۲۲۸۷۲۴
۲۸ نظر
۵۰۰۷
۲۸ نظر
۵۰۰۷
پ

تبعات قطع همکاری با ایران در دوران تحریم

خداحافظ پژو

پژو که در اوایل سال ۱۳۹۱ به بهانه تحریم‌ها با زیرپا گذاشتن قرارداد فی مابین، همکاری‌های دوجانبه را کاملا قطع و ایران را ترک کرد، اکنون دست پیش گرفته و می‌گوید احساسات ضدفرانسوی بر مذاکراتش با شریک ایرانی برای تولید مشترک لطمه می‌زند!

خبرگزاری ایسنا: رویترز به نقل از کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه خودروسازی پژو سیتروئن نوشت: پژو پیشنهادات جدیدی برای شریک تاریخی خود ایران خودرو دارد اما انتقادات نسبت به مواضع سخت فرانسه در طول مذاکرات هسته ای میان تهران و کشورهای گروه ۱+۵ مانع پیشرفت مذاکرات شده است.

تاوارس گفت: مذاکرات در فضای غیردوستانه‌ای نسبت به فرانسه انجام می‌شود زیرا نقشی که این کشور در زمان تحریمها داشت، مورد انتقاد قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: پژو سرگرم مذاکره با سایر شرکای ایرانی (غیر از ایران خودرو) است.

مدیرعامل ایران خودرو پیش از این تاکید کرده بودکه این خودروساز فرانسوی پیش از امضای هر گونه توافق جدید، باید پاسخگوی تصمیمش در سال ۲۰۱۱ برای خروج از ایران باشد.

هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو روز سه‌شنبه اظهار کرد که این شرکت سرگرم مذاکره با شرکتهای متعددی بوده و در ادامه عنوان کرد که شرکت فرانسوی رنو ممکن است جای پژو را به عنوان شریک اصلی ایران خودرو بگیرد.

یکه زارع سال گذشته در دیدار با مدیرعامل پژو تاکید کرده بود که پژو در دور جدید همکاری‌ها برخلاف روند قبلی فعالیت‌ها که به ارسال قطعه به ایران محدود می‌شد، باید انتقال تکنولوژی و طراحی و تولید مشترک محصولات جدید و به روز خود را در دستور کار قرار دهد.

پژو و رنو پیش از تحمیل تحریمهای غربی بر سر برنامه هسته ای ایران، موضع قوی در بازار ایران داشتند اما در حالیکه پژو ایران را ترک و صادرات قطعات به ایران را متوقف کرد، رنو هوشمندانه‌تر عمل کرد و به جای ترک و قطع کامل همکاری با ایران، راهکار کاهش همکاری را برگزید.

خروج پژو از ایران با لطمات اقتصادی برای این شرکت فرانسوی همراه بود به‌گونه‌ای که برخی از قطعه‌سازان فرانسوی تحت تاثیر توقف ارسال قطعات به ایران، ورشکست شدند. این موضوع و زیان اقتصادی پژو از ترک بازار ایران موجب شد تا این شرکت از حدود دو سال پیش تلاش‌های رسمی و غیر رسمی خود را برای بازگشت به ایران آغاز کند.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پس از توافق هسته ای دو هفته قبل، روز چهارشنبه برای یک دیدار یک روزه وارد تهران شد و در دیدار با مقامات ایرانی خواستار همکاریهای اقتصادی قوی‌تر از جمله در بخش خودروسازی شد.

اشتیاق و تمایل تلویحی وزیر خارجه فرانسه به حضور مجددا خودروسازان فرانسوی در ایران در حالی است که خودروسازان‌ متعدد شامل شرکتهای آلمانی، ژاپنی و آمریکایی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده‌اند. در این شرایط و با توجه به تمایل گسترده خودروسازان بزرگ بین‌المللی برای حضور در بازار ایران، دو خودروساز فرانسوی به دنبال پیشی گرفتن از رقبا و بازگشت سریعتر به ایران هستند.

ژان کریستوف کمار، مدیر امور منطقه آفریقا و خاورمیانه پژو بلافاصله پس از اعلام توافق هسته ای میان ایران و قدرتهای جهانی، به رویترز گفته بود: برخلاف شراکت کنونی که تحت آن ایران خودرو مدلهای قدیمی‌تر این خودروساز را مونتاژ می‌کند، تحت شراکت جدید با استفاده از جدیدترین معماری و موتورهای پژو، خودرو تولید خواهد کرد.

وی در ادامه افزوده بود: برداشته شدن قریب الوقوع تحریمهای مالی زنجیره تامین قطعات را مجددا خواهد گشود و به پژو امکان می‌دهد فروش معمولی این قطعات را ازسرگیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ابوالفضل

      لطفا بگيد تاثيرش بر بازار خودرو چيه، تاثيرش رو قيمتهاي غير واقعي و نجومي چي ميشه ، تاثيرش بر تقاضاي مردم چجوريه ، و اگه هيچ تاثيري نداره خودتونو خسته نكنيد مردم گوشي براي شنيدن اين حرفا ندارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا و اینا بفکر پر کردن جیب خودشون هستن این وسط شاید کیفیت تولید داخلی خودرو تکونی بخوره

    • بدون نام

      خودرویی که که به عنوان بی کیفیترین خودروها در اروپا معرفی شده و در دوران تحریم خلاف وعده عمل کرده (برعکس فرانسه) چه دلیلی دارد دوباره با ان پژو همکاری کنیم از طرفی با حضور خودروسازهای المانی و امریکایی این نکته بیشتر قوت میگیرد

    • Utopia

      همش از اشتیاق و ابراز علاقه طرف خارجی برای مذاکره صحبت می کنید.. تحریمها هم که قراره برداشته شه...

      اما ملت ما باید ماشین خوب با قیمت مناسب و مقرون به صرفه رو توی خواب ببینه!!

      در هر صورت فرقی بحال ما نکرد...

      خوش بحال عزیزانی که قراره اینهمه پول بلوکه شده و آزاد شده تو جیبشون بره!!

      فقط امیدوارم سر تقسیم پول به جون هم نیفتن... ما به همین راضی هستیم!!!

    • عباس

      وقتی قراره تحریم برداشته بشه و قیمت خودرو هم با زمان تحریم فرقی نداشته باشه چه ضرورتی بحضور اونهاست...لابد باز هم باید جیب عده ای پر بشه. راستی پراید کیلویی چند؟

    • محسن

      این همه به ظریف فشار می اوردید که کرامت ایرانیا تو مذاکرات حفظ بشه .
      پس چرا کسی به این خودروسازهای از خدا بیخبر که خونه ملتو با پراید و پژو های اشغالشون تو شیشه کردن بگه . به فکر کرامت ملت باشید.

    • مجید

      طی بیش از ۲۵سال همکاری پژو میلیونها دلار از ایرانخودرو سو استفاده کرد بدون اینکه کوچکترین تکنولوژی را به ایرانخودرو انتقال دهد & در جریان صادرات ۲۰۶ های صندوق دارچنان کلاهی بر سر ایرانخودرو گذاشت که مسولان وقت ایرانخودرو بعد از زیان میلیونها دلار دست از صادرات کشیدند

    • فرشید

      فک کن ی چیزی سود برا شما داشته باشید شما ناز کنید :)):))))) نه بابا کس به فکر مردم ایرانه ؟ همین هموطنان ما در ایران خودرو دنبال منافع شخصی هستن تا ک میتونن قیمت تولید شده رو بشکونن و به ما گروه بفروشن . کشک

    • بدون نام

      پراید رو عشقه!

    • علیرضا

      مدیر عامل ایران خودرو شما چرا خون خودت را کثیف میکنی اگر شرکت پژو از ایران رفت شما که قطعات را از کشور چین وارد کردید و قیمت خودرو هم نذاشتید گرون بشه شما اینقد خودت را ناراحت نکن شما زمان تحریم ثابت کردید واقعا به فکر ما مردم هستید حالا پژو یه اشتباهی کرده فقط برای ما همین موضوع مهمه زمان تحریم شما جزءکاسبان تحریم نبودید .

      پاسخ ها

      • فرهاد

        پژویی که در حال حاضر در داخل تولید میشود یکی از بی کیفیت ترین خودروهاست و مسئول مستقیم این همه خیانت مدیران ایران خودرو و مسئولین وزارت صنعت هستند....

    • رامین

      اینا همش سیاه کاریه... اگر پژو نباشه پس کی میخواد اینجوری سود بریزی تو جیب اینا؟؟؟
      بعدشم ، زمان تشدید تحریم ایرانخودرو تمام خودروهای پژو رو از بازار سیاه میخرید... حالا چطور میخواد ولش کنه؟؟!!!!!
      ... و باز هم حقه ای جدید بر سر مردم...

    • امیر

      سلام .اینقد سنگ خودرو سازای داخلی رو سینه نزنید بنده خودم 11 سال ایران خودرو بودم اونجا مافیای وجود داره که هیچ جای دنیا نیست بدون اطلاع خواهشا نظر ندید بلای سر مردم اوردن که اگه رو بشه مردم بیاد زمان حمله مغول به ایران میفتن

    • بدون نام

      خدا واقعاً سياست گذارهاي خودرويي سالهاي اخير كشور رو نبخشه ...
      چه ظلم بزرگي در حق مردم ايران كردن !!!
      از مزدا و زانتيا و ماكسيما
      رسيديم به
      ليفان و جك و گريت وال
      لعنت !!!

    • بدون نام

      مسولان فقط وفقط باید به فکر منافع کشور ومردم باشند وملاحظه طرفهائی که در زمان تحریم به ایران پشت کردند وما را تنها گذاشتند را نکنند.حالا که توپ ومیدان در دست ما افتاده مسولان خیلی در مورد قراردادهای جدید سختگیری کنند تا دوباره اونها نتوانند به سر ایران کلاه بزارنن.

    • جناب خان

      ظریف جان کوکا؛
      میشه برا تولید پیکان جوانان قرمز چراغ گرد هم مذاکره کنید.

    • امین

      فقط یک خوبی که داره حداقل قطعات یدکی اصل میشه دیگه مجبور به استفاده از قطعات بدرد نخور چینی نیستیم همینم جای شکر داره.

    • امیر

      خبر ندارین قدرتو حرف اول مملکت رو خودرو ساز در اختیار داره حتی دولت هم جرعت دخالت تو امورشونو ندار قلدورو با قدرت هر کاری میخوان میکنن

    • امیر

      خبر ندارین قدرتو حرف اول مملکت رو خودرو ساز در اختیار داره حتی دولت هم جرعت دخالت تو امورشونو نداره قلدورو با قدرت هر کاری میخوان میکنن
      این نوشته هم مثل قبلیا حذفه برای دل خوشی نوشتم

    • فرهاد

      بیخود میکنه کسی که میگه حتی بعد از توافق قیمت خودرو پایین نمیاد...کسی که این حرفو بزنه رفیق دزد و شریک قافله است...

    • بدون نام

      چرا بعداز 50 سال از صنعت خودرو هنوز به دنبال برند های خارجی هستیم چرا هنوز در طراحی و تولید خودرو مستقل نشده ایم.
      آیا این بعلت بی کفایتی مدیریت کلان و خرد این صنعت نیست؟
      آیا این به این علت نیست که دستهایی در کار است که این کشور هم هیمشه در صنعت خودرو مصرف کننده بماند و هیچگاه به استقلال در این صنعت نرسد؟
      آیا این به این علت نیست که افرادی در این صنعت از همان خودرو سازان خارجی ارتزاق می کنند تا سیاست های آنها را در این صنعت پیش ببرند و ما را همواره مصرف کننده و وابسته به آنها قرار دهند؟
      آیا برای این صنعت و کشور و این مردم ننگ نیست که در خطوط مونتاژ ما خودروی دیگران و با برند آنها تولید شود؟
      چرا نبایستی بعداز 50 سال هنوز یک برند داخلی نداشته باشیم؟
      آیا شرکت های خودرو ساز کره ای مثل کیا، هیوندایی و ... که عمر آنها با عمر شرکت های ایران خودرو و سایپا یکی است غیر از برند خودشان برندهای خارجی را در خطوط تولید خود دارند؟
      کل افرادی که طی این 30 سال گذشته در راس مدیران این صنعت بوده اند افراد مشخصی هستند چرا اجازه ندادیم افرادی با ایده های جدید در این صنعت رشد کنند و مسئولیت بگیرند؟
      چرا بعداز این همه سال هنوز خودرو سازان ما یک مرکز تحقیقات قوی ندارند؟
      چرا 15 سال از طرح ساخت سایت و پیست تست خودرو می گذرد ولی هنوز این سایت ساخته و راه انداز نشده است؟
      تمام اینها بعلت آن است که مدیریت کلان و خرد این صنعت افرادی حضور دارند و صاحب نفوذ هستند که یا افراد بی سواد و بی کفایت و نادان هستن و یا افراد فاسدی هستند که از خودرو سازان خارجی ارتزاق می کنند و نمی گذارند تا سیاست های ریشه ای در این صنعت پا بگیرد و این کشور را به سطح کشورهایی مثل کره که در این صنعت برندهای مخلتفی دارند برسد. در راستای وابسته نگه داشتن این صنعت به خارج تمامی خودرو سازان خارجی که در این کشور منافعی دارند هزینه های کلانی می کنند. آعم از آنهایی که محصولشان در داخل در حال مونتاژ است مثل پژو و رنو و آنهایی که محصول تمام شده شان وارد این کشور می شود مثل تویوتا و ......

    • بدون نام

      پژو فقط برا ی اسپانسری توالتهای عمومی شهری و توالتهای بین شهری مطلوب است البته بایستی در سر در این توالتها ارم پژو حتما نصب تا حق این شرکت نیز ضایع نشود

    • مهدی هاشمی

      فقط دولت تعرفه ی واردات خودرو رو مثل همه کشورهای دنیا منتطقی و شعوری تصویب کنه تا مردم یه خودرو رو بیشتر از دو برابر قیمت واقعیش نخرند اونوقت خودمون بهترین تصمیم رو میگیریم برای خرید.

    • بدون نام

      خودرو سازان= خاینین به مردم و مملکت.این انسان نما ها هر ساله چندین هزار نفر را به کشتن میدن

    • پویا

      سلام دوستان .امیدوارم دوباره واردات خودرو به دست دلالان خون اشام نیفته تا من جونه 35 ساله .بتونم چند سال باقی مانده عمرم رو سوار یه ماشین خوب بشم خدا به همتون عمر باعزت بده .یا حق

    • raha

      به نظر من باید کاملا قید فرانسه رو بزنن.چون نمیشه بهش اعتماد کرد که دباره این کارو نکنه.خودرو سازی های امریکا و غیره خیلی بهتره.

    • رضا

      از خودروسازان می‌خواهم با توجه به اینکه در شرایط نستاً سخت دوست و دشمن خود را شناختند، بهتر تصمیم بگیرند و حساب فریب شرکای نامرد فرانسوی خود را نخورند.

    • مهدی

      ای کاش ماشین های خارجی با کیفیت خوب و قیمت ارزون بیاد ایران.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج