۲۳۴۲۲۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

عراقچی:

بانک‌های خارجی می توانند شعبه ایرانی بزنند

معاون وزیر خارجه گفت: کنگره راجع به تصویب برجام رای گیری نمی‌کند و رد نشدن آن به معنای تصویب نیست.

باشگاه خبرنگاران: معاون وزیر خارجه گفت: کنگره راجع به تصویب برجام رای گیری نمی‌کند و رد نشدن آن به معنای تصویب نیست.

سیدعباس عراقچی در گفتگویی پیرامون اینکه فرآیند تصویب برجام در مجلس چگونه است، اظهار داشت: برجام باید در کشور مراحل قانونی خود را طی کند و تصویب شود.

*از زاویه سیاسی و اصل تناظر، تصویب برجام در مجلس به صلاح نیست

وی ادامه داد: اینکه این مراحل از چه طریقی صورت خواهد گرفت، تصمیمی است که باید در سطح عالی نظام گرفته شود و از طریق مجلس و شورای عالی امنیت ملی امکان پذیر خواهد بود اما آنچه پیرامون این موضوع میان حقوقدان‌ها مورد بحث قرار دارد این است که آیا برجام باید به مجلس برود یا خیر؟ که عده‌ای از حقوقدانان معتقدند باید این کار صورت بگیرد.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تصریح کرد: اما عده‌ای دیگر خلاف این نظر را دارند و این در حالی است که هر دو دیدگاه بر بندهایی از قانون اساسی استناد می‌کنند و ما در وزارت امور خارجه در جایگاهی نیستیم که درباره این موضوع تصمیم‌‍گیری کرده و یا از لحاظ حقوقی اظهار نظر کنیم و فقط می‌توانیم نظر سیاسی و کارشناسی به لحاظ منافع ملی بدهیم.

عراقچی افزود: از منظر سیاسی که به کار وزارت خارجه مربوط می‌شود، معتقد هستیم از آنجایی که هیچ‌کدام از کشورهای عضو ۱+۵ مسیر برجام را از پارلمان‌های خود طی نمی‌کنند و به تصویب نمی‌رسانند ما فکر می‌کنیم به لحاظ رعایت اصل متناظر بودن اقدامات طرفین و نحوه برخورد با برجام، تصویب آن در مجلس شورای اسلامی از این زاویه به صلاح کشور نباشد و ما فقط نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کنیم و تصمیمات در جای دیگر گرفته خواهد شد.

*رد نشدن برجام در کنگره به معنای تصویب آن نیست

وی با اشاره به برسی دقیق برجام توسط کنگره گفت: کنگره نهایتا تصمیم‌گیری خواهد کرد نسبت به عدم برجام و یا رد آن، بنابراین راجع به تصویب برجام رای گیری نمی‌کند و رد نشدن آن به معنای تصویب نیست، اگر این رد رای بیاورد و رئیس‌جمهور آمریکا هم نتواند آن را وتو کند طبیعی است که برجام توسط کنگره رد شده و قابل اجرا نیست.

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه اضافه کرد: اگر رد رای نیاورد برجام سرجای خود خواهد ماند اما به معنی به تصویب رسیدن نیست به همین جهت کاری که مجلس شورای اسلامی انجام می‌دهد کار بسیار مهمی است و به طور کامل برجام را برسی می‌کنند از همین رو جلسات متعدد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نشان می‌دهد که مجلس ورود بسیار قوی در این حوزه دارد و باید هم داشته باشد .

*کشورهای متحد ۱+۵ هم تحریم‌های یک جانبه خود را ملغی خواهند کرد

عراقچی ادامه داد: بر اثر برجام تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا وشورای امنیت برداشته خواهد شد اما کشورهای دیگری هستند خارج از این حوزه که آنها هم تحریم‌هایی را بر ایران قرار داده بودند؛ از جمله سوئیس که عضو اتحادیه اروپا نبود و تحریم‌هایی را به فشار مجموعه غرب بر ایران گذاشته بود.

وی تصریح کرد: البته کشورهای دیگری هم هستند که تحریم های یک جانبه‌‍‌ای را علیه ایران قرار داده بودند مانند کانادا، استرالیا ، ژاپن که طبیعی است در شرایط جدید آنها هم به تدریج تحریم‌هایی را که به فشار کشورهای غربی گذاشتند حتما ملغی خواهند کرد و اعتراضی که به کشور سوئیس صورت گرفته نسبت به زمان تحریم‌ها بوده و درخواستی که آمریکایی‌ها از متحدین خود داشتند این بوده که اینها عجله نکنند و در یک زمان واحد این کار صورت بگیرد.

*پس از اجرایی برجام بانک‌های خارجی می‌توانند در ایران شعبه داشته باشند

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشره به اینکه از زمانی که برجام اجرایی شود بانک‌های خارجی می‌توانند در ایران شعبه داشته باشند و در مقابل نیز بانک‌های ایرانی هم در خارج می‌توانند شعبه داشته باشند البته این امر موکول است به زمانی که برجام اجرایی شود.

*بازگشایی سفارت انگلیس در تهران به برجام مربوط نیست

عراقچی با اشاره به بازگشایی سفارت انگلیس در ایران گفت: این امر ارتباطی به برجام ندارد و مربوط به روابط دوجانبه دو کشور است و بر اساس منافع ملی تصمیم خواهیم گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج