جاباما
۲۳۳۷۹
۴ نظر
۵۰۱۴
۴ نظر
۵۰۱۴
پ

چرا مد شما را بیمار می کند ؟

سندر م شلوار جين تنگ، تغيير شكل انگشتان ، مشكلات گوارشي، آرتروز، تار شدن ديد، جراحت‌هاي پوستي،كمردرد، ‌ديسك كمر، ديابت و ... همه ممكن است به دليل علاقه شما به مد به وجود بيايد

چرا مد شما را بیمار می کند ؟

چرا مد شما را بیمار می کند ؟

برترین ها: درحالي‌كه به‌تازگي از خريد بازگشته‌ايد، بي‌صبرانه منتظر رسيدن مهماني چند روز آينده هستيد تا با لباس‌هاي جديد بين دوستان‌تان ظاهر شويد‌ اما بعد از چند روز علائم عجيبي در بدن‌تان ظاهر مي‌شود. ناگهان دچار دل درد شده و كمردردهاي مزمن به سراغ‌تان مي‌آيد؛ بعضي ديگر ممكن است حس كنند ديدشان تار شده، سر درد گرفته‌اند يا مرتب در گوش خود صداهايي مي‌شنوند. تحقيقات نشان مي‌دهد سرمنشا تمام اين عوارض و بيماري‌ها، لباس‌ها و زيورآلاتي است كه اتفاقا شما با قيمت‌هاي بالا آن‌ها را تهيه كرده‌ايد. خريد لباس‌هاي مد روز و خوش‌پوش بودن هزينه زيادي دارد اما ضرر اين لباس‌ها فقط به جيب شما نمي‌رسد بلكه بعضي از انواع لباس‌ها اثرات بدي روي سلامت دارند و خريد آن‌ها مي‌تواند در آينده هزينه‌هاي درماني زيادي را روي دست‌تان بگذارد. در اين مطلب سعي مي‌كنيم بعضي از مهم‌ترين عوارض اين نوع لباس‌ها، زيورآلات و لوازم آرايشي را مطرح كنيم تا شايد شما را از آسيب‌هاي بيشتر در آينده در امان نگاه دارد.


چرا مد شما را بیمار می کند ؟

كفش‌هاي پاشنه بلند

آسيب:آرتروز، كمردرد و تغيير شكل انگشتان

كفش‌هاي پاشنه بلند به ميزان بسيار زيادي فشار بر پاشنه پا را افزايش مي‌دهند كه ميزان آن تا ۷ برابر حد معمول اندازه‌گيري شده است. همچنين محققان دانشگاه آكسفورد متوجه شدند، پوشيدن اين كفش‌ها نيروي زيادي به قسمت‌هاي داخلي مفاصل زانو وارد كرده و باعث آسيب رسيدن به آن‌ها مي‌شوند. اين موضوع مي‌تواند در دراز مدت باعث ابتلا به مشكلات مختلفي از جمله آرتروز شود.

پوشيدن اين كفش‌ها باعث مي‌شود، وزن بدن به‌طور مساوي روي پاها تقسيم نشود كه اين موضوع باعث كوتاه‌تر شدن عضلات ساق پا و ضخيم‌تر شدن تاندون‌هاي آشيل مي‌شوند. معمولا نوك اين كفش‌ها هم بسيار باريك بوده و فضاي كافي براي انگشتان پا ندارند كه درد در اين ناحيه به‌وجود آورده و حتي خانم‌ها را در معرض خطر تغيير شكل انگشتان قرار مي‌دهند.

به اعتقاد پزشكان كفش‌هاي پاشنه بلند فشار زيادي را به عضلات پشت كمر وارد مي‌كنند كه اين عامل مي‌تواند يكي از دلايل ناشناخته ابتلا به سردردهاي ميگرني به حساب بيايد. پوشيدن كفش‌هايي كه پاشنه آن‌ها بلندتر از ۵ سانتي‌متر است، تنظيم بدن را به‌هم مي‌زند و كل بدن را به سمت جلو متمايل مي‌كند؛ در اين حالت فشار زيادي به كمر و ستون فقرات وارد مي‌آيد كه درنهايت خود را با ميگرن نشان مي‌دهند.

وقتي يك خانم با كفش جديد پاشنه‌بلند در مهماني به سر مي‌برد، در حال دردكشيدن در ناحيه پاهايش است و اين درد حدود يك ساعت‌ونيم بعد از نخستين قدم به اوج خود مي‌رسد. اين مشكل بسيار شايع است و محال است يك خانم‌ آن را تجربه نكرده باشد. ‌

براساس يك تحقيق علمي، زنان نمي‌توانند بيش از ۳۴ دقيقه كفش‌هاي جديد خود را تحمل كنند و بعد از اين مدت پاهاي آن‌ها درد مي‌گيرد.


چرا مد شما را بیمار می کند ؟

شلوار جين تنگ

آسيب: فشار بر سيستم عصبي، عفونت، بي‌حسي در پاها و مشكل در گوارش

در آرشيو پزشكي طب داخلي دانشمندان ايالات متحده از يك بيماري عجيب به نام «سندرم شلوارهاي تنگ» نام برده شده كه هر سال تعدادي از مردم را به‌خود مبتلا مي‌كند، بسياري از اين افراد كه معمولا اشخاص ميانسال و حتي مسن هستند چند ساعت بعد از خوردن غذا دچار مشكل گوارش، دل‌درد و سوزش سر معده مي‌شوند. در واقع شلوار جين بسيار تنگ حركات داخلي دستگاه گوارش را مختل مي‌كند و موجب تجمع گاز در معده و نفخ شكم مي‌شود‌ ‌كه اين عامل در نهايت خود را با درد معده نشان مي‌دهد. براي آن‌كه متوجه شويد آيا شما هم در معرض خطر ابتلا به اين سندرم هستيد روش كار بسيار ساده است، براي اين كار كافي است سايز شلوار خود را با اندازه دور كمرتان مقايسه كنيد. معمولا اختلاف اين ۲ اندازه بايد ۵/۷ سانتي‌متر يا كمي بيشتر‌ باشد. شلوار جين تنگ مي‌‌تواند باعث عفونت مثانه در خانم‌ها شود. هميشه در اطراف مقعد، باكتري‌‌هايي وجود دارند كه مي‌توانند در اثر اصطكاك لباس به طرف مجراي ادراري خانم‌ها حركت كرده و خيلي سريع باعث عفونت شوند كه نشانه آن سوزش و تكرر ادرار است. از طرف ديگر محققان دانشگاه پورتلند مي‌‌گويند، چون در اين لباس‌‌ها امكان تبادل هوا وجود ندارد، شانس رشد قارچ‌ها افزايش مي‌يابد. محيط تاريك، مرطوب داخل اين شلوارها محل او بسيار مناسبي براي رشد سريع قارچ‌‌ها فراهم مي‌كند كه عوارض آن‌ها با خارش و سرخي‌ پديدار مي‌شود. شلوارهاي بسيار تنگ باعث به وجود آمدن درد در قسمت‌هاي پاييني بدن مي‌شود.


شكم‌بندها

اختلال در سيستم گوارشي، جراحت‌هاي پوستي

شكم‌بندها كه زير لباس براي كوچك‌تر نشان‌دادن شكم پوشيده مي‌شوند، درست مانند شلوارهاي جين تنگ در كار سيستم گوارش اختلال ايجاد مي‌كنند. اين نوع از پوشش‌ها كه معمولا بسيار تنگ بوده و براي مدت طولاني در طول روز مورد استفاده قرار مي‌گيرند، سيستم عصبي بدن را هم تحت‌تاثير قرار مي‌دهند و علاوه بر آن باعث ظاهرشدن جراحت‌هايي روي پوست مي‌شوند.شكم‌بندها معمولا مانع از آن مي‌شوند تا ريه‌هاي ما به‌طور كامل از هوا پر شود. به‌اين ترتيب اكسيژن كافي به بدن نمي‌رسد و ممكن است به شما احساس سرگيجه و ضعف داده شود. عروق پوست، عروق بسيار ظريف و نازكي هستند كه كار تغذيه و خون‌رساني به اين عضو بسيار مهم و حساس بدن را بر عهده دارند. وقتي اين عروق تحت‌فشار دائمي قرار مي‌گيرند به‌تدريج تنگ و بسته مي‌شوند در نتيجه جريان خون در بافتي كه مورد فشار قرار گرفته است به‌هم مي‌خورد و رشد پوست مختل مي‌شود. به‌همين دليل پوست هم مي‌تواند به آساني زخم شود و هم به‌دليل نقص تغذيه‌اي كه پيدا مي‌كند دچار بريدگي‌هاي ماندگار ‌شود.


چرا مد شما را بیمار می کند ؟

پيراهن و كراوات

آسيب‌: سردرد، تارشدن ديد شنيدن صداي اضافي در گوش

پيراهن‌هاي بسيار تنگ و كراواتي كه خيلي محكم بسته شده باشد، مي‌تواند گردش خون به سمت مغز را محدود كرده و فشار وارد شده به كره چشم را افزايش دهد. اين لباس‌ها همچنين دامنه حركتي در اطراف گردن و شانه‌ها را كاهش مي‌دهند كه علاوه‌بر واردكردن نيروي زياد بر عضلات اين نواحي، باعث ضعيف‌شدن اين قسمت‌ها مي‌شود. شايد عجيب به‌نظر برسد اما كراوات يكي از عوامل مهم ابتلا به بيماري‌هاي عفوني در بين مردان است. اين تكه از لباس هنگام شستن دست‌ها، هنگامي كه پشت ميز نشسته‌ايد و بسياري مواقع ديگر كه شما متوجه نيستيد با سطوح مختلف برخورد كرده و ميكروب‌ها را به‌خود جذب مي‌كند. دقيقا به همين دليل است كه برخي از بيمارستان‌ها در كشورهاي مختلف پزشكان را از پوشيدن كراوات منع كرده‌اند.


لنزهاي چشمي

عفونت

شايد عوض كردن رنگ چشم‌ها براي بعضي از مردم جالب باشد اما استفاده نادرست از لنزهاي چشمي ممكن است عوارض جبران‌‌ناپذيري به همراه داشته باشد. واقعيت اين است كه بسياري از اين لنزها از سازمان‌هاي بين‌المللي استاندارد و بهداشت تاييديه نگرفته‌اند. قرار دادن لنزهاي خيلي تنگ روي چشم باعث قرمزي، ورم چشم، تحريك قرنيه و حتي عفونت مي‌شود. لنزهاي بزرگ‌تر از اندازه چشم هم عملكرد طبيعي چشم را تحت‌تاثير قرار مي‌دهند و خطر آسيب رسيدن به قشاي خارجي روي چشم را بيشتر مي‌كنند. چشم‌ها يك مكانيسم محافظت طبيعي در برابر عوامل خارجي دارند و آن هم مايع است كه روي چشم را پوشانده و شامل آنزيم‌هاي مفيد است اما گاهي ميكروب‌هايي كه روي لنزها رشد مي‌كنند از اين لايه عبور كرده و سلامت چشم را به خطر مي‌اندازند.يكي ديگر از نكات نگران‌كننده اين است كه در بعضي مواقع استفاده‌كنندگان از اين لنزها فقط به شست‌وشوي آن‌ها با آب معمولي اكتفا مي‌كنند و نسبت به استفاده از محلول‌هاي استريل شست‌وشوي چشم بي‌توجه هستند.


چرا مد شما را بیمار می کند ؟

كيف‌هاي زنانه

كمردرد، گردن درد و ديسك كمر

با وجود وسايلي مانند تلفن همراه، دفترچه يادداشت، بطري آب، كيف لوازم آرايش، كيف پول، اسپري، كتاب و مانند آن‌ها، وزن كيف دستي زنان به‌طور متوسط به بيش از ۳كيلوگرم مي‌رسد. تحقيقات انجام شده توسط جامعه ستون فقرات و بيماري‌هاي مفصلي انگلستان نشان مي‌دهد تقريبا نيمي از زنان به‌دليل حمل كيف‌هاي دستي سنگين از كمردرد يا دردهاي مفصلي رنج مي‌برند. اين در حالي است كه برخي از زنان كيف‌هاي سنگين و با وزن بيش از ۶ كيلوگرم را با خود حمل مي‌كنند كه هنگام حمل آن‌ها ستون فقرات از حالت تعادل خارج شده و به بخش‌هاي خاصي از بدن فشار وارد مي‌كند كه مي‌تواند باعث بروز دردهاي مزمن و حتي تغيير شكل جزئي ستون فقرات شود.هنگام حمل اين كيف‌ها، گردن شما به‌طور ناخودآگاه به سمت ديگر متمايل مي‌شود تا به شما در حفظ تعادل بدن‌تان كمك كند كه در دراز مدت باعث بروز دردهايي در يك قسمت گردن مي‌شود؛در اين هنگام شانه‌اي كه بار را حمل مي‌كند به سمت عقب متمايل مي‌شود كه باعث وارد شدن فشار زياد به عضلات پشت و ستون فقرات مي‌شود. درصورتي كه اين كار در مدت زمان طولاني تكرار شود، بافت‌هاي داخل ديسك كمر و گردن از بين مي‌روند و به عصب‌ها فشار وارد مي‌شود. اين موضوع مي‌تواند به دردهاي مزمن در اين نواحي منجر شود كه در مواقعي جز عمل جراحي راهي براي بهبود آن‌ها نيست.


لوازم آرايشي

ديابت، مسموميت سربي

در بسياري از محصولات آرايشي و بهداشتي تركيبات شيميايي موسوم به فتاليت‌ها وجود دارند كه خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي‌دهند. اين مواد شيميايي مي‌توانند اختلالات هورموني ايجاد كرده و ويژگي‌هاي هورمون استروژن زنان را تقليد كنند. همين عامل باعث ابتلا به بيماري‌هاي گسترده‌اي مي‌شود كه در بسياري از مواقع تا سال‌ها مخفي باقي مي‌مانند.مسموميت سربي هم يكي ديگر از عوارضي است كه كودكان و زنان استفاده‌كننده از لوازم آرايش را هدف قرار داده است. چندي پيش سازمان FDA اعلام كرد، در بيش از 400برند مختلف از رژ لب‌ها سرب وجود دارد كه مي‌تواند سلامت زنان و فرزندان آينده آن‌ها را در معرض خطر قرار دهد؛اين فلز به قدري خطرناك است كه پزشكان معتقدند، حتي مقادير بسيار كم آن هم مي‌تواند اثرات سوئي روي بدن انسان داشته باشد. متاسفانه بسياري از دختران از سنين پايين و حتي از دوران كودكي شروع به استفاده از محصولات آرايشي مانند رژ لب مي‌كنند اما فلز سرب موجود در اين محصولات روي مغز كودكان اثر گذاشته و فعاليت برخي ژن‌ها را بيشتر يا كمتر مي‌كنددر نتيجه اين امر، كودكان دچار بيماري‌هاي رواني مانند بيش‌فعالي، كاهش توجه، تمركز و مانند آن مي‌شوند و بهره هوشي آن‌ها به‌شدت كاهش پيدا مي‌كند. در زنان باردار هم سرب روي رشد طبيعي جنين اثر گذاشته و عوارضي مانند تولد زودرس يا نقص عضو مادرزادي را همراه دارد.


چرا مد شما را بیمار می کند ؟

دمپايي‌‌ها

آسيب به عضلات پشتي پا، تغيير حالت راه رفتن و آسيب به قوزك

استفاده كوتاه مدت از دمپايي‌ها ضرر چنداني ندارد اما اگر فردي مرتب انواع خاصي از آن‌ها را به پا كند، خود را در معرض خطر قرار داده است. دمپايي‌هايي كه كفي نازك داشته و پشتيباني خوبي از قوس كف پا ندارند باعث ابتلاي فرد به يك بيماري به نام فاشياي پلانتار مي‌شوند. در اين حالت بافت‌هايي كه زير پا قرار دارند دچار تورم شده و درد شديد در ناحيه پاشنه پا را به همراه مي‌آورند.
دمپايي‌هاي بند انگشتي وضعيت بدتري دارند؛ افرادي كه از اين نوع دمپايي‌ها استفاده مي‌كنند در بعضي مواقع مجبورند انگشتان شست پاي خود را خم كنند تا مانع از خارج شدن دمپايي از پاي خود شوند؛ اين حالت در دراز مدت باعث آسيب به عضلات پشتي پا، تغيير حالت راه رفتن و آسيب به قوزك و بالاي پا مي‌شود.


گوشواره‌ها

عفونت، پارگي لاله گوش

تحقيقات نشان مي‌دهد، نزديك به ۲۰درصد از انواع سوراخ‌كردن‌ها در بدن براي آويزان‌كردن گوشواره يا خالكوبي منجر به عفونت‌هاي باكتريايي مي‌شوند. از سوي ديگر هر نوع جواهري كه نيكل دارد، مي‌تواند در افرادي‌كه به آلرژي مبتلا هستند ايجاد جراحت كند. حتي اگر مقدار نيكل به‌كار رفته بسيار كم باشد، بازهم احتمال ابتلا به بيماري وجود دارد و البته ممكن است تا ابتلا به اين بيماري چند سال هم‌ زمان بگذرد.استفاده از گوشواره‌هاي بسيار سنگين اگر در مدت زمان طولاني صورت بگيرد، مي‌تواند باعث كشيده‌شدن لاله گوش شده و سوراخ ايجاد شده روي آن را عريض‌تر كند. در مواردي حتي احتمال پارگي كامل لاله گوش هم وجود دارد كه درمان و ترميم آن هم زمان بسيار زيادي نياز دارد.


چكمه‌ها

آسيب به تاندون‌ها

استفاده از چكمه‌هاي زمستاني هم براي پاها مفيد است و هم مي‌تواند به سلامت آن‌ها آسيب بزند. از يك‌سو آن‌ها گرم و راحت هستند و مانع خوبي براي حفاظت پاها از سرما به حساب مي‌آيند اما از سوي ديگر به‌دليل طراحي خاص خود از پاها پشتيباني نمي‌كنند. كف پا به‌طور مرتب در اين نوع چكمه‌ها تحت فشار قرار مي‌گيرد. در اين وضعيت قوس پا ضعيف شده و بقيه قسمت‌هاي پا كشيده مي‌شوند كه انواع مختلفي از آسيب‌ها از شكل گرفتن پينه روي پا تا آسيب به تاندون‌ها را باعث مي‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • queen

      جالب بود من همیشه هوا گرم میشه سندل یا دمپایی بیرونی می پوشم میام سر کار فکر نمی کردم زیاد ضرر داشته باشه البته دمپایی من استاندارده...

      پاسخ ها

      • saba

        به به.چه خوب .چه دمپاییات قشنگن حالا از کجا خریدیشون؟!!!kidding

    • سپیده

      ولی بدون کفش پاشنه بلندهم نمیشه زندگی کرد عادت کردم ،کفش بدون پاشنه پوشیدنی احساس میکنم به زمین چسبیدم

    • Mami

      با سپیده موافقم.بدون اینا چه کار کنیم؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج