۲۳۹۲۱۸
۲ نظر
۵۹۰۸
۲ نظر
۵۹۰۸
پ

امروز در تاریخ

۹ شهریور - ۳۱ آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۹ شهریور برابر با ۳۱ آگوست تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز 9 شهریور برابر با 31 آگوست تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

1849 - زنی انقلابی که قهرمان ملی دو قاره است

در این روز در آگوست سال 1849 گاریبالدی Giuseppe Garibaldi انقلابی بزرگ و قهرمان استقلال ايتاليا نه تنها شهر رم بلکه بانوی خود آنیتا Anita Garibaldi (آنا ماریا دا سیلواAna Maria da Silva) را ازدست داد. گاریبالدی که درجریان تلاش مسلحانه برای تامین وحدت ایتالیا شهر رم را گرفته بود تا همانند عهد باستان پایتخت ایتالیا باشد از سپاه اعزامی فرانسه به کمک پاپ شکست خورد و از رم عقب نشینی کرد که در جریان عقب نشینی آنیتا را از دست داد. آنیتا در کنار او می جنگید. گاریبالدی پیش از ایتالیا، در انقلابات استقلال آمریکای لاتین ازجمله برزیل، اوروگوئه و ... شرکت کرده بود. در برزیل بود که با آنیتا آشنا شد و ازدواج کرد. آنیتا از انقلابیون مسلح برزیل بود و اینک قهرمان ملی دو قاره (آمریکا و اروپا) بشمار می رود.

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
Anita Garibaldi

1921 - روزي که پخش خبر از راديو آغازشد

31 آگوست 1920 پخش نخستين برنامه اخبار از راديو آغاز شد. از این روز ايستگاه راديويي MK8 مستقر در شهر ديترويت ايالت ميشيگان آمريكا پخش خبرهاي شهر، ايالت، كشور (آمريكا) و جهان (ساير ملل) را هر روز يك نوبت آغاز كرد. اين رادیو که در نخستين هفته، اخبارش را از رسانه هاي چاپي نقل مي کرد سپس از روزنامه هاي آمريكا (صاحبان خبرگزاري آسوشيتدپرس) خواست اجازه دهند نسخه‌يي از همه خبرهاي اين خبرگزاري را جهت پخش، همانند يك روزنامه دريافت دارد كه موافقت شد و اين كار بعدا مورد اقتباس ساير ايستگاه‌هاي راديويي كه تا آن زمان فقط موسيقي زنده و داستان و آگهي پخش مي كردند قرار گرفت. اخبار رادیوها اینک در اتومبیلها و پیک نیک شنیده می شود و کدبانوها هنگام پخت و پز در آشپزخانه و کارگران سرگرم کار در کارگاه به آنها گوش می دهند.

1941 - کشف خیانت، کتک کاری رضاشاه، محاکمه صحرایی و بالاخره «هیچ»

نهم شهريور ماه 1320 (31 آگوست 1941) رضاشاه پس از اطلاع از مرخص شدن سربازان پادگانها، اين عمل را يك خيانت بزرگ به وطن خواند و همه اعضاي شوراي ستاد عالي جنگ را كه براي هدايت واحدهاي ارتش به مقاومت در برابر تجاوز خارجي تشكيل شده بود به دفتر خود در سعد آباد فراخواند و در محوطه كاخ در برابر مقامات نظامي و غير نظامي، سرلشكر احمد نخجوان كفيل وزارت جنگ و سرتيپ علي رياضي كفيل ركن دوم ستاد ارتش (اطلاعات ارتش) را مسئول مرخص كردن خائنانه افراد پادگانها در برابر دشمن اعلام داشت و تا مي توانست با عصاي خود آن دو را كتك زد، درجه هاي نظامي آنان را پاره كرد و به زندان فرستاد تا در دادگاه صحرائي زمان جنگ محاكمه شوند که چنین دادگاهی معمولا حکم اعدام صادر می کرد.

پهلوی یکم سپس به جان ساير افسران ارشدي كه در آنجا بودند افتاد و همه را كتك زد، خائن خواند و گفت ناني را كه اين ملت به شما داده تا از ايشان و وطن دفاع كنيد حرامتان باد.

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
رضا شاه

رضاشاه دستور انجام محاكمه خائنان در اسرع وقت را صادر كرد و بدون اين كه از مذاكرات محرمانه فروغي و علي سهيلي (نخست وزیر و وزير امور خارجه) با دو دولت متجاوز آگاه باشد اعلام داشت كه خود او جلسات دادگاه را اداره خواهد كرد! رضاشاه در همين جلسه انتصاب سرلشكر بوذرجمهري را به فرماندهي نيروي هوائي تاييد كرد. افسران نيروي هوائي روز پيش از اين دستور واصله در مورد تحويل دادن هواپيماها و رفتن به مرخصي را نپذيرفته بودند و در پايگاه هوايي قلعه مرغي بر ضد فرمانده خود سرتيپ احمد خسرواني دست به نافرماني زده و وي را بازداشت كرده بودند. افسران نيروي هوايي بدون اين كه از ستاد جنگ دستور داشته باشند هواپيماها را به پرواز در آوردند و به مقابله با هواپيماهاي شوروي رفتند. ستاد جنگ به جاي تشويق اين وطندوستي، چند واحد نيروي زميني را كه هنوز در پادگانها ي تهران بودند مامور تصرف قلعه مرغي كرد و زد وخورد اين واحدها با واحد محافظت از پايگاه مردم تهران را به وحشت انداخت و در جريان اين زد و خورد خلبانان نيروي هوائي هواپيماها را از پايگاه خارج و در زمين هاي يافت اباد (اينك مسكوني شده اند) فرود آوردند و استتار كردند.

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
سرلشكر نخجوان

درهمين روز فروغي به مجلس اطلاع داد كه مذاكرات او با نمايندگان دولتين انگلستان و شوروي ادامه دارد و نتايج را پس از حصول به اطلاع مجلس خواهد رسانيد. در اين ميان راديو هاي لندن و دهلي كه آن هم وابسته به انگلستان بود پي در پي از پيشروي نيروهاي انگلستان و شوروي به سوي تهران خبر مي دادند و شديدا از رضاشاه انتقاد مي كردند و كوشش داشتند كه او را از چشم مردم بيندازند.

1946 - كنفدراسيون يوگوسلاوي و سرانجام آن

31 آگوست 1946 يوگوسلاوي داراي يک قانون اساسي مشابه اتحاد شوروي شد و به صورت يك كنفدراسيون مركب از شش نيمه كشور درآمد. اين کشورهاي نيم مستقل عبارت بودند از صربستان، مونته نگرو، مقدونيه، بوسني- هرزگوين، كرواسي و اسلواني. در دهه 1990 چهار ايالت اين اتحاديه از آن جدا شدند و به صورت كشور مستقل درآمدند و يوگوسلاوي مركب از صربستان و مونته نگرو شد که مونته نگرو هم در دهه اول قرن 21 از صربستان جدا شد. با فشار کشورهاي عضو «ناتو» کوزوو هم راه استقلال در پيش گرفت ولي همه کشورهاي جهان اين جدايي را برسميت نشناخته اند. فروپاشي يوگوسلاوي به آرامي صورت نگرفت. صربها در هر منطقه مقاومت کردند و تلفات سنگين به بار آمد ولي چون خواست «ناتو» بود عملي شد و نيروهاي ناتو هنوز در بوسني - هرزگوين و کوزوو به استقرار خود ادامه مي دهند. اگر شوروي فروپاشي نشده بود، کنفدراسيون يوگوسلاوي تجزيه نمي شد.

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
تيتو باني كنفدراسيون يوگوسلاوي بود كه پس از مرگ او، طولي نكشيد كه اين كنفدراسيون از هم پاشيد

1357 - ناپديد شدن امام موسي صدر

امام موسي صدر در سال 1307 ش (1343 ق) در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پس از تكميل دروس مقدماتي، از محضر علمي و معنوي آيات عظام سيدصدرالدين صدر (پدرش)، سيد محمد محقق داماد، سيد حسين بروجردي و امام خميني(ره) كسب فيض نمود. سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقيهان آن ديار نيز بهره‏مند گرديد و به درجه اجتهاد نائل آمد. امام موسي صدر پس از وفات آيت‏اللَّه سيدعبدالحسين شرف‏الدين، رهبري شيعيان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعيت ناهنجار فرهنگي، اجتماعي و سياسي رهايي بخشيد و در برابر دسيسه‏هاي دشمنان اسلام، آنان را در تشكيلات "حركت المحرومين" متشكل ساخت. اين مجاهد نستوه و خستگي‏ناپذير با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت كشورهاي عربي و متقاعد ساختن آنان به منزوي كردن اسراييلِ متجاوز و تحريم هرگونه رابطه با اشغالگران فلسطين و به منظور تقويت جنبش محرومين و تهيه سلاح، به كشورهاي مختلف سفر مي‏كرد. امام موسي صدر، به تدريج جزء بزرگترين شخصيت‏هاي سياسي جهان به شمار آمد و در پي دعوت رسمي دولت ليبي، به اين كشور سفر نمود، وليكن براثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامي، در همان سفر ناپديد شد. گرچه اخبار ضد و نقيضي درباره زنداني بودن وي منتشر مي‏شود، با اين حال هنوز اطلاعات موثّقي از ايشان به دست نيامده است.

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
امام موسي صدر

زادروزها

۱۲ - زادروز کالیگولا امپراتور رم از سال ۳۷ تا ۴۱
۱۶۱ - زادروز کومودوس امپراتور رم از سال ۱۸۰ تا ۱۹۲

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
کالیگولا

۱۸۲۱ - زادروز هرمان فون هلمهولتز فیزیکدان آلمانی، اثبات‌کنندهٔ قانون پایستگی انرژی
۱۸۷۰ - زادروز ماریا مونته سوری پزشک، آموزگار، بنیان‌گذار روش آموزش مونته سوری

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جیمز کابرن

۱۹۲۸ - زادروز جیمز کابرن بازیگر آمریکایی، برندهٔ جایزه اسکار
۱۹۴۹ - زادروز ریچارد گی‌یر بازیگر آمریکایی

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ریچارد گی‌یر

۱۳۳۳ - زادروز سرلشکر محمّد جهان‌آرا از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
محمّد جهان‌آرا

درگذشت‌ها

۱۴۲۲ - درگذشت هنری پنجم پادشاه انگلستان
۱۸۶۷ - درگذشت شارل بودلر شاعر و نویسندهٔ فرانسوی

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
شارل بودلر

۱۹۲۰ - درگذشت ویلهلم وونت پزشک، روان‌شناس وفیزیولوژیست آلمانی، از پایه‌گذاران علم روان‌شناسی تجربی
۱۹۶۳ - درگذشت ژرژ براک نقاش، مجسمه‌ساز و چاپگر فرانسوی

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژرژ براک

۱۹۷۳ - درگذشت جان فورد کارگردان آمریکایی، برندهٔ ۴ جایزه اسکار

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
پرنسس دایانا

۱۹۹۷ - درگذشت دایانا، شاهدخت ولز، ملقب به «پرنسس ولز»، همسر ولیعهد انگلستان

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
جان فورد

۱۳۴۷ - درگذشت صمد بهرنگی، نویسندهٔ ایرانی

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
صمد بهرنگی

۱۳۸۱ - درگذشت فرهاد مهراد، خوانندهٔ ایرانی

9 شهریور - 31 آگوست؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرهاد مهراد

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد

      درخصوص روز ملی قزوین وانتخاب ان به پایتختی درعصر شاه طهماسب صفوی وهمچنین اشغال این شهر توسط متفقین درسال 1320 که همه در9شهریور رخداده مطلبی ننوشته اید.

    • سحر

      تولد من هم هست :) تبريك بگيد بهم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج