۲۳۰۰۲۱
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تابش مطرح کرد: تقویت آموزش نقد فیلم

آیین گشایش ششمین دوره کلاس‌های آموزش تخصصی نقد فیلم با حضور مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در سالن نمایش بنیاد برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد در این آیین ضمن خوش آمدگویی و ابراز خشنودی از آغاز ششمین دوره کلاس‌های آموزش تخصصی نقد فیلم گفت: سینما همچنان به عنوان هنر، صنعت و رسانه تاثیر گذار در جوامع مختلف به شمار می‌رود که حرف جدی برای گفتن دارد.

وی افزود: سینما در خیلی از کشورهای دارای سینما از جمله ایران با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است اما در این میان توجه نهادهای فرهنگی به مسئله آموزش نقد فیلم می‏تواند فضایی متفکرانه را در جامعه فرهنگی ما تقویت کند.

تابش با اشاره به نگاه سطحی و ساده انگارانه به مساله نقد فیلم گفت: هر کسی که بلیت سینما می‌خرد و به عنوان مخاطب یک فیلم در سالن سینما حاضر می‌شود، منتقدی بالقوه با درکی بلافصل از کیفیت فیلم است و از نظر اکثر مخاطبان، نقد فیلم صرفاً بیان خشنودی یا ناخشنودی از یک فیلم جدید است که بیننده با عبارت کوتاه «از فیلم خوشم آمد!» یا «از فیلم خوشم نیامد!» نظرش را بیان می‌کند. این نوعِ نسبتاً ابتداییِ «نقد» و برداشت مبتنی بر نظام‌های ساده‌انگارانه‌ی ارزش‌یابی بر اساس محبوبیت را نشریات عامه‌پسند، اغلب اوقات، در خود دارند.

مدیرعامل بنیاد فارابی همچنین خطاب به هنرجویان حاضر در مراسم گفت: خوشحالم که با آگاهی این دوره‌ها را انتخاب کرده‌اید و امیدوارم با تداوم استمرار حضورتان در این دوره‌ها بتوانید به نگاه متفکرانه در حوزه نقد سینما و فیلم دامن بزنید و در مباحث جدی نقد فیلم در فضای فرهنگی و رسانه‌ای مشارکت کنید.

وی افزود: فیلم دوستان جدی که فیلم را چیزی بیش از تفریحِ توده‌ها می‌دانند، به حق، تقاضای بیشتری دارند. یک منتقد حرفه‌ای، که انتظار او از یک بیننده‌ی جدی فیلم بیشتر است، تجربه‌ی فیلم را مهم و معنی‌دار می‌داند.

تابش ادامه داد: بیننده‌ای که نگاه نقادانه به فیلم دارد با تأمل و تفحصی مبتنی بر عواطف بنیادینی که همه هنگام دیدن فیلم تجربه می‌کنند، می‌کوشد صرفاً به دیدن اکتفا نکند. معمولاً نتیجه‌ی این گفتمانِ متفکرانه درباره‌ی فیلم‌ها ایجاد معنای بیشتر یا حتی خوانش جدیدی است که نه تنها برای مخاطبِ منتقد، بلکه نهایتاً، در کل، برای فرهنگ نیز ارزشمند است.

مدیرعامل بنیاد با تاکید بر اینکه ایجاد فرصت برای نقد آثار فرهنگی هنری، وظیفه نهادهای فرهنگی است، گفت: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان یک نهاد فرهنگی به مقوله "آموزش نقد فیلم" اهمیت داده و برگزاری این دوره آموزشی، کوششی در همین جهت است.

سعید افراسیابی مدیر مرکز آموزش بنیاد نیز در ابتدای مراسم ضمن ارایه گزارش کامل از دوره‌های پیشین این کلاسها تصریح کرد: ششمین دوره کلاس‌های آموزش تخصصی نقد فیلم از ۱۲ سر فصل درسی شامل حوزه‌های مختلف سینما تشکیل شده که توسط ۸ استاد برجسته سینما تدریس خواهد شد.

وی در ادامه به اهداف برگزاری کلاس‌ها اشاره کرد و توضیح داد: یکی از اهداف برگزاری کلاس‌ها، آشنایی هنرجویان حوزه نقد با مبانی سینما است.

افراسیابی همچنین جایگاه نقد فیلم در سینما با اهمیت تلقی نمود و گفت: منتقد حلقه اتصال تولید فیلم و مخاطب سینما است. نقد خوب می‌تواند در سینما جریان سازی و ذائقه مخاطب را بالا برده و موجب وسواس بیشتر در تولید فیلم شود.

مدیر مرکز آموزش اظهار امیدواری کرد که پس از برگزاری پنج دوره از کلاس آموزش تخصصی نقد فیلم و کسب تجربیات مفید و ارزشمند، دوره ششم بهترین دوره خواهد بود.

وی در پایان سخنان خود گفت: از میان هنرجویان دوره نقد که با مبانی سینما آشنا می‌شوند، گروهی انتخاب و برای گذراندن دوره تخصصی فیلمنامه نویسی دعوت خواهند شد.

در ادامه این آیین که نصرت الله تابش مدیر انتشارات و پژوهش و جلیل اکبری صحت مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد سینمایی فارابی نیز حضورداشتند، نخستین کلاس دوره ششم برگزار شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج