۲۲۷۹۳۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

جهت اطلاع بورس بازان ناراحت و غمگین!

شاخص کل بورس ایران برای هفتمین روز پیاپی پس از اعلام توافق هسته ای وین، با افت همراه شد و امروز با بیش از ۵۰۰ واحد کاهش، به رقم ۶۶۴۴۰ واحد رسید که منجر به افزایش نگرانی صدها هزار بورس باز ایرانی شد. اما، آیا این، همه ماجرا هست؟ در گفتار زیر، از دیدگاه روان شناسی بورس، مطالبی را ارائه می‌کنیم.

جهت اطلاع بورس بازان ناراحت و غمگین!
برترین ها: شاخص کل، برای هفتمین روز پیاپی کاهش یافت. برخلاف انتظاراتی که از توافق هسته ای تاریخی بین ایران و ۵+۱ در وین اتریش می‌رفت، شاخص کل بر خلاف بازارهای دیگر، روند نزولی سه ساله خود را ادامه داد و مجدداً در فاز نزولی و رکودی قرار گرفت. در این بازار، بسیاری از سهم‌هایی که انتظار رشد از آن ها می‌رفت، در صف‌های فروش میلیونی قرار می‌گیرند و بسیاری از بورس بازان، ضرر می‌کنند. اما، این فقط یک روی سکه هست. اگر شما، هیچ اطلاعاتی درباره بورس هم ندارید، پیشنهاد می‌کنیم، چند پاراگراف زیر را مطالعه کنید. شاید، این نزول، برای خیلی‌ها، یک فرصت عالی هست. چرا؟ خوب پاسخ به این پرسش خیلی مهمه اما با گفتاری که در زیر اشاره می‌کنیم، جواب روشن می‌شود..

جهت اطلاع بورس بازان ناراحت و غمگین!
(وارن بافت، بورس باز مشهور و انتخاب مجله تایم به عنوان یک بورس باز خوش بین، و کتاب مشهور داروس)

این‌ها، روان شناسی بازار را به عنوان عامل موفقیت معرفی می‌کنند.

روان شناسی در هر چیزی، بسیار مهم است. مهم نیست که شما دکترای مدیریت دارید یا متخصص پتروشیمی یا پزشک عمومی، اگر شم و قدرت تحلیل شرایطی که انسان دران وجود دارد را داشته باشید، در هر بازاری، هر مکانی و هر زمانی، می‌توانید با درک شرایط و تحلیل روانی اوضاع، رفتار خوبی را در دستور کار قرار دهید. برای همین، علم روان شناسی، علمی است تجربی. یعنی عین فیزیک نیست که شتاب جاذبه کره زمین را در شرایط پایدار، از ازل تا ابد، 9.8 متر بر مجذور ثانیه بداند و همیشه این قاعده برقرار باشد. روانشناسی، علم میان رشته ای هم هست مانند رشته مدیریت. روانشناسان زبردست، هنرمند هستند و می‌توانند تحلیل تلفیقی از شرایط و اوضاعی که بیمار یا جامعه دران قرار گرفته است را در اختیار داشته و نسبت به تحلیل و تفسیر و نسخه پیچی، اقدام کنند.

در قضیه بورس نیز، اوضاع بر همین منال است. روانشناسی بازار سرمایه، اصل مهمی در بازار هست که افراد زیادی از آن غافل هستند. حتی بعضاً مشاهده می‌شود که بورس بازهای حرفه ای هم، به روان شناسی بازار بی توجه هستند. روان شناسی بازار، موضوعی هست که با تجربه بدست می‌آید و با مروری بر تاریخچه قیمت‌ها، صنایع، روند و شاخص‌های جهانی. بنابراین اگر روزی قصد داشتید که وارد بازار سرمایه کشور بشوید، به شما توصیه می‌کنیم که روان شناسی بازار هم بخوانید و از آن آگاه باشید. کتابی مانند زندگی نامه وارن بافت یا کتاب "چگونه در بورس 2 میلیون دلار بدست آوردم" می‌تواند مبانی روانشاسی بورس را به شما آموزش دهد.

و اما جریان این روزهای بورس کشور...

پیش از ورود به بحث، ویدئو زیر را که درباره اهمیت روان شناسی در بازار سرمایه می‌باشد و مطالب جالبی دارد، ملاحظه کنید.



قبلاً، دکتر حسن عبده تبریزی، دبیر کل سابق بورس، پیشنهادات خوبی را برای تازه واردان و فعالان بازار سرمایه ارائه کرده بود که بد نیست دوباره آن صحبت‌ها را در 4 دقیقه با هم گوش کنیم.



وضعیت بازار، بر خلاف پتانسیل‌های بنیادی فراوان، سیگنال‌های مثبت برای ورود به سهام و رکورد در بازارهای موازی طلا و سکه و ارز و زمین، وضعیت نزولی هست. همه به قول بورس بازها، فروشنده شده‌اند و تحلیل و تعمق، به فروش و رفتار هیجانی، رنگ باخته است. بورس ایران، در 40 سال اخیر، همواره چین شرایطی را کم و بیش در اختیار داشته است. چیز عجیبی نیست. اما برای تازه واردان و افرادی که شناختی از بورس ندارند، اوضاع عجیب و وحشت آور است.

بازار هیجانی میتونه در هر دو جهت عرضه و تقاضا باشد. یعنی ایجاد صف‌های خرید یا فروش هیجانی شکل می‌گیرد. مثل امروز.

به دو نمونه مختلف اشاره می‌کنیم که هر دو به یک سهم مربوط می‌شود.

در زمستان سال 88 سهم صدرا (صنایع دریایی ایران) بعد از افت قیمت از 300 تومن تا حدود 145 تومن پایین آمد، ولی باز هم دارای صف فروش بود، خوب این یک نمونه از صف فروش هیجانی هست. اما در مقابل همین سهم در کمتر از 4 ماه، روی قیمت 407 تومن 100 میلیون سهم صف خرید داشت. سهمی که حدود 3 برابر شده بود. این هم یک نمونه از صف خرید هیجانی.

پس، اصول روانشناسی بازار به ما می‌گوید که در این جور موارد، باید بر خلاف تفکر غالب بر سهم یا بازار عمل کرد. در غیر این صورت بازنده خواهید بود. حالا همین مثال رو به کلیت بازار تعمیم می‌دهیم.

می‌شود، وضعیت بازار در تیر ماه 3 سال پیش را که بیشتر سهام بازار صف فروش داشتند و شاخص تا زیر 23000 واحد هم رسید، بررسی کرد. برای مثال همین ولصنم (لیزینگ صنعت و معدن) قبل از افزایش سرمایه روی قیمت 96 تومن صف فروش داشت که به طور کامل هیجانی بود.

برای مثال شبریز حدود 400 تومن بود و شبندر حدود 110 تومن، یا ذوب در حدود 130 تومن قیمت داشت. خب قیمت‌های حال حاضرم که مشخصه. پس روانشناسی بازار و بازار خونی اینجا به در میخوره. اینکه شما با تجزیه و تحلیل درست بتونین در اوج بازار منفی از فرصت‌های طلایی بازار بهره ببرید

در فاصله آذر تا دی‌ماه سال 85 سهام رویی روی پیک قیمت خودشون قرار داشتند

بامای 8000 تومنی

فرآور 7500 تومنی

کروی 1200 تومنی
و ...
اونجا هم بازار هیجانی وجود داشت، اما خرید هیجانی

باما از 500 رسیده بود به 8000 تومن

فرآور از 850 رسیده بود به
۷۵۰۰
کروی از 350 رسیده بود به 1200

و البته اون سال همگی بیشتر سود خودشون رو تقسیم کردند

کروی 85 تومن و فرآور 500 تومن

اما تا فروردین 87

باما با افزایش سرمایه رسید به 217 تومن

فرآور با افزایش سرمایه رسید به 98 تومن

کروی هم اگر اشتباه نکنم حدود 120 تومن

و دوباره این سیکل تکرار شد

یعنی فروش هیجانی روی قیمت‌های بالا که کف قیمتی بودند، به هر جهت در این گونه بازارها دو حالت برای یک سرمایه گذار به وجود میاد. اگر درست عمل کند سود چند صد درصدی نصیبش میشه، ولی اگر اشتباه عمل کنه دیگه جای برگشتی براش نمی‌ماند، در خوشبینانه ترین حالت گین چند صد درصدی رو از دست میده، و در بدترین حالت ضرر بسیار سنگینی متحمل می‌شود.

حتی اگر در بورس فعالیتی ندارید، روند بازار رو در روزنامه‌ها و پرتال‌ها، جسته و گریخته بررسی کنید. شاید سال آینده همین موقع متوجه بشوید که تا چه اندازه، روان شناسی بازار، در بازارهای هیجانی، از اهمیت برخوردار است و راز سودهای چند صد درصدی سهامداران حرفه ای در فاصله‌های زمانی 1 ساله تا 2 ساله را در یابید.

به نظر می‌رسد، بسیاری از فروشندگانی که امروز در صف‌های فروش میلیونی، سهام خود را به بهای نازل، فروختند، در آینده ای شاید نه چندان دور، در صف‌های خرید میلیونی، دوباره خریدار سهامی بشوند که روزی آن‌ها را مفت به خریداران عاقل و حرفه ای و باهوش، فروختند..... این تجربه تاریخی بورس است. ارزش، فقط فاکتور سود آتی هست..... این، روان شناسی بورس هست..

برای شروع، هیچ وقت دیر نیست... .
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج