۲۲۹۷۰۰
۱۳ نظر
۱۴۶۷۴
۱۳ نظر
۱۴۶۷۴
پ

۱۰۰ کارتون خاطره انگیز دهه شصتی‌ها

سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

کودکان دهه شصتی ایران زمین، خاطرات بسیاری دارند که اوشین و هانیکو و گوریل انگوری و بامزی، یا ترانه‌های آنشرلی و تیتراژ از سرزمین‌های شمالی، بخشی از آن را تشکیل می‌داد.

سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!
برترین ها: برای کودکان دهه شصتی ایران، شخصیت‌های کارتونی و به طور کل کارتون‌های خاطره انگیز دهه شصت، یکی از نوستالژیک‌ترین لحظاتی بود که در اوج موشک باران و حتی سال های اول پس از جنگ، در ذهن میلیون‌ها کودکان دوران که آموز، جوانانی رشید شده‌اند، نقش بسته است. یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های کارتونی کودکان نسل ما، سگ‌ها بودند.
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

در سلسله گفتارهای نگاهی به کارتون‌های خاطره انگیز کودکان دهه شصتی، بیش از 35 کارتون از واتو واتو تا برتا ماشین همه کاره، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا خاطرات مخاطبان دهه شصتی پرتال برترین‌ها، بار دیگر زنده شود. استقبال خوب کاربران عزیز از این مجموعه مقالات سبب شد تا در گفتار امروز، بار دیگر نگاهی داشته باشیم به مهم‌ترین شخصیت‌های کارتونی که تا کنون در کارتون‌های دهه شصت، مورد بررسی قرار دادیم. امروز، به بررسی نقش شخصیت‌های کارتونی "سگ"، در کارتون‌های دهه شصت می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

آیا واقعاً، سگ‌ها هم می‌تواند نوستالژی شوند؟ کودکان دهه شصتی ایران زمین، خاطرات بسیاری دارند که اوشین و هانیکو و گوریل انگوری و بامزی، یا ترانه‌های آنشرلی و تیتراژ از سرزمین‌های شمالی، بخشی از آن را تشکیل می‌داد. بخشی از نوستالژی کودکان نسل ما، کارتون‌های جذاب آن دوران بود که شخصیت‌های کارتونیش، اکنون نیز که سال‌ها از آن دوران طلایی می‌گذرد، در ذهن خیلی ما مانده است. سگ‌های کارتون‌های مشهور، یکی از شخصیت‌های کارتونی جالب توجه برای خیلی از کودکان دهه شصت بود. بوشوگ خنگ اما ماجراجوی لوک خوش شانس، بل سفید سباستین، پاکوتاه ترین و سگ آقای پتی بل در مهاجران، همه و همه، تعریف نوستالژی بودند و هستند. اکنون که سه دهه از آن زمان می‌گذرد، هر وقت، تصویری از این سگ‌های وفادار و دوست داشتنی مشاهده می‌کنیم، لبخند بر لبان خیلی‌ها نقش می‌بینند. همین لبخند کافی است که کودک درون شما، زنده بماند... سگ‌هایی که جزئی از خاطرات کودکی ما شده‌اند. یادش بخیر...
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

در انیمیشن‌های قدیمی دیدن چهره حیوانات در قالب کارتون‌های زیبایی که در سالهای دور از تلویزیون پخش می‌شدند همیشه برای ما جذاب و زیبا بوده‌اند. در بین این حیوانات سگ‌ها به‌واسطه همزیستی مسالمت آمیزی که با انسان‌ها داشته‌اند جایگاه ویژه ای داشته‌اند. چندی پیش نیز در یکی از جستارها چنین موضوعی توسط بتمن و سروان بصورت گذری مطرح گردید. قطعاً در خصوص بسیاری از این شخصیت‌های خاطره انگیز دوستان در سایر جستارها بصورت پراکنده یاد نموده‌اند اما جمع آوری همه آن‌ها در یک جستار لطف دیگری دارد. البته هدف اصلی یادآوری خاطرات و جمع آوری نظرات دوستان و تجمیع آن‌ها در خصوص سگ‌های ماندگار می‌باشد. البته ممکن است شخصیتی هم از قلم افتاده باشد.

بل، سگ سفید وفادار سباستین
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

بل نام سگی عظیم الجثه بود که ما در دوران کودکی همیشه او را در کنار سباستین می‌دیدیم. بل نسبت به سایر شخصیت‌های هم ذات خود در سایر کارتون‌ها کم تحرک تر است. از او شیطنت نمی‌بینید. نگاه‌های عمیق او بیانگر یک سگ سفید و باهوش را تداعی می‌کند. بل و سباستین از کارتون‌های زیبایی بود که در دهه شصت پخش می‌شد.

رکسیو، آرام و کنجکاو
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

یادآور روزهای پر استرس اوایل انقلاب. روزهایی که رسانه ملی بیش از 6 یا 7 ساعت برنامه پخش نمی‌کرد. رکسیو در کنار کارتون‌هایی چون دو کوچولوهای جهانگرد (بولک و لولک) و مداد جادو پایه ثابت انیمیشن‌های صامت و کوتاه برنامه کودک ساعت 5 بعدازظهر آنزمان بود. بعدها که برنامه‌ها آرام و آرام بیشتر شدند این کارتون به واسطه سادگی‌اش پایه ثابت روزهای عزاداری بود. یادتونه؟ درباره رکسیو، در گفتاری کامل، مطالبی ارائه کردیم.

تگ، یادآور گالیور و دوستانش
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

سگی مهربان، باهوش و وفادار. بر روی سرش، همیشه دوستان کوچولوی گالیور پنهان می‌شدند. حرکت دم این سگ، خیلی جالب بود. سگ باوفای گالیور. دیدن او وقتی دوستان لی لی پوتی گالیور روی او سوار بودند یکی از زیباترین خاطرات کودکی ما بودند. تگ سگ باوفا و دوست داشتنی بود که گویی همیشه در حال لبخند زدن است. او سگ شادی بود و البته به گالیور و دوستانش هم بسیار وفادار بود. تگ همیشه و در همه حال همراه گالیور بود. حتی لی لی پوتیها وقتی برای اولین بار گالیور را در کنار ساحل پیدا می‌کنند و با طناب به زمین می‌بندند تگ را نیز مانند گالیور به شن‌های ساحل طناب پیچ می‌کنند.

میلو، سگ باهوش تن تن
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

سگی شیطان با جثه کوچک اما فرز که همیشه به تن تن در کارهای ماجراجویانه کمک می‌کند. گویی تن تن را نمی‌توان بدون سگ بانمک خود تصور نمود. میلو سگ بازیگوشی است که همیشه همراه تن تن است و اغلب در حساس‌ترین لحظات به داد او می‌رسد. از او به‌جز واق واق و شیطنت‌هایش چیز دیگری نمی‌بینید اما وجودش در این انیمیشن زیبا بسیار تأثیر گذار است. او در بسیاری از قسمت‌های این کارتون نقشی کلیدی برای کمک کردن به تن تن را بازی می‌کند. ماجراهای تن تن را در قالب گفتاری مستقل، بررسی کردیم.

بوشویگ، خنگ‌ترین سگ نوستالژیک
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

برای خیلی، سگ جناب لوک خوش شانس، با جثه لاغر و ضعیف، اما عاشق استخوان، خود به تنهایی، تعریف نوستالژی هست. اگر چه خنگ هست، اما همیشه راه حل‌های خوبی دارد. بوشوگ، عشق خواب بود. عین شلمان در بامزی! یادتونه؟

بوشوگ، از معدود سگ‌های سخن گوی انیمیشن می‌باشد که اغلب مشغول غر غر کردن است و گویی حرف‌هایش را به‌جز بینندگان کارتون لوک خوش شانس کس دیگری نمی‌شنود. بوشویگ خود را بادیگارد لوک می‌داند و معتقد است در بسیاری از ماجراها ناجی جان لوک بوده است. او سگ تنبل و شوخ طبعی است. البته در اولین نسخه سینمایی این انیمیشن که در اوایل دهه شصت در ویدئو کلوپ‌ها بنام لوک بی باک عرضه گردید خبری از او نبود و بعدها در نسخه سریالی که جمعه‌ها در برنامه کودک پخش گردید او را دیدیم.

پا کوتاه، سگ سیاه حنا
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

حنا، دختری در مزرعه، برای خیلی از ما نوستالژی هست. دختری که مهربانی و وفاداری و صبرش، زبان زد بود و پیام‌های اخلاقی خوبی به کودکان دهه شصت منتقل می‌کرد. مشخصه بارز سگ سیاه او، وفاداری به حنا، جثه کوچک و پاهایی کوتاه و البته شخصیتی ساکت است. سگی مظلوم و مونس تنهایی‌های حنا در مزرعه. پا کوتاه بخاطر جثه کوچکش همخوانی درستی با حنا داشت. پاکوتاه تنهایی‌های حنا را در مزرعه پر کرده بود.

قهوه ای، سگ مورد علاقه خانواده دکتر ارنست
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

در کودکی خودبه‌خود این سگ را جزو یکی از اعضای خانواده دکتر ارنست در آن جزیره دور افتاده پذیرفته بودیم. البته این سگ در این انیمیشن نقش محوری نداشت اما قوت قلبی بود برای خانواده دکتر ارنست و امید به زندگی در جزیره ای که ساکن دیگری به‌جز دکتر ارنست و همسرش و سه فرزندش نداشت. کارتون دکتر ارنست نیز، به صورت مستقل در سلسله گفتارهای کارتون‌های دهه شصت بررسی شد.

معاون کلانتر، سگی که کلانتر شد!
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

خنده، خلاقیت و تا حدی رفتارهای خنگ، مشخصه آقای معاون کلانتر بود. شاید، تنها سگ نوستالژیک دوران ما که مقام کلانتری داشت، ایشان بود. بانمک، غیر قابل پیش بینی بود. شخصیت جالبی که بیننده را آنقدر محو خود می‌نماید که فراموش می‌کند معاون در واقع یک سگ می‌باشد. به این موضوع گویش زیبای صدای ایرج رضایی را که معمولاً گوینده نقشهای جدی می‌باشد را نیز اضافه کنید که علاقمندان به دوبله را غافلگیر نمودند. معاون کلانتر به نظر من واقعاً به گفته ماکسی سگی بود که پشت ستاره حلبی‌اش قلبی از طلا داشت. تیتراژ آغازین این کارتون با گویندگی زیبای ایرج رضایی و جمله "خدا لعنتت کنه"، هیچوقت فراموش نمیشه.

بیگلی بیگلی، دوست یک گوریل 15 متری بنفش!
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

گوریل انگوری، خود تعریف نوستالژی هست. این گوریل، همواره سوار بر یک ماشین کوچک بود که سگی آرام، دوست داشتنی و وفادار به نام بیگلی بگلی، راننده آن بود. جمله نوستالژیان را یادتان می‌آید؟ "انگوووووووری جووونم". بیگلی بیگلی، سگ باهوشی که قدرت خود را از همزیستی با یک گوریل بزرگ و بنفش بدست می‌آورد. بیگلی در واقع مغز متفکر گوریل انگوری می‌باشد. به جذابیت این سگ باهوش گویندگی اصغر افضلی فقید را نیز اضافه کنید. بیگلی با استیشنی که معمولاً دوست بنفشش روی سقفش نشسته بود در هر قسمت ماجراهای جالبی را رقم می‌زدند. اولین برخورد بیگلی با غریبه‌ها و معرفی انگوری به آنان و گفتن ..... یه گو .... گو..... گوریل!!!!!!!! از خاطرات فراموش نشدنی دوران کودکی است.

هاکلبری هاوند، سگ وفادار
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

رنگی غیر متعارف از یک سگ با شمایل خاص. هاکلبری هاوند، سگی است از کارتون‌های دهه شصت. بازهم یکی از سگ‌های محبوب دهه پنجاهی‌ها. البته این شخصیت در انیمیشن زیبای یوگی و دوستان هم شرکت داشت اما او نیز مانند بسیاری از دوستان یوگی قبل از پیوستن به کشتی پرنده یوگی خود دارای شخصیت مستقلی بود. در کارتون یوگی و دوستان، کلکسیونی از دوست داشتنی‌ترین شخصیت‌های انیمیشنی به دور هم جمع شده بودند و صدای گرم ناصر تهماسب هم بجای یوگی به جذابیت‌های آن اضافه نموده بود.

گربه سگ
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

این کارتون در ۵ اکتبر سال ۱۹۹۸ به صورت مجموعه تلویزیونی در آمریکا پخش شد، گربه سگ داستان دوبرادر به هم چسبیده (گربه و سگ) است که دارای دو بعد هوشیاری و عاطفی هستند. گربه سگ از والدین خود که یک قورباغه و یک موجود پاگنده بودند توسط گردباد جدا شدند. مکان زندگی گربه سگ در خانه‌ای در حومه نیربورگ است. خانه گربه سگ نیمی به شکل ماهی و نیمی به شکل استخوان است و در این خانه با وینزلو (موش) زندگی می‌کنند... و آخر اینکه چه سگی می‌تواند حضور یک گربه را آنهم چسبیده به خود تحمل کند احسنت به این صبوری آموزنده ...

زومبه، سگ پر زور سگارو!!
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

سگ پر زور اما بعضاً ترسو. یادآور کارتون نوستالژی سفرهای مأمور ویژه حاکم بزرگ، همراه سگارو و دوستانش بود و به شهرهای مختلف سفر می‌کردند. زومبه سگی بود که در سفرهای مأمور ویژه حاکم میتی کومان آن‌ها را همراهی می‌کند. از کودکی او را سگی ضعیف و ترسو می‌پنداشتم. زومبه در این انیمیشن زیبا نقش محوری نداشت اما عضوی از این گروه فراموش ناشدنی بود.

و البته اسپایک درتام و جری و گوفی و سگ آقای پتی بل در مهاجران را هم نباید از قلم انداخت.
 
سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

سگ‌های نوستالژیک؛ از زومبه تا بوشوگ!

با ما همراه باشید با سلسله گفتارهای کارتون‌های کودکان دهه شصت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nader

      از بارون حرفی نزدید!!!
      همون سگ پرین تو کارتون "باخانمان"

    • متولد 70

      نامردا هاپوکوما چی شد؟ خونه مادربزرگه یادتون رفت؟ درسته کارتون نبوده ولی چون ایرانی بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کارتون نبوووووووووووووووووووووووود که

    • احمد

      سگ استرلینگ توی کارتون رامکال رو هم یادتون رفت. فکر کنم اسمش ووزل بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سگ نبود که اون مجید جان

      • احمد

        یوزر جان یعنی واقعاً فکر کردی منظور من خود رامکال بود؟ یعنی من فرق بین راکون و سگ رو نمیدونم؟ خوبه گفتم اسمش ووزل بود. استرلینگ یه سگ بزرگ داشت که همیشه از رامکال مراقبت میکرد.

    • Nobody

      يادشون بخير

    • نهدی

      اسم سگ در کارتن گژت نبود

    • بدون نام

      اون که هی میخورد و میخوابید خال خالی بود یه مرد صاحابش بود یادتونه؟اسمش چی بود؟

    • کیمیا

      اسم سگ ولگرد در کارتون بانو و ولگرد چی بود؟خاکستریه که با بانو ازدواج کرد

    • یاس

      کی کارتون پیمپا یادشه؟؟؟؟؟؟؟

    • ساسان

      پس دیجی مون چی؟

      عاشق اون میمون بدجنسش بودم عینک آفتابی میزد آخر فیلم همه چی رو خراب میکرد و میرفت

    • محمد رضا

      لطفا یکی به من بگه کارتون چند تا سگی که جنگجو بودن و شعارشون یکی برای همه و همه برای یکی بود چیه؟
      مربوط به پادشاهی انگلستان میشد
      تمام کارتون رو سگها بازی میکرون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج