جاباما
۲۲۴۰۱۵
۱۰ نظر
۵۴۰۲
۱۰ نظر
۵۴۰۲
پ

بازار داغ استخرهای روباز برای دختران برنزه

این روزها کافی است تا سری به تفریحات دخترانه در فصل تابستان بزنید تا ببینید معیار زیبایی شناسی زمین تا آسمان با گذشته تفاوت دارد و تب این روزها دخترک های لاغر و سیه چرده را به میدان می طلبد.

بازار داغ استخرهای روباز برای دختران برنزه



هفته نامه چلچراغ - سارا غضنفری: تابستان از راه رسید و شهر تیر می کشد از تن تابستان بس که هوا گرم است و حرارت می پراکند. فصل تمام شدن امتحانات مدارس و دانشگاه از راه رسیده و استخرها لب به لب از مشتریانی سرشارند که تن به آب بزنند، بلکه از گرمای هوا کم کنند و اندکی سرما بیاورند.

اما شروع تابستان امسال با ماه مبارک رمضان تقارن پیداکرده است و استخرها در طول روز تعطیل هستند. البته این فکری بود که تا قبل از کسب اطلاعات کافی داشتیم و بعد از سوار شدن به اتوبوس واحد و هم کلامی با دختری به رنگ قهوه ای سوخته متوجه شدیم که در ماه رمضان استخرها باز هستند، اما فقط امکان استفاده از حمام آفتاب وجود دارد؛ حمام آفتابی که این روزها نه تنها بین دختران، بلکه پسران هم طرفدار دارد و اگر نگاهی به اطراف بیندازید با چهره هایی رو به رو می شوید که به رنگ انواع شکلات درآمده اند و به اصطلاح «برنزه» شده اند.

رنگ پوستی که معیار زیبایی شناسی گذشته را تقریبا تغییر داده است. برای مدتی چون این فقط یک بت است؛ تب دخترک های لاغر و استخوانی با پوست های برنزه و دماغ های سربالا. زمانی کمی چاق بودن نشانه غذای کافی داشتن و در نتیجه، سلامت جسمانی و توانایی باروری بود. هم چنین «سفید» بودن که به دلیل دوربودن از آفتاب بود، به معنای از کار بیرون معاف بودن و در خانه استراحت کردن، یعنی نشانه بی نیازی از کار و دارایی و ثروت بود.

بازار داغ استخرهای روباز برای دختران برنزه

اما این روزها کافی است تا سری به تفریحات دخترانه در فصل تابستان بزنید تا ببینید معیار زیبایی شناسی زمین تا آسمان با گذشته تفاوت دارد و تب این روزها دخترک های لاغر و سیه چرده را به میدان می طلبد.

برنزه به رنگ هویج یا گوجه فرنگی

یکی از استخرهای روباز معروف حوالی خیابان ولیعصر است. تلفنی تاکید می کنند که از استخر نمی توانید استفاده کنید و فقط برای حمام آفتاب ۲۰ هزار تومان هزینه بلیت می شود. روز جمعه ساعت حوالی ۱۲:۳۰ است. در وهله اول باورش سخت است که به دلیل ازدحام جمعیت هیچ جایی وجود ندارد تا بتوانید حمام آفتاب بگیرید.

دختری با احترام مشتری های جدید را راهنمایی می کند به کنار استخر بیایند و حوله شان را رو زمین پهن کنند. عده ای در حال اعتراض هستند. دختری می گوید: «این جا سایه است و اگر جا نبود، چرا بلیت فروختید؟!» فردی که مسئول سامان دهی مشتریان است، با پوستی که تقریبا به رنگ قهوه ای سوخته است و به سیاهی می زند، با خوش رویی توضیح می دهد: «خانم ها عجله نکنید، این جا هم مثل لبه استخر تا پنج دقیقه دیگر پر از آفتاب می شود!» و سریع از مشتریان سابقش شهادت می گیرد تا بگویند تا پنج دقیقه دیگر آفتاب می شود.

بازار داغ استخرهای روباز برای دختران برنزه

کنار هر فردی را که نگاه می کنید، انواع لوسیون، روغن و حتما یک آب پاش قرار دارد. هاله، مشغول قاطی کردن چند روغن و یک ماده خمیری شکل است و توضیح می دهد: «این ماده را خودم درست می کنم. اول روغن زیتون و روغن بچه را قاطی می کنم، بعد هویج و گوجه رنده شده را اضافه می کنم تا رنگم مسی بشود.»

هاله مربی بدن سازی است و می گوید: «هر سال تابستان برای آفتاب گرفتن به استخر روباز می آیم. در تابستان استخر روباز، زمستان هم سولاریوم می روم.» وقتی می پرسم مگر معیار زیبایی «سفیدی و چاقی» نبود؟ می خندد و تکه تکه می گوید: «این معیار برای زمان بابابزرگ من بود. الان سفیدبودن به معنی دور بودن از آفتاب و ورزش نکردن است. به همین دلیل برنزه مد شده. علاوه بر برنزه، چاقی هم نشانه پرخوری و بدغذایی است.» انگشت لاغرش را به سمت بقیه می گیرد و می گوید «الان بین این همه آدم چند نفر چاق هستند؟ یک یا نهایتا دو نفر. چون فرهنگ عوض شده، مردم به زیبایی و سلامت با هم می رسند.»

می پرسم اگر مردم به سلامتشان اهمیت می دهند، مگر ساعات طولانی جلوی آفتاب خوابیدن ضرر ندارد؟! باز می خندد و می گوید: «این حرف ها را دکترهای پوست برای درآمدشان توی سر مردم می کنند. اگر آفتاب سرطان زا بود، الان کل استرالیایی ها سرطان داشتند. بشنو و باور نکن.» موادی را که آماده کرده همراه با روغن می مالد و رو به خورشید می شود.

تب برنزه شدن

مسئول سامان دهی مشتریان هرازچندگاهی بین برنزه شوندگان می چرخد و می گوید: «خانم ها خواستید برید، جا خالی شد، لطفا اطلاع بدهید.» بعد یک شیلنگ آب سرد را روی جمع می گیرد، جمعیت همراه صدای موزیک، جیغ می کشد و او می خندد. با خنده و شوخی سر حرف را باز می کنم و می پرسم مشتریانت را می شناسی و دقیقا شغلت این جا چی هست؟ می خندد و می گوید: «من غریق نجاتم.

بازار داغ استخرهای روباز برای دختران برنزه

ولی فعلا که استخر بسته است، مسئول رسیدگی به کسانی هستم که برای حمام آفتاب می آیند. حدود دو سال است در همین استخر کار می کنم. اکثر کسانی را که می آیند، می شناسم و مشتری دائم هستند.» تعریف می کند مهندسی شیمی خوانده و حتی فوق هم قبول شده، ولی کار درخور رشته اش پیدا نکرده، شنا را دوست داشته و حالا به قول خودش هم غریق است و هم مسئول رسیدگی به پوست مردم که حتما سیاه بشود. مرجان می گوید: «از همه قشری برای برنزه شدن می آیند؛ از دانشجو تا کارمند.»

می پرسم: «خودت هم برای برنزه شدن می روی؟» می خندد: «من آن قدر زیر آفتاب هستم زغال شدم، ولی همیشه دلم می خواست پوستم سفید بود!»

پسرها هم برنزه می کنند

تب برنزه شدن و تغییر رنگ پوست به رنگ شکلات فقط مختص دختران نیست. به داروخانه ای حوالی یوسف آباد مراجعه می کنم تا درباره روغن های برنزه بپرسم. پسری در حدود ۲۸ ساله به ترتیب انواع روغن های برنزه را توضیح می دهد. اگر پوست حساس دارید، روغن برنزه همراه ببا آلوورا بهتر است. اگر می خواهید حسابی رنگ بگیرید، روغن برنزه نارگیل ببرید.

اگر می خواهید صدفی بشوید، این روغن را که همراه با رنگ و اکلیل است، ببرید. من خودم از این روغن می زنم و ته مایه براق دارد! معلوم است بدن سازی کار می کند و ته مایه پوستش تیره است. می پرسم مگر شما هم برنزه می کنید؟! خیلی جدی می گوید: «بله. مگر اشکالی دارد.» یعنی برای حمام آفتاب به استخر روباز می روید؟ نگاهی به مچ دست قهوه ای اش می کند و می گوید: «استخر روباز هم می رویم. ولی بیشتر می رویم تراس خانه یکی از دوستانم در شهرک غرب.

بازار داغ استخرهای روباز برای دختران برنزه

با بچه ها هماهنگ می کنیم و چند ساعتی همان جا در آفتاب می خوابیم تا رنگ بگیریم. به دلیل این که برای استخر هر دفعه با روغن و وسایل باید حدود ۴۰ هزار تومانی هزینه کنم که با حقوق داروخانه کفاف نمی دهد.» فرشاد تعریف می کند حتی تعدادی از دوستانش به سولاریوم می روند و بسته های سولار را می خرند تا حتما برنزه بشوند.

ساحل کیش بهترین جا برای برنزه شدن

استخری روباز حوالی اتوبان کرج است. استخری که حمام آفتابش معروف است و مشتری های زیادی دارد. قوتی وارد می شوید، انگار به دنیای جدیدی وارد شده اید. هرکس برنزه تر است، با فخر رد می شود و هم تحسینش می کنند. حتی مسئول استخر می گوید بعد از ماه رمضان مسابقه داریم بر این مبنا که چه کسی بیشتر رنگ گرفته و جایزه اش هم یک روغن خوب برنزه خارجی است. صدای دست و سوت به هوا می رود.

اکثرا مانند پیک نیک دسته جمعی آمده اند و می گویند و می خندند و دلستر، قهوه و آب نمک را به سرتاپای خودشان می پاشند. برای همدیگر تعریف می کنند دانشگاه که تمام شده، واحد تابستانی هم برنداشته اند، بهتر است روزها بیایند حمام آفتاب، عصرها هم سری به پاساژ بزنند و مانتوی روشن بخرند تا بیشتر سوختگی پوستشان به چشم بیاید. دیگری تعریف می کند آفتاب تهران رمق ندارد و فقط ساحل کیش خوب است و یک روزه قشنگ برنزه می شوید.

بازار داغ استخرهای روباز برای دختران برنزه

انگار اصلا ابایی ندارند از حرف های کارشناسان و دکترهای پوست که می گویند: «اشعه مستقیم خورشید مضر و سرطان زاست.» دیگری پوست سفیدی دارد و تعریف می کند: «اولین بار که آمدم آفتاب بگیرم، چنان تاول زدم که کارم به دکتر کشید. اما گفتم امسال هم امتحان کنم شاید این بار تاول نزدم.»

دوستش به میان حرفش می پرد و می گوید: «تو پوستت زیادی سفیده با آفتاب فقط می سوزی. باید بری سولار. یک پکیج شش جلسه ای از نت برگ بخر و برو، مفت!» اما دختر سفیدپوست، اخم ه ایش را درهم می کشد و می گوید: «از سولاریم واقعا می ترسم. دو سال پیش در مجله خواندم دختری به دلیل سولاریوم، کبدش انگار پخته بوده. حاضرم مسخره ام کنند و بگویند پوستت سفید خز است، حتی زیر آفتاب تاول بزنم، اما سولار نمی روم.» دوستش هم می گوید: پس برای عروسیت همین جور سفید بمان!

کارشناسان حوزه بهداشت بارها از مضرات تابش مستقیم اشعه خورشید روی پوست خبر داده اند. اما هم چنان با وجود لوازم آرایشی، بهداشتی، کرم های اتوبرنز که در طول زمان رنگ دانه های پوست را رنگ می دهند و برنز می کنند، دختران و پسران به حمام آفتاب می روند و انواع روغن، آب نمک، آب لیمو، دلستر، بتادین و حتی گوجه و حنا را بدون توجه به مضراتشان به پوستشان می مالند تا رنگ بگیرند.

اگر سفری به کشور مالزی و جنوب شرق آسیا داشته باشید، زنان آن منطقه هزینه های زیادی می کنند تا بتوانند با روش های مختلف و استفاده از لوازم آرایشی، بهداشتی گران قیمت رنگ پوستشان را سفید کنند. مالزی، کشوری که زیر آفتاب داغ، مردم را ناخواسته برنز می کند و در ایران جوانان با آب نمک و قهوه خودخواسته تیره می شوند. انگار در هر گوشه دنیا خواسته ها متفاوت است. اما این روزها تب برنزه شدن چنان در جوانان ایرانی داغ است که شاید دیگر شاعر نگوید: «گذر پوست به دباغ خانه می افتد»، بلکه بگوید گذرپوست این روزها به آفتاب داغ می افتد تا به رنگ شکلات سوخته در بیاید به لطف استخرهایی که برای یک حمام آفتاب گاهی تا ۷۰ هزار تومان هم بلیت می فروشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      منم هنوز هم دوست دارم رنگ پوستم روشن باشه. یعنی املم؟خخخخ

      پاسخ ها

      • دنیا

        قطعا نه

    • یوزر

      نویسنده هنوز تفکرت مامان بزرگیه ها که معیار زیبایی رو سفیدی و چاقی می دونی خخخ
      ولی خدایی پوست برنزه همیشه جذاب و آسه
      منم ازین هزینه ها زیاد کردم ولی می ارزه

    • بدون نام

      مسخره بازی!

    • sara

      حاضرم مسخره ام کنند و بگویند پوستت سفید خز است، حتی زیر آفتاب تاول بزنم، اما سولار نمی روم.» دوستش هم می گوید: پس برای عروسیت همین جور سفید بمان!
      چقدر بعضیا کوته فکر و بیکارن که میشینن به این چیزا فکر میکنن.زیبایی در تناسب اندام و شیک پوشیدن و نظافته.نه این چرت و پرتا و کارهای مضحک.آدم به سن عقلی بعضیا واقعا شک میکنه

    • Farzin

      خوبه عمل بلندی قد نداریم تو کشور وگرنه دختران ایران زمین الان هر کدام بالای 4 متر بودند...
      ولی برنزه .... خ

    • بدون نام

      من واسه عروسیم نذاشتم برنزم کنه ارایشگره تا آخرش اینقدر ادا اطوار واسه من اومد و گفت خزی که نگو. من واقعا متاسفم. اگه کسی دوست داره برنزه کنه اشکالی نداره. ولی باید به سلیقه بقیه هم احترام گذاشت. یعنی که چی که هرکی برنزه نکنه خزه.

    • بدون نام

      حالا برنره شدی بعدش چی کجا می خواهی بری این شد جریان عمل دماغ تا کی بشه چه کنم .چه کنم در راه والا

    • مینو تهران

      مطالب و گزارش بسیار خوب بودن
      منم افتخار میکنم که سفیدم واقعا خوشحالم و همیشه از آفتاب مستقیم فرار میکنم
      کسانی که همش دنبال اینن که یه کار جدید مد بشه رو خودشون انجام بدن مشکل دارن !!!

    • فهیمه

      واللا این برنزه ها ی بینی عملی و لنز آبی که خیلی قیافه هاشون وحشتناکه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج