جاباما
۲۳۳۷۲
۵۰۲۴
۵۰۲۴
پ

حضرت فاطمه حقیقت قرآن است

بسیاری از آیات قرآن اشاره به شخصیت حضرت فاطمه الزهرا(س) دارد که برخی از آیات بین اهل بیت مشترک است؛ از جمله آیه تطهیر در سوره احزاب و آیه مباهله در سوره مبارکه آل عمران که حضرت زهرا (س) از مصادیق آن است.

خبرگزاری مهر: یک مدرس حوزه با بیان اینکه شریعت مقدس اسلام برای درون خانواده دو نظام تربیت و معیشت تعریف شده است که نظام معیشت بر دوش مرد و نظام تربیت بر دوش مادر قرار داده شده، گفت: نظام تربیت و دیندار شدن نسل به دست مادر است .

حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان مدرس حوزه، در تشریح مجموعه آیات قرآن که در شأن حضرت زهرا(س) نازل شده است؛ گفت: بسیاری از آیات قرآن اشاره به شخصیت حضرت فاطمه الزهرا(س) دارد که برخی از آیات بین اهل بیت مشترک است؛ از جمله آیه تطهیر در سوره احزاب و آیه مباهله در سوره مبارکه آل عمران که حضرت زهرا (س) از مصادیق آن است.

وی افزود: علاوه بر آیه مودت که مربوط به غنیمت است، بخش زیادی از آیات سوره "دهر" یا "انسان" مربوط به حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) است و یا سوره "کوثر" که شیعه و سنی آن را منسوب به حضرت زهرا(س) دانسته اند، اما تعداد آیاتی که منسوب به ایشان است احصا نشده چون آیات دارای بطون هستند و تنها بخشی از لایه های باطنی قرآن از طریق روایات به ما رسیده است.

حضرت زهرا(س) از آنجا که "بقیة النبوه" است قرآن ناطق است

نویسنده کتاب‌ «لوامع‌البیان» تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه حضرت زهرا(س) قرآن ناطق است یعنی همانطور که پیامبر(ص) را اینگونه توصیف کردند و حتی راویان اهل سنت از جناب عایشه نقل کردند که خلق پیغمبر چگونه بود؟ در یک جمله گفت: "خلقه القرآن". یعنی تمام قرآن تجلی صفات پیغمبر اکرم(ص) است و از آنجا که حضرت زهرا (س) ملقب به "بقیة النبوه" است پس قرآن کریم بیان اوصاف حضرت زهرا(س) و در واقع حقیقت قرآن است.

یعقوبیان در مورد محتوای آیاتی که ناظر به شخصیت حضرت زهرا(س) است، گفت: عمده آیات بر مقام عصمت حضرت زهرا(س) تأکید دارد که "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس و یطهرکم تطهیرا" بر طهارت حضرات معصوم (ع)عموما و حضرت زهرا(س) اشاره دارد. مشابه این آیه گاهی به جای تعبیر به عصمت، تعبیر به عنوان"صدیقه" می کنند؛ "یا ایتها الصدیقة الشهیده" این صدیقه بودن که از القاب حضرت زهرا(س) است یعنی کسی که در قول و عمل پیامبر را تصدیق می کند لذا در برخی از روایات ازاین، تعبیر به مقام عصمت شده است.

وی افزود: در آیه مباهله که به معنی "ملاعنه" و لعن کردن یکدیگر است؛ حضرت زهرا(س) به عنوان رکنی از این آیه حضور دارند که از حضرت به عنوان" نسائنا" یاد شده یعنی تنها زنی که می تواند در جریان اثبات حقانیت پیامبر(ص) دفاع کند حضرت زهرا (س)است.

حضرت فاطمه حقیقت قرآن است

نظام تربیت و دینداری در دست مادر است

این محقق و نویسنده در ادامه با اشاره به نامگذاری ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان "روز مادر" گفت: در شریعت مقدس اسلام برای درون خانواده دو نظام تربیت و معیشت تعریف شده که نظام معیشت بر دوش مرد و نظام تربیت بر دوش مادر قرار داده شده است و فرموده همه باید بسیج شوند و در این مسیر به مادر کمک کنند.

نویسنده کتاب «بررسی روایات سهوالنبی(ص)» یادآور شد: اینکه حضرت علی(ع) در نهج البلاغه "زن" را ریحانه یا گل خوشبو خوانده است؛ باید بگویم که تفاوت گل با درخت این است که همه از درخت انتظار میوه دادن می کنند، اما از گل انتظار میوه دهی ندارند.

وی افزود: گل را بو می کنند که مشام جان را معطر کنند و مادر گل در فضای خانه است که مشام جان را معطر می کند و تربیت فرزند به دست مادر است که این مسئولیت را شریعت مقدس متوجه مادر کرده است، لذا به مادر نگفته که شما باید میوه دهید و کار اقتصادی کنید و معیشت خانواده را تأمین کنید، بلکه تربیت انسانها و عشق به خانواده را تعریف کرده است.

حجت الاسلام یعقوبیان تأکید کرد: در سوره مبارکه " نساء" خداوند می فرماید اگر خواستید مال یتیمی که دست شماست را به او برگردانید دو آزمون باید انجام دهید یکی اینکه این یتیم به بلوغ رسیده است و دوم اینکه آیا از نظر اقتصادی رشید شده یا نه. یعنی مال یتیمی که می خواهید برگردانید دو آزمون دارد چون مال مایه قیام زندگی است و اگر نباشد زندگی نمی چرخد برای همین خداوند بر این مسئله تأکید می کند.

وی افزود: حالا این نتیجه را می خواهم بگیرم که وقتی مالی را می خواهیم به یتیمی برگردانیم خداوند می فرماید دو آزمون برگزار کنید وگرنه آن دنیا مسئولیم. اگر ما می خواهیم زمام تربیت بچه هایمان را به کسی بسپریم آیا نباید آزمونی انجام دهیم؟ و آیا درست است که او را به هر مهد کودک و فضای آموزشی بسپاریم؟ نظام تربیت دست مادر است. مادر است که عواطف و احساسات را تزکیه می دهد و به قول فلاسفه معرفت، عواطف و اراده موتور محرکه آدمی و عامل دینداری است که دست مادر است.

وی با اشاره به مقام مادر در آیات و روایات اسلامی گفت: در سوره اسرا خداوند می فرماید: "و َقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا " کوچک ترین کلمه که "اف " است را نباید به پدر و مادر گفت. و از طرفی فرموده که بال رحمت را برای پدر و مادر بگشایید و اینها را از خود دور نکیند و مثلا به خانه سالمندان نبرید. مقام والدین آنقدر بالاست که قبل از اینکه بگوید مشرک نشوید می فرماید" و بالوالدین احسانا".

این مدرس حوزه تأکید کرد: در دعای ۲۴ صحیفه سجادیه حضرت می فرماید" خدایا کاری را با جان من کن که خودت به من الهام کنی چه کاری برای پدر و مادرم انجام دهم؛ و باز می فرماید "خدایا مرا چنان بار بیاور که همانطور که از پادشاهی خشمگین می ترسم از هیبت و شکوه پدر و مادرم آنگونه بترسم و از طرفی همچون مادری مهربان با آنان خوشرفتاری و مهربانی کنم."

مادر شاهراه اتصال به بهشت است/ تبیین حدیث" نبوی در مورد مادر

وی به تفسیر روایت " الجنة تحت اقدام الامهات" از قول پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: بهشت زیر پای مادران است. پیامبر نمی خواهد فقط بگوید که مادر بهشتی است بلکه منظور ایشان این است که اولا مادر یعنی تجلی بهشت و امنیت خانه و کسی که عامل بهشتی شدن خانواده است مادر است. ثانیا اگر شما دنبال بهشت هستید باید کمر همت ببندید و در خدمت مادر باشید. ثالثا مادر راه اتصال به بهشت است.

یعقوبیان تصریح کرد: پیامبر(ص) در مورد حضرت زهرا(س) فرمود که هر وقت من مشتاق بهشت می شوم فاطمه را می بویم و می بوسم. یعنی حضرت زهرا(س) راه ورود و اتصال پیامبر(ص) به بهشت است. او "ام ابیها "ی پیغمبر است.

وی با بیان اینکه مادر شاهراه اتصال به بهشت است، افزود: در جریان دلشکستگی مادری از فرزند و حاضر شدن پیامبر(ص) بر بالین آن پسر در هنگام احتضار، پیامبر خطاب به آن مادر فرمود که مادر دل شکسته تو دهان پسرت را قفل کرده است. شما در کدام مکتب الهی و غیرالهی می توانید حرمت مادر را به این اندازه ببینید؟! این مقام مادر است که اگر دل او شکست تلقین پیغمبر هم اثر ندارد.

این نویسنده و محقق تأکید کرد: علمای بزرگ ما نیز بر حرمت پدر و مادر تأکید می کردند، "سیدبن طاووس" که از بزرگان شیعه به شمار می رود در وصیت نامه خود به فرزندانش سفارش کرد که وقتی از دنیا رفتم پدر و مادرم در یک جا دفن هستند مرا در زیر پای آنان دفن کنید تا خداوند به واسطه آن دو مرا بیامرزد و این رفتار علمای ما با پدر و مادر است و معلوم می شود چقدر این مسئله در اسلام اهمیت دارد.

قرآن "زن" را مایه آرامش خانواده می داند

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری میلاد حضرت زهرا(س) به عنوان " روز زن" به تبیین مقام والای زن در اسلام با استناد به آیاتی از قرآن پرداخت و گفت: در سوره روم خداوند می فرماید: "خلق لکم من انفسکم أزواجاً لتسکُنوا الیها و جعل بینکم مودة و رحمة" خداوند زن را سبب آرامش و سکینه خانه قرار داده است. در فضای روابط زن و شوهر باید مودت و رحمت حاکم باشد. حضرت آیت الله حسن زاده آملی می فرماید: با نفس مضطرب نمی شود به بندگی خدا نائل شد. زمانی انسان می تواند بندگی کند که در فضای خانه و خانواده آرامش حاکم باشد و تا نفس انسان مطمئنه نباشد نمی تواند بندگی کند.

حجت الاسلام یعقوبیان تأکید کرد: قرآن "زن" را مایه آرامش خانواده می داند تا در سایه آن اعضای خانواده به بندگی دست یابند. اگر زن نباشد از عبادت و توحید در آن خانه خبری نیست و روابط در خانه باید بر پایه عشق و رحمت باشد.

این مدرس حوزه در پایان تصریح کرد: در صحیفه سجادیه آمده که عالم بر مدار محبت می چرخد اصلا عامل ایجاد عالم عشق است. قرآن مسیر عالم را مسیر عاشقانه معرفی می کند" قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ"عشق بدون وجود زن ظرف تجلی در عالم ندارد و تجلی بخش عشق در عالم وجود زن است به همین دلیل پیامبر می فرماید از دنیای شما سه چیز را محبوب من است که یکی از آن "زن" است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج