۲۳۱۳۰۳
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

«شفشاون» نام شهری تاریخی و زیبا در مراکش بوده که بر کرانه ساحل مدیترانه و در جنوب تنگه جبل‌الطارق واقع شده است. شهرت جهانی شفشاون برگرفته از رنگِ آبی ساختمان‌هایش است.

وبسایت فرادید: «شفشاون» نام شهری تاریخی و زیبا در مراکش بوده که بر کرانه ساحل مدیترانه و در جنوب تنگه جبل‌الطارق واقع شده است. شهرت جهانی شفشاون برگرفته از رنگِ آبی ساختمان‌هایش است.

به گزارش سی ان ان، شفشاون یا شاون به یکی از مقاصد اصلی گردشگران در مراکش تبدیل شده است. قلعه‌ی قدیمی شهر نشان از تاریخ کهن آن دارد و طبیعت آن نیز واقعا تماشایی است. اما تاریخ و طبیعت عامل شهرت شفشاون نشده است. رنگ آبیِ خانه‌ها، مساجد، ساختمان‌های دولتی و میدان‌های شهری واقعا زیبا است. البته این‌ها تمام موارد نیستند؛ حتی سطل‌های آشغال و تیرهای چراغ‌برق هم در اینجا به رنگ آبی هستند.

ریشه رنگ آبی از کجا می‌آید؟

یهودی‌ها در قرن ۱۵ میلادی از دادگاه پُست مقدس تفتیش عقاید در اسپانیا فرار کردند و در شاون پناهنده شدند. آن‌ها به رسم خود همه چیز را به رنگ آبی درآوردند تا به قول خودشان، آسمان در زمین منعکس شود و آن‌ها را یاد خدا بیندازند.

حالا ممکن است که یهودی‌های آن شهر از آنجا رفته باشند، اما رسم رنگ آبی هنوز هم در جریان است. از دهه ۶۰ میلادی و همزمان با موج اول سفر گردشگران غربی به مراکش، نام شفشان (Chefchaouen) بر سر زبان‌ها افتاد. درآمد صنعت گردشگری این شهر نیز افزایش چشمگیری داشته و بخشی از آن صرف گردشگری این شهر می‌شود. گفتنی است سال ۲۰۱۱، جورجو آرمانی یک ویدیوی تبلیغاتی را در شفشاون ضبط کرد.

مدینه قدیمی

محله‌های قدیمی در اکثر شهرهای مراکش وجود دارند که ظاهری هزارتو مانند دارند. آفتاب تیز آفریقا در کنار آب و هوای نسبتا معتدل شفشاون نیز حال و هوای خاصی را به این شهر داده است. کوچه‌ها آن‌قدر پیچ در پیچ و باریک‌اند که به راحتی در آن گم می‌شوید. گردشگران خارجی معمولا از افراد محلی آدرس مورد نظر خود را می‌پرسند. محله‌های قدیمی یا به تعبیر مراکشی‌ها «مدینه قدیمی» را می‌توان در شهرهای دیگر با همین مختصات دید، اما مدینه قدیمیِ شهر شفشاون متفاوت است. اگر دید کافی در آنجا داشته باشید، می‌توانید قله‌های دوقلوی ۱۷۰۰ متری را دید. شفشاون نام خود را از این قله‌ها می‌گیرد. در زبان بربرها یا همان جمعیت بومی منطقه، «شائو» معنای شاخ بُز و «شِف» معنای دیدن می‌دهد. بنابراین ترجمه واژه به واژه شفشاون این است: «به شاخ بز نگاه کن!»

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

تابوی عکاسی

مردم شفشاون دوست ندارند کسی از آن‌ها عکس بیندازد و این عکس [پایین] یک استثنا است. در فرهنگ اعراب، بدن مقدس است و کسی دوست ندارد که تصویر بدنش در جایی دیگر دیده شود. افراد مسن که آشنایی چندانی با تکنولوژی ندارند، به ویژه بیشتر با این مسئله مشکل دارند. اما گردشگران بدون اینکه اجازه بگیرند با لنزهای قویِ خود از دور از مردم عکس می‌اندازند.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

مسگری

تعداد مسگرهای این شهر مانند جاهای دیگر خیلی کم شده است، اما همچنان چند نفر به این حرفه مشغول هستند. با این حال، صنعت مسگری شفشاون هنوز هم محصولات زیبنده‌ای را تولید می‌کند.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

جورجو آرمانی

ویدیوی جورجو آرمانی در این شهر ساخته شد و نام آن «شهر آبی» است. در این ویدیو لباس «جلابه» دیده می‌‎شود که ریشه آن به لباس‌‎های باستانی مراکش برمی‌گردد.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

دو رنگ

رنگ‌آمیزی خیابان‌های شهر خیابان‌های در نوع خود جالب است. قسمت پایین به رنگ آبی و قسمت بالاییِ دیوارها به رنگ سفید است. این نوع رنگ‌آمیزی باعث شده تا ظاهر شفشاون بی‌شباهت به روستاهای «کامپو دِکریپتانا» در جنوب اسپانیا نباشد.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

روکش جدیدی از رنگ

تمام شهر باید هر دو سال یک‌بار رنگ‌آمیزی شود. البته این کار به صورت تدریجی صورت می‌گیرد. بنابراین می‌توان در اکثر ایام سال شاهد رنگ‌آمیزیِ دیوارهای شهر بود.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

صنعت گردشگری

این شهر تنها ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد، اما تعداد هتل‌های آن به نسبت جمعیت بسیار زیاد است. اگر خیلی محافظه‌کارانه و با رعایت تمامی استانداردها حرف بزنیم، باید بگوییم که این شهر ۲۰۰ هتل دارد. گردشگری هزینه زندگی در این شهر را تا حد زیادی افزایش داده است.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

قلعه تاریخی شفشاون

قصبه یا قلعه تاریخی شفشاون توسط ملا علی بن رشید در اواخر قرن ۱۷ میلادی ساخته شد تا بتواند مانع تهاجم بومی‌های بربر، پرتغالی‌ها و یا اسپانیایی‌ها شود. هزینه بازدید از قلعه نیز تنها یک دلار است. تقریبا در تمام ایام سال، این قلعه پر از جمعیت است.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

لانه عقاب

«جماع مظفر» نام مسجد اسپانیایی است که ۲۰۰ متر بالاتر از شهر قرار گرفته است. منظره زیبای شهر از این نقطه باعث هجوم گردشگران به این مسجد شده است.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

شهر جدید شاون

در شرق شفشاون، شهر شاون قرار دارد که ساختار آن غربی است. فرانسوی‌ها و اسپانیایی‌ها در اوایل قرن ۲۰ این شهر را ساختند. خیابان‌های آن پهن بوده و گالری‌ها و مغازه‌های مدرنی در آن قرار دارد. ساختمان‌های دولتی آبی رنگ در کنار کلیسای جامع سفید رنگ آن واقعا تماشایی است. این شهر چندین میدان بزرگ دارد که بزرگترین آن یعنی «میدان محمد» در تصویر آمده است.

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

پیام خداحافظی جالب

زنی با کلاه سنتی بربرها در کنار باب الانصار یا «دروازه شرقی» ایستاده است. بر روی کتیبه‌ی کنار دروازه نوشته شده است: «کسانی که از اینجا می‌روند فقط باید در مسیر رودخانه حرکت کنند و از مقابل قله‌های زیبای کوه عبور کنند.»

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس
بازار داغ خرید

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس
چشم‌انداز زیبای شهر

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس
نمای زیبای آسمان شفشاون

زیبایی خیره‌کننده یک شهر آبی‌رنگ +عکس
رانندگی لذت‌بخش
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج