۲۲۷۶۹
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

دانش انسان در مورد دنياي اطراف خود بيشتر شده و ستاره‌شناسان توانسته‌اند مجموعه عظيمي از سيارات را با ويژگي‌هاي شگفت‌انگیز كشف كنند كه به نوبه خود مي‌توانند يك كتاب گينس كهكشاني باشند.

خبرگزاری ایسنا: با پيشرفت تلسكوپ‌هاي فضايي در ۵۰ سال گذشته، دانش انسان در مورد دنياي اطراف خود بيشتر شده و ستاره‌شناسان توانسته‌اند مجموعه عظيمي از سيارات را با ويژگي‌هاي شگفت‌انگیز كشف كنند كه به نوبه خود مي‌توانند يك كتاب گينس كهكشاني باشند.

براي مثال سياره SWEEPS-۱۰ كه در فاصله يك ميليون و ۱۹۰ هزار كيلومتري ستاره ميزبان خود در يك مدار ۱۰ ساعته گردش مي‌كند، عنوان «سريعترين سياره» را به خود اختصاص داده است.

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

در اين راستا مي‌توان به TrES-۴ به عنوان «بزرگترين سياره» شناخته‌شده اشاره كرد كه ۱.۷ برابر سياره مشتري بوده و در فاصله ۱۴۰۰ سال نوري از زمين قرار دارد.

همچنين مي‌توان اين سياره را به عنوان «عجيب‌ترين سياره» معرفي كرد كه بسيار سبك بوده و از تراكم چوب پنبه‌اي برخوردار است.

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

TrES-4 «بزرگترين سياره»

به گفته جورجي ماندوشف از رصدخانه لوول آريزونا، تراكم در اين سياره تنها ۰.۲ گرم بر سانتيمتر مربع است.

سايت اسپيس‌ با جمع‌آوري اين ركوردها به نمايش ويژگي‌هاي عجيب جهان پرداخته كه درك بشر را از فيزيك تغير داده است.

براي مثال سياره PSR B۱۶۲۰-۲۶ b (متوشالح)، قديمي‌ترين سياره شناخته شده است كه با شكل‌گيري در ۱۲.۷ ميليارد سال قبل يكي از اجداد جهان محسوب مي‌شود. اين آمار نشان دهنده فاصله سني هشت ميليارد ساله اين سياره با زمين است.

متوشالح تنها دو ميليارد سال پس از انفجار بزرگ به وجود آمده است. كشف اين سياره در سال ۱۹۹۳، درك انسان را در مورد شكل‌گيري سيارات تغيير داده و از وجود سيارات قديمي‌تر بيشتر در جهان خبر داد.

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

سياره «متوشالح» قديمي‌ترين سياره شناخته شده

مفاهيم به دست آمده تاكنون نشان از آن داشته كه احتمال فزاينده‌اي براي امكان حيات در جهان وجود داشته و اينكه بسيار زودتر از تصورات پيشين، تكامل يافته است.

دانشمندان ناسا همچنين بر اين باورند كه اين سياره احتمالا در اطراف يك ستاره ميزبان ديگر ايجاد شده كه پس از مرگ آن توسط يك ستاره عبوري ديگر گرفته شده است.

در انتهاي ديگر اين مقياس، يك سياره ناشناخته ديگر با سن كمتر از يك ميليون سال در اطراف ستاره كوكو تاو در فاصله ۴۲۰ سال نوري قرار داشته كه عنوان «خردسالترين سياره» را به خود اختصاص داده است.

«داغ‌ترين جهان» كشف شده تاكنون WASP-۱۲b است كه يك سياره گازي با حرارت ۲۲۰۰ درجه است. اين سياره همچنين يكي از كانديداهاي بزرگترين سياره است چرا كه حدود دو برابر مشتري است.

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

سياره WASP-12b : «داغترين جهان» كشف شده تاكنون

در اين ميان OGLE-BLG-۳۹۰L با جرم پنج برابر زمين عنوان «سردترين سياره» را با دماي سطحي منفي ۲۲۰ درجه به خود اختصاص داده است. همچنين اين سياره داراي عنوان «دورترين سياره» شناخته‌شده براي انسان با فاصله ۲۸ هزار سال نوري نيز است.

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

سياره OGLE-BLG-390L: «سردترين و دورترين سياره»

سياره اپسيلون جوي b در كنار ويژگي‌هاي بديع زياد، با فاصله ۱۰.۵ سال نوري از زمين عنوان «نزديكترين سياره» را به خود اختصاص داده است. اگرچه به دليل فاصله زياد از ستاره مادر خود، در صورت وجود آب بر روي اين سياره فراخورشيدي، به صورت يخزده خواهد بود.

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

سياره اپسيلون جوي b: «نزديكترين سياره»

ركوردهای شگفت‌ انگيز در گينس كهكشانی!

Kepler-10b، «كوچكترين سياره» شناخته شده جهان

در انتهاي اين ليست، Kepler-۱۰b، «كوچكترين سياره» شناخته شده جهان قرار دارد كه در فاصله حدود ۵۶۰ سال نوري قرار گرفته است.

اين سياره كه در ژانويه ۲۰۱۱ كشف شده، يك نقطه عطف اساسي براي ناسا به شمار مي‌رود چرا كه اولين سياره صخره‌اي بدون شبهه در اطراف يك ستاره در خارج از منظومه شمسي محسوب مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج