۲۳۸۶۵۸
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

پلی استیشن ۴ یا ایکس باکس وان؟!

با تغییرات ایجادشده در بازار، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان در حال حاضر پایین ترین قیمت ممکن خود را تجربه می کنند. اما هنوز این دستگاه ها قابلیت اجرای بازی های غیراصل را ندارند.

پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان؟!



هفته نامه همشهری جوان - محمد طالبیان: نزدیک به دو سال از عرضه کنسول های جدید مایکروسافت و سونی گذشته و شاید هنوز بسیاری از مخاطبان دنیای بازی های ویدئویی در ایران، هیچ کدام از این کنسول هار را تهیه نکرده باشند. دلیل اصلی آن هم به اصطلاح کپی خور نشدن این کنسول هاست که مخاطب های ایرانی را با هزینه بالایی برای خرید هر بازی رو به رو کرده، اما چرا اکنون به سراغ مقایسه و پیشنهاد خرید یکی از این کنسول ها آمده ایم.

با تغییرات ایجادشده در بازار، پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در حال حاضر پایین ترین قیمت ممکن خود را تجربه می کنند. اما هنوز این دستگاه ها قابلیت اجرای بازی های غیراصل را ندارند. در این مطلب سعی کرده ایم به این موضوع بپردازیم که چرا در شرایط فعلی خرید یا ارتقای کامپیوتر شخصی حداقل برای مخاطب هایی که تنها به فکر تجربه بازی هستند، به هیچ وجه مناسب نیست.

پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان؟!

سخت افزار

از همان ابتدای معرفی کنسول های سونی و مایکروسافت مشخص شد که پلی استیشن ۴ از لحاظ سخت افزاری قدرت بیشتری دارد. با این حال شباهت معماری سخت افزار هرکدام از آنها باعث شده بازی ها در بیشتر زمینه ها شبیه به یکدیگر اجرا شده و تنها در زمینه وضوح تصویر با یکدیگر تفاوت داشته باشند. بعد از گذشت نزدیک به دو سال مشخص شده که بیشتر بازی ها روی کنسول سونی با وضوح تصویر تمام اچ دی اجرا شده و در مقابل ایکس باکس تنها قابلیت اجرای آنها به صورت اچ دی یا کمی بالاتر را دارد.

هرچند این موضوع تفاوتی قابل توجه به شمار می رود، اما برای مخاطب غیرحرفه ای آنچنان تاثیرگذار نیست. البته اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که تفاوت مورد نظر تنها در تلویزیون های بسیار بزرگ قابل مشاهده است. در حال حاضر کامپیوترهای شخصی از لحاظ سخت افزاری به مراتب از کنسول های بازی قدرتمندتر هستند، اما با توجه به این موضوع که تولیدکننده بازی، محصول خود را ابتدا برای کنسول ها طراحی می کند، شاهد اختلاف آنچنانی میان نسخه کامپیوتر و کنسول نیستیم.

بازی

اگر با صنعت بازی های ویدئویی آشنایی چندانی ندارید، باید به این نکته توجه کنید که در کنار بازی های معمولی که برای تمامی پلتفرم ها عرضه می شوند، تعداد خاصی بازی توسط استودیوهای داخلی سونی و مایکروسافت ساخته می شوند که برای دیگر کنسول ها عرضه نمی شوند.

فعلا با توجه به برنامه انتشار بازی ها تا انتهای سال جاری میلادی به نظر می رسد که مایکروسافت در این زمینه برنده میدان است اما باید به این نکته توجه کرد که سونی نیز در نهایت دست خالی نبوده و بازی های قابل توجهی همچون آن چارتد۴ و رب النوع جنگ را ارائه کرده است. در این قسمت تا حد زیادی انتخاب به سلیقه گیمر بر می گردد که چه نوع بازی را پسندیده و طبق آن اقدام به خرید یکی از دستگاه های موجود می کند.

پلی استیشن 4 یا ایکس باکس وان؟!

نکته قابل توجه این است که با توجه به حضور تعداد بیشتر پلی استیشن ۴ در ایران معمولا بازی های این کنسول به شکل سریع تر و با قیمت مناسب تری در اختیار قرار می گیرند. در زمینه بازی های مشترک هم باید به این مساله توجه کرد که پلی استیشن ۴ با توجه به سخت افزار قدرتمندش می تواند به نسبت ایکس باکس وان بازی ها را بهتر و با کیفیت بالاتر اجرا کند.

قیمت

در ابتدا نیز توضیح دادیم که قیمت هر دو کنسول اکنون در بهترین شرایط خود است. شما می توانید پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان را به ترتیب با قیمتی معادل یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خریداری کنید. تابستان است و فصل خرید کنسول و درنتیجه فروشنده ها با توجه به فروش بیشتر، قیمت محصولات خود را کمی کاهش داده اند. از یاد نبرید که رد صورت کپی شدن هرکدام از کنسول ها قیمت آنها قابلیت افزایش تا حتی ۳ میلیون تومان را خواهدداشت.

در این بین توجه به یک نکته اهمیت بالایی دارد، هرچند ایکس باکس قیمت پایین تری دارد، اما نباید از یاد ببرید که فروش آن در ایران کمتر بوده و همین موضوع تاثیر مستقیمی روی قیمت بازی های آن گذاشته. تمام بازی های جدید در بازار ایران با قیمتی حدود ۲۰۰ تا ۲۴۰ هزار تومان به فروش می رسند. این در حالی است که قیمت بازی های ایکس باکس وان حتی بعد از گذشت چند ماه از عرضه تنها در حد ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش پیدا می کند، اما این وضعیت برای پلی استیشن ۴ تا حدود ۱۰۰ تومان نیز اتفاق می افتد.

البته با توجه به تعداد بیشتر بازی ها، دارندگان پلی استیشن ۴ این امکان را دارند که بازی های قدیمی خود را با قیمت بهتری فروخته و همین طور بازی های کارکرده را با قیمت بسیار پایین تری نسبت به محصول تو خریداری کنند.

خدمات جانبی

با توجه به افزایش سرعت اینترنت در نقاط مختلف ایران، امروزه سرویس های آنلاین نیز بخش مهمی از انتخاب میان کنسول ها را به خود اختصاص داده اند. هرکدام از پلتفرم های مورد نظر با وجود شبکه هایی همچون ایکس باکس لایو و شبکه پلی استیشن به شما قابلیت تجربه بازی آنلاین را می دهند، اما نباید از یاد برد که برای استفاده از این قابلیت نیاز به اشتراک خاصی دارید که تحت عنوان گلد (مایکروسافت) و پلاس (سونی) شناخته می شوند.

در کنار استفاده از امکانات بازی به صورت آنلاین هرکدام از اشتراک های اشاره شده در ماه تعدادی بازی دانلودی رایگان را در اختیار شما قرار می دهند که البته سونی در این زمینه بهتر از رقیب خود عمل کرده. با وجود تمام نکات اشاره شده به خوبی مشخص است که بخش عمده ای از انتخاب کنسول به سلیقه کاربر برمی گردد، اما شرایط ایران به گونه ای است که خرید پلی استیشن ۴ در طولانی مدت می تواند شرایط بهتری را برای کاربر در زمینه مالی به وجود آورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • parsa

      هیچکدوم!
      پی سی بهترین انتخابه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج