۲۳۰۶۶۹
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

آزمون بقای یک ایده با فصل پنجم «پایتخت»

با پایان پخش فصل چهارم سریال «پایتخت»، تولید پنجمین فصل این سریال با دیدگاه‌های متفاوتی همراه شده و کارگردان این مجموعه نیز از عدم قطعیت تولید این فصل سخن به میان آورده اند، ولی سوای بحث تولید فصل تازه که قطعی به نظر می‌رسد، آنچه حائز اهمیت است، کیفیت فصل تازه خواهد بود که به ایده استمراربخشی به مجموعه‌های تلویزیونی جان می‌بخشد.

تابناک: با پایان پخش فصل چهارم سریال «پایتخت»، تولید پنجمین فصل این سریال با دیدگاه‌های متفاوتی همراه شده و کارگردان این مجموعه نیز از عدم قطعیت تولید این فصل سخن به میان آورده اند، ولی سوای بحث تولید فصل تازه که قطعی به نظر می‌رسد، آنچه حائز اهمیت است، کیفیت فصل تازه خواهد بود که به ایده استمراربخشی به مجموعه‌های تلویزیونی جان می‌بخشد.

سریال مناسبتی پایتخت که برای نخستین بار در نوروز ۱۳۹۰ از شبکه اول سیما پخش شده بود، آنچنان اقبال عمومی را جلب کرد که سری دوم و سوم این سریال برای نوروز ۱۳۹۲ و نوروز ۱۳۹۳ ساخته شد و در ادامه همین اقبال وسیع مخاطبان، قرار بر تولید «پایتخت ۴» برای نوروز ۱۳۹۴ بود؛ اما نقدهایی که از نخستین فصل این سریال پابرجا ماند، این سریال را از پا انداخت و مشخصاً شجاعی کیاسری که از همان فصل اول این سریال مخالفش بود، این بار در مقام ناظر مجلس در شورای نظارت بر صداوسیما، از عدم تولید سری چهارم این سریال خبر داد.

این فضا اما پایدار نماند و در دیداری که هنرمندان پس از عمل جراحی اخیر رهبر انقلاب با ایشان داشتند، از این سریال تحسین کردند و خطاب به سیروس مقدم گفتند: «یک تکه‌هایی از این کار شما را دیدم...«پایتخت». خیلی خوب بود. یک فیلم ایرانی. من همیشه اعتراضم به هنرمندان این است که حتی دیالوگ‌ها را از روی کپی‌های فرنگی انتخاب می‌کنید. این، خب خیلی غلط و بد است. این نه، یک فیلم ایرانیِ کامل و درست است‌».

همان زمان «تابناک» پیشنهاد کرد، مدیران رسانه ملی در راستای منویات مقام معظم رهبری، اقدام به تولید سری بعدی این مجموعه کنند و هرچند سیروس مقدم در ابتدا تأکید داشت سری چهارم این سریال تولید نمی‌شود و از ساخت سریالی دیگر با مضامین مشابه سخن به میان آورد، در نهایت راضی به تولید فصل چهارم شد؛ اما این فصل به نوروز ۹۴ نرسید و در رمضانی که گذشت، در تلویزیون به نمایش درآمد.

فصل چهارم سریال نیز اقبال عمومی را در پی داشت و البته همچنان گروهی از مخالفان بودند که سرسختانه به نقدش پرداختند؛ اما در مجموع نگاه افکارعمومی نسبت به این سریال مثبت بود و زمینه لازم برای تولید یک فصل دیگر از این سریال فراهم به نظر می‌رسید تا سیروس مقدم با تولید پنج فصل از یک سریال در تلویزیون، رکوردی تاریخی را به نام خود ثبت کند، ولی باز هم اما و اگرها درباره تولید فصل پنجم «پایتخت» مطرح شد.

کارگردان سریال «پایتخت» سه شرط اصلی ادامه این سریال را اشتیاق مخاطبان، تصمیم مدیران و داشتن حرف تازه دانست و درباره عمده نقدها که به فیلمنامه بازمی‌گردد، گفت: «سمت یازدهم این سریال حدود ۷ بار بازنویسی شد. من در جایی خواندم که گفته شد این تیم حتی یک برگه فیلمنامه هم ندارد، در حالی که بعضی از قسمت ها بارها بازنویسی شده است و حتی در تمرین و دورخوانی ها باز هم شکل نهایی آن تغییر کرده است و اساسا چیزی به نام بداهه در سریال «پایتخت» وجود ندارد، چه برسد به اینکه ما در این کار فیلمنامه هم نداشته باشیم».

شواهد نشان می‌دهد، سرویس مقدم دیر یا زود سراغ تولید فصل پنجم می‌رود؛ اما آیا فصل پنجم می‌تواند زمینه ساز تولید فصل ششم نیز باشد؟ این پرسشی است که کارگردان این مجموعه تلویزیونی با نوع عملکردش در مجموعه پیش روی پاسخ خواهد داد؛ در واقع هیچ تضمینی وجود ندارد که فصل ششمی نیز در راه باشد، به خصوص اگر بر سناریو تمرکز بیشتری نشود.

ایده معمول برای نگارش چنین سریال‌هایی در دیگر کشورها، استفاده از گروهی از نویسندگان و تجمیع داستان‌ها و داستانک‌های این نویسندگان به عنوان پیرنگ‌ها و خطوط اصلی و فرعی سناریو است و بقای «پایتخت» نیز در حرکت به این سمت و تمرکز بر گروهی بزرگ از نویسندگان است که ایده‌هایشان در کنار هم، منجر به شکل گیری قصه‌های تازه شود.

مقدم می‌تواند با گام برداشتن به این سمت، فصل پنجم این سریال را استوارتر از فصل‌های پیشین بسازد و مخاطب را با خود همراه کند. این اقدام اما تنها در راستای مصالح این سریال نخواهد بود و اگر این کارگردان موفق به استمرار تولید مجموعه‌اش شود، ایده حفظ و تولید چند فصل از یک سریال که در چند سال اخیر در مواردی به درستی باب شده، فراگیرتر خواهد شد؛ هرچند باید قواعد این نگاه حرفه‌ای همزمان با تولید فصل به فصل سریال‌ها در رسانه ملی پیاده سازی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عالیه پایتخت

    • علی

      بعضی از سکانساش جالبه ولی خیلی کشش میدن بهتره چند تغییر اساسی ایجاد کنند و داستان با محتوی بسازند

    • پرسپولیس

      پایتخت فیلم بسیار خوبیه و من خواهان ساخت سری پنجمشم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج