۲۲۴۹۰۵
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

حمله دیک چنی به توافق هسته ای

معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد اسرائیل باید تاوان سنگینی برای توافق اوباما با ایران بپردازد.

خبرگزاری صدا و سیما: معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز تاکید کرد اسرائیل باید تاوان سنگینی برای توافق اوباما با ایران بپردازد.

دیک چنی در گفتگو با فاکس نیوز درباره توافق هسته ای ایران گفت به نظر من وقتی اوباما گفت ما اشاعه تسلیحات اتمی را متوقف کرده ایم، دروغ گفت. واقعیت این است وقتی ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند و دیگران را در منطقه تحریک کند سلاح اتمی داشته باشند تا از خود دفاع کنند، این یکی از بزرگترین مشکلاتی خواهد بود که با آن روبرو خواهیم شد. زمانی که من معاون رئیس جمهور بودم، یکی از نگرانیهای من تکثیر تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه بود.

عراقی ها در هزار و نهصد و هشتاد و یک دنبال سلاح اتمی بودند و اسرائیل راکتور آنها را منهدم کرد. در هزار و نهصد و نود و یک نیز عراق دوباره برنامه هسته ای دیگری را آغاز کرد و ما آن را در عملیات طوفان صحرا از بین بردیم. وقتی ما صدام را در سال دوهزار و سه سرنگون کردیم قذافی مواد هسته ای خود را تسلیم ما کرد. بعد از آن بود که توانستیم پرونده عبدالقدیرخان را ببندیم و کارهای دیگری انجام دهیم و این قضیه تاریخی طولانی دارد و ما کارهای زیادی در این خصوص در زمان خودمان انجام دادیم اما کاری که اوباما انجام داده است در واقع فراهم کردن امکان دستیابی ایران به سلاح اتمی پس از چند سال دیگر است.

در هر حال بر اساس توافقی که به دست آمده است ایران می تواند در نهایت به سلاح اتمی دست پیدا کند. در نتیجه کشورهای دیگر منطقه نیز مجبور می شوند برای دفاع از خود برنامه هسته ای خود را داشته باشند و به این ترتیب ما هر چه بیشتر به سمت استفاده از سلاح اتمی در منطقه پیش می رویم که از زمان بمباران هیروشیما و ناکازاکی در جنگ جهانی دوم بی سابقه است.

چنی درباره مهلت بیست و چهار روزه به ایران برای دادن اجازه دسترسی به سایتهای خود گفت قطعا این مدت فرصت کافی را به ایران برای پنهان کردن فعالیتهایش می دهد. مشکلی که وجود دارد ما هرگز نتوانسته ایم به طور کامل از برنامه هسته ای ایران مطلع شویم و اساسا توان ما در دانستن کارهای دیگر کشورها ضعیف بوده است. تاریخ نشان داده است ما در ارزیابی فعالیتهای هسته ای دیگران ضعیف عمل کرده و فعالیتهای هسته ای آنها را دست کم گرفته ایم. به نظر من درباره ایران ما دسترسی لازم را به داخل ایران نداریم و نمی توانیم طرحهای مخفی ایران را کشف کنیم. آنها در گذشته برنامه های سری هسته ای داشته اند و اصلا جای تعجب ندارد که اکنون نیز چنین برنامه سری داشته باشند.

دیک چنی افزود جای تعجب خواهد بود اگر عربستان سعودی دنبال برنامه هسته ای نرود. واقعیت این است وقتی ایران تهدیدی برای همه است و همچنان به تلاشهای خود برای تضعیف دیگر دولتهای منطقه ادامه می دهد، هیچ تردیدی نیست که دیگران در منطقه که اکثرا دوستان ما هستند به این نتیجه برسند که گزینه دیگری جز شروع برنامه هسته ای خودشان ندارند. در واقع آنها دیگر نمی توانند به آمریکا اعتماد کنند. آنها کنار ایستادند و دیدند اوباما حرفهایی زد و وعده هایی داد که تحقق پیدا نکرد. بنابراین دیگر آنها نمی توانند روی حمایت آمریکا از خود حساب کنند.

ما در گذشته به وعده های خود به آنها عمل نکردیم و اکنون نیز توانمندی نظامی خود را کاهش می دهیم. اوباما دائما درباره از بین بردن همه تسلیحات اتمی صحبت می کند. او تا کنون به طور قابل ملاحظه ای توانمندی ما را در آن منطقه کاهش داده است. چندی پیش او از کاهش چهل هزار نفری نیروهای ما در ارتش خبر داد. اوباما اصلا آدمی نیست که به وعده هایش عمل کند و نمی توان به او اعتماد کرد. متحدان ما می بینند راه دیگری جز به دست آوردن سلاح اتمی برای بقایشان ندارند و نمی توانند برای امنیت خود روی اوباما حساب کنند.

مجری فاکس نیوز گفت در جریان این مذاکرات در داخل ایران شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل داده شد و رهبر معظم ایران نیز رهبری این شعارها را برعهده داشت. آنها گفتند نابودی اسرائیل موضوعی قابل بحث نیست. آنها حتی چند روز پیش پرچمهای آمریکا و اسرائیل را آتش زدند. البته آنها بارها این کار را کرده اند. چرا رئیس جمهور باید به آنها اعتماد کند؟

دیک چنی گفت مسلما نمی توان به آنها اعتماد کرد. یک مسئله جالب در توافقنامه آخرین جمله در بند اول توافقنامه است که می گوید ایران دوباره تایید می کند که تحت هیچ شرایطی هرگز دنبال ساخت یا به دست آوردن هیچ تسلیحات اتمی نخواهد بود. چه کسی می تواند این حرف را باور کند. معلوم نیست واقعا اوباما دنبال چه چیزی است و فکر می کند از این قرارداد چه چیزی به دست آورده است. واقعیت این است که او یا واقعیت را نمی فهمد یا سعی می کند واقعیت را نادیده بگیرد و این هزینه گزافی برای ملت آمریکا دارد و ما را در شرایطی قرار داده است که ظرفیت ما برای نفوذ در منطقه خاورمیانه به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

ما نه فقط مسیر ایران را برای رسیدن به سلاح اتمی هموار می کنیم بلکه قرار است حدود یکصد و چهل میلیارد دلار پول نقد به آنها بدهیم و تحریمها را برداریم در نتیجه آنها خواهند توانست بیش از هر زمانی متجاوزتر شوند و با نیروی قدس هر کاری که می خواهند انجام دهند.این توافقنامه تحریمها را از روی سپاه قدس و خود سپاه پاسداران بر می دارد. یکی از مسائل جالب این است که نیروی قدس ابتدا برای فعالیتهای تروریستی تحریم شده بود که اصلا ربطی به برنامه هسته ای ندارد اما اکنون آنها از فهرست تحریمها در چارچوب توافقنامه هسته ای خارج می شوند که اصلا به مسئله تروریسم ایران نمی پردازد.

مجری فاکس نیوز گفت سفیر اسرائیل در آمریکا گفته است که در واقع این توافقنامه فقط صد و پنجاه میلیارد دلار پول به ایران نمی دهد بلکه در مجموع یک تریلیون دلار را به این کشور سرازیر می کند.

چنی گفت من نیز همین طور فکر می کنم. ایران در طول ده سال گذشته مسئول مرگ حدود یک هزار آمریکایی بوده است و برای این منظور از گروههای تحت فرمان خود و نیروی قدس استفاده کرده است. مسئله کلیدی این است وقتی رئیس جمهور می گوید این معامله ای بزرگ است پیش خود چه فکری می کند.

مجری گفت آیا به نظر شما ائتلاف جدید در منطقه میان اسرائیل و اردن و مصر و عربستان سعودی و امارات عربی متحده به این علت تشکیل شده است که همه آنها توافق هسته ای را خطری برای موجودیت خود می بینند.

چنی گفت این ائتلاف از دو سال پیش ظاهر شده است. همه این کشورها نگرانیهای مشترکی دارند و نگرانی شماره یک همه آنها تهران است. نگرانی دوم آنها سیاستهای غلط آمریکاست. بنابراین ائتلاف آنها بر سر این مسائل است. اگر توافق هسته ای ایران باعث شود دیگران در منطقه دنبال سلاح اتمی باشند، وضعیت امنیتی اسرائیل به شدت تغییر خواهد کرد. آنها ممکن است مجبور شوند بهای سنگینی برای کاری که اوباما انجام داده است پرداخت کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میثم

      خوب کثافتا شماها اگه سلاحاتونو نابود کنین دیگه کسی دنبال سلاح هسته ای نیست.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج