جاباما
۲۳۷۹۹
۶ نظر
۵۰۳۷
۶ نظر
۵۰۳۷
پ

برای سود بیشتر

چه زمان اقدام به خرید و فروش سکه کنیم ؟

اگر هدف‌تان از خرید طلا، داشتن سرمایه است، بهتر است سكه طلا بخرید. ‌این به معنای آن نیست كه ارزش سكه و طلا با هم متفاوت است.

چه زمان اقدام به خرید و فروش سکه کنیم ؟

چه زمان اقدام به خرید و فروش سکه کنیم ؟

برترین ها: اگر هدف‌تان از خرید طلا، داشتن سرمایه است، بهتر است سكه طلا بخرید. ‌این به معنای آن نیست كه ارزش سكه و طلا با هم متفاوت است. ‌این ۲ ارزش یكسانی دارند اما موقع فروش سكه، سود بیشتری نصیب شما می‌شود. ‌سكه اجرت ساخت ندارد اما وقتی بخواهید زیورآلات‌تان را بفروشید، رقمی برای اجرت ساخت از آن كم می‌شود. معمولا متوسط بازدهی از خرید و فروش عمده سكه طلا ۲۰ تا ۳۰درصد در سال است. ‌


بورس خرید

چهارراه استامبول و سبزه‌میدان از مراكز عمده خرید سكه در تهران هستند. برای كسب اطمینان از اعتبار و اصالت سكه آن را از صرافی‌ها و اتحادیه‌هایی خریداری كنید كه مجوز اتحادیه صنف طلا و جواهر یا بانك مركزی داشته باشند. به‌علاوه سكه‌ها باید به‌صورت وكیوم شده (پرس شده در كارت) خریداری شوند و روی پلمب علاوه بر نام و نشانی فروشنده، باید عباراتی همچون (تضمین بانكی) یا مجوز اتحادیه وجود داشته باشد. سكه‌های تقلبی كه بانك مركزی آن‌ها را ضرب نكرده از روی نا‌همواری‌های پشت و روی سكه و عیار كم طلای آن قابل تشخیص است.


تاریخ مهم است

برخی از فروشندگان در زمان فروش سكه توجهی به سال ضرب سكه ندارند اما هنگام خرید، سال ضرب را بهانه‌ای برای كاهش خرید قرار می‌دهند. از نظر بانك مركزی اختلاف قیمت میان سكه‌ها به‌علت تفاوت در سال ضرب آن‌ها موجه نیست و برای حل این مشكل قرار است در آینده‌ای نزدیك زمان ضرب از روی سكه‌ها برداشته شود اما واقعیت این است كه تمام سكه‌هایی كه از سال ۸۶ به بعد ضرب شده‌اند از نظر قیمت هیچ تفاوتی ندارند اما در مورد سكه‌های قبل از سال ۸۶ ارزش سكه از دست می‌دهند و فقط هنگام فروش وجه طلای آن پرداخت می‌شود.


‌سكه

سكه بهار آزادی یكی از مسكوكات طلای قانونی در جمهوری اسلامی است و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انواع سكه‌های بهار آزادی در 2 طرح متفاوت و در قطع‌های مختلف ضرب شده‌اند. عیار طلای این سكه‌ها اعم از طرح قدیم و جدید 900 در هزار است. معمولا هر سال ضراب‌خانه بانك مركزی این سكه‌ها را ضرب و از طریق بانك‌های عامل یا صرافی‌های مجاز به بازار عرضه می‌كند. از نظر شكل، سكه‌ها در 2 طرح قدیم و جدید و از نظر قطع در انواع ربع، نیم، یك، 5/2 و 5 گرمی در بازار موجود هستند.


همه سكه‌های بازار

شما می‌توانید با توجه به بودجه‌ای كه دارید، ربع سكه، نیم سكه یا تمام سكه بخرید. سكه‌های پارسیان تا چند وقت پیش بازار داغی داشتند اما از اول آبان ماه سال گذشته، ضرب سكه‌های پارسیان و هخامنشی ممنوع اعلام شد. ‌

از چند سال پیش و به‌دنبال كمبودهای مصنوعی كه در بازار سكه ایجاد شد و تقاضای مردم برای خرید سكه‌های ارزان‌تر و كم وزن‌تر طلابرای دادن هدیه و سایر مصارف مشابه، گروهی از طلافروشان اقدام به ضرب و عرضه سكه‌های كم وزن با طرح‌های مختلف كردند.

وزن این سكه‌ها به‌طور قابل توجهی كمتر از سكه‌های طلا بود، به‌طوری كه به زحمت از نیم گرم تجاوز می‌كرد. ‌با این حال به این دلیل كه قیمت این سكه‌ها با قدرت خرید بیشتر متقاضیان برابری داشت، استقبال از آن افزایش یافت و خیلی زود به پای ثابت اقلام بازار طلا و سكه تبدیل شد. ‌با وجود این مشاهده تخلفاتی در ضرب این سكه‌ها باعث مشكوك شدن بانك مركزی و سرانجام اعتراض رسمی این بانك به ضرب آن‌ها شد. ‌از مهم‌ترین این تخلفات وزن و عیار كمتر از رقم اظهار شده در سكه‌ها بود كه ضرر نهایی را متوجه دارنده این سكه هنگام فروش می‌كرد.

از سوی دیگر هیچ نشانه‌ای در سكه از تولیدكننده آن وجود نداشت كه مشتری درصورت مشاهده تخلف یا اعتراض بتواند ضرب‌كننده اصلی سكه را بشناسد و اقامه دعوی كند. ‌به این ‌ترتیب بانك مركزی با استناد به قانون پولی- بانكی كه ضرب سكه و سكه طلا را به‌طور انحصاری در اختیارش قرار می‌داد، ضرب و تولید سكه‌های غیررسمی طلا را در كشور ممنوع كرد. هرچند این بانك اذعان كرد، دارندگان این سكه‌ها تا اطلاع ثانوی می‌توانند سكه خود را بفروشند و منعی دراین‌باره وجود ندارد، سپس ‌بانك مركزی اقدام به ضرب و عرضه سكه‌های یك گرمی طلا به بازار برای پوشش تقاضای سكه‌های غیررسمی كرد اما چون هم تیراژ این سكه‌ها زیاد نبود و هم قیمت با قدرت خرید بسیاری از شهروندان فاصله داشت «به‌اصطلاح بازار، نگرفت» این بود كه بازار همچنان تشنه سكه‌های غیررسمی باقی مانده است.


سكه طرح قدیم (از سال ۵۸ تا ۷۰)

طرح قدیم سكه‌هایی است كه از سال 1358 تا 1370 ضرب شده‌اند یك روی سكه مزین به نام علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) بود و (به 3 بار تكرار نام علی به خط معقلی تزئینی در داخل یك شش ضلعی و قید عبارت بانك ملی ایران زیر آن) و در روی دیگر آن تصویر بارگاه امام رضا(ع) به همراه عبارت نخستین بهار پیروزی انقلاب اسلامی و تاریخ 1358 منقوش بود و تا سال 70 تمام سكه‌ها به این شكل ضرب شد.


طرح جدید (از سال 1370 )

از سال ۷۰ روی تمام سكه‌ها به مناسبت یادبود امام خمینی(ره) به تصویر ایشان مزین و روی دیگر سكه تصویر بارگاه امام رضا(ع) نقش بست. در میزان عیار طلای طرح قدیم و جدید هیچ تفاوتی نیست و تنها اختلاف این ۲ در زمان ضرب‌شان است، چون دیگر بانك مركزی اقدام به ضرب سكه‌های قدیم نمی‌كند. این مسئله باعث ویژگی خاص این سكه و افزایش قیمت آن شده وگرنه تفاوتی در میزان طلای به كار رفته در آن‌ها ندارد.


الان زمان خرید است یا فروش؟

باتوجه به این‌كه سكه‌های پیش‌فروش شده مدتی است توزیع شده است و شاهد كاهش قیمت طلا و ارز در بازار هستیم، این سوال پیش می‌آید كه در این برهه زمانی سكه بخریم یا بفروشیم؟ طی تحقیقاتی كه انجام دادیم، تقریبا هیچ كارشناسی نظر كاملا قطعی مبنی بر گران‌تر یا ارزان‌تر شدن قیمت طلا ندارد و از آنجایی كه طلا پشتوانه پول كشور‌هاست، اوضاع و احوال سیاسی تاثیر زیادی روی قیمت آن دارد. طبیعتا با شرایط جدید و ورود سكه‌ها به بازار، قیمت سكه و ارز به‌دنبال نقطه تعادل جدیدی خواهد بود و نظر بیشتر كارشناسان بر این است كه پایین آمدن قیمت برای مدت محدودی ادامه دارد اما این روند نزولی زیاد ادامه پیدا نمی‌كند و با درنظر گرفتن این‌كه طلا دیگر تنها به‌عنوان یك فلز لوكس محسوب نمی‌شود و كارایی‌های زیادی در طب و صنعت دارد و با درنظر گرفتن بالارفتن تورم این احتمال كه الان زمان بهتری برای خرید نسبت به فروش است معقول‌تر به‌نظر می‌رسد. ‌


پیش‌بینی قیمت طلا در سال 2012

تجربیات سال‌های اخیر نشان می‌دهد، نمی‌توان پیش‌بینی چندان موثقی از وضعیت بازار طلا داشت زیرا متغیر‌های زیادی مانند نرخ تورم، نرخ بهره بانكی، وضعیت بحران بدهی‌های اروپا، میزان استخراج از معادن طلا و بسیاری عوامل دیگر در قیمت طلا موثر است اما پیش‌بینی بیشتر كارشناسان افزایش قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۱۲ است. این افزایش قیمت ممكن است همانند سال گذشته با فراز و فرود‌های مقطعی و كوتاه‌مدت همراه باشد اما در كل سمت‌وسوی آینده طلا در كنار عرضه و تقاضای آینده اقتصاد جهان تعیین می‌شود و شاید اگر ثبات بر اقتصاد جهانی حاكم شود برق این فلز گران‌بها دیگر جذابیتی برای سرمایه‌گذاران نداشته باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      این که خودم هم میدونستم

    • ماری

      خیلی زحمتت شده با این تحلیل که کردی بچه ددوس اله ام اینا رو میدونه اسمشم گذاشتی خبر !!!!

    • معصومه

      بسیار کاربردی و خوش نوشت. متشکرم

    • Mohammad

      خیلی خیلی ممنون

    • جواد

      مرسی عالی بود

    • اکبر

      برای من خیلی مفیدبود.مرسی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج