۲۲۹۳۵۳
۴ نظر
۵۲۰۶
۴ نظر
۵۲۰۶
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا

یکی از معتبرترین برنامه‌های بورسیه مقاطع عالی تحصیلی برای دانشجویان خارجی در اتحادیه اروپا، برنامه بورس تحصیلی موسوم به اراسموس موندس هست که ظرف یک دهه اخیر، فرصت‌های مالی و علمی بسیاری را برای متقاضیان تحصیل در قاره سبز فراهم کرده است.

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا
برترین ها: در سلسله گفتارهای تحصیل در خارج از کشور که برای نخستین بار در میان پرتال‌های فارسی زبان اینترنت، به طور تخصصی پرداخته شده است، بیش از 1000 نکته در موضوع اصول اقدام برای اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی در ده‌ها کشور اروپایی، ارائه شد. در این گفتارهای، سعی بران بود تا متقاضیان تحصیل در خارج از کشور، به تفکیک رشته و کشور مورد نظر، اطلاعات اجمالی خوبی را از وضعیت دانشگاه‌ها، شرایط پذیرش ظرفیت های موجود و مسائل مربوط به تحصیل و زندگی و اقامت و ارتباط با اساتید، کسب کنند. در گفتار امروز، به معرفی یکی از برنامه‌های مربوط به اعطای بورسیه تحصیلی اتحادیه اروپا به دانشجویان غیر اروپایی می‌پردازیم که در سال‌های اخیر، با استقبال دانشجویان خارجی دانشگاه‌های اروپا مواجه شده است. برنامه اراسموس موندس، دروازه ای است برای آنان که علاقمند به دریافت کمک هزینه تحصیلی برای پژوهش در مؤسسات آموزش عالی این قاره هستند.

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا

برای متقاضیان تحصیلی در خارج از کشور، هزینه تحصیل و زندگی، یکی از فاکتورهای مهم برای انجام این مأموریت مهم می‌باشد. بسیارند ارادی که توانایی پشتیبانی از هزینه‌های به نسبت بالای زندگی و تحصیل در خارج از کشور به ویژه در کشورهای اروپایی را ندارند. شما تصور کنید که اجاره یک سوییت ۳۰ متری در کشور نروژ، با امکانات حداقل، بعضاً به ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در ماه بالغ می‌شود. این هزینه در سوئد نیز بالای ۳ میلیون تومان می‌باشد و انتظار نداشته باشید که مثلاً در فرانسه یا اسپانیا و سوییس، بهای کم تری باشد. ناگفته پیداست که هزینه‌های زندگی برای دانشجویان خارجی، به ویژه آنان که از کشورهای در حال توسعه با اقتصاد ضعیف تر می‌آیند، بسیار بالاست و با محدودیت‌هایی نیز همراه می‌شود. علاوه بر هزینه‌های روزانه زندگی که شامل خوراک و حمل و نقل و پوشاک و مسکن هست، هزینه تحصیل و پرداخت هزینه دانشگاه‌هایی با شهریه نیز، به این موارد اضافه می‌شود.

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا

برای خیل عظیمی از دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های اروپا و امریکا، دریافت بورسیه تحصیلی، شرط لازم برای تحصیل در این مراکز به شمار می‌رود و بعضاً مشاهده می‌شود که دانشجویان با استعداد، به دلیل عدم قابلیت مالی در پشتیبانی از هزینه‌های خود، توانایی ادامه تحصیل ندارند. دانشگاه‌ها نیز معمولا فرصت‌های مالی و کمک هزینه محدودی دارند که آن ها را با اولویت بخشی‌های خاصی، دراختیار مخاطبان مستعد، قرار می‌دهند.

بنابراین شما نمی‌توانید تنها به امکانات مالی و محدود دانشگاه مورد نظر برای اعطای بورس تحصیلی، بسنده کنید. بسنده کردن به این موضوع، سبب خواهد شد تا برخی از فرصت‌های تحصیلی شما در رشته‌ها و گرایش‌های مورد نظر در کشور و دانشگاه مقصد، ازدست برود. بسیارند دانشجویانی که به دلیل نبود کمک هزینه مالی درترم یا سال تحصیلی خاص، نمی‌توانند پذیرش تحصیلی دریافت کنند یا حتی ادامه تحصیل آن‌ها با مشکل رو به رو می‌شود.

در دانشگاه‌های امریکای شمالی، مراکز علمی و خیریه و پژوهشی بسیاری برای کمک به دانشگاه‌ها، جهت تقویت بورسیه تحصیلی به دانشجویان مستعد، وجود دارد. این مراکز، می‌کوشند تا با تقویت بنیه مالی دانشگاه‌ها، فرصت را برای جذب شمار بیش تری از علاقمندان به تحلیل از داخل و خارج از کشور، فراهم کنند. در اروپا نیز، قبلاً در بخش فرصت‌های بورسیه تحصیلی، به این امر پرداختیم. یکی از معتبرترین برنامه‌های اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا، برنامه اراسموس موندس Erasmus Mundus هست.

برنامه اراسموس موندوس با هدف بهبود کیفیت آموزش عالی در اروپا و تحکیم درک متقابل فرهنگی ایجاد شده است این برنامه جابه جایی افراد و همکاری میان مؤسسات اروپایی و غیر اروپایی را تشویق و حمایت می‌کند. هدف آن ارتقاء فضای آموزشی اتحادیه اروپا در مقیاس جهانی، شرکت در توسعه پایدار آموزش عالی کشورهای ثالث و ارائه چشم انداز شغلی مطلوب تر به دانشجویان است. دانشجویان ایرانی ظرف چند سال اخیر، موفق شدند تا از این برنامه تحصیلی استفاده کنند.

شبکه تلویزیونی یورونیوز اروپا اخیراً در گزارشی اعلام کرد، طبق مطالعاتی که کمیسیون اروپا انجام داده، بیش از یک میلیون کودک از زوج‌هایی متولد می‌شود که طی برنامه تبادل دانشجوی اراسموس با یکدیگر آشنا می‌شوند. طبق آمار، یک سوم از جوانان شرکت کننده در برنامه راسموسِ اتحادیه اروپا، شریک زندگی‌شان را از ملیتی دیگر انتخاب می‌کنند. ۴۰ درصد دانشجویان پروژه اراسموس پس از فارغ التحصیلی به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند. نرخ بیکاری بین این دانشجویان طی ۵ سال پس از اتمام تحصیل، در مقایسه با دانشجویان دیگر تقریباً یک چهارم کمتر است.

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا

برنامه موسوم به "گاراژ اراسموس" (GaragErasmus) شبکه ای حرفه ای است. این طرح به دانشجویان سابق برنامه اراسموس کمک می‌کند تا از طریق یک پلتفرم دیجیتالی با یکدیگر تماس بگیرند و یکدیگر را از فرصت‌های شغلی آگاه کنند. نیکولا فیلتزولا، یکی از بنیانگذاران طرح "گاراژاراسموس" درباره اهداف این برنامه گفته بود: «هدف این است که نسل اراسموس را نخستین بار با هم مرتبط کنیم و کاری کنیم که ادارات کاریابی و همچنین کارفرمایان بالقوه ای که در جستجوی افرادی با دیدگاه بین المللی هستند، از وجود این نسل آگاه شوند.» این طرح مورد حمایت برنامه موسوم به " اراسموس پلاس" است و در شهرهای لیسبون، آتن، پراگ شعبه دارد.

عبارت "Erasmus Mundus " از اراسموس که برگرفته از زندگی دانشمند قرن ۱۵ است و مدارج علمی خود را در مدارس کشورهای مختلف کسب کرد و موندوس که بیانگر جهانی بودن این پروژه علمی است، شکل گرفت. تاریخچه این برنامه، به سال ۱۹۸۷ بر می‌گردد. زمانی که اتحادیه اروپا برنامه‌ای را تدوین کرد که در آن می‌بایستی دانشگاه‌های اروپایی با اعطای بورس‌های تحصیلی، نیروی انسانی جوان از کشورهای غیر اروپایی جذب کنند. دانشگاه‌های اروپایی همواره نگاه خاصی به تنوع فرهنگی و ملیتی در محیط آموزشی خود دارند و به همین دلیل، بعضاً بورسیه‌های تحصیلی گسترده و گوناگونی را به کشورهای مختلف جهان، ازجمله کشورهای آسیایی و کشورهای فقیر آفریقایی اعطا می‌کنند.

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا

این برنامه که برنامه اراسموس نام داشت در فناوری‌های پیشرفته شروع به جذب نیروی انسانی کرد و موفقیت آن به حدی بود که برنامه‌ای مشابه به نام SOCRATES programme نیز در سال ۱۹۹۴ دایر شد که تا سال ۱۹۹۹ ادامه یافت. این برنامه با تغییراتی از سال ۲۰۰۰ تحت نام Socrates II programme از سر گرفته شد و تا سال ۲۰۰۶ به جذب دانشجویان دیگر کشورها پرداخت و از سال ۲۰۰۶ جای خود را به Lifelong Learning Programme داده است.

در مجموع برنامه ERASMUS توانست ۲۱۹۹ دانشجو برنامه Socrates ۱٫۴ میلیون دانشجو را رهسپار اروپا کرد که این در نوع خود موفقیت بزرگ برای این قاره محسوب می‌شد. هم اکنون بورس‌های تحصیلی این برنامه‌ها از معتبرترین بورس‌های تحصیلی در جهان محسوب شده و به دلیل توجه خاص کشورهای اروپایی به این برنامه‌ها، فارغ التحصیلان این برنامه‌ها از فرصت‌های شغلی خوبی در اروپا و حتی کشورهای آمریکا و کانادا برخوردارند.

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا
(ایندکس پرتال اراسموس پلاس - فراخوان ۲۰۱۵ برای اعطای بورس تحصیلی به متقاضیان)
http://bit.ly/1aYyLYE

فناوری نانو به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود به همین جهت تأمین نیروی انسانی در این حوزه یکی از برنامه‌های اصلی این اتحادیه‌است. مطابق گزارش کمیسیون اروپا این قاره در سال ۲۰۱۵ با کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه فناوری نانو روبرو است به شکلی که اگر اقدامی برای رفع این معضل صورت نگیرد، کمبود نیروی انسانی به یکی از گلوگاه‌های اصلی در این فناوری در سال ۲۰۱۵ تبدیل خواهد شد. از این رو برنامه‌ای به عنوان Erasmus Mundus در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد که تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت. بودجه این برنامه ۲۳۰ میلیون یورو[بوده که توسط کمیسیون اروپا تأمین شد.

میزبان این برنامه کشورهای آلمان، بلژیک، هلند و سوئد هستند و دانشجویان ملزم به گذراندن دوره‌های تحصیلی خود در دو کشور از این چهار کشور هستند. به این شکل که دوره تحصیلی (که در این برنامه ۲ سال است) به دو بخش یک ساله تقسیم شده و دانشجویان ملزم به گذراندن سال اول در یک کشور (در یک گرایش خاص) وسال دوم در کشور دیگر (در گرایشی دیگر) هستند. دانشجویان در انتخاب گرایش وکشور مقصد مختار بوده و بر حسب علاقه این انتخاب صورت می‌گیرد، به این ترتیب، فرصتی برای آشنایی آن‌ها با سبک‌های زندگی، فرهنگ‌ها و زبان‌های اروپایی ارائه شود. به هر دانشجو کمک بلاعوض ۲۱ هزار تا ۴۲ هزار یورو براساس مدت آموزش اختصاص می‌یابد.

در پروژه EMA Erasmus Mundus students and Alumni Association یک هزار دانشگاه در ۱۷۰ رشته با ۱۲ هزار دانشجو از ۱۴۰ کشور مختلف فعالیت می‌کنند و در این پروژه تنها یکی از دانشگاه‌ها وظیفه اعطای مدرک به دانشجو را دارد. علاوه بر این، ۸۵ درصد دوره‌های علمی این پروژه به زبان انگلیسی است و در پروژه اراسموس برنامه ای جامع تدوین شده که دانشجویان از تمام کشورهای جهان بتوانند در این دوره‌ها شرکت کنند. دانشجویان دانشگاه آزاد در چند سال اخیر، بیش از ۵۰۰ فرصت بورسیه اراسموس دریافت گردند.

برای آگاهی از برنامه اراسموس پلاس، ویدئو زیر را ملاحظه کنید

www.youtube.com/watch?v=۵eIGjWNYuP۰


اطلاعات تکمیلی درباره آخرین فرصت‌های بورسیه اراسموس موندس و هم چنین میزان کمک هزینه قابل پرداخت به دانشجویان مستعد در نشانی http://eacea.ec.europa.eu/erasmus_mundus/index_en.php قرار دارد. کلیه علاقمندان به تحصیل درمقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی دکترا، اگر شرایط مورد نیاز برای اپلای جهت بورسیه ارساموس را دارند، می‌توانند در این برنامه شرکت کنند. برنامه‌های اراسموس در قالب Erasmus Mundus Masters Courses (EMMC) - Erasmus Mundus Joint Doctorates (EMJD) Programmes ارائه می‌شود که جزییات تکمیلی آن، در پرتال معرفی شده در دسترس هست. به علاقمندان توصیه می‌کنیم، پیش از بررسی این برنامه، از بخش Program Guide پرتال بازدید کرده و اطلاعات عمومی را مشاهده کنند.

یکی از برنامه‌هایی که تحت قابل برنامه اراسموس برای دانشجویان خاورمیانه به ویژه ایران ارائه می‌شود، به برنامه "سلام"، اشاره دارد که در نشانی http://portal.uw.edu.pl/en/web/salam در دسترس هست. کلیه علاقمندان به تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه‌های اروپایی، می‌توانند از طریق این برنامه که مختص دانشجویان ایران، عراق و یمن می‌باشد، در صدها دانشگاه اروپایی با دریافت کمک هزینه تحصیلی بیش از 1000 یورو در ماه، شرکت کنند. درباره این برنامه نیز، در گفتار بعدی توضیح خواهیم داد. ده‌ها دانشجوی ایرانی ظرف چند سال اخیر، موفق به اخذ بورسیه تحصیلی در قالب برنامه "سلام" پروژه اراسموس شده‌اند.

آشنایی با بورس تحصیلی اراسموس موندس اروپا

اکنون، ۱۱۸ فرصت تحصیلی با بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۹ فرصت تحصیلی در مقطع دکترا برای علاقمندان تحت قالب این برنامه در نظر گرفته شده است. این فرصت‌های تحصیلی، عموماً در سوئد، فرانسه، ایتالیا و هلند ارائه شده است. در سوئد، دانشگاه سلطنتی فنی HTK، به عنوان بازوی اسکاندیناوی برنامه اراسموس، دردسترس هست که از معتبرترین مراکز علمی اروپا و جهان می‌باشد. برنامه اراسموس این دانشگاه را در http://www.kth.se/edim ملاحظه کنید. برای علاقمندان به تحقیق در حوزه انرژی‌های پایدار، فرصت‌هایی در http://www.exploreselect.eu معرفی شده است. از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو، برنامه بورس تحصیلی به نام Marie Skłodowska-Curie Actions به اراسموس اضافه شده است که جالب توجه هست.

آژانس ملی گسترش تحصیلات فرانسه نیز در ج.campusfrance.org/fa/node/۶۷۰۰۸ جزییات این برنامه در این کشور را تشریح کرد. متقاضیان شرکت در برنامه‌های ارساموس، همه مدارک موردنیاز را از طریق الکترونیکی ارسال می‌کنند و نیاز به پست مدارک نمی‌باشد.

شرایط دریافت بورسیه آراسموس موندوس برای تحصیل در دانشگاه پانتیون سوربون پاریس نیز اعلام شده است. اشخاصی که مدرک آیلتس یا تافل دارند می‌توانند برای دریافت بورسِ آراسموس موندوس به مبلغ ماهی ۱۶۰۰ یورو (دکترا) و ۱۱۰۰ یورو (کارشناسی ارشد) اقدام نمایند. در این برنامه چند دانشگاه از سه کشور اروپایی با هم همکاری می‌کنند. علاقمندان به این برنامه باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشند.

برای ثبت نام می‌توانید به نشانی: http://portal.uw.edu.pl/en/web/salam/home مراجعه کنید. اراسموس موندوس چهار فعالیت اصلی دارد:

۱ دوره‌های مستر اراسموس موندوس

۲ ۲- بورس‌های اراسموس مونودوس

۳ ۳- همکاری با دانشگاه‌ها

۴ ۴- جذابیت بخشیدن به آموزش عالی در اروپا.

مبلغ بورس برای دانشجویان کشورهای ثالث ۲۱۰۰۰ یورو درهر سال تحصیلی ۱۰ بورس ماهیانه هر یک به مبلغ ۱۶۰۰ یورو به اضافه مبلغ ۵۰۰۰ یورو برای هزینه‌های ثبت نام، مسافرت و غیره برای دانشگاهیان برای هر ترم سه ماهه به طور متوسط ۱۳۰۰۰ یورو ۳ بورس ماهیانه به مبلغ ۴۰۰۰ یورو به اضافه ۱۰۰۰ یورو برای هزینه‌های سفر می‌باشد.

اگر علاقمند به تحصیل با فرصت‌های بورسیه اراسموس هستید، از طریق پرتال معرفی شده اقدام کنید و شانس خود را آزمایش کنید. حتی الامکان، می‌توانید از دانشجویان ایرانی که از طریق این برنامه درمقاطع مختلف تحصیلی در دانشگاه همکار اراسموس، تعامل کرده و اطلاعات تکمیلی و دقیق تری کسب کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید

      با سلام
      من میخام از این راه برای ادامه تحصیل در اروپا اقدام کنم. خیلی تو این سایت گشتم ولی اینکه از کجا باید شرو کنم برام پوشیده مونده. لطفاً در این خصوص منو راهنمایی کنین.

    • علی قلی زاده

      میخواستم راجب شرایط بورسیه شدن بدونم ممنون .

    • نسیم

      سلام من میخوام بورسیه اراسموس بشم در رشته پزشکی چه شرایط و رزومه میخواد18سالمه

      پاسخ ها

      • سارا

        شما باید یه دانشگاهی که تو طرح اراسموس باشه قبول بشین بعد از چند ترم میتونین اقدام کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج