۲۲۴۱۳۳
۲۱ نظر
۶۰۰۷
۲۱ نظر
۶۰۰۷
پ

یکی جلوی این GEM را بگیرد!

هزینه تبلیغات در شبکه ماهواره ای جم چقدر است که این همه شرکت رسمی و غیررسمی ایرانی در آن آگهی می دهند؟ این شبکه و امثال آن از چه مصونیتی بهره می برند؟

یکی جلوی این GEM را بگیرد!





هفته نامه تماشاگران امروز - محبوبه شعاعی: «سالن آرایش «م» واقع در نیاوران» این جمله کلیدی کافی است تا چشمان تان چهارتا شود و به تبلیغ تیز شوید؛ تبلیغی که برای یکی از سالن های آرایشی لوکس در شمالی ترین نقطه تهران از شبکه جم تی وی (GEM TV) پخش می شد و اتفاقا آنقدر هم طولانی بود که می توانستی دقیق تر نگاه کنی تا مطمئن شوی حتما در ایران است. وقتی شماره های تماس برای رزرو، روی شیشه تلویزیون نقش می بندند دیگر شک به یقین تبدیل می شود.

شبکه جم که این همه از این طرف و آن طرف درباره ضدیت اش با نظام صحبت می شود حالا یکی از طلایه داران بخش آگهی های تبلیغاتی ایرانی ها شده اما سوال اینجاست که آیا این سفارش دهندگان هنوز هم به حیات شان ادامه می دهند؟ همین سالن آرایشی «م» الان پلمب شده یا هنوز کار می کند؟ آن سیگار الکترونیکی eGo-T چطور؟ هنوز تولید می شود یا به تاریخ پیوست؟

اصلا چطور اجازه داده اند ایرانی ها برای تبلیغات به این شبکه روی آورند؟ با قیمت های بالای شبکه های ماهواره ای، چطور ایرانی ها به سمت شان می روند؟ قیمت ها چقدر است؟ اگر این سوال ها در ذهن شما هم شکل گرفته، این گزارش را بخوانید.

یکی جلوی این GEM را بگیرد!

تبلیغ جنس ایرانی در جای خارجی

General Entertainment and Music Group

نمی خواهد سعی کنید معنی اش را بفهمید، همین که بدانید این جمله طولانی همان اسم شبکه جم (GEM) است، کفایت می کند؛ همان شبکه ای که صاحبانش می گویند شده کابوس صداوسیما، جای فارسی وان را گرفته و بین برخی خانواده های ایرانی حسابی جا باز کرده. بگذریم از اینکه می گویند صاحبش همکاری هایی با گروهک های معاند داشته.

حتما شما هم اسم حداقل یکی از سریال های این شبکه به گوش تان خورده یا روی جلد مجلات داخلی دیده اید اما چیزی که این وسط ها کمی مایه تعجب است اینکه چرا در بعضی تیزرهای تبلیغاتی این شبکه، شماره تلفنی از ایران ثبت می شود.

با مشکلی که صداوسیما با این شبکه دارد و موشکی که برخی رسانه ها هر از چند گاهی به سمتش پرت می کنند، این فکر به ذهن خطور می کند که شاید صاحبان صنایعی که تبلیغات شان از این شبکه پخش می شود و ساکن ایران هستند، از جان سیر شده اند اما در تحقیقاتی که ما کردیم به این نتیجه رسیدیم که با این همه حرف و حدیث که پشت این شبکه وجود دارد، انگار برخورد قابل ذکری با آگهی دهندگان نمی شود. همان سالن آرایش به تلفن ها جواب می دهد، خیلی شیک و مجلسی، وقت آرایش تعیین می کند و روح منشی هم از توبیخ های احتمالی خبردار نیست. شرکت تولیدکننده سیگار الکترونیکی هم پاسخگوست و آماده ارسال محصولات!

الو... جم؟ بفرمایید!

بعد از جستجوی فراوان و تماس های بی پاسخ بالاخره توانستیم با بخش بازرگانی شبکه در مالزی تماس بگیریم. جالب آنکه وقتی خودمان را برای یک مکالمه به زبان اصلی (!) آماده کرده بودیم، آنسوی خط همان ابتدا خیال مان را راحت کرد و «الو» را فارسی گفت و درباره مشکل احتمالی آگهی دادن از ایران توضیح داد: «شبکه فقط سریال پخش می کند و چون سیاسی نیست و اصلا به سیاست ورود نمی کند، دولت ایران با ما مشکلی ندارد.»

به گفته بازاریابان شبکه انگار فقط صداوسیما با این شبکه مشکل دارد: «تنها مشکلی که وجود دارد از جانب صداوسیماست. کسانی که به ما (جم) تبلیغات می دهند زیر ذره بین صداوسیما می روند. البته این برای برندهای معروف و بزرگ است. اگر مثلا نمایندگی سامسونگ در ایران به ما تبلیغ بدهد، از طرف صداوسیما برایش نامه ای می رود که اگر می خواهید همچنان تبلیغات تان از تلویزیون پخش شود، تبلیغ تان از شبکه جم را لغو کنید. همانطور که گفتم این برای برندهای بزرگ و مطرح است، نه مشتریان کوچک.»

علاوه بر آن برای صنایعی که با وام از دولت به جایی رسیده اند هم دردسر به وجود می آید ولی برای صنایع مستقل، اتفاقی نمی افتد.

از ثانیه ای ۱۱ هزار تا ۳۳۰ هزار تومان

جالب است بدانید قیمت های پایه شان خیلی گران تر از تلویزیون خودمان است. خوب است دیگر؛ لابد می دانند پربیننده اند و دارند پولش را می گیرند. مثل مدیران صداوسیما، حالا صاحبان مشاغل هم می دانند ضریب نفوذ شبکه و سریال های جم در بین مردم حتی از ضریب نفوذ اینترنت هم بیشتر است؛ برای همین پولش را می دهند تا بیشتر دیده شوند.

در صحبت با بازاریابان مشخص شد گروه جم دارای ۱۲ شبکه است که قیمت تبلیغات در هر کدام از شبکه ها با هم فرق دارند. تمرکز بیشتر ما روی سه شبکه ای معطوف می شود که سریال پخش می کنند؛ یعنی جم تی وی، ریور (River) و اونیکس (Onix).

«شبکه ما در هر بار پخش سریالش، دو بار تبلیغات طولانی مدت و چهار بار تبلیغات ۵ ثانیه ای دارد. قیمت ها در هر کدام متفاوت است. اگر دقت کرده باشید در ۱۰ دقیقه اول و آخر سریال، یک آگهی کوتاه ۵ ثانیه ای پخش می شود. این باکس های تبلیغاتی برای اسپانسرهاست که یا می توانند هر دو را بگیرند یا یکی را. باکس های ادورتایزر (تبلیغات) هم همان باکس های طولانی مدت هستند. اگر کسی باکس اسپانسر را بخواهد، میزان تخفیفی که از طرف شبکه برایش در نظر گرفته می شود ۲۵ درصد است و کسی که باکس تبلیغات بلند را، ۵۰ درصد تخفیف می گیرد.»

آنطور که بازاریاب ما با لهجه سلیس فارسی می گوید، قراردادها به صورت ماهانه بسته می شود؛ ضمن اینکه بسته به سریالی که انتخاب می کنید، قیمت ها هم فرق می کند. اگر سریال در ساعت پیک (اوج) بیننده پخش شود و طرفداران بیشتری داشته باشد، قیمت تبلیغات گران تر است. یعنی تبلیغات از ساعت ۸ شب به بعد بسیار بسیار گرانتر می شود. البته این قضیه برای شبکه اونیکس به دلیل اینکه تازه راه افتاده و هنوز بیننده زیادی ندارد، فرق دارد.

یکی جلوی این GEM را بگیرد!

۱۷ میلیون تومان قیمت وارد شدن

قیمت باکس اسپانسر شبکه اونیکس به این صورت حساب می شود: «۱۰ ثانیه (پنج ثانیه اول و دوم)×قیمت هر ثانیه×۲۶ روز (تعداد روزهایی که سریال در ماه پخش می شود)×۲۵ درصد تخفیف». برای باکس دیگر هم می شود: «تعداد ثانیه ها×قیمت هر ثانیه×۲۶ روز×۵۰ درصد تخفیف.»

با یک حساب سرانگشتی برای کسی که می خواهد در شبکه اونیکس تبلیغاتش پخش شود و برای باکس اسپانسر زمینه چینی کرده، تقریبا ۱۷ میلیون تومان آب می خورد. برای جم تی وی اگر قیمت متوسط (یعنی ۶۰ دلار برای هر ثانیه) در نظر بگیریم، می شود نزدیک به ۵۱ میلیون تومان در یک ماه. البته برای سریال پربیننده، این رقم به ۸۵ میلیون تومان در یک ماه می رسد! اگر بخواهیم همین ۱۰ ثانیه را در همان روزهای مشخص در رسانه ملی داشته باشیم، قیمت ها از ۲۶۰ هزار تومان شروع می شود و تا نزدیک به ۲۰ میلیون تومان می رسد. تفاوت ها فاحش است؛ نه؟!

پکیج های ۶-۵ میلیونی تا ۹۸ میلیونی

این نکته هایی که تا به حال گفته ایم برای زمانی است که سفارش دهنده خودش تیزر را تهیه می کند و فقط می خواهد آنتن را اجاره کند اما وقتی تیزر ندارند و می خواهند خود شبکه آن را برایشان بسازد، تبلیغ قیمتی تر برایشان درمی آید: «اگر از اول معلوم کنید که مثلا چقدر سرمایه می خواهید برای تبلیغات در نظر بگیرید ما می توانیم راحت تر برای شما تصمیم بگیریم. مثلا اگر بگویید ۵۰ هزار دلار در نظر گرفته اید، یا اینکه تبلیغات چند وقت پخش شود و در چه ساعت هایی با چند ثانیه پخش. ما برای این کار پکیج های ۲۰ هزار تا ۵۰ هزار دلاری داریم.»

البته به گفته بازاریاب اگر بخواهیم ساخت تبلیغات را هم به عهده آنها بگذاریم، قیمت ها دو سه برابر می شود! مثلا انیمیشن های سه بعدی دارند که از ۵ ثانیه شروع می شود و قیمت شان از ۲ هزار تا ۵ هزار دلار متغیر است (۶-۵ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان). اگر بخواهید این تبلیغات با مدل ها (آدم ها) و به صورت رئال باشد، قیمت ها باز بیشتر می شود؛ یعنی از ۵ هزار تا ۳۰ هزار دلار. (۱۶ میلیون تا ۹۸ میلیون تومان). این رقم ها را اضافه کنید به اجازه آنتن، یعنی برای یک تبلیغ ۱۰ ثانیه ای آن هم به صورت رئال، سفارش دهنده باید ۱۶ میلیون تومان به هزینه ای که می دهد اضافه کند.

برای آنهایی که از رانت خواری سهمی ندارند، این رقم ها خیلی نجومی است. تازه حواس تان باشد که این تبلیغات فقط برای یک ماه است نه بیشتر! پس بی جهت نیست که گروه جم می تواند هر سال یک شبکه به امپراطوری شبکه هایش اضافه کند و به غولی در عرصه شبکه های ماهواره ای بدل شود. مانده ایم مشکل این شبکه های ماهواره ای برطرف شده یا مسئولان منتظرند تا در فرصت مناسب خدمت شان برسند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شایان

      4 تا برنامه خوب تو تلویزیون خودمون بسازن , اگه دیگه کسی رفت سمت GEM , مهران مدیری بعد از 6 سال برمیگرده , برنامشو توقیف میکنن ! میخواید مردم صبح تا شب بشینن عذاداری و سخنرانی نگاه کنن؟؟!

    • بدون نام

      والا واقعیته.همش عزاداری سخنرانی به خدا از تلویزیون ایران متنفرم.فیلم سینمایی خارجی.ایرانی مستند هیچی نمیذارن مردم ببینن

    • علی

      تلویزیون خودمون خوبه بابا الانم شبکه افق مستند نسیم ای فیلم داره وقت مردم و پر میکنه.مطلب عالی بود

    • ایران

      تلوزیون ایران که اینهمه پول بیت المال رو بابت برنامه های مزخرفش به هدر میده مقصر نیست ؟ اونوقت مردم افسرده و بی پول که هیچ تفریحی ندارند و مجبورن بشینن تو خونشون و فیلمهای ترکی رو ببینن مقصر هستن !!! مردم بزور خرج خورد و خوراک و قبض آب و برق و گاز رو درمیارن پس دیدن فیلمهای ترکی کم هزینه ترین تفریحشون هست شما هم یه سریال بدرد بخور یه فیلم بدرد بخور بسازین تا مردم نرن سراغ ماهواره

    • saeed

      بخدا از فیلم های مزخرف ایران خسته شده ایم فیلم های ترکی خیلی بهتر از فیلم های ایرانی است

    • SAEED

      ولا شبکه جم خوبه البته اگر فیلم و بازیگر ایرانی نذارن توی شبکه

    • مانی

      اقا من دوتا سوال دارم . اول اینکه شماهایی که میاین اینهمه از برنامه های شبکه های جم ایراد میگیرید از کجا این برنامه هارو مو به مو و قسمت به قسمت میبینین که مردم ایران این اطلاعات رو‌ ندارن؟؟فلان سریال اینجوری داره ابتذال پخش میکنه اون سریال یه جوری دیگه؟؟پس خودتون بیننده پروپا قرصش هستین . درنتیجه مثل همه چیزای مملکت برای شماها خوبه ولی برا مردم حرامه . دوم اینکه برنامه های ایران شده بدبختی و فلاکت مردم سوریه و فلسطین و لبنان . ما توی مملکت خودمون فقیر نداریم هیچ اتفاقی نمیفته ؟؟ چه سریال و فیلم زیبا و جذابی،ساختین که مردم رو جذب کنه همش دروغ و خسته کننده که جز افسردگی برا مردم چیزی نداره پس اول ایراد خودتون رو برطرف کنین

    • پویا

      کمتر دروغ بگو. جم ماهی 10 میلیون میگیره با بازدهی 1000 درصد. صدا سیما واسه یه بار پخش تیزر نیم دیقه ای از 30 میلیون میگیره تا 300 میلیون. اونم چی. هیچ کس نمیبینه. فقط برنامه 90 که اونم جزو قیمت نجومی هاست. فقط شرکتای دزد و بانکهای ... توانشو دارن. البته من خودم نه جم خوشم پیاد نه صدا سیما. مدیا فقط فیلم و سریال آمریکایی.

    • محمد

      فقط بلدید دروغ بگید شبکه جم برای هر تبلیغ چیزی حدود ۱۱۲ هزار تومان میگیرد ولی صدا و سیما برای یه تبلیغ ۳ ثانیه‌ای قبل از برنامه ۹۰ چیزی حدود ۵۷ میلیون تومان حساب میکند ، به چی میخواین برسین با این حرفاتون

    • مهدی

      چرت و پرت محض بود. اولا تبلیغات جم خیلی ارزون تر از صدا و سیماست که کیفیت برنامه سازیشون هم زمین تا آسمون فرق داره.. خوب معلومه صدا و سیما که صبح تا شب عذاداری و سخنرانی و نقدگویی و اخبار سانسور پخش می کنه زمین می خوره.. به جای اینکه از GEM یا هر شبکه خارجی بد بگید از رسانه های داخلی انتقاد کنید که با پول مردم فقط مزخرف می سازن بعد هم انتظار دارن مردم نگاه کنن برنامه های 2 هزاریشون رو.. یه مستند ساده بلد نیست بسازه صدا و سیما.. خیلی زور بزنن یه دوربین ثابت می کارن وسط بیابون از خاک و خورشید فیلم میگیرن میشه مستند.. همش اخبار دروغ می گید به مردم

    • ارتين

      توروخدا جم رو قطع نكنين بابا خ سخت ميشه

    • Mohsen

      پول آنقدر ارزش نداره که دل مردم شکوند اون هم بیش از میلیون ها نفر باید روز قیامت بابت این رفتار کثیفت حساب پس بدی گناه خیلی بزرگی آخرش که چی یه روز میمیری این پولها به گورت میخوای ببری روسفید بمیری بهتره تا روسیاه اونی که خورد مرد اون هم که نخورد مرد . ثواب نیکوکاری ارزشش خیلی بالاتر

    • ن ر

      توروخدا جم رو قطع نکنید به خداایرانی هیچ تفریحی ندارن اینم پولی بشه که باید بریم زانوی غم بغل کنیم چون هیچ سرگرمی نداریم ازتون عاجزانه خواهش میکنیم

    • بدون نام

      شبکه جم رو قطع نکنین حداقل جم تیم و روبیکس بمونه

    • بدون نام

      تورو خدا قطع نکنین جم رو مردم از کجا پول بیارن لایونز بخرن همی رسیور فعلی هم به بدبختی گرفتن

      پاسخ ها

      • داریوش

        حالم از فیلم های ترکی بهم میخوره با اون داستانای مخرف و آبکی ای کاش یه شبکه با فیلم کره ی میزدن انوقت بهترین شبکه میشد

    • آرش

      برای شبکه جم که چندین ساله دارم اونو دنبال میکردم بسیار متاسفم از اینکه یکسری تبلیغی پخش میکنه مثل پولیک که کلاهبردار از آب دراومده و دنیایی پول به جیب زده...باور کنید همه میگفتن کلاهبرداره ولی من گفتم چون جم داره تبلیغ میکنه شک نکنید چون جم همیشه بررسی میکنه...ولی کلاهبردار از آب دراومد متاسفم براتون متاسفم ...

    • aria

      حالا همچین میگی انگار تمام محصولاتی که صداسیما تبلیغ میکنه واقعیه
      حداقل تبلیغات شبکه جم خریدی نیستن
      فوقش 10 مگابایت دادی و پولیک رو دانلود کردی. چه چیزه خاصی ازت کم شد؟؟

    • iman

      پدر سگ بی ناموس شبکه های جم کم فیلم های تکراری پخش کن سریال هاتو جدید بزار بروز کن پدرسگ بی ناموس یک سریال علی کاپیتان و شبکه جم بالیود سریال چکوری را دارین تکراری پخش میکنید

    • *****

      واقعا برای شما متاسفم.. اگر شبکه های ایران فیلمای خوب پخش میکردن ما هم... شما که میگید تبلیغات و شبکات جم فلانه، بهمانه، برید تبلیغات ایران رو که میرن بدون اجازه صاحب اثر آهنگش برمیدارن و تبلیغ میکنن، با این تبلیغای مزخرف و بی معنیشون ببینید. اصلا لیاقتتونم از این بیشتر نیست.

    • بدون نام

      میشه سریال (ضربان قلب) بزاریم ممنون میشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج