جاباما
۲۳۲۶۶۸
۴ نظر
۵۴۸۱
۴ نظر
۵۴۸۱
پ

اهمیت وضعیت صحیح بدن

صاف بشین، قوز نکن!

«صاف بشین»، «قوز نکن»! من مطمئنم همه‌ی ما وقتی در سن رشد بودیم، این جملات هشدار دهنده را به دفعات از مادرمان شنیده‌ایم.

وب سایت تناسب اندام: «صاف بشین»، «قوز نکن»! من مطمئنم همه‌ی ما وقتی در سن رشد بودیم، این جملات هشدار دهنده را به دفعات از مادرمان شنیده‌ایم. اکثر ما ابروهایمان را بالا می‌انداختیم و به محض رفتن مادرمان، دوباره قوز می‌کردیم. شما اصلا نمی‌دانستید که او فقط بخاطر نحوه‌ی نشستن یا ایستادن شما عصبانی نیست، دلیلی در پشت این خشم وجود دارد. شاید او از تمام پیامدهای پوسچر بد آگاهی نداشت، اما بنظر می‌رسد که مادر شما همیشه به نحوی، بهترین چیز را می‌داند!

پوسچر خوب چیست و چرا اینقدر مهم است؟ اساسا پوسچر به هم ترازی و موقعیت بدن با توجه به نیروی همیشه حاضر گرانش اشاره دارد. ما چه در حال ایستاده باشیم یا نشسته و درازکش، جاذبه‌ی زمین، نیرویی بر مفاصل، رباط‌ها، و عضلات ما وارد می‌کند. پوسچر خوب، مستلزم توزیع نیروی گرانش از طریق بدن ماست، به نحوی که به هیچ یک از ساختارهای بدن فشار بیش از حد وارد نشود.

هنگامیکه من در حال گرفتن مدرک مربی‌گری خصوصی‌ بودم، آنها اغلب در مورد اهمیت پوسچر خوب در زمان ورزش و تمرین با وزنه صحبت می‌کردند. من یاد گرفتم که پوسچر بر نحوه‌ی راه رفتن، دویدن، پریدن، بلند کردن وزنه‌ها و اجرای مهارت‌های دیگر، تاثیر می‌گذارد. بخاطر مزایای زیاد آن، مانند سهولت حرکت، تعادل خوب، قدرت و انعطاف پذیری عضلات، قرارگیری درست ستون فقرات، و عملکرد مناسب اندام‌های داخلی، بدن شما احساس خوبی خواهد داشت، و در نتیجه شما نیز حس خوبی پیدا خواهید کرد.


صاف بشین، قوز نکن!

از آنجایی که هشدار مادرها برای صاف نشستن کافی نیست، در اینجا ۷ دلیل دیگر بیان می‌کنیم که چرا پوسچر خوب برای سلامتی شما مهم است.

۱ . تصویری بهتر و مطمئن‌تر از شما نشان می‌دهد

پوسچر خوب، اعتماد بنفس را افزایش خواهد داد. این را امتحان کنید: در مقابل یک آینه، یک نفس عمیق بکشید و صاف بایستید. سپس دوباره مانند یک پوسچر بد قوز کنید. این کار را چند بار تکرار کنید. تفاوت را می‌بینید؟ در مورد افراد پیرامون‌تان که از نظر شما با اعتماد بنفس هستند فکر کنید. من فکر می‌کنم که بسیاری از این افراد، صاف می‌ایستند و پوسچر بسیار خوبی دارند. این قطعا اعتماد بنفس را به تصویر می‌کشد.

۲. تنفس، راحت‌تر و عمیق‌تر می‌شود

در مطب پزشکان، اغلب از ما خواسته می‌شود که در زمان گوش دادن به صداهای ریه، صاف بنشینیم. این کار بندرت اثر دائمی دارد، زیرا تا زمانیکه لازم باشد به اشخاص یاداوری شود که این کار را انجام دهند، یعنی بدن آنها عادت کرده که در حالت خمیده راحت‌تر باشد. وقتی آنها سعی می‌کنند صاف بنشینند، عضلات و تاندون‌های جلویی را که در حال حاضر بیش از حد کوتاه شده‌اند را سفت می‌کنند و این باعث محدودیت‌هایی در سهولت حجم تنفس می‌شود. حتی کمی سفت کردن این عضلات برای صاف کردن بیشتر شخص، باعث سفتی در کل بالا تنه می‌شود و تنفس عمیق را مشکل می‌سازد.

۳ . گردش خون و گوارش را بهتر می‌کند

وقتی صحبت از دستگاه گوارش می‌شود، پوسچر مناسب به اندام‌های داخلی شکم، این امکان را می‌دهد که بدون فشار غیر ضروی که می‌تواند باعث اختلال درجریان طبیعی و عملکرد دستگاه گوارش شود، وضعیت طبیعی‌شان را به خود بگیرند. یک پوسچر نامناسب و خمیده بعنوان یک عامل موثر در مشکلات گوارشی متعدد، از برگشت اسید گرفته تا یبوست و حتی فتق، در نظر گرفته می‌شود.

۴ . باعث می‌شود لاغرتر و جوان‌تر بنظر برسید

وقتی یک پوسچر خوب داشته باشید، فورا ۱.۵ تا ۳ کیلو از وزن ظاهری‌تان کاسته می‌شود! اینکار باعث می‌شود که شما باریک‌تر و جوان‌تر بنظر برسید و لباس‌هایتان بهتر بنظر خواهند آمد.

۵ . به عضلات و مفاصل‌تان کمک کنید

پوسچر خوب به ما کمک می‌کند تا استخوان‌ها و مفاصل را در هم‌ترازی درستی نگه داریم، بطوریکه از عضلات ما به درستی استفاده شود و پوشش غیر طبیعی سطوح مفصل که می‌تواند منجر به آرتریت دژنراتیو و درد مفاصل شود، کاهش یابد. همچنین فشار بر روی رباط‌هایی که مفاصل ستون فقرات را کنار هم نگه می‌دارند را کاهش داده و احتمال آسیب دیدگی را به حداقل می‌رساند.

یک پوسچر خوب به عضلات امکان می‌دهد که موثرتر کار کنند و باعث می‌شود که بدن از انرژی کمتری استفاده کند، در نتیجه از خستگی عضلات جلوگیری می‌کند و به جلوگیری از کشش عضلانی، اختلالات بیش کاری و حتی درد عضلانی و درد پشت نیز کمک می‌کند.

۶. قالب ذهنی‌تان را تغییر دهید

پوسچر می‌تواند بر قالب ذهنی شما تاثیر بگذارد و قالب ذهنی شما نیز می‌تواند پوسچرتان را تحت تاثیر قرار دهد! بنابراین هنگامیکه شما خوب و شاد هستید و بر همه چیز تسلط دارید، معمولا پوسچرتان درست و باز است. در مقابل، افرادی که افسرده هستند و درد مزمن دارند، اغلب به حالت خمیده می‌ایستند یا می‌نشینند.

دفعه‌ی بعدی که احساس افسردگی کردید یا بخاطر چیزی مضطرب بودید، سعی کنید پوسچرتان را تغییر دهید، مستقیم بایستید، و نفس عمیق بکشید. داشتن پوسچر خوب در نشستن و ایستادن، تنفس کامل و طبیعی را آسان‌تر کرده و به آرامش و تمرکز کمک می‌کند. بسیاری از تمرینات شرقی مانند یوگا و تای‌چی روی وضعیت بدن (پوسچر) کار می‌کنند.

۷ . ستون فقرات سالم

پوسچر صحیح، یک راه آسان اما بسیار مهم برای سالم نگه داشتن چندین ساختار پیچیده در پشت و ستون فقرات است. حمایت از پشت بخصوص برای افرادی مهم است که ساعات زیادی در پشت میز نشسته‌اند یا در طول روز سر پا هستند. نداشتن پوسچر خوب و حمایت کافی از پشت می‌تواند کشش را بر عضلات افزایش داده و بر ستون فقرات فشار وارد کند.

فشار ناشی از پوسچر به مرور زمان می‌تواند ویژگی‌های آناتومیک ستون فقرات را تغییر دهد و منجر به احتمال انقباض عروق خونی و اعصاب شود. نشستن و ایستادن با هم‌ترازی مناسب، به شما امکان می‌دهد که با خستگی و فشار کمتر روی رباط‌ها و مفاصل بدنتان، بطور موثرتری کار کنید.

صاف بشین، قوز نکن!

آگاهی از پوسچر خوب، اولین گام برای شکستن عادات قدیمی پوسچر بد و کاهش استرس و فشار روی ستون فقرات است. بنابراین به حرف مادرتان گوش کنید و «صاف بنشینید».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا کلمه "پوسچر" معادل فارسی نداشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • زیبا

      خوب همون اول میگفتید وضعیت بدن ...پوسچر دیگه چیه ؟فارسی رو پارس بدار ..........

    • Abuzar

      سلام من ۱۴ سالم هست به دلیل بد نشتن تو خونه ومدرسه وسنگین کردن کیف مدرسه ام کمرم قوص دار شده وخیلی هم زشت شده یه راه درمان با ورزش یا چیزه دیگه بهم بگید

    • محمدی

      من هرکاری میکنم نمیتونم صاف بایستم وبشینم چیکاربایدبکنم؟؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج