جاباما
۲۲۳۹۵۴
۵۰۷۹
۵۰۷۹
پ

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...

روش‌هاي مختلفي براي چيدمان دكوراسيون وجود دارد که استفاده از گل و گياه يكي از آنهاست. ما در اين زمينه كار شما را آسان كرده‌ايم. مطلبي كه مي‌خوانيد، نكات كاربردي متنوعي است كه شما را در تزئين خانه‌ با كمك گياهان سبز راهنمایی مي‌كند.

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...
مجله منزل - سمیه انوری زاده: روش‌هاي مختلفي براي چيدمان دكوراسيون وجود دارد که استفاده از گل و گياه يكي از آنهاست. ما در اين زمينه كار شما را آسان كرده‌ايم. مطلبي كه مي‌خوانيد، نكات كاربردي متنوعي است كه شما را در تزئين خانه‌ با كمك گياهان سبز راهنمایی مي‌كند.

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...

گل می روید به باغ

اصلا چرا بايد در خانه گلدان نگه دارم؟

خانم‌هاي خانه‌دار كه بخشي از دكوراسيون منزل‌شان را به گل‌آرايي اختصاص داده‌اند، باور دارند كه حتي نگاه كردن به گل و گيا‌هان آنها را سرشار از انرژي، سرزندگي و شادابي مي‌كند. از طرف ديگر هر زمان كه شما وسيله جديدي براي خانه خود مي‌خريد همراه آن ماده شيميايي جديدي را هم وارد منزل‌تان مي‌كنيد. حتي زماني كه شما نمي‌توانيد بوي آنها را استشمام كنيد، مواد شيميايي هوا را به مقدار كافي آلوده مي‌كنند و باعث تحريك دستگاه تنفسي و اغلب سردرد شما مي‌شوند اما وجود گل و گياه در منزل به عنوان يك پادزهر عمل مي‌كند.

گياهان سبز با شكستن پيوند بين مواد شيميايي آنها را به عنوان غذا مصرف مي‌كنند. در نتيجه بسياري از موادي كه باعث آلوده شدن هواي داخل خانه مي‌شوند از بين مي‌روند. به عنوان مثال انتخاب گياهانی با برگ‌هاي پهن و بزرگ از چند جهت اهميت دارد؛ اول آنكه برگ‌هاي بزرگ و آبدار گياهان، بيشترين تاثير را در افزايش نشاط و شادابي در خانه خواهند داشت و ديگر آنكه به اعتقاد كارشناسان دكوراسيون استفاده از گياهان‌پهن برگ بيشترين تاثیر را براي دور كردن انرژي‌هاي منفي و افكار نامناسب از خانه دارد؛ ضمن آنكه اين گياهان بهتر مي‌توانند به پاكسازي هواي محيط كمك كنند.

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...

از فوايد انتخاب گياهان آپارتماني با برگ‌هاي قرمزرنگ، افزايش محبت و انرژي‌هاي دوستانه در محيط خانه است. در صورتي كه اين گياهان داراي گلبرگ‌ها و برگ‌هاي گرد و بي‌زاويه باشند، تاثير آرام‌بخش‌تري دارند و محيط زندگي را براي اعضاي خانواده دلنشين‌تر می‌کنند.

هم رنگ جماعت

چطور گلدان‌ها را انتخاب كنم؟

آشنايي با شيوه‌هاي درست نگهداري از گل‌ها و گياهان آپارتماني مهم‌ترين ضرورتي است كه دوستداران گل و گياه در فضاي محدود آپارتمان خود به آن نياز دارند؛ اينكه اساسا چه گياهاني براي زندگي آپارتماني مناسب هستند و با چه روشي مي‌توان آنها را در كمترين فضا جا داد و بيشترين استفاده را از آنها داشت. علاوه بر روش‌هاي صحيح و جانمايي مناسب براي گياهان آپارتماني كه براي ادامه حيات آنها بسيار ضروری است، تبعيت از شيوه‌ها و اصول دكور آپارتمان با استفاده از گل‌ها و گياهان به هرچه زيباتر شدن محيط زندگي شما كمك مي‌كند. به همين دلیل قبل از اينكه سراغ گلفروشي محل برويد، نگاهي به اين نكته‌ها بيندازيد:

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...

انتخاب درست: در انتخاب گل براي استفاده در دكوراسيون منزل‌تان بهتر است آنهايي را خريداري كنيد كه هنوز غنچه هستند و گل‌هاي‌شان كاملا باز نشده‌اند؛ مثلا غنچه‌هاي گل رز در آينده‌ای نه چندان دور، يعني پس از دو يا سه روز باز خواهند شد. اگر همه گل‌هاي رز شكفته باشد، به‌زودي عمر گل‌هايش به پايان مي‌رسد.

فضايابي درست: ‌از سطوح مختلف براي قرار دادن گلدان‌ها استفاده كنيد. ميزها و قفسه‌ها براي گلدان‌هاي كوچك مناسب هستند. گلدان‌هاي بزرگ را هم روي زمين بگذاريد.

چيدمان درست: گلدان‌هاي بزرگ‌تر را با توجه به رنگ و شكل شاخ و برگ گروه‌بندي كنيد. از گياهان كوچك‌تر هم مي‌توانيد به عنوان پوشش زمين استفاده كنيد.

رنگ‌بندي درست: يك اصل ساده باغباني بر اين نكته جالب تاكيد مي‌كند كه در كاشت گل‌ها چه در يك گلدان كوچك و ساده و چه حتي در باغچه، هميشه بايد به كاربرد رنگ‌هاي مختلف در كنار يكديگر توجه داشت.

آي نسيم سحري!

چطور گل‌ها را شاداب نگه دارم؟

وقتي گياهان گلدار را به خانه آورديد، به محل پرنور منتقل‌شان كنيد و با خاك اطراف ريشه، آنها را درون گلدان مناسب يا باغچه بكاريد. روز اول مقدار كمي آب روي گل‌ها‌ي‌شان بپاشيد و آنها را آبياري كنيد. حتما برگ‌هاي زرد و گل‌هاي پژمرده را با قيچي قطع كنيد.

با ريختن سنگ‌ريزه در كف سيني‌ها و زيرگلداني‌ها، رطوبت لازم براي گياه را فراهم كنيد. لايه نازكي از آب با خروج از گلدان كف ظرف روي سنگ‌ها را خواهد پوشاند. اين آب با بخار شدن، رطوبت لازم را فراهم کرده و به پرپشت شدن گياه كمك مي‌كند. فقط مطمئن شويد آب روي سنگ‌‌ها آن‌قدر نیست كه مانع ورود و خروج هوا از سوراخ‌هاي زير گلدان و در نتيجه پوسيدگي ريشه شود.

يادتان باشد در آب دادن به گل‌ها زياده‌روي نكنيد و فقط زماني گل‌ها را آب دهيد كه احساس می‌كنيد خاك گلدان خشك شده و گياه واقعا نياز به آب دارد. آب زياد باعث از بين رفتن گلدان‌هاي آپارتماني مي‌شود.

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...

دماي آب را چك كنيد. آب گلدان‌ها بايد تقريبا با دماي محيط برابر باشد؛ ضمن اينكه لازم است هر چند وقت يك‌بار برگ‌هاي گل را خيس يا مرطوب كنيد.

به‌طور معمول، انتقال‌دادن گل‌ها به گلدان‌هاي ديگر باعث آسيب‌ديدگي‌شان مي‌شود. براي جلوگيري از اين اتفاق، دو راهكار وجود دارد؛ اول اینکه مي‌توانيد گلداني بزرگ‌تر تهيه كنید و گل‌ها را با همان گلدان‌هاي كوچك گلي يا سفالي در كنار هم قرار دهيد و دیگر اینکه گل‌ها را در داخل گلدان بزرگ‌تر چيده و روي آن خاك بريزيد و در نهايت گلدان را با خزه پر كنيد.

استفاده از تکه‌های يخ يكي از بهترين شيوه‌هاي آبياري آرام به گياهان آپارتماني است كه كمك مي‌كند آب به صورت ملايم از خاك به ريشه‌ها منتقل شود.

براي تغذيه بهتر گل‌ها بايد با شيوه‌هاي صحيح و در زمان‌هاي مناسب به آنها كود داد. براي گل‌ها و گياهان آپارتماني بهترين شيوه استفاده از كودهاي مايع است كه در اين زمينه بايد به نوع گل و دستورالعمل مناسب براي بهترين زمان كود دادن به آنها توجه كرد.

با باز كردن پنجره‌ها يا استفاده از يك پنكه، هوا را از راكد بودن درآوريد و جريان هواي ملايم ايجاد كنيد.

در گوشه‌ها، چراغ‌هاي قابل تنظيم تعبيه كنيد تا بتوانيد نور لازم را در هواي ابري برای‌شان فراهم کنید و با خاموش كردن آنها شب‌هنگام به گل‌ها استراحت دهيد.

رو به آفتاب، پشت به ديوار!

گل‌ها را كجا بگذارم؟

مساله اصلي فضايابي است نه فضاسازي؛ يعني انتخاب بهترين و مناسب‌ترين مكان آپارتمان براي سالم ماندن و رشد خوب گل و گياه. در قدم اول طرح كلي اتاق را مجسم كنيد. طراحي فضاي سبز داخلي فرق زيادي با طراحي يك باغ ندارد. بايد بين گلدان‌ها فضاي كافي براي رفت و آمد باقي بگذاريد. مي‌توانيد در هر ۱۰ مترمربع از خانه از دو يا سه عدد گل و گياه خانگي - آپارتماني استفاده كنيد تا هوا به‌طور كامل تصفيه شود. در كنار اين جنگل خانگي هم مبل راحتي براي استراحت و لذت بردن از فضا در نظر بگيريد.

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...

در كنار اين چيدمان، اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه ضلع شرقي خانه بهترين فضا براي نگهداري از گياهان و گل‌هاي آپارتماني است. به اعتقاد كارشناسان دكوراسيون از آنجا كه خورشيد از مشرق طلوع مي‌كند، قرار دادن گياهان در ضلع شرقي مي‌تواند مناسب‌ترين مكان براي آنها باشد.

به اين ترتيب گياهان نور و انرژي بيشتري دريافت مي‌كنند و ماندگاري بهتري خواهند داشت؛ ضمن آنكه با دريافت نور آفتاب، انرژي بيشتري در فضاي خانه به وجود می‌آورند كه در دور كردن و از بين بردن انرژي‌هاي منفي و مخرب از محيط زندگي بسيار موثر است.

همراه با مخلفات

محل نگهداري شان را چطور دیزاین کنم؟

رنگ ديوار را روشن انتخاب و تا حد امكان پرده را حذف كنيد. انتخاب رنگ زرد، سبز يا قهوه‌ای براي ضلعي از خانه كه تصميم داريد گياهان و گل‌هاي آپارتماني را در آن نگهداري كنيد از دو نظر اهميت دارد؛ اول اینکه قرار گرفتن گل‌ها و گياهان در مجاورت اين تركيب رنگي مي‌تواند هارموني بسيار خوب و انرژي‌بخشي را در فضاي خانه به وجود آورد و دیگر اینکه فضاي خانه‌تان يادآور طبيعت بكر و زيباي جنگل می‌شود و تماشاي آن در طول روز بسيار مسرت‌بخش خواهد بود. تا حد امكان از رنگ سبز يا زرد براي پوشش ديوار استفاده كنيد و در صورت نياز از صندلي يا مبلمان چوبي يا پاركت‌هاي قهوه‌ای‌رنگ براي افزايش هارموني و زيبايي ضلعي كه گياهان را در آن قرار مي‌دهيد، بهره بگيريد.

«گلدان ها» به خانه تان روح می دهند...

براي تزئين از اشيای شيشه‌‌ای رنگي، آبنما و آويزهاي تزئيني استفاده كنيد. شما مي‌توانيد از گلدان‌هاي رنگي و كاورهاي گلدان براي رنگ و لعاب دادن به اتاق کمک بگیرید.

سبدهاي چوبي، حصيري و بامبو حس مناطق استوايي را ايجاد مي‌كنند. همچنين مي‌توانید از تنديس‌هاي رومي و يوناني و گلدان‌هاي برجسته به عنوان ايده‌هايي جالب و طرح رسمي و كلاسيك دادن به اين فضا استفاده کنید. البته پايه‌هاي تزئيني هم در زيبايي اين قسمت موثرند. از طرف ديگر اغلب گل‌ها در گلدان‌هاي سفالي به صورت مجزا عرضه مي‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج