جاباما
۲۲۹۴۴۸
۱۲ نظر
۵۰۳۰
۱۲ نظر
۵۰۳۰
پ

خواننده زن: اجرا برای زنان را دوست ندارم!

یک پیشکسوت حوزه خوانندگی گفت: من اجرا برای بانوان را دوست ندارم و هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر ناراحت می‌شوم.

خبرگزاری ایسنا: یک پیشکسوت حوزه خوانندگی گفت: من اجرا برای بانوان را دوست ندارم و هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر ناراحت می‌شوم.

پری ملکی در میان پیشکسوتان عرصه‌ی آواز جایگاه خود را دارد. او سال‌هاست که برای بانوان کنسرت داده و اجراهایی را هم به‌صورت هم‌خوانی با گروه «خنیا» روی صحنه برده است. حالا این بانوی فعال در این حوزه، پس از چند دهه فعالیت صحنه‌ای، آموزشگاه موسیقی «خنیا» را به‌صورت مستقل تأسیس کرده است و می‌خواهد با سبک و سیاق خودش موسیقی تدریس کند.

این هنرمنداز انگیزه‌اش برای آموزش موسیقی، فعالیت‌های صحنه‌ای برای بانوان و شرایط این روزهایش گفت.

خانم ملکی! چه عاملی باعث شد، بعد از این همه سال فعالیت صحنه‌ای به فعالیت آموزشی گسترده رو بیاورید؟ آیا ایده‌ی جدیدی برای آموزش موسیقی یا مشخصا آواز در سر دارید؟

شاید تا دو سال پیش، حتی ضرورتی به این کار احساس نمی‌کردم. همه‌ی این سال‌ها به‌صورت خصوصی ‌تدریس می‌کردم، شاگردهای خودم را داشتم و سرم معمولا شلوغ بوده است. در واقع عملا احساس نیاز به این کار نمی‌کردم و با خودم می‌گفتم که به دردسرش نمی‌ارزد؛ اما امروز احساس می‌کنم، ۳۰ سال تلاش من برای موسیقی باید ثمر داشته باشد.

خواننده زن: اجرا برای زنان را دوست ندارم!

شاید تمام زحمات ۳۰ سال گذشته‌ام امروز به این آموزشگاه هویت می‌دهد و من می‌توانم نتیجه‌ی تلاش‌هایم را ببینم. در تمام این سال‌ها در آموزشگاه‌های مختلف تدریس کرده و همیشه از کاستی‌ها رنج برده‌ام. فکر می‌کردم، می‌شود برای بچه‌های اهل موسیقی و کسانی که به موسیقی علاقه دارند، کاری کرد. نه فقط برای کسانی که می‌خواهند بخوانند یا ساز بزنند، آگاهی‌های دیگری هست که می‌توانیم درباره‌ی موسیقی به مردم بدهیم.

من خیلی خودخواهانه می‌توانم بگویم که این درک و حس را دارم که تمام تجربه‌هایم را در اختیار جوانان قرار دهم. کاری کنم که معلم‌های دیگر نکردند.

معمولا پیشکسوتان عرصه‌ی هنر، پس از سال‌ها کار صحنه‌ای و نوازندگی به‌صورت گسترده به آموزش رو می‌آورند و کارهای دیگر را رها می‌کنند، چون می‌خواهند چهره‌شان در ذهن مردم ماندگار بماند. آیا رو آوردن پری ملکی به عرصه‌ی آموزش هم به این معنا و مقدمه‌ای برای ترک فعالیت صحنه‌ای است؟

نه؛ من این کار را نمی‌کنم. این آموزشگاه را به بچه‌ها سپردم و من هم حمایت‌شان می‌کنم. من اجرای صحنه‌ای را دوست دارم. این یکی از چیزهایی است که من را زنده نگه می‌دارد. خیلی در این راه تلاش کرده‌ام و هنوز به نتیجه نرسیده است، اما باید برسد. یعنی هنوز مانده تا به آن نتیجه برسیم. من اجرای صحنه‌ای را کنار نمی‌گذارم؛ اگرچه به ما خیلی جفا می‌شود. من که سال‌ها است در تالار وحدت اجرا می‌کنم، مجبور شدم دو کنسرت در تالار رودکی بدهم. برای این‌که زمان مناسب نمی‌دهند و هزینه‌ها بالا است. به هر حال وجدانم نمی‌گذارد که بلیت ۱۰۰ هزار تومانی به مخاطب بفروشم.

اجرای بعدی‌تان هم در تالار رودکی است؟

بله، آخر شهریورماه در تالار رودکی اجرا دارم و امیدوارم خوب پیش برود.

مدتی است که از اجراهای‌تان برای بانوان خبری نیست و با این حال چندبار کنسرت هم‌خوانی برگزار کردید. این موضوع دلیل خاصی دارد؟

اصلا اجرا برای بانوان را دوست ندارم. هرچه بیشتر می‌گذرد، بیشتر از این اجراها ناراحت می‌شوم. این اجراها تکرار مکررات است و هیچ‌چیز در آن نیست. تلاشی حاصل نمی‌شود و فایده‌ای ندارد.

منظورتان این است که مخاطب در این اجراها جدی نیست؟

این موضوع هم دخیل است. بعضی کنسرت‌ها هر دو ماه یک‌بار همان‌طور تکرار می‌شوند و اتفاقا سالن هم پر می‌شود. آیا وظیفه‌ی ما این است؟ آیا من به‌عنوان مدرس موسیقی وظیفه‌ام این است که سطح تفکر و سلیقه‌ی مردم را پایین بیاورم؟

من برای برنامه‌هایم تلاش می‌کنم. قطعه‌ی تکراری اجرا نمی‌کنم و به مخاطب احترام می‌گذارم. اگر هم قطعه‌ی قدیمی اجرا می‌کنیم، بر مبنای هدفی است، اما همیشه نباید این اتفاق بیفتد. این روزها ترجیح می‌دهم، بیشتر به‌صورت هم‌خوانی روی صحنه بروم.

آیا شرایط برای فعالان موسیقی بانوان در دولت «تدبیر و امید» تغییر کرده است؟

این شرایط هیچ‌وقت تغییر نمی‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      موسیقی باید تو کشور ما طور کامل منحل بشه

      پاسخ ها

      • کمالی

        از شکم سیری حرف زده

    • بدون نام

      این شرایط هیچ وقت تغییر نمیکند........

    • 1100

      این خانم راه را گم کرده خدا هدایتش بکند یا . . .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو بابا

    • بدون نام

      مرگ بر موسیقی

    • هدیه

      مرگ برخودت... همیشه یادت باشد باید به هنر و هنرمند احترام بگذاری ریاکار

    • بدون نام

      این شرایط هیچ وقت تغییر نمیکند........

    • کوکنار

      بعضی نظراتو که آدم میخونه به این نتیجه میرسه که ابوبکر البغدادی و ملا عمر هم برترینها میخونن؛)

    • زلیخا

      حالا یه جوری میگه که انگار خانما کشته مرده اینن که برن کنسرتش
      والااااااااا

    • فرهاد

      دیدن و گوش دادن به موسیقی یه حس بزرگ و لذت بخشه که مختص انسانهایی پاک وبدون ریا هست ... پس فقط کسانی در مورد موسیقی نظر بدهند که از بعد انسانیت خالص وناب باشند نه سفسطه بازان دروغگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج