۲۲۹۳۰۹
۸ نظر
۵۰۰۱
۸ نظر
۵۰۰۱
پ

قيمت پرايد و پژو پارس در عراق چند؟

قيمت خودروهاي توليدي کشور، همواره مورد توجه خريداران و نيز کارشناسان بوده است. مردم معتقدند که خودروسازان به دليل اين که با يک بازار انحصاري مواجه هستند، اهتمام زيادي به مولفه هايي که در فضاي رقابتي اهميت مي يابد مانند کيفيت بالا و قيمت پايين، به خرج نمي دهند.

روزنامه خراسان: قيمت خودروهاي توليدي کشور، همواره مورد توجه خريداران و نيز کارشناسان بوده است. مردم معتقدند که خودروسازان به دليل اين که با يک بازار انحصاري مواجه هستند، اهتمام زيادي به مولفه هايي که در فضاي رقابتي اهميت مي يابد مانند کيفيت بالا و قيمت پايين، به خرج نمي دهند.

در اين ميان يکي از ملاک هاي مقايسه، قيمت خودروهاي داخلي در خارج از کشور بوده است. آن چه در رسانه ها و افکار عمومي هر از گاهي مطرح مي شود، اين است که قيمت خودروهاي توليد داخل، در بازارهاي خارجي ارزان تر مي باشد و لذا توجيهي براي قيمت هاي به نظر زياد خودرو در داخل (نسبت به مولفه هاي کيفي آن ها) وجود ندارد. اين مساله باعث شد به سراغ آمارهاي گمرک و خودروسازان برويم. بدين منظور قيمت پرايد و پژو پارس صادراتي به عراق را مورد بررسي قرار مي دهيم.

قيمت پرايد و پژو پارس واقعاً در عراق چند است؟

طي روزهاي گذشته برخي سايت ها و محافل خبري، با استناد به اظهارات برخي مسئولان صنعت خودرو و بررسي آمارهاي گمرک، با احتساب دلار ۳۲۰۰ تومان، ادعا کردند که پرايد به عراق، با قيمتي حدود ۱۷ ميليون و پژو پارس نيز با قيمتي حدود ۱۸ ميليون صادر مي شود.

اما نگاهي به آمارهاي گمرک، بيانگر جزئيات قابل توجهي است. بر اين اساس آمار سه ماهه گمرک در خصوص خودروهاي صادراتي پرايد و پژو پارس به شرح جدول زير مي باشد:

*گفتني است در بخشي از آمارها، صادرات ۲۷۰ خودرو سواري پرايد و تيبا نيز با هم آمده بود که به‌دليل پرهيز از اشتباه در محاسبات قيمت، حذف گرديده است.

با توجه به اين که نرخ دلار در بازار آزاد در سه ماهه نخست امسال، غير از ۱۵ فروردين، بين ۳۲۸۰ تا ۳۳۵۰ تومان بوده، لذا در وهله اول مي توان نتيجه گرفت بر اساس آمار گمرک قيمت پرايد و پژو پارس براي صادرات به عراق، حداقل ۱۸ و حداکثر ۱۹ ميليون بوده است.

اما آيا قيمت اين محصولات در بازار عراق معادل مقادير فوق است؟ صحت و سقم اين موضوع را از دبير انجمن خودروسازان و مدير بخش صادرات ايران خودرو جويا شديم. نعمت بخش دبير انجمن خودروسازان ضمن تکذيب موضوع فوق، قيمت روز پرايد در بازار عراق را بيش از ۲۵ ميليون عنوان نمود. علمي مدير بخش صادرات ايران خودرو نيز ضمن اظهاراتي مشابه، قيمت پژو پارس در عراق را هم اينک حدود۳۵ ميليون تومان عنوان نمود و افزود: قيمت پژو پارس صادراتي براي تحويل در عراق هم اکنون ۲۱ ميليون تومان است. هرچند اين رقم با آمار گمرک حدود ۲ ميليون تومان تفاوت دارد.

توجه به اين نکته ضروري است که بر اساس جدول ذيل، کليه صادرات پژو پارس به عراق حداقل در سه ماه نخست امسال به صورت SKD (قطعات نيمه کامل بوده) که هنوز هزينه مونتاژ نهايي خودرو به آن تعلق نگرفته است.

دلايل قيمت هاي به ظاهر کمتر خودروهاي صادراتي چيست؟

بنا به گفته دبير انجمن خودروسازان، عمده ترين دلايل تفاوت قيمت خودروهاي صادراتي با عرضه شده در داخل را مي توان در مولفه هاي زير يافت.

ماليات بر ارزش افزوده: در سال جاري نرخ ماليات بر ارزش افزوده براي محصولات عرضه شده در بازار داخل به ۹ درصد افزايش يافت.

اين در حالي است که اين نرخ به محصولات صادراتي تعلق نمي گيرد. محاسبه اين مبلغ براي يک پرايد ۲۰ ميليون توماني (البته با مقداري خطا) حدود ۱ ميليون و ۸۰۰ هزار تومان و براي يک پژو پارس ۳۵ ميليوني حدود ۳ ميليون و ۱۵۰ هزار تومان مي شود.

ماليات و عوارض شماره گذاري خودرو: بر اساس ماده ۴۳ قانون ماليات بر ارزش افزوده، هم اينک ماليات و عوارض شماره گذاري خودرو معادل ۳ درصد قيمت فروش کارخانه تعيين شده است. بر اين اساس اين مبلغ براي پرايد، حدود ۶۰۰ هزار تومان و براي پژو پارس، حدود ۱ ميليون تومان خواهد بود.

بيمه شخص ثالث: هزينه اين مورد نيز از مجموع هزينه هاي خودروهاي صادراتي حذف مي شود. در سال ۹۴ اين نرخ براي پرايد و پژو پارس، به ترتيب حدود ۷۰۰ و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

بازگشت هزينه گمرکي بابت قطعات وارداتي: خودروسازان براي تکميل خودروهاي توليدي بخشي از قطعات را از خارج کشور وارد مي‌کنند. لذا وقتي خودروي تکميل‌شده صادر مي‌شود، هزينه گمرکي قطعات وارداتي به خودروساز برمي‌گردد، بنابراين در اين بخش هم مقداري از هزينه‌ها نسبت به عرضه خودرو در داخل کشور کمتر است.

معافيت هاي مالياتي: هم اينک خودروسازان به ازاي سود حاصل از درآمد خودروهاي صادراتي، از معافيت هاي مالياتي برخوردارند.

در کنار موارد فوق مي بايست هزينه مونتاژ نهايي براي پژو پارس، حمل و نقل و سود فروشندگان عراقي در بازار عراق و ... را نيز در نظر گرفت.

در هر صورت با احتساب ۳ مورد نخست قيمت پژو پارس براي صادرات بايد معادل ۳۰ ميليون تومان (۵ ميليون تومان کمتر از قيمت داخلي) باشد. به اين ترتيب همچنان فاصله ۹ تا ۱۱ ميليون توماني قيمت پژو پارس در بازار داخلي و خارجي جاي تامل و سوال دارد و بايد ببينيم که هزينه مونتاژ نهايي، حمل و نقل و سود واسطه عراقي در اين ميان چقدر است و اين که آيا فروش خودرو با اين قيمت به عراق سودآور است؟

مولفه هاي هزينه قيمت پرايد پژو پارس(تومان)

قيمت صادراتي 18.000.000 21.000.000

عوارض شماره گذاري 600.000 1.000.000

بيمه شخص ثالث 700.000 800.000

هزينه گمرکي بابت قطعات وارداتي 1.000.000 -

ماليات بر ارزش افزوده 1.800.000 3.150.000

جمع 22.100.000 25.950.000

حدود قيمت در داخل 20.000.000 35.0000.000


نام کالا مجموع ارزش صادراتي (دلار) حداقل نرخ دلار در سه ماه نخست مجموع ارزش ريالي تعداد حداقل قيمت هر خودرو صادراتي (تومان)

سواري پرايد ۲.۵۸۵.۰۰۰ ۳۲۸۰ ۸.۴۷۸.۸۰۰.۰۰۰ ۴۷۰ ۱۸.۰۴۰.۰۰۰

پژو پارس SKD(قطعات نيمه کامل) ۱۶.۳۸۹.۶۲۷ ۵۳.۷۵۷.۹۷۵.۹۷۰ ۲۷۹۰ ۱۹.۲۶۸.۰۹۲
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت بر گران فروشان خودرو

    • بدون نام

      شستشوی مغزی !!

    • سلیمان

      آخه مردم اونا مظلوم هستن مردم ما اخن :(((((

    • بدون نام

      تا وقتی این مدیریت (البته سو) دارد کار می کند انچه به جای نرسد فریاد است پس خودمان نباید بخریم و نگیم اگه این را نخریم پس چی سوار شیم که نتیجه ان می شود که هست
      پس از خود شروع کنیم.

    • امین

      مطمئنا می دونم که برترین ها اینم نمیذاره اما همیشه گفتن از ماست که بر ماست . کسی که بهش ظلم میشه باید خودش از حقش دفاع کنه . حالا ما کشورمون هر اقدامی سیاسی محسوب میشه اما حداقل می تونیم نخریم که ..
      2 ماه ببینه ماشینای اوراقشون فروش نمیره خودشون میارن پایین

    • صمد از تبریز

      هزینه های ارزش افزوده را بر اساس قیمت فروش برای مشتریان ایرانی محاسبه کرده اید که درست نمی باشد هرینه ارزش افزوده را باید بر اساس قیمت تمام شده محصول محاسبه شود نه قیمت فروش به مشتری ( چون در دل قیمت فروش به مشتری ایرانی ارزش افزوده هم محاسبه شده است )

    • محمدم

      یکی به حسینی بای خبر بده تا توی عراق هستش یه قیمت هم از خودروهای ایرانی داخل عراق بگیره ببینیم اوضاع از چه قراره

    • مجتبی

      ظلم فقط زدن تیربه گلوی نوزاد شش ماهه نیست
      اینم خودش یه ظلمه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج