۲۲۸۴۴۲
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تاثیر ایران برقدرت چانه‌ زنی مشتریان نفتی

خریداران نفت آسیایی که در حال حاضر از آلاسکا گرفته تا مکزیک نفت وارد می‌کنند، پیش‌بینی می‌کنند قدرت چانه‌زنی آنها پس از بازگشت ایران به بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری ایسنا: خریداران نفت آسیایی که در حال حاضر از آلاسکا گرفته تا مکزیک نفت وارد می‌کنند، پیش‌بینی می‌کنند قدرت چانه‌زنی آنها پس از بازگشت ایران به بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت.

در منطقه ای که بیش از نیمی از رشد تقاضای نفت جهان را در سال جاری به خود اختصاص خواهد داد، پالایشگا‌هها مترصد این هستند که به محض افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها به برندگان معاملات جهانی نفت تبدیل شوند. وزیر نفت ایران اعلام کرده که پس از لغو تحریم‌ها مشتریان آسیایی را جذب و سهم بازار ایران را تصاحب خواهد کرد.

پالایشگاه‌هایی همچون شرکت نفت هندوستان و شرکت پتروشیمی فورموسا تایوان به طور ضمنی اعلام کرده اند که ممکن است نفت بیشتری از ایران خریداری کنند. ارزان شدن نفت یک مزیت برای بسیاری از کشورهای آسیایی بوده و به آنها کمک کرده که از طریق کاهش یارانه سوخت کسری بودجه خود را کاهش و ذخایر نفتی اضطراری خود را افزایش دهند.

گوردون کوان رییس تحقیقات منطقه‌ای نفت و گاز در شرکت سرمایه‌گذاری نومورا هنگ‌کنگ، می‌گوید: توافق هسته‌ای ایران ممکن است باعث ایجاد یک جنگ قیمت‌گذاری دیگر بین ایران، عربستان، عراق و امارات شود. این اتفاق برای خریداران آسیایی همچون چین که در حال حاضر اهرم چانه‌زنی محکم‌تری بر سر قیمت‌ پیدا کرده‌اند، مثبت تمام می‌شود.

نفت برنت به دلیل اشباع بازار جهانی نفت ناشی از رقابت جهانی تولیدکنندگان، از ژوئن ۲۰۱۴ تاکنون بیش از ۵۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. همچنین تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت به بالاترین سطح طی سه سال گذشته رسیده است.

شش قدرت جهانی و ایران در ماه ژوئیه به توافق هسته‌ای نهایی دست یافتند که در صورت تبعیت ایران از تعهدات هسته‌ای خود اجرایی خواهد شد.زمانی که بازرسان تبعیت ایران از تعهداتش را راستی آزمایی کنند ایران قادر خواهد بود صادرات انرژی خود را افزایش دهد و تحریم‌ها به طور تدریجی لغو خواهند شد.

«لین که ین» سخنگوی شرکت پتروشیمی فورموسا بدون اشاره به جزئیات گفت: شرکت پتروشیمی فورموسا به دنبال از سرگیری واردات نفت از ایران و رساندن آن به بالاترین سطح در قرارداد است و به زودی گفتگوهایی را با ایران انجام خواهد داد.

شرکت نفت و انرژی جی ایکس نیپون بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن نیز لغو تحریم‌ها علیه ایران را باعث عرضه پایدار و تنوع بیشتر منابع نفتی می‌داند.

دارمندرا پرادهان وزیر نفت هند نیز چندی پیش گفت: ورود ایران به بازار نفت به معنی کاهش بیشتر در قیمت‌ها خواهد بود و کشورهایی همچون هند از ذینفع‌های بزرگ این قضیه هستند.

ایران قبل از اینکه مساله هسته‌ای به منع صادرات نفت این کشور به اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ منجر شود دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود. کشورهایی همچون چین، هند و ژاپن برای خرید مقادیر محدودی از نفت ایران مجبور به دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا شدند، زیرا در غیر این صورت با خطر از دست دادن دسترسی به نظام مالی جهانی مواجه می‌شدند.

ایران در حال حاضر چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک است و تولید این کشور در ماه ژوئن به طور متوسط به دو میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت رسید که نسبت به تولید این کشور در پایان سال ۲۰۱۱ که روزانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه بود کاهش قابل توجهی نشان می‌دهد.

تحریمها باعث شد خریدارانی همچون کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را تقریبا به نصف برسانند.

این کشور برای جایگزین کردن نفت ایران برای اولین بار طی دو دهه گذشته شروع به خرید نفت از مکزیک کرد و همچنین یک محموله نفت از آلاسکا خرید.

چانگ وو سئوک رییس اداره برنامه‌ریزی پالایشگاه اس‌کی انرژی بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت کره جنوبی می‌گوید: ما جنبه‌های اقتصادی را برای تصمیم‌گیری درباره میزان واردات نفت از ایران در آینده به طور جدی ارزیابی خواهیم کرد.

در شرایطی که ایران به طور ضمنی اعلام کرده خواهان افزایش صادرات نفت خود به میزان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها است، موسسه گلدمن ساش پیش‌بینی می‌کند که میزان افزایش صادرات نفت ایران در مراحل اولیه صرفا به فروش ذخایر نفتی این کشور در نفتکش‌ها محدود خواهد بود. شرکت وسلز ولیو(ارزش نفتکش‌ها) امروز اعلام کرد که برخلاف برآوردهای قبلی ایران در حدود ۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت ذخیره در نفتکش‌های شناور دارد.

زنگنه می‌گوید: بازار اصلی نفت ایران آسیا است که اولویت اصلی این کشور محسوب می‌شود. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که تقاضای نفت در منطقه در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل روزانه ۷۷۰ هزار بشکه افزایش خواهد یافت که بیش از نصف رشد مصرف جهانی به حساب می‌آید.

ب. آشوک رییس شرکت نفت هند که بزرگ‌ترین پالایشگاه هند است می‌گوید: توافق هسته‌ای ایران برای دولت‌ها، پالایشگاه‌ها و دیگر مشتریان خوب است چرا که به رقابت میان تولیدکنندگان منجر می‌شود.

ویکتور شام نایب رییس موسسه مشاور انرژی AHS از سنگاپور نیز گفت: کشورها ممکن است از کاهش قیمت نفت ناشی از اشباع نفت ایران در بازار بهره برده تا ذخایر استراتژیک خود را افزایش دهند.

وی افزود: مصرف‌کنندگان بزرگ همچون چین و هند به ویژه از این قضیه نفع می‌برند و رقابت افزایش خواهد یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج