جاباما
۲۲۸۵۸۰
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

۶ میلیون ایرانی نان شب ندارند!

طرح دو فوریتی حمایت از ۶ میلیون نیازمند، خرداد ماه امسال با امضای ۲۸۱ نماینده مجلس تقدیم هیات رییسه شد. این طرح که برای افزایش کمک های نقدی به خانوارهای نیازمند تدوین شده است، بنا دارد درآمد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را ۲۰ تا ۵۰ درصد ارتقا دهد.

6 میلیون ایرانی نان شب ندارند!





هفته نامه امید جوان - حنیف نادم: طرح دو فوریتی حمایت از 6 میلیون نیازمند، خرداد ماه امسال با امضای 281 نماینده مجلس تقدیم هیات رییسه شد. این طرح که برای افزایش کمک های نقدی به خانوارهای نیازمند تدوین شده است، بنا دارد درآمد افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را 20 تا 50 درصد ارتقا دهد.

به گفته طراحان طرح، قیمت کالاها و مواد خوراکی مکررا افزایش پیدا کرده و متعاقب آن قدرت خرید مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر کاهش یافته است. در این روند میزان یارانه پرداختی به مردم همان مبلغ گذشته بوده و هیچگونه افزایشی نداشته است. از طرفی با رشد قیمت ها در چند سال گذشته در حال حاضر هیچ تناسبی هم میان قیمت ها و یارانه نقدی وجود ندارد و این امر موجب شده فشار بر اقشار از کار افتاده نیز بیشتر شود.

طراحان طرح تاکید دارند افزایش دریافتی در نظر گرفته شده در طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند بر اساس معیارهایی است که نسبت به نرخ تورم محاسبه می شود تا در سال های بعد این عدد ارزش خود را از دست ندهد.

در گفتگو با حسین علی حاجی دلیگانی، عضون کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند پرداخته ایم:

به عنوان یکی از طراحان طرح بفرمایید که جامعه هدف شما در این برنامه چه کسانی هستند؟

- جامعه هدف ما کسانی هستند که به نان شب محتاج اند و گرسنه سر بر بالین می گذارند.

چرا در ماه های پایانی مجلس نهم به فکر تدوین این طرح افتادید؟

- حدود دو سال و اندی است که یک گروه پژوهشی در این زمینه در حال تحقیق هستند و با اقتصاددانان کشور جلسات متعدد برگزار کرده اند. پیگیری ها موجب شد که طرح حمایت از 6 میلیون نیازمند دو ماه پیش به نتیجه برسد. باید توجه داشته باشیم افراد مورد نظر ما در این طرح فقرایی هستند که تریبونی ندارند و صدای شان به جایی نمی رسد.

مرجع تشخیص نیازمندان در طرح شما چه کسانی هستند؟

- ما نیازمند را افرادی تعریف کرده ایم که توانمندی لازم برای انجام کاری را ندارند؛ بنابراین مرجع تشخیص ما کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. از طرفی در طرح گفته شده است چنانچه فردی برخلاف آنچه مقرر گردیده خود را در این طرح بگنجاند و بعدا مشخص شود که استفاده نابجا کرده است، با او برخورد شده و مبالغی را که دریافت کرده است بایستی برگرداند.

اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح چقدر است؟

- حدود 6 هزار میلیارد تومان که در مقابل 173 هزار میلیارد تومان اعتباری که دولت برای پرداخت حقوق و دستمزد می پردازد رقم قابل توجهی نیست. با این حال برای اینکه اقدام ما مغایر اصل 175 قانون اساسی نباشد، منابعی را پیش بینی کرده ایم.

از منابع تان برای ما بگویید.

- 9 محور مد نظر ماست. به طور مثال درصدی از مسافران خارج کشور دریافت خواهد شد. درصدی از قیمت بلیت هواپیما و کشتی و مالیات بر فروش سیگار اخذ می شود. درصدی از مالیات نقل و انتقال اتومبیل های لوکس در داخل گرفته می شود. همچنین گفته شده افرادی که مایل باشند در این امر خیر شرکت کنند می توانند یارانه نقدی خود را به طرح هدیه کنند؛ در صورتی که کسری بیاوریم از محل حذف یارانه سه دهک بالای درآمدی اقدام می کنیم.

حمایت شما جنبه نقدی دارد؟

- هم جنبه نقدی دارد و هم به صورت کالایی است. همانطور که گفتم جامعه هدف ما کسانی هستند که شب گرسنه سر بر بالین می گذارند؛ بنابراین بار اصلی طرح متوجه تغذیه افراد است.

گفته شده که طرح 6 هزار میلیارد تومان بار مالی دارد، آیا تزریق نقدی این مبلغ به جامعه منجر به افزایش نرخ تورم نخواهد شد؟

- ما بنا نداریم که از پول نفت، اعتبار مورد نیازمان را تهیه کنیم بلکه مردم، حامیان مالی طرح خواهند بود.

چرا در زمان بررسی بودجه سال 94 این موضوع را مطرح و مورد بررسی قرار ندادید؟

- در فصل بودجه پیشنهادها متعدد است و فرصت برای مطالعه طرح های جدید وجود ندارد. ما چیزی حدود چند ماه است که این طرح را در معرض افکار عمومی قرار داده ایم و بازخوردهای موافق و مخالف را دریافت کرده ایم. بد نیست بدانید که اقتصاددانان بسیاری با اصل موضوع مخالفت نداشته اند. مرکز پژوهش های مجلس با طرح کاملا موافق بود و افرادی مانند دکتر سبحانی که از اقتصاددانان بنام است در تدوین طرح ما را یاری داده اند. نکته مهمتر این است که حکومت وظیفه دارد بر اساس شرع مقدس و قانون اساسی کسانی را که نان شب ندارند مورد حمایت قرار دهد.

طرح چه زمانی به مرحله اجرا می رسد؟

- اگر طرح از همین هفته به صحن بیاید و دو فوریت آن تصویب شود، ظرف یک ماه فرآیند تصویب شدن آن طی خواهد شد. البته پیش بینی شده که طرح تا یک سال پس از تصویب هم قابلیت اجرا داشته باشد و از سال 95 در دستور کار قرار بگیرد. با این حال چنانچه دو فوریت طرح رأی نیاورد، از لحاظ زمانی بایستی بیشتر در لیست انتظار بمانیم.

با توجه به توافق ایران و 1+5 و آزادی پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی لابد به آنها هم چشم دارید!

- نه! پول های بلوکه شده پس از آزاد شدن بایستی در طرح های مهم کشاورزی سرمایه گذاری شود. از طرفی توافق حاصل شده خود دارای پروسه های متعددی است که ماه ها طول می کشد به مرحله اجرا برسد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اذر

      چرا از منابع مالي يا خطوط اعتباري كه در قبال فروش نفت و گاز و اورانيوم و غيره و ...ميشود هزينه نمي كنيد . با ثروتهاي ملي چه ميكنيد كه با هزينه هاي اجتماعي را گروه ديگر پرداخت كنند /عدالت را معني كنيد . منابع مالي و ثروت هاي ملي چگونه هزينه ميشود كه ما 6 ميليون گرسنه داريم . دانه درشتها كمتر غارت كنند ...

    • علیرضا

      6 میلیون فقط؟!!!!؟ امار اشتباهی هست اگر اینا 6 میلیون پیدا کردن از 10 میلیون دیگه ای که گرسنه میخوابن خبر ندارن .... مگه داریم مگه میشه ......

    • محمدرضا

      پول های بلوکه شده پس از آزاد شدن بایستی در طرح های مهم کشاورزی سرمایه گذاری شود.(((امیدوارم)))

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج