۲۳۶۹۸
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

بی‌فرهنگی‌هایی كه برخی «زرنگی» می‌پندارند

معنای واژه‌های «زرنگی» و «آدم زرنگ» می‌تواند تعابیر مختلفی داشته باشد.برخی از مردم به اشتباه این ۲واژه به معنای زیر پا گذاشتن حقوق دیگران، رعایت نكردن قانون و نادیده گرفتن آداب اجتماعی در نظر گرفته می‌شود.

بی‌فرهنگی‌هایی كه برخی «زرنگی» می‌پندارند

بی‌فرهنگی‌هایی كه برخی «زرنگی» می‌پندارند

برترین ها: معنای واژه‌های «زرنگی» و «آدم زرنگ» می‌تواند تعابیر مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات زندگی به ذكاوت و استعداد در انجام موفقیت‌آمیز كارها اتلاق می‌شود گاهی نیز به توانایی‌های ذهنی و جسمی؛ متاسفانه در اندیشه برخی از مردم به اشتباه این ۲واژه به معنای زیر پا گذاشتن حقوق دیگران، رعایت نكردن قانون و نادیده گرفتن آداب اجتماعی در نظر گرفته می‌شود. در ادامه به ۱۱ عملی كه بعضی افراد از آن تعبیر به «زرنگی» می‌كنند اشاره می‌كنیم:


عبور از چراغ قرمز

رانندگانی كه با دیدن چراغ زرد به جای كم كردن سرعت خود پای‌شان را روی پدال گاز فشار می‌دهند تا گرفتار چراغ قرمز نشوند، به دلیل این‌كه چند ثانیه‌ای جلو بیفتند، تصور می‌كنند با عملی هوشمندانه زرنگی كرده‌اند كه ولی این كار سبب افزایش احتمال تصادفات در معابر و تقاطع خیابان‌ها می‌شود و در اصل ریسك صدمات جانی و مالی را افزایش می‌دهد.


عبور از لاین مخالف

ترافیك شهر طاقت‌فرسا و خسته‌كننده است ولی این دلیل نمی‌شود در خیابانی ۲طرفه زمانی كه پشت انبوهی از اتومبیل‌ها گیر افتاده‌ایم و لاین مخالف خلوت است از خط ممتد تجاوز كرده و با سرعت زیاد در لاین مربوط به مسیر مقابل از كنار بقیه عبور كنیم. این اوج بی‌فرهنگی است.


اشتباه در پس گرفتن باقی پول

حتما زیاد برخورد كرده‌اید زمانی كه اقدام به خرید كالایی می‌كنید، فروشنده به دلیل تراكم كاری در برگرداندن باقی پول شما اشتباه كرده و مبلغ بیشتری را بازمی‌گرداند شما متوجه می‌‌شوید، آیا اشتباه فروشنده را به او یادآوری می‌كنید و وجه اضافی را به او بازمی‌گردانید؟ گاهی در بانك‌ها نیز از این قبیل اشتباهات رخ می‌دهد و باید وجه دریافتی اضافه را برگردانید، مطمئنا مایل نیستید پول ناسالمی در زندگی شما وارد شود!


كم‌كاری در محل كار

برخی كارمندان كم‌كاری و انجام ندادن مسئولیت‌های‌شان به طور كامل و در وقت مقرر را نوعی «زرنگی» می‌پندارند و سعی می‌كنند تا حد امكان از بار وظایف‌شان كم كنند، زمان غیرمعقولی را به انجام كارهای شخصی، غیبت و بیكاری می‌پردازند و در انتها احساس می‌كنند سر شركت و مدیران خود را كلاه گذاشته‌اند؛ معمولا این‌گونه افراد همیشه در همان رده شغلی خود باقی می‌مانند و هیچ‌گونه پیشرفت در مقام و درآمدشان حاصل نمی‌شود.


زیرآب‌زنی در محل كار

عمل زشت و ناپسند دیگری كه ممكن است به «زرنگی» تعبیر شود، توطئه‌چینی علیه دیگر كارمندان است كه باعث شود از كار اخراج شده یا وجهه‌شان تخریب شود، حسادت و انگیزه‌های مادی ممكن است باعث شود فردی با القای مسائل نادرست در ذهن مدیر شركت باعث بیكار شدن همكارش شود و بعد از آن احساس «زرنگی» كند در صورتی كه این عمل بسیار زشت و برخلاف همه موازین اجتماعی و اخلاقی است.


استفاده غیرمجاز از خدمات بیمه‌ای دیگران

گران بودن هزینه‌های درمانی و مخارج بیمارستان‌ها دلیل بر این نیست كه فردی برای دریافت خدمات درمانی از دفترچه فرد دیگری استفاده كند و آن را «زرنگی» تصور كند با این كار دودش به چشم سازمان‌هایی كه به شما خدمات می‌دهند خواهد رفت.


هجوم برای دریافت نذورات

در ایامی كه به مناسبت‌های مذهبی نذورات و غذاهای نذری به عموم ارائه می‌شود متاسفانه برخی افراد كه گاهی وضعیت مالی بسیار خوبی نیز دارند با اتومبیل‌های خود در خیابان‌ها به دنبال مراكز نذری رفته و اتومبیل خود از انواع غذاها پر می‌كنند و اجازه نمی‌دهند خانواده‌های نیازمند سهم بیشتری ببرند. بعد هم هر كسی بیشتر نذورات جمع كرده باشد در تصور خود «زرنگ‌تر» است.


پرخوری در مهمانی ها

شاید برخورد كرده باشید با اشخاصی كه در مهمانی‌ها همانند میدان جنگ به فكر جمع‌آوری غنائم و استفاده هرچه بیشتر و بهینه‌تر از موادغذایی و امكانات میزبان هستند و هنگام صرف غذا حداكثر تلاش خود را برای انباشتن انواع غذاها می‌كنند این‌گونه افراد به نوعی حس زرنگ بودن درون‌شان موج می‌زند.


تعویض البسه پس از استفاده

موضوع دیگری كه گاهی مشاهده می‌شود این است كه فردی پس از خرید لباس از آن در مراسمی استفاده كرده و روز بعد به بهانه‌های مختلف اقدام به پس دادن جنس به فروشنده می‌كند و در ذهن خود برای این‌ «زرنگی» احساس غرور و رضایت می‌كند.


تقلب در امتحانات

افرادی كه در امتحانات از انواع و اقسام روش‌های كلاسیك و نوین تقلب در امتحان بهره می‌برند و به این ترتیب از پس سوالات دشوار در امتحان مربوطه برمی‌آیند، باید بدانند تقلب در حقیقت نوعی كلاه گذاشتن بر سر خودشان است و نه «زرنگی». دانشجویی كه از طریق تقلب به مدرك دست‌یابد مطمئنا نخواهند توانست در بازار كار موفق شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عاشق وطن

      ممنون از این مطلب. خواهش میکنم با مطالبی از این قبیل به فرهنگ ما کمی تلنگر بزنید. بی فرهنگی در رانندگی با ماشین های آنچنانی چیزی است که اکنون گریبانگیر مردم ما شده است.

    • تريبون مديسه

      امان از روزي كه يك جا نذري بدن و انبوه ليوان ها و ظرف هاي بكبار مصرف.
      ممنون

    • sepideh

      مرسی.خوب بود.واقعا مردم ما فقط ادعا دارند که با فرهنگن ولی اکثریت ازون چیزی بلد نیستن.
      بازم ازین مطالب بزارین شاید یه کم یاد بگیرن.

    • mahsan

      ali bod.agar faghat mardom mitavanestand 2 ya3 mord az inha ra yad begirand irane ma behesht booooood...........

    • sara

      اخ اخ اخ امان از اين زيراب زني در محل كار
      بعضي ها واقعا بيمارن. 2دقيقه كه دهنشونو باز مي كنن زمين و زمانو بهم مي ريزن

    • بدون نام

      این مطللب هم اضافه کنید همسرانی که شانه از هرگونه مسئولیتی خالی میکنند و خیانت هم میکنند بعد هم به حساب خودشون زرنگی کردند.

    • محمد

      اگه هرکدوم از ما ها از خودمون شروع کنیم وبچه هامون ببینن ممکن نسلهای اینده ازاین بی فرهنگیها دیگه نبینن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج