جاباما
۲۳۱۹۲۵
۱ نظر
۵۰۴۸
۱ نظر
۵۰۴۸
پ

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

كنج‌هاي اتاق هميشه فضايي بي‌استفاده است؛ با چند ترفند ساده مي‌توان از اين فضاهاي محدود بهترين استفاده را برد.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه
مجله منزل - لیلا حامدی: چه يك پنت‌هاوس ۷۰۰ متري بالاي يك برج ۲۰ طبقه و چه آپارتماني ۶۰ متري در مجتمعي ۳۰ واحدي. فرقي ندارد. همه خانه‌ها مانند هم هستند. همه‌شان هرقدر هم كه مهندس و معمار خوبي داشته باشند باز هم ممكن است دارای فضايي بدون استفاده باشند؛ يك فرورفتگي توي ديوار يا كنجي كه بين پنجره و كمدها گير كرده است. اين‌جور وقت‌ها بايد مانند يك طراح دكوراسيون دنبال ايده‌هاي ناب بود تا جاهاي خالي را به بهترين شكل ممكن پر كرد.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

رادياتورها در خانه‌ يكي از مشكلات بزرگ طراحي داخلي است. اين اسباب گرمازا ناخواسته در خانه كنج‌هايي درست مي‌كند كه با هيچ وسيله‌اي نمي‌شود آن را سر و سامان داد. در اين‌جور مواقع كه رادياتور دست و پاي صاحبخانه را مي‌بندد بهترين كار استفاده از تابلوهای بزرگ و كوچك است. البته اگر فضاي ديوار بالاي رادياتورها زياد باشد، مي‌شود به يك كتابخانه ديواري هم فكر كرد. به‌طور كلي ديوار خالي بالاي رادياتورهاي گوشه اتاق را فقط مي‌شود به اين شكل استفاده كرد وگرنه هر كار ديگري تلاشی بيهوده به نظر مي‌رسد.


صندلي‌هاي آويزان و تابي‌شكل چند سالي است كه در بازار مبلمان و دكوراسيون طرفداران زيادي پيدا كرده است. مي‌گويند اين صندلي‌هاي تازه كه كار همان ننوهاي دوران كودكي را مي‌كنند، براي آرام كردن اعصاب و روان وسيله خيلي خوبي است فقط مشكل اينجاست كه بعد از نشستن روي آنها بي‌حركت نگه‌داشتن‌شان كار هر كسي نيست.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

البته طراحان داخلي بيشتر به ظاهر اين صندلي‌ها توجه دارند تا به كاركردشان. جنس‌هاي زيادي هم دارند؛ از مدل‌هاي چوبي و فلزي گرفته تا حصيري، پارچه‌اي و شيشه‌اي. این صندلي‌ها با يك طناب مقاوم و محكم به حلقه‌اي كه از قبل در سقف پيچ شده است، وصل مي‌شود. بهترين استفاده‌شان هم براي كنج‌هاي خانه است. حالا يا كسي دل و جراتش را دارد و از آن واقعا استفاده مي‌كند يا نه فقط لذت بردن از همان ظاهر زيبايش كافي است.

زماني چاي فقط چاي سياه بود و در نهايت فقط با ريختن هل يا دارچين طعم و بويي مي‌گرفت. دم كردن آن هم بساطي داشت؛ سماور، قوري و كتري‌هاي مختلف. اما حالا به مدد چاي‌سازهاي مدرني كه به بازار آمده‌اند كار دم كردن دمنوش‌ها راحت شده است.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

كيسه‌اي شدن چاي‌ها و طعم‌دار كردن‌شان هم جمعيت چاي‌خورها را زيادتر از قبل كرده است؛ آن‌قدر كه ديگر در مهماني‌ها ميزبان‌ها انواع چاي‌ها را به خواست مهمانان‌شان دم مي‌كنند. اگر شما هم از آن‌دست افرادی هستيد كه نفس‌تان به چاي بسته است و البته مشكل گوشه خالي خانه را هم داريد، بهتر است به جاي فكر كردن به يك دكور خاص به فكر يك چاي‌ساز خوب و طاقچه‌اي كوتاه براي چايخانه كنار هال و پذيرايي باشيد؛ يك ايده ناب كه اين روزها در طراحي خانه‌هاي مدرن هم به آن گوشه چشمي دارند!

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

اين روزها كمد خانه‌ها يك جور غنيمت به حساب مي‌آيد. هر طبقه آن يك گنج بزرگ است كه بايد از هر سانتي‌مترش به‌درستي استفاده شود. حالا اين وسط اگر افراد خانواده‌اي لوازم خرده‌ريز و خرت و پرت‌هاي زيادي داشته باشند، آن وقت بايد حتما يكي از اين گنج‌ها را براي جا دادن وسايل‌شان اختصاص دهند. شارژر موبايل، خودكار، ماژيك‌هاي رنگي، سررسيدهاي حساب و تقويم و دفترچه تلفن؛ اينها وسايلي است كه در هر خانه‌اي حداقل دو، سه نفري با هم به آن نياز دارند. اين‌جور مواقع بهتر است كنج خالي خانه‌ها را با يك طراحي دلپذير به محلي براي جای‌دادن اين خرده‌ريزها تبديل كرد. يك ميز سه‌گوش و بوم‌هاي رنگي و تخته‌هاي جادار ديواري فضاي كنج را زيباتر از زمان خالي بودنش مي‌كند. اين‌طوري ديگر كسي دنبال شارژر و خودكار هم نمي‌گردد و لازم نيست كمدها را از اين خرده‌‌ریزها پر كرد.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

اصلا لازم نيست براي دكور كردن گوشه‌هاي خانه از گلدان‌هاي بزرگ استفاده كنيد. در خانه‌اي كه روي هم رفته ۷۰ مترمربع مساحت دارد، نمي‌شود روي گلدان‌هاي مجلل تزئيني حساب كرد. در اين‌جور مواقع اگر خيلي دوستدار گل‌هاي آپارتماني هستيد و از طرفي با پخي از كار افتاده خانه‌تان هم مشكل داريد، بهتر است سراغ گلدان‌هاي كوچك برويد با اين تفاوت كه اين بار به جاي استفاده از يك گلدان تك مي‌توانيد دو يا سه گلدان كوچك در كنجي اتاق به كار ببريد. استفاده از گلدان‌هاي كوچك اين امكان را به شما مي‌دهد كه براي آنها كلي ايده به خرج دهيد؛ مثل رديف چيدن كاكتوس‌ها در گلدان‌هاي رنگي متفاوت يا قرار دادن يك نيمكت چوبي و جادادن گل‌ها روی آن.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

خيلي‌ها اهل دكور دادن به گوشه‌هاي خانه نيستند؛ نه از طاقچه‌ها خوششان مي‌آيد و نه دوست دارند كنار خانه مجللي كه با زحمت درست كرده‌اند يك طاقچه لوازم تحرير يا سيم و دفترچه داشته باشند. اينجاست كه بايد به فكر گلدان‌ها بود. در خانه‌هاي مجلل و لوكس بيشتر اوقات براي پر كردن فضاي كنج‌هاي خانه از گلدان‌هاي بزرگ استفاده مي‌شود؛ گلدان‌هایی خاص با گونه‌‌هایی از برگ‌هاي خاص. درست مانند گلدان‌هاي بنجامين ابلق مادرها در چند سال گذشته كه با وسواس خاصي گوشه خانه‌ها را پر مي‌كرد. حالا به جاي بنجامين‌ها گلدان‌هاي عجيب ديگري آمده‌اند. فقط كافي است به اولين گل‌فروشي محل سر زد.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

شايد باورش كمي سخت باشد اما اين روزها يكي از ترفندهاي مدرن جلوه دادن خانه‌ها از نگاه طراحان داخلي قرار دادن رخت‌آويز لباس‌ها گوشه اتاق است. چندسالي هست كه در طراحي اتاق‌هاي خواب امروزي سر و كله ميله‌هاي فلزي بدون داشتن هيچ‌گونه كاور و پوششي پيدا شده است. درست برخلاف كمدهاي مسافرتي گذشته كه كاوري پوشيده داشتند و به هر ترفندي لباس‌ها را از ديد دور مي‌كردند. البته استفاده از رخت‌آويزهاي ساده امروزي هم قانون خودش را دارد؛ اول اينكه بايد در اتاق‌هاي بزرگ تعبيه شود و بعد اينكه فقط لباس‌هايي را روي آن آويزان كرد كه بهترين رخت و لباس‌هاي طرف هستند. خرده‌ريزها بايد برود داخل كمدهاي اصلي!

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

معمولا بزرگ‌ترين مشكل افراد براي كار كردن در خانه نداشتن محل مناسبي براي قرار دادن لوازم كار است. اين روزها كه دوركاري اهميت خودش را پيدا كرده خيلي‌ها هنوز به كار كردن در خانه عادت نكرده‌اند براي اينكه نمي‌دانند لوازم مورد نياز براي كارهاي روزمره‌شان را در كجاي خانه كوچك‌شان جای دهند. بهترين شرايط در اين مواقع زماني است كه يكي از اتاق‌هاي خانه فضاي كنج دست‌نخورده‌اي داشته باشد. آن‌وقت مي‌شود به‌راحتي و البته با كمي نظم و ترتيب هم پرونده‌هاي كاري را سر و سامان داد و هم بقيه لوازم را مرتب كرد. يادتان باشد مشغول بودن به معني بي‌نظمي نيست؛ حتي اگر محل كار گوشه اتاق خانه آدم باشد.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

با استفاده از وسايل خاص مي‌شود به خانه شخصيت داد به‌خصوص اين روزها كه استفاده از وسايل خاك‌خورده قديمي باب شده است. اين روزها هر كسي يادگاري از مادربزرگ را از داخل انباري بيرون مي‌كشد و كنار خانه‌اش مي‌گذارد. اين يادگاري‌ها بهترين وسايلي است كه مي‌شود آنها را در گوشه دنج خانه جای داد. مانند اين ميز چرخ خياطي قديمي كه صاحبش آن را با وسواس تمام در پخي بي‌استفاده خانه قرار داده و باسليقه روي آن وسايلي گذاشته كه نشان‌دهنده حال و هواي همان فصل است. وسايل چيده شده روي دكوري خانه به تناسب فصل تغيير مي‌كند اما اصل ماجرا همان ميز يادگاري مادربزرگ است كه در كنج خانه خودنمايي مي‌كند.

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه

يك راه‌حل ساده و البته بسيار مفيد براي پر كردن جاي خالي خانه. درست كردن يك اتاق مطالعه كوچك آن هم فقط با قرار دادن يك صندلي راحتي ساده و يك چراغ‌ پايه‌بلند، بدون نياز به ميز و لوازم اضافي ديگر. شايد در نگاه اول قرار گرفتن صندلي تك در كنار خانه با آباژور كنارش كمي عجيب به نظر برسد اما سبد كتاب‌هاي كوچكي كه در كنار صندلي قرار مي‌گيرد مي‌تواند اين مشكل را هم حل كند. هر چند در طراحي مدرن امروزي هر چيدمان غيرمتعارفي به نوعي خاص بودن تلقي مي‌شود؛ ضمن اينكه داشتن يك جاي مطالعه خوب براي ساعت‌هاي خلوتي خانه به همه این حرف و حديث‌ها مي‌ارزد!

ترفندهایی برای استفاده بهينه از فضای خانه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • bahram

      با سلام و خسته نباشید به عوامل این سایت، ضمن تشکر خواستار فعالتر شدن بخش دکوراسیون شما هستم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج