جاباما
۲۳۲۳۲۳
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی

برانکو و پرسپولیس سال خوبی را پیش رو خواهند داشت. چون وقتی او از تیمش و آماده سازی سرخپوشان حرف می زد می شد برق امید را در چشم هایش به وضوح مشاهده کرد و این یعنی او به کاری که می کند ایمان قلبی و اعتقاد راسخ دارد.

برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی

همشهری تماشاگر - کمال ذاکرزاده: با برانکو ایوانکوویچ با کمک نیک سیرت مترجم کمکی رضا چلنگر همکلام شدیم و با توجه به فرصت کوتاه این مصاحبه سعی کردیم موضوعات روز و پاسخ اکثر سوالاتی که در ذهن هواداران پرسپولیس و در کل اهالی فوتبال وجود داشت را از زبان سرمربی کروات سرخپوشان جویا شویم. برانکو هم در طول این مدت سعی کرد مثل همیشه با طمانینه و آرامش خاصی پاسخگوی سوالات ما شود و شمرده و البته حساب شده اظهارنظر کند.

از شما چه پنهان انجام این گفت و گو حداقل نگارنده را امیدوار کرد که برانکو و پرسپولیس سال خوبی را پیش رو خواهندداشت. چون وقتی او از تیمش و آماده سازی سرخپوشان حرف می زد می شد براق امید را در چشم هایش به وضوح مشاهده کرد و این یعنی او به کاری که می کند ایمان قلبی و اعتقاد راسخ دارد. یعنی یکی از مهم ترین شروط موفقیت پرسپولیس اکنون مهیاست تا بعدا چه پیش آید هیچ کس نمی داند! آنچه پیش روی شماست ماحصل گفت و گوی ما با برانکوایوانکوویچ است.

برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی

برانکو ایوانکوویچ برای اولین بار در دوران مربیگری اش چه زمانی با فوتبال ایران آشنا شد؟

راستش برای اولین مرتبه یک ماه قبل از جام جهانی ۹۸ فرانسه تیم ملی کرواسی یک دیدار دوستانه با تیم ملی ایران برگزار کرد و من اولین بار به صورت مستقیم با فوتبال ایران ارتباط پیدا کردم.

همان بازی معروفی که بلاژویچ در پایان دیدار یک اظهارنظر جالب داشت؟

دقیقا همان بازی که بلاژویچ در پایان گفت اگر یوگسلاوی موفق به شکست ایران شود من یک توپ فوتبال را قورت خواهم داد.

هیچ وقت در مورد این اظهارنظر با چیرو صحبت نکردید؟

نه، این عادت بلاژویچ بود که اظهارنظرهایی از این دست داشته باشد. ما هم به حرف های اینچنینی چیرو عادت کرده بودیم و دیگر برایمان مهم نبود که بعد از پایان بازی چه حرفی زده یا چه اظهارنظری داشته که در نوع خود جالب توجه بوده است. بلاژویچ در اصطلاح شما مطبوعاتی ها حرف های بامزه و جنجالی (تیترخور!) زیاد داشت که این وجه تمایز بزرگ او با خیلی از مربیان به حساب می آید.

روزگاری را به یاد می آورید که به عنوان سرمربی تیم ملی امید ایران مشغول به کار شدید؟

بله، خوب آن دوران را به خاطر دارم.

برای عقد قرارداد با ایران از چیرو رخصت گرفتید؟

بله، در مورد حضورم در ایران با چیرو حرف زدم و به قول شما از او رخصت گرفتم.چ

واکنش بلاژویچ به این اتفاق چه بود؟

بلاژویچ گفت: «پیچ کوماته!» لعنتی امیدوارم موفق باشی.

حضور شما در فوتبال ایران سرآغاز یک دوران جدید در حرفه مربیگری تان بود.

بله، این اتفاق اصلا سرنوشت مربیگری من را تغییر داد و باعث شد در فوتبال آسیا به روی من گشوده شود و یک جورهایی به فوتبال شما و در کل قاره آسیا عادت کنم.

برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی

در مورد دوران حضور دادگان در راس فوتبال ایران چه حرفی برای گفتن دارید؟

رییس (دادگان) جزو مدیران مقتدر و کاربلدی بود که به همکاری با او همیشه افتخار کرده ام. یک همکاری در چارچوب سالم و بدون هرگونه حرف و حدیث را در دوران ریاست او در فدراسیون فوتبال پشت سر گذاشتم که در نوع خودش برای من تجربه بزرگی به حساب می آید.

می دانستید ششمین مربی کروات تاریخ باشگاه پرسپولیس هستید؟

می دانستم قبل از من هم وینکو و کرانچار در پرسپولیس کار کرده اند اما در مورد بقیه اطلاعات دقیقی نداشتم. سه نفر قبلی کدام مربیان بودند؟

ولادیسلاو بگوویچ یک مربی کروات بود که در ابتدای شکل گیری پرسپولیس مربی این تیم شد و استانکو پوکله پوویچ به همراه ایوان مت کوویچ در دهه هفتاد مربی پرسپولیس بوده اند.

جالب است.

کدام یک از این مربیان را می شناختید؟

نام ولادیسلاو بگوویچ را اصلا نشنیده بودم اما استانکو و مت کوویچ را دورادور می شناختم.

حدس می زدید سرمربی پرسپولیس شوید؟

راستش پیش از آن که حدس بزنم و اصلا این موضوع جدی شود، یک شب خواب دیدم سرمربی پرسپولیس شده ام.

واکنش شما نسبت به این خواب چه بود؟

طبعا از این که در خواب مربی پرطرفدارترین تیم ایران شده ام ناراحت نشدم ولی باور کنید در آن زمان واکنش خاصی نسبت به این قضیه نشان ندادم.

وقتی پیشنهاد همکاری از طرف باشگاه پرسپولیس را دریافت کردید چه گفتید؟

خیلی وقت بود که به فوتبال ایران فکر می کردم. حضور در رقابت های جام جهانی و جام ملت های آسیا باعث شده بود بیش از پیش روی اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران دقیق شوم. در نهایت هم که پیشنهاد پرسپولیس برای همکاری مشترک رسید.

برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی

یک سوال ما را بدون رودربایستی جواب می دهد؟

چرا که که.

اگر پیشنهادی برای همکاری با پرسپولیس نمی رسید، قصد نداشتید بدهی مالیاتی قراردادتان را پرداخت کنید؟

پرداخت این بدهی مالیاتی توسط فدراسیون فوتبال ایران تعهد شده بود. درواقع بدهی مالیاتی فدراسیون فوتبال به اداره مالیاتی ایران به حساب می آمد اما از آن جایی که فدراسیون فوتبال یک شخص به حساب نمی آید که او را ممنوع الخروج کنند من به ناچار ممنوع الخروج شدم. حالا هرچه بود خوشحالم که این دین از گردنم برداشته شد و بدون مشکل به ایران برگشتم.

در جلسه ای که منجر به توافق با پرسپولیس شد چه خواسته هایی را مطرح کردید؟

طبعا یکسری مسائل قابل بازگشایی نیست اما چارچوب های کلی و مبلغ قرارداد تا حدی مشخص بود و همین قضیه باعث شد این نشست چندان طولانی نشود و به سرعت به نتیجه برسیم.

احتمال عدم نتیجه گیری و مشکلات حاشیه ای تیمی مثل پرسپولیس شما را در انتخاب تان دچار تردید نکرد؟

هروقت شما مسئولیت تیمی را می پذیرید همان قدر که احتمال دارد موفق شوید بحث احتمال ناکامی شما هم طبعا وجود دارد. در مورد موضوع مربیگری من در پرسپولیس هم این موضوع صادق بود ولی اگر قرار باشد از جنبه بدبینی به قضیه نگاه کنیم که نباید هیچ کجا قبول مسئولیت کرد. من واقعا مایل بودم به حرف های مدیران باشگاه پرسپولیس اعتماد کنم و کارم را در این تیم آغاز کنم، چون واقعا تمایل داشتم به فضای فوتبال ایران برگردم و خاطرات گذشته اسم را یادآوری و تکرار کنم.

از این که به مسئولان پرسپولیس اعتماد کرده اید پشیمان نیستید؟

نه، دلیلی برای پشیمانی وجود ندارد. البته در ابتدای کار مشکلات مالی تیم را به شدت آزاد می داد و همین اتفاق باعث شده بود نسبت به آینده ناامید باشم اما این وضعیت تغییر کرده و حالا تیم یک استارت بزرگ زده و قصد دارد برای قهرمانی خیز بردارد.

پیش از این که سراغ اردوی آماده سازی برویم از موضوع صادقیان و اعلام عدم نیاز به این بازیکن صحبت کنید.

واقعیت مطلب در مورد صادقیان این است که او فصل سختی را در پرسپولیس پشت سر گذاشته بود و اصلا در شرایطی نبود که بتواند در تیم باقی بماند و با همین اوضاع روحی- روانی به کارش ادامه دهد. گاهی اوقات بازیکن مثل یک گمشده در تیم می گردد و هرچه به در و دیوار می زند نمی تواند به مقصدش برسد. در یک کلام صادقیان راهش را گم کرده بود، به همین خاطر ترجیح دادم در تیم دیگری و در شرایط دیگری به فوتبالش ادامه دهد تا نه این بازیکن ضرر کند و نه پرسپولیس با مشکلات حاشیه ای بیشتری رو به رو شود.

از اردوی ترکیه بگویید.

ما اردوی خوب و باکیفیتی را در ترکیه پشت سر گذاشتیم که اثرات مثبت خودش را در طول فصل نشان خواهدداد. با توجه به امکاناتی که در این کشور برایمان مهیا شده بود تمرینات بانشاط و خوبی را پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر هم شرایط ما نسبت به فصل گذشته و آغاز کارمان در روزهای اول خیلی بهتر شده و این واقعا امیدوارکننده است. البته اردوی آماده سازی تمام شده اما روند آماده سازی تیم کماکان ادامه دارد. باید کار و تلاش کنیم تا بتوانیم حضور موفقی در رقابت های لیگ برتر داشته باشیم. من همه اش در تلاش هستم تا این موضوع را به بازیکنان یادآوری کنم که تیم تا رسیدن به اوج آمادگی فاصله زیادی دارد و این فاصله فقط با کار و تلاش دوچندان پرخواهدشد.

برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی

سه بازی دوستانه در ترکیه داشتید. نظر شما در مورد این دیدارها چیست؟

ما در دیدار اول مقابل تیمی قرار گرفتیم که در سوپرلیگ ترکیه حضور داشت و از لحاظ امکانات سخت افزاری و نرم افزاری اصلا با ما قابل قیاس نبود اما بازیکنان بازی خوبی ارائه دادند. به طور کلی ۳ دیداری که در ترکیه داشتیم بازی های خوب و مفیدی از آب درآمد و کمک کرد که تیم رفته رفته به نقطه اوج خودش از لحاظ آمادگی تیمی و بدنی برسد.

چقدر امیدوارید به این روند در لیگ هم دنبال شود؟

دیدارهای لیگ با بازی های دوستانه اردوهای تدارکاتی تفاوت زیادی دارد. من نمی خواهم بین این دو مقایسه داشته باشم و موفقیت در بازی های دوستانه را به حضور موفق پرسپولیس در فصل آینده تعمیم بدهم اما مایلم به این نکته اشاره کنم که تا این جای کار آدرس را درست رفته ایم و در مسیر موفقیت گام بر می داریم.

قرعه کشی لیگ چطور بود؟ ترتیب دیدارهای پرسپولیس را چگونه می بینید؟

در لیگ هیچ حریفی آسان نخواهدبود. من عادت ندارم حریفان تیمم را درجه بندی کنم و براساس آن ها اولویت های تمرینی و تاکتیکی طراحی کنم یا به یک بازیکن در دیدار به اصطلاح راحت تر استراحت بدهم که در بازی دشوار بعد از او استفاده کنم. برای من در کار مربیگری هر بازی حکم فینال را دارد و باید تحت هر شرایطی موفق شوم.

یعنی بازی پرسپولیس- استقلال مثل بازی پرسپولیس و سیاه جامگان است؟

البته حساسیت ها تماشاگران روی نتیجه داربی بیشتر از بقیه بازی هاست و این برای تلاش دوچندان داشتن انگیزه خوبی است اما کافی نیست. باید برای هر بازی بهترین تدابیر را اتخاذ کنی تا بهترین نتایج را بگیری.

اگر اشتیماچ مربی استقلال می شد از این اتفاق استقبال نمی کردید؟

چرا، بدم نمی آمد با اشتیماچ زورآزمایی کنم؛ به خصوص که او به عنوان سرمربی تیم ملی کرواسی برایم کری خوانده بود و مترصد فرصت بودم که جواب این مربی را بدهم. ولی خب قسمت نبود و پرویز مظلومی هم یک مربی قابل احترام و یک حریف سرسخت است.

به خصوص که رکورددار پیروزی در داربی های پیاپی است.

گفتم که برایم قابل احترام است.

مظلومی در گفت و گو با ما گفت سه گل برای برانکو و پرسپولیس کنار گذاشته ام.

شاید مظلومی که با این شیوه اظهارنظر می کند نمی داند سابقه من در داربی ها چگونه است. من مرد موفق داربی ها هستم و بارها و بارها این موضوع را در کارم ثابت کرده ام. مظلومی هم باید این نکته را درک کند و بداند اصلا داربی آسانی پیش رو ندارد، چه بسا سه گلی که برای پرسپولیس و برانکو کنار گذاشته درون دروازه خودش کاشته شود.

برانکو ایوانکوویچ، کروات دوست داشتنی

می گویند فوتبال مورد علاقه برانکو دفاعی است و به پرسپولیس هجومی نمی خورد.

من منظور کسانی که این گونه اظهارنظر می کنند را اصلا درک نمی کنم. واقعا اگر منظور منتقدان این است که در بازی فوتبال، دفاع را فراموش کنیم و از ابتدا تا انتها فقط به حمله فکر کنیم نه، من طرفدار چنین طرز تفکری نیستم و فکر نمی کنم کسی هم باشد که چنین اتفاقی را یک تاکتیک شجاعانه و روبه جلو قلمداد کند. اگر نه، موضوع دفاع منطقی و حمله به موقع باشد که من واقعا به این طرز تفکر پایبند هستم و همیشه سعی کرده ام در تیم هایی که هدایت آن ها را به عهده دارم یک فوتبال زیبا و تماشاگرپسند ارائه دهم، در پرسپولیس هم چنین خواهم کرد. من هم یک پرسپولیس هجومی را دوست دارم و خیلی ناراحت می شوم اگر کسی برچسب فوتبال دفاعی به شیوه کار من در مربیگری بزند.اگر شما تصور می کنید فوتبال برانکو دفاعی است قطعا آلزایمر گرفته اید و ذهنیت درستی از بازی های تیم ملی خودتان در دوران سرمربیگری من ندارید. کدام فوتبال دفاعی؟!

می گویند شما برای عدم نیاز به سید جلال حسینی دستخط داده اید؟

من در مورد جذب بازیکنان اختیار تام دارم و در این باره لازم نیست به کسی دستخط بدهم یا یادآوری کنم که به فلان بازیکن احتیاج دارم و دیگری را نمی خواهم. این هم از آن شایعاتی است که به شدت آزارم می دهد.

و موضوع دلال استقلالی که پرسپولیس را بسته؟

قبل از هرچیزی باید به این نکته اشاره کنم که شاید این دفعه از مواضع خودم کوتاه آمدم و گذشت کردم اما دفعه دیگر کوتاه نمی آیم. اولین باری است که در طول دوران مربیگری ام متهم به ارتباط با یک دلال می شوم. این اصلا درست نیست. من نه چنین دلالی را می شناسم نه حاضرم روی نیمکت مربیگری تیمی بنشینم که توسط دلال بسته شده باشد. هرگز حاضر به انجام این کار نبوده و نیستم. تمامی بازیکنانی که جذب شده اند با نظر من و اعضای کمیته فنی بوده اند. اگر هم بازیکنی در لیست فروش قرار گرفته و مازاد اعلام شده فقط و فقط در این چارچوب بوده و بس. پس دیگر حرفی در این باره باقی نمی ماند.

می گویند برانکو نمی تواند در پرسپولیس پرحاشیه موفق شود.

قبول دارم که پرسپولیس پرحاشیه است اما من مربی نیستم که اسیر حاشیه ها شوم. طبعا وقتی تیم هواداران پرشماری دارد و اتفاقات درون آن برای خیلی ها مهم است حواشی اش هم خیلی ها را جذب می کند و حرف و حدیث به وجود می آید. این تبعات را سرمربی هر تیم بزرگی باید بپذیرد و با آن کنار بیاید. من هم این قضیه را پذیرفته ام و با آن کنار آمده ام و امیدوارم در پرسپولیس موفق شوم.

اگر حرف خاصی مانده بفرمایید؟

نه، فقط دو نکته دارم و تمام. اول این که مظلومی نباید زیاد روی برد در داربی حساب کند و در ثانی موفقیت در پرسپولیس یک کار کاملا گروهی و دسته جمعی است که امیدوارم در هر شرایطی برای این تیم رقم بخورد، چون به چشم می بینم که همه برای موفقیت تیم هم قسم شده اند و از جان مایه می گذارند.

راستی از کی روش و تیم ملی نگفتید.

کی روش مربی بزرگ و بادانشی است که فوتبال دنیا روی نام و اعتبار این مربی حساب می کند. من هم غیر از این که برای تیم ملی ایران در رقابت های پیش رویش آرزوی موفقیت کنم کار دیگری از دستم بر نمی آید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • پرسپولیسی

      دیگه دوست ندارم اقای برانکو! بدجوری داری ما رو اذیت میکنی!

    • آرش

      برانکو تو پرسپولیس موفق نمیشه اول که شناختی از بازیکنها و لیگ ایران نداره و اونم از بازیکن گرفتنش که سید جلال حسینی رو نمی خواد اون وقت لوکا ماریچ که رزومه خوبی هم نداره رو میاره ایران و پیام صادقان رو میفرسته بیرون و محسن مسلمان که بازی ساز هست رو بازی نمیده و بابک حاتمی که پا راست هست و پستش دفاع راست هست رو میذاره چپ بازی کنه اگر هم تو تیم ملی تا حدی موفق بود به خاطر این بود که اون موقع ایران نسل طلایی مثل عزیزی و باقری و دایی و کریمی و نکونام و... رو داشت کافیه ببینید که با دو تیم باشگاهی قبلی هم عملکرد خوبی نداشته و ضعف اصلی پرسپولیس در مدیریتش هست که با رفتن رویانیان و اشتباهات سیاسی شروع شد از برکنار کردن دایی و آوردن درخشان تا برانکو در حالی که زمانی که علی دایی از سمتش برکنار شد حسین فرکی و یحیی گل محمدی تیم نداشتن ولی مسئولان پرسپولیس درخشان رو گرفتن

    • هوادار 6 اتیشه

      نگران پرسپولیس شدم با این دو بازی که باخت

    • بدون نام

      لنگیا لنگیا هوادار شش اتیشه لنگی4444444444444 اینم مال فرهاد بود تقیدیم بهت لنگی لنگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج