۲۳۴۴۶۷
۱ نظر
۵۱۲۱
۱ نظر
۵۱۲۱
پ

اینجا چراغی روشن است

خانه‌ هایی كه در قزوین بايد ديد

اكثر خانه‌هاي قزوين به مدد سازمان ميراث فرهنگي و البته تعصب مردم اين شهر روي بناهاي تاريخي بازسازي شده‌اند حتي خانه خطيبي كه تقريبا چيزي از بنايش باقي نمانده بود!

خانه‌ هایی كه در قزوین بايد ديد
مجله منزل: اكثر خانه‌هاي قزوين به مدد سازمان ميراث فرهنگي و البته تعصب مردم اين شهر روي بناهاي تاريخي بازسازي شده‌اند حتي خانه خطيبي كه تقريبا چيزي از بنايش باقي نمانده بود!

اگر فرصتي پيش آمد و ‌مهمان قزويني‌ها شدید علاوه بر گشت‌وگذار در باغ و بستان‌هاي كوهستاني‌اش بازديد از اين خانه‌ها را از دست ندهيد. شك نكنيد به حرف ناصرخسرو خواهيد رسيد كه مي‌گويد: «قزوين را شهري نيكو ديدم. باروي حصين و كنگره در آن نهاده...!»

خانه اسدي

خانه‌ هایی كه در قزوین بايد ديد

اين خانه از دو حياط مجزا با تناسبات مستطيل و نگيني تشكيل شده و فضاي داخلي آن داراي تناسب كامل معماري قزويني است. صاحب آن مرحوم حاج علي‌اصغر اسدي قريب به ۱۰۰سال پيش با درآمد حاصل از تجارت، داخل خانه را با ارسي‌هاي چوبي و گچبري‌هاي ظريف آراسته بود.

خانه بهروزي

خانه‌ هایی كه در قزوین بايد ديد

خانه بهروزي نخستين خانه تاريخي قزوين است كه طبق سنت حسنه اين سال‌ها بازسازي و تبديل به هتل شده است. اين خانه قاجاري در زرگركوچه شهر قزوين قرار دارد و به شيوه معماري خانه‌سازي قزوين، با حياط مركزي اصلي و حياط‌هاي جانبي ساخته شده است. حياط اندروني اين خانه داراي دو شاه‌نشين تابستاني و زمستاني و ايوان‌هاي طاق‌نمايي است.

نكته جالب اين است كه شاه‌نشين اصلي خانه از طريق ايواني ستون‌دار با حياط بيروني نيز ارتباط دارد. تزیينات آجري لبه‌ها و ارسي‌ها از جمله زيبايي‌هاي منحصر به فرد اين بناست. ويژگي‌هاي تاريخي منحصر به فرد خانه بهروزي اقامت در اين هتل را به نوعي سفر به تاريخ تبديل مي‌كند.

عمارت كلاه‌فرنگي

(كاخ موزه چهل‌ستون)

خانه‌ هایی كه در قزوین بايد ديد

اين بنا اگر مهم‌ترين بناي تاريخي شهر نباشد دست‌کم يكي از پنج بناي مهم آن است. اهميت آن علاوه بر معماري خاص و تزیينات داخلي‌اش از آن جهت است كه تنها كوشك باقيمانده از زمان شاه طهماسب صفوي است؛ يعني مربوط به زماني كه قزوين پايتخت كشور بود. نقاشي‌هاي ديوار‌هاي اين عمارت از همان زمان ساخت تاكنون روي ديوارها باقي مانده است و همچنان پس از قرن‌ها جذاب‌ترين نوع نگارگري مكتب قزوين به حساب مي‌آيد.

گفته شده به دستور شاه طهماسب بناي آن از روي نقشه يك معمار ترك با شيوه شطرنجي خيلي كوچك ساخته شده و در آن پنجره‌هاي چوبي بسيار ظريف با شيشه‌هاي رنگي تعبيه شده است. عمارت فرنگي اين روزها تبديل به كاخ موزه چهل‌ستون شده و يكي از گردشگرپذيرترين اماكن قزوين است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • اعظم

      باسلام تصاویر عالی بودن مخصوصا خانهب بهروزی خاطره گذشته ها و زندگی ساده مردم اونروزگار ...وقتی به حیاط خونه نگاه کردم با خودم گفتم چه بچه های تواین حیاط بازی کردن ..چه کسانی رفت وامد داشتن ...اما شاید الان هیچکدومشون زنده نباشن ...اما خونه همچنان پاربرجاست...عجب حکایتیه این دنیا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج