سطح جامعه را حلاجی کنند و به مخاطب در امر تشخیص شعر سره از ناسره کمک کنند. در صورت تمایل آدرس پستی ارسال فرمایید تا آخرین مجموعه شعرم را به رسم هدیه و در صورت امکان جهت نقد خدمتتان ارسال کنم. باتشکر بهنام فرخی
Iran, Islamic Republic of
04:20 - 1395/12/24
سلام عرز ادب پیوند جملاتی که شما در سطحی نویسی با احساستون دارید بسیار عالی است ولی انگار خاتره هاتونو برای ما نوشتید مخاطبتون هستیم مرسی خدا نگه دار
United Kingdom
20:46 - 1396/01/04
با سلام و عرض ادبی وافر.باید متذکر شد که شعر نو نیز برای خود جایگاه خاصی دارد واینگونه نیست که چند کلمه را کنار هم بچینی ونام شعر نو برایش بگذاری بعداز دوران مشروطه وپس از زمانی که نیما انقلابی در شعر بوجود اورد با سرودن افسانه در جامعه گرایش زیادی به شعر نو پدید امدوعده ای از شعرا وقلم بدستان معاصر به سرودن شعر نو پرداختنداما با کمی دقت به وضوح میتوان مشاهده نمود که به جز شاعران صاحب سبک و نامی مثل اخوان وشاملو وسهراب سپری وقیصر امین پور پیشرفت چشم گیری محسوس نیست.
نام:
* نظر:
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج