۲۲۸۳۹۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

بایگانی پیراهنی که یک قطار صاحب داشت

یکی دو هفته بود پیشکسوتان پرسپولیس و هواداران این تیم باشگاه استقلال را به خاطر ندادن پیراهن شماره ۷ مجیدی به کرار جاسم و بازیکنان دیگر این تیم به سخره می‌گرفتند.

روزنامه ایران ورزشی: یکی دو هفته بود پیشکسوتان پرسپولیس و هواداران این تیم باشگاه استقلال را به خاطر ندادن پیراهن شماره ۷ مجیدی به کرار جاسم و بازیکنان دیگر این تیم به سخره می‌گرفتند یا انتقاد می‌کردند که این چه تصمیمی است؟ مگر پیراهن شماره ۷ ارث پدری مجیدی است و کجای دنیا چنینی اتفاقی می‌افتد اما با تصمیم ناگهانی علی اکبر طاهری حالا این اتفاق در باشگاه پرسپولیس هم رخ داده است.

هر چند در فوتبال سطح اول دنیا نمونه‌های اینچنینی داشته‌ایم و مثلا در باشگاه میلان پیراهن شماره ۶ فرانکو باره سی یا شماره ۳ پائولو مالدینی در موزه این باشگاه نگهداری شده و دیگر به هیچ بازیکنی داده نمی‌شود اما اگر قرار باشد هر باشگاهی پیراهن اسطوره‌هایش را بایگانی کند هر سال وقتی تیم جدیدی با ستاره‌های جدید شکل می‌گیرد نفرات تازه وارد باید شماره‌های بالای ۱۲ را بپوشند چرا که اساسا شماره‌های مهم در مقاطع مختلف بر تن بزرگان باشگاه رفته است.

با این حال علی اکبر طاهری با تقلید ناشیانه و نگاه کردن به دست باشگاه رقیب، اهالی فوتبال را سورپرایز کرد و گفت از این به بعد پیراهن شماره ۷ پروین را به کسی نمی‌دهد.

این اتفاق در حالی رخ داد که چند روز قبل از این ماجرا علی علیپور بازیکن ۲۰ ساله پرسپولیس این پیراهن را انتخاب کرده و در بازی‌های دوستانه تیمش هم به تن کرده بود اما با این تصمیم مجبور شد یک صفر کنار ۷ بگذارد و پیراهن شماره ۷۰ را بردارد.

البته نکته ویژه این اتفاق و تصمیمی که باشگاه پرسپولیس گرفته اینجاست که طی سال‌های گذشته و بعد از کنار رفتن پروین، بازیکنانی بوده‌اند که شماره ۷ پرسپولیس را به تن کرده‌اند و بایگانی کردن این شماره با در نظر گرفتن این اتفاق کمی عجیب و غیر منطقی به نظر می‌رسد.

شاید برخی هواداران دوآتشه پرسپولیس هم ندانند اما طی ۲۸ سال گذشته و بعد از خداحافظی پروین با دنیای بازیگری تاکنون ۹ بازیکن این پیراهن را به تن کرده‌اند و علیپور هم دهمین شان به حساب می‌رفت که عمر بازی‌های او با پیراهن شماره ۷ سرخ‌ها به بازی‌های رسمی نرسید و طاهری این شماره را از او گرفت. با وجود این لازم است یادآوری کنیم طی این سه دهه به ترتیب مقاطع زمانی کوروش لرستانی، محمود شافعی، عبدا... ریاحی، حامد کاویانپور، حمید استیلی، محمد پروین، میثم سلیمانی، حسین بادامکی و حمیدرضا علی عسگری پیراهن شماره ۷ را حتی برای مدتی کوتاه به تن کرده‌اند.

البته نکته ویژه این ماجرا در خصوص نفرات فوق آنجاست که هیچ کدام از آنها برای مقطعی طولانی ۷ نپوشیده‌اند یا این شماره برایشان «آمد» نداشته تا مجبور به انتخاب شماره پیراهن دیگری شوند. میثم سلیمانی حتی یک بازی رسمی هم برای پرسپولیس انجام نداد و مصدوم شد، حامد کاویانپور تنها یک بازی مقابل الزورای عراق با این پیراهن انجام داد، لرستانی، ریاحی و شافعی تنها در چند بازی این شماره را به تن کردند و با اعتراض دوستداران پروین شماره دیگری را برگزیدند. محمد پسر علی پروین در دو مقطع مختلف بازیگری‌اش در پرسپولیس با این پیراهن توفیقی به دست نیاورد و بادامکی و استیلی هم بعد از مدتی مجبور شدند شماره دیگری برای خود در این تیم بردارند.

بازخوردهای متفاوت

مطابق انتظار تصمیم طاهری با بازخوردهای متفاوتـــــی از ســـوی پیشکسوتان پرسپولیس مواجه شد و برخی این کار را درست و عده‌ای دیگر تصمیمی بیهوده اعلام کردند.

رضا شاهرودی مدافع چپ سال‌های نه چندان دور سرخ‌ها که حالا عضوی از کادر فنی راه‌آهن به حساب می‌آید در این باره گفت: «علی پروین اسطوره پرسپولیس بوده و هست اما اگر پیراهنش را نگذارند تن کسی باشد، از یادها می‌رود. به نظرم باید اجازه دهند بازیکنان این پیراهن را بر تن کنند تا همه با دیدن این پیراهن یاد پروین بیفتند. اگر اینطور نباشد که دیگر کسی سراغی از پروین نمی‌گیرد. در ضمن پرسپولیس اسطوره‌های زیادی داشته و اگر قرار به بایگانی باشد، باید همه شماره‌ها را کنار بگذارند.»

بر خلاف شاهرودی که مخالف بایگانی شدن پیراهن شماره ۷ بود، محمد زادمهر عضو هیات‌مدیره باشگاه از این حرکت استقبال کرده و می‌گوید: «این یک کار ارزشی است و امیدوارم اگر روزی مدیر دیگری سر کار آمد، همین رویه را ادامه دهد.»

البته موضع‌گیری رییس هیات‌مدیره باشگاه نسبت به این اتفاق جالب است. هر چند جعفر کاشانی در آخرین مصاحبه خود کلی از طاهری و اقداماتش تعریف و تمجید کرده اما این تصمیم او را زیر سوال می‌برد: «چرا باید این اتفاق بیفتد؟! اصلاً چرا پیراهن شماره ۴ را که شماره من بوده، بایگانی نمی‌کنند؟! به نظر من در باشگاه پرسپولیس مباحثی مهم‌تر از بایگانی پیراهن وجود دارد.»
اما محمود خوردبین یار غار علی پروین در سال‌های گذشته مدافع سرسخت تصمیم طاهری است و می‌گوید: «علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس بوده و بارها برای این تیم جام‌های قهرمانی آورده است. شاید دیگر مثل پروین به دنیا نیاید. من به طاهری پیشنهاد کردم شماره 7 او را بایگانی کند تا در موزه افتخارات پرسپولیس قرار گیرد و طاهری هم از این موضوع استقبال کرد. به همین دلیل شماره 7 پرسپولیس بایگانی شد.»

وی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از این همه سال حالا به فکر بایگانی کردن شماره 7 افتاده‌اند، گفت: «این مساله دیگر به آقایانی برمی گردد که در سال‌های گذشته به عنوان مدیرعامل باشگاه حضور داشتند. آنها باید پاسخ بدهند که چرا تابه حال پیراهن اسطوره را بایگانی نکردند. در همه جای دنیا این اتفاق می‌افتد ولی مدیران قبلی این کار را نکردند. واقعا طاهری کار زیبایی انجام داد.»

طاهری و خوردبین رسما تایید کردند

صبح دیروز باشگاه پرسپولیس رسما اعلام کرد با تصمیم سرپرست این باشگاه و با اعلام سرپرست تیم شماره «7» پرسپولیس برای این فصل بایگانی شده است. در متن منتشره از سوی سایت رسمی باشگاه آمده بود: «در جمع بازیکنان پرسپولیس، نفراتی حضور داشتند که با توجه به علاقه‌مندی نسبت به پرسپولیس و علی پروین از سال‌های کودکی و نوجوانی، تمایل به پوشیدن پیراهن شماره «7» داشتند. پیراهنی که با وجود گذشت سال‌ها از دورانی که بر تن اسطوره فوتبال ایران و پرسپولیس بود هنوز سنگینی خاص خود را برای هر بازیکنی دارد. در این میان با تصمیم علی اکبر طاهری در جریان اعطای پیراهن‌های این فصل، شماره «7» به هیچ بازیکنی تحویل نشد و محمود خوردبین نیز به متقاضیان این شماره اعلام کرد که شماره «7» علی پروین را به هیچ بازیکنی نمی‌دهند.»

علیپوراصلا ناراحت نیست

مهاجم 20 ساله سرخ‌ها که موفق شده بود در دو بازی تدارکاتی اخیر تیمش با پیراهن شماره 7 پرسپولیس 4 گل بزند حالا دیگر این پیراهن را در اختیار نخواهد داشت اما از این مساله ناراحت نیست: «من از این موضوع ناراحت نیستم و اصلاً دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد. دوست داشتم شماره 7 پروین را بپوشم اما حالا که مسوولان باشگاه این تصمیم را گرفتند ناراحت نیستم.» جالب اینجاست که شایعه شده بین این بازیکن و محسن مسلمان بر سر پوشیدن پیراهن شماره 7 دعوا بوده اما علیپور این مساله را تکذیب می‌کند: «اصلاً هیچ اختلافی بین من و مسلمان بر سر شماره وجود ندارد و اگر مسلمان شماره 7 را می‌پوشید خوشحال هم می‌شدم.» حالا قرار شده علیپور شماره 70 باشد و 77 فصل قبل او به مسلمان رسیده است اما هر دو شماره در خودش 7 دارد و این نشان دهنده علاقه زیاد هر دو نفر به شماره 7 است. با این حال علیپور می‌گوید: «برای من فرقی نمی‌کند چه شماره‌ای داشته باشم. واقعاً به هیچ شماره‌ای علاقه ندارم و فقط می‌خواهم برای پرسپولیس گل بزنم.»

شماره‌های جدید برای بازیکنان جدید

دیروز و بعد از پایان مهلت نقل و انتقالات و بسته شدن لیست پرسپولیس شماره پیراهن بازیکنان این فصل سرخ‌ها اعلام شد که شماره‌های 5 و 7 به هیچ بازیکنی نرسید. در این بین بیشتر شماره پیراهن‌ها همان‌هایی بود که قبل از این اعلام شده بود.

به این ترتیب شماره پیراهن بازیکنان پرسپولیس به قرار زیر اعلام شد:

مرتضی قدیمی‌پور شماره 12، محمد انصاری شماره 15، علی فاطمی شماره 17، علی علیپور شماره 70، محسن مسلمان شماره 77، ایمان صادقی شماره 88.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج