۲۲۹۵۱۸
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

ده نمکی دلواپس نیست، دلشوره دارد!

مسعود ده نمکی سال ها عقبه ای سیاسی داشته. یکی از تندروهای سیاسی در دهه های ۶۰ و ۷۰ بود. البته امروز اگر از او بپرسی، می گوید همان موقع هم که با گروه هایی مثل انصار حزب الله همکاری می کرده، یک ایده ئولوگ بوده و نه یک مبارز میدانی.

ده نمکی دلواپس نیست، دلشوره دارد!





هفته نامه تماشاگران امروز: مسعود ده نمکی سال ها عقبه ای سیاسی داشته. یکی از تندروهای سیاسی در دهه های 60 و 70 بود. البته امروز اگر از او بپرسی، می گوید همان موقع هم که با گروه هایی مثل انصار حزب الله همکاری می کرده، یک ایده ئولوگ بوده و نه یک مبارز میدانی.

او که سابقه سردبیری در نشریات رادیکال آن روزهای انصار حزب الله را دارد، این روزها سرش به فیلم های گیشه ای اش گرم است؛ اتفاقی که باورش سخت است. اینکه چرا مصاحبه ای از او درباره توافق هسته ای یا خیلی اتفاقات دیگر دیده نشده، بهانه ای بود تا با و او تماس بگیریم.

ده نمکی همان اول صحبت می گوید: «مدت هاست دیگر علاقه ای به مصاحبه ندارم و حرف هایم را در فیلم هایم می زنم.» اما کسی که سال ها یک خبرنگار تندرو بوده، سخت می تواند در مقابل سوال های وسوسه کننده خبرنگارانی که می شناسد، سکوت کند.

این بار بهانه برای گپ با او، مقاله ای بود که نشریه گاردین پس از کلیپ تتلو منتشر کرد و از اخراجی های ده نمکی به عنوان الگویی اسم برد که سعی کرده سینمای دفاع مقدس را دوباره پرمخاطب کند. ده نمکی از این تشبیه البته راضی است و می گوید: «قطعا همینطور است. من یک یاز اهدافم این بود که یک نگاه جدید به سینمای دفاع مقدس داشته باشم. به عنوان کسی که آن فضا را تجربه کرده، همیشه می گفتم کلی حرف جدید درباره دفاع مقدس است که باید گفته شود.»

ده نمکی دلواپس نیست، دلشوره دارد!

اما نویسنده روزنامه انگلیسی اعتقادش این بود که با نگاه طنز ده نمکی به سینمای دفاع مقدس، ارزش هایی که مدام درباره این سبک از سینما وجود داشته، تغییر کرده و نگاهی سطحی به یکی از خط قرمزهای فرهنگی کشور شده تا بتواند جوان ها را به نظام نزدیک کند. او در این باره می گوید: «کی گفته که جنگ تمامش حرف های مذهبی و نماز و دعا بوده. ما ده جلد دائره المعارف شوخی های جنگ داشتیم که شوخی های اخراجی ها حتی یک سطر از یکی از این ده جلد هم نیست. حالا هر رسانه خارجی هر چه دوست دارد بنویسد اما اصلش که چیز دیگری است و مردم می روند اخراجی ها را می بینند و دوستش دارند.»

راستی چرا ده نمکی درباره مسائلی مثل توافق هسته ای حرف نزده؟ او می گوید: «حرفم را در فیلم هایم می زنم. بحث هسته ای، بحث غنی سازی است. من هم در فقر و فحشا خیلی صریح گفته ام غنی سازی و فقیرسازی یعنی چه؟! بحثی که درباره اش در تاکسی و صف نانوایی همه حرف می زنند که دیگر نظر مرا نمی خواهد. خوشبختانه تمام زوایای ساخت کیک زرد و غنی سازی تا پایین ترین لایه های جامعه بررسی شده است.»

او حالا مثل دوستان قدیمش یک دلواپس است؟ دوستانش در انصار حزب الله که سال هاست ده نمکی را از خودشان نمی دانند: «همین ۱۰ سال قبل مسیرم را عوض کردم و رفتم دنبال سینما چون به نظرم در هنر بهتر می توانستم حرف هایم را بزنم و اثرگذار باشم. الان هم نه اصولگرای دلواپس هستم نه اصلاح طلب تندرو. من دلشوره دارم. دلشوره اینکه این بازی های سیاسی روی زندگی مردم اثر بگذارد. من دیگر حرف سیاسی نمی زنم چون همه اش بازی است. اگر سیاست «بازی» نبود ده نمکی ترکش نمی کرد!»

ده نمکی: شریفی نیا نرفته؛ در نقش خودش هم بازی می کند

آیا اختلافی میان ده نمکی و شریفی نیا وجود دارد؟ این دو که تقریبا از اولین تجربه سینمایی ده نمکی کنار هم بوده اند و همیشه می گفتند بسیاری از اتفاقات پشت صحنه فیلم های ده نمکی را شریفی نیا رقم می زند، آیا مشکلی با هم پیدا کرده اند؟

ده نمکی دلواپس نیست، دلشوره دارد!

پرسیدن این سوال از ده نمکی تنها یک نتیجه دارد: «این حرف ها شایعه است. آقای شریفی نیا در نقش خودش در رسوایی ۲ هم حضور دارد. او در کنار ماست و از هم جدا نشده ایم.»

البته ماجرا به همین سادگی و خوبی و خوشی هم نیست. این اواخر دیگر شریفی نیا مرد همه کاره فیلم های ده نمکی نبوده. مردی که به خاطر این نفوذش بارها با اکبر عبدی، دیگر قطب فیلم های ده نمکی اختلاف داشته.

این اختلاف تا جایی پیش رفت که ده نمکی مجبور شد از عبدی و شریفی نیا بخواهد مستقل از هم، تنها با کارگردان کار در ارتباط باشند. حالا البته بعد از کمرنگ شدن نقش شریفی نیا در معراجی ها و نبودنش در ورژن سینمایی فیلم، حضور او در رسوایی ۲ هم تا سطح بازیگر کمرنگ شده و البته گفته می شود یک یاز نزدیکان اکبر عبدی در فیلم جدید ده نمکی مسئولیت انتخاب بازیگر را دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خب که چی؟
      معیار حال افراده!
      ضمنا گیریم که هست... کجای این عقیدشو تو فیلماش آورده؟؟؟
      کجا شما آموزش تندرویی رو میبینید که القا شده باشه.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج